2013. szeptember 27., péntek

Mi a fene? Prizmapapír

Meglepő cím, de a végére érteni fogjátok.
A nap fotója játék mai témája volt ez: WTF? Gondolkoztam, hogy "mi a fenét" fényképezzek le, aztán arra az elhatározásra jutottam, hogy egy tanítványom dolgozatát fogom lefotózni, amit olvasva a hajam szála már amúgy is az égnek állt.

Aztán kivettem a táskámból a tegnap megkapott Tappancs és Tudorka újság pedagógus kiadásait. (Bizonyára sokan ismeritek, pár hete én is felhívtam az egyik bejegyzésemben a figyelmeteket a kiadó honlapjára.)




A 7. oldalra lapozva, felakadt a szemem egy pillanatra: MI a fene?????????? Az én vécéguris kutyám van benne! Tavaly novemberben készítettük az osztályommal, itt olvashattatok is róla. Egy kis büszkeség töltött el, majd egy kis rossz érzés is keveredett bele az első meglepődés után.. 

A blogom indulásánál egyik kedves barátomtól megkérdeztem, lehet-e kiadványokat közölni, vagy egyéb, mások által készített dolgokat megosztani. Persze én is olvasom a különböző kiadványokban, hogy sokszorosítás a szerző engedélyével tilos, de ugye, mint kezdő, nem akartam rögtön valami jogi problémába keveredni. Azóta is szokásommá vált, hogy ha másoknál találok ötletet, a bejegyzésben mindig megjelölöm a forrást. (Sajnos nem mindenkinél tapasztalom ugyanezt, emiatt is háborogtam már egy párszor, csak úgy, magamnak.) Sőt, ha megköszönik, utalok rá, hogy én csak megosztottam, nem az én érdemem. Más tollaival sosem szerettem ékeskedni.




De hogy egy kiadó ezt ne tudja? Nem maga a fénykép zavar, mert bár az oldalamon szerepel régóta, (tehát a kutyás cikk írásakor is ott volt), hogy : 

"Örülök, ha tudjátok hasznosítani az ötleteimet, de ha továbbadjátok, kérlek jelezzétek a származás helyét, ahogy én is teszem, ha nem saját ötletről van szó." 

Azt hittem, hogy ez egyértelműen azt jelenti, hogy az engedélyem kell a további felhasználáshoz, uram bocsá' a publikáláshoz.

Jól esett volna egy utalás, hogy honnan van az ötlet, (jelzem az ötlet nem az enyém, de ezt írtam is) illetve a fénykép. 



Ami még ettől is jobban felháborított, az az volt, amikor elolvastam a hozzá írt mondatokat:

"Készítsen mindenki magának egy saját kutyát a kép alapján!
Anyagszükséglet:  ....., prizmamapír. A testrészek  (4 láb, mert ugye egy kutyának 4 lába van, csak nem a miénknek (!!), 1 fej) körberajzolása a prizmapapírra, a farok egyéni kialakítása alaklemez nélkül."




Miért? A 4 lábhoz és a fejhez van alaklemez? Egyébként nekem a farokhoz is volt. Ja, és eddig sosem hallottam még a prizmapapírról, így nem is készülhetett abból. 





Most túlproblémázom a dolgot, vagy igazam van? Nektek mi a véleményetek? Végül, ha valaki tudja, árulja már el legyen szíves, mi a fene az a prizmapapír, mert a Google sem dobott ki nekem semmit!



12 megjegyzés:

  1. http://www.cavalierart.com.au/catalog/papers/coloured-paper/prisma-favini-paper-220gsm

    És teljesen igazad van!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem lettem okosabb a prizmapapírt illetően. Köszi. :))
      És köszi, hogy egyetértesz.

      Törlés
  2. Teljesen igazad van,egyetértek minden szavaddal!Már sokszor szomorított illetve háborított fel engem is hasonló dolog....sőt olyan is történt velem-még kezdő blogos koromban-,hogy valakiről akiről azt gondoltam rettentően kreatív és sok oldalú,mások ötleteit sajátjaként előadva "dolgozott":((
    Mondhatom,az is nagy csalódás volt számomra!Szóval én ezt nem szép dolognak tartom(hogy szépen fogalmazzak!)Minden jót kedves Icu! :))A ti kutyusaitok nagyon tetszenek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor nemcsak én vagyok így ezzel. Köszi, aranyos vagy! :))

      Törlés
  3. Nem rég olvastam egy cikket, egy adott kép, még ha rólad készül is a készítő tulajdona, külön megjelölésre, hogy jogod tartod rá nincs szükség, mert a tiéd.

    Abszolút pofátlanság, amit csináltak, minimum a forrást meg kellett volna jelentetniük.

    Én már csak kíváncsiságból is rákérdeznék, hogy gondolják...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én sem azt vártam el, hogy ajnározzanak, csak így úgy tűnik, hogy más milyen kreatív. Közben meg azt sem tudja, miből, hogyan készült. Egyformán gondolkozunk. Írtam nekik. :))

      Törlés
    2. Írd meg, hogy mit reagálnak! :)

      Törlés
  4. Igen, pofátlanság forrásmegjelölés nélkül publikálni bármit is!
    Hányaveti egy illető lehet, gondolom, a nagy kapkodásban eszébe sem jutott ilyesmi. Arra pláne nem lehetett ideje, hogy elkészítse a kutyit, így halovány lila dunsztja sincs arról, amit "szaktanácsol". Ismered, aki nem tudja csinálni, az tanítja... :(

    És igen, rákérdeznék én is...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Még egy: érdemes lenne vízjelezned a publikálandó fotókat...

      Törlés
    2. Köszi, hogy egyetértesz. Ez a vízjelezés jó ötlet, majd utánanézek, hogy hogy kell. :))

      Törlés
  5. Teljesen igazad van...esetleg jelezd a kiadó felé...

    Nagyon tetszik a blogod, rengeteg hasznos dolgot találtam nálad! Köszönöm, hogy megosztod a tudásod!

    VálaszTörlés