2013. október 8., kedd

Kerekítés játékosan

Alig melegedtünk bele a számokba, már rohanunk is tovább, jönnek a számszomszédok és a kerekítés. Ez tavaly 1-2 gyereknek ment döcögősen, ezért remélem, hogy az idén sem lesz gond. Mindenesetre kész a lapozós könyvecske (flipbook), a golyós számológép, és tegnap az jutott eszembe, hogy mindkét eszköz alkalmas a számszomszédok gyakorlására is. Ma felzárkóztatón be is vetettem, és sikerült is vele megoldani a feladatokat. A kisebb számszomszédokat úgy találjuk meg, hogy egyszerűen visszatoljuk az egyeseket, tízeseket, stb. A nagyobb szomszéd már könnyen megy utána. Jelen esetben a 3241 százas szomszédját látjuk.




A flipbook-nál visszalapozunk a nullához.




Tavaly egy dalocskát tanultunk a kerekítéshez, az idén egy ilyesmi posztert szeretnék még készíteni, biztosan ez is segít majd. Az eredetit itt találjátok. A plakát angol címe: Rounding rollercoaster. Próbáltam valami rímelőt kitalálni én is, de nem sikerült, így lett az, hogy: Gurulj és kerekíts! (De nem is a cím a lényeg.)








Kedvenceim a dobókockás játékok. Mutattam is már jó néhányat, és még fogok is egyet-kettőt. Addig-addig keresgéltem, míg találtam a kerekítéshez is néhányat.

1. Dobj, kerekíts és takarj! (szabad fordításban)

Forrás




Készül majd ezresre is, de ugye, az idő .....






2. Szalamandrás kerekítéses játék
Ehhez is dobókocka kell. Annyit módosítottam a játéktáblán, hogy az eredetinél az 50-es szerepelt, ezt kijavítottam 1000-re, mivel mi ezt tanuljuk az idén. (Nem tudom, van-e értelme az 50-et belekeverni?) De végül nem azt a táblát fogjuk használni a pörgetéshez, hanem a KIK-ben vettem kis színes fakockákat, ebből néhányat feliratoztam, (2-2 tízes, százas, ezres ) így ezt a dobókockát dobva derül majd ki, hogy tízesre, százasra vagy ezresre kell kerekíteni.
A játékszabályt nem volt időm lefordítani, de a  lényeg itt is: dobni kell, kerekíteni és takarni. (Bár lehet színezni, karikázni is, csak akkor nem használhatjuk többször a lapot.) Aztán hogy mi alapján hirdetünk győztest, abban előre meg kell egyezni. 

Forrás



3. Szörnyes társas
Társasozás közben is gyakorolhatjuk a kerekítést. Itt találtam ezt a játéktáblát, aminél szintén pörgetéssel döntjük el, hogy tízesre vagy százasra kell kerekítenünk, de ha elkészítem ezt a játékot, (vagy valami hasonlót,) az előbb említett dobókocka ide is jó lesz. Persze a számok is négyjegyűek lesznek.






4. Végül két egyszerű feladatlap, ha valakinek nincs sok ideje egy társasjáték lejátszására, de egy kis színt szeretne vinni a gyakorlásba. Ezeket is át kell írnom, mivel ugye mi negyedikesek vagyunk. 


Forrás

Forrás



Készítsétek el vagy nyomtassátok ki! Jó tanulást, jó játékot!




6 megjegyzés:

  1. Klasszak! Legjobban a Guríts és kerekíts! fogott meg, de hiányzik hozzá egy történet vagy valami. Mit mondasz hozzá, amikor először mutatod meg a képet a gyerekeknek?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mivel negyedikesek, annyira nem kerekítettem nagy mesét hozzá. Csak annyit mondtam, hogy biztosan láttak már hullámvasutat, ahol lassan megy felfelé a kocsi, és ha nincs elég lendület, visszagurulhat. Ha felér a tetejére, a másik oldalra gurul le. De lehet a domboldalon felfelé menő autóval is magyarázni.

      Törlés
  2. Nagyon köszönöm, nagyon hasznos válogatás :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Engem a dalocska érdekelne... az elérhető valahol?

      Törlés
    2. Itt találod: http://sucika67.blogspot.hu/2012/03/kerekites.html

      Törlés