2015. december 20., vasárnap

Adventi várakozás 19. nap : Ajándékválasztás és játék

Minden éven, az adventi időszakban ajándékokat választhatnak a a gyerekek az általam összegyűjtött dolgok közül. Régen, hála a gyerekeim megunt játékainak több volt a játék, ma már inkább képeslap, cukorka, levonó, egy kis csecsebecse vagy főnökösködés közül választhattak. Aztán még a múlt héten kaptam egy e-mail-t egy kedves internetes ismerősömtől.

Toboz dísz karácsonyfára, asztalra

Tobozból nagyon sok dolgot lehet készíteni, a tervem az volt, hogy majd üdítős flakonba tesszük, egy kis vatta, és egyéb apróságok mellé, aztán az idő úgy elszaladt, ennek kivitelezésére nem kerülhetett sor. (Tanulnunk és dolgozatot is kellett írnunk.) De a gyerekek, kérésemnek megfelelően hozták a tobozt, és kérdezték is, hogy abból mit fogunk készíteni, így nem mondhattam azt, hogy semmit.

Adventi várakozás 18. nap : Dobj, rajzolj ... karácsonyfát

Mivel is zárhatnánk az adventi várakozást, mint azzal, hogy karácsonyfát rajzolunk, és alá tesszük azokat az ajándékokat, amit adni, vagy kapni szeretnénk. (Persze becsomagolva, hogy meglepetés legyen, amikor kibontjuk.)

2015. december 14., hétfő

Adventi várakozás 17. nap: Képkeresők

Olyan sok ötletet gyűjtöttem össze az adventi időszakra, hogy a töredékét sem tudtuk megvalósítani. Most, hogy lassan itt a téli szünet, gondoltam, mókázzunk egy kicsit. Keddre karácsonyfa rajzolást terveztem, kicsit másképp, szerdára pedig olyan feladatlapokat viszek majd, amivel a koncentráló képességüket, figyelmüket is lehet fejleszteni.

Adventi várakozás 16. nap : Rajzoljunk karácsonyfát másképp

Próbáltatok már bekötött szemmel bármit is rajzolni táblára, vagy akár rajzlapra? Mennyire sikerült? De úgy rajzoltatok-e már, hogy a rajzlap a fejeteken volt? Hát mi holnap kipróbáljuk!  Korábban is volt már olyan alkalom, amikor bekötött szemmel rajzoltunk a táblára, de azzal az volt a gond, hogy egyszerre maximum két gyerek tudott tevékenykedni. Persze a többi sem unatkozott, sőt szerintem még jobban szórakoztak, mint a tábla előtt szenvedő társaik. Most egy másik játékot próbálunk ki, amihez egy rajzlapra, rajztáblára és filctollra lesz szüksége mindenkinek.

2015. december 13., vasárnap

Szent család - pop up képeslap

Szombatra terveztem a Szent család elkészítését, amihez többféle megoldást is találtam. Amikor a bejegyzés készült, még nem tudtam, hogy végül melyiket fogom választani. Aztán úgy döntöttem, hogy képeslapot készítünk, de az egyikhez sablon nem volt, a másikat pedig bonyolultnak találtam. Így felhasználva az egyik sablont, Paint-ben átalakítottam, illetve a Google segítségével kerestem egyszerűbb képeket hozzá.

Angyalka legyezőhajtással

A hétfői napra terveztem, hogy legyezőhajtással készítünk majd egy angyalkát, amivel a termünket díszítjük, de kaptunk egy fenyőfát, így át kellett variálnom az előzetes tervemet. Az előző bejegyzésben mutatott karácsonyfadísz készítése annyira fellelkesítette a gyerekeket, hogy gyorsan hajtogattunk még egy angyalkát is. Ez sem tartott tovább 10 percnél. 

Adventi várakozás 15. nap: 3 D-s karácsonyfadíszek

Ismét megviccelt ez a blog. Bár ma szerettem volna posztolni ezt a bejegyzést, de csak miután alaposan átnézem. Aztán el kellett mennem, és ezek szerint megint nem jó gombra kattintottam, és csak most látom, hogy már páran olvasták is.
Szóval a helyzet az, hogy kaptunk egy fenyőfát, amire már néhány dísz fel is került, de holnap technika órán még szeretnék készíteni néhányat. Ezért keresgéltem a lehetőségek között.


1. Papírvirág-gömb 8 körlapból
8 darab körre van szükségünk, amit kettéhajtunk, majd rá merőlegesen ismét. Ezután már jöhet is a ragasztás.









2. Papírvirág-gömb 6 körlapból
Ehhez a díszhez 6 db körre van szükségünk. Itt is két hajtást végzünk egymásra merőlegesen, csak aztán jön egy "csavar". Nézzétek meg a videót! (Mi ezt fogjuk elkészíteni.)







3. Papírcsíkokból
Régen a lagzikban krepp papírt hajtogattunk, és azzal dekoráltunk a sátrat, vagy éppen a kultúrházat, ahol éppen a lakodalom volt. Ez most csak azért jutott eszembe, mert láttam egy mutatós hajtogatott díszt, és ha nem látom a videót, nem is gondolom, hogy ez ugyanaz a hajtogatós megoldás, mint amit mi annak idején alkalmaztunk. Keményebb papírból másképp mutat, és az elejét a végével összeragasztva megkapjuk a karácsonyfa díszünket. 








4. Négyzetekből
Az alábbi csillagokhoz 5 darab négyzetre van szükség, illetve kell még 2 kisebb is a szalagok elrejtéséhez. Az tetszik benne, hogy össze lehet hajtani, így szerintem biztonságosabban lehet tárolni.








Miután elkészültek a mieink, utólag szeretném megmutatni nektek is. Nem akartam gömbbé ragasztani őket, mivel így is nagyon jól mutatnak :





Jó kreatívkodást, boldog adventi készülődést!



Karácsonyfadísz hajtogatással

Pénteken felhívott egy anyuka, hogy mit szólnék hozzá, ha szombaton hozna nekünk egy fenyőfát. Mit szólhattam volna? Nagyon örültem neki, mert bár az iskolai karácsonyfánk pár napja díszben pompázik, de hogy sajátunk legyen, arra nem is gondoltam. (Nem volt még soha, mert nem akartam a szülőket pénzkiadással terhelni.)

2015. december 11., péntek

Adventi várakozás 14. nap: Dobj egy... Mézikét és a házikóját


Mivel a héten szombaton is van (lesz, volt - ki mikor olvassa a bejegyzést) tanítás, nem akartam komolyabb dolgokkal leterhelni a gyerekeket, mint a múlt héten a színezőssel, így most egy kis rajzolós feladatot kapnak vasárnapi otthoni feladatként.

Adventi várakozás 13. nap : A Szent család - kreatívan

Vasárnap végiggondoltam, hogy ezen a héten mit fogunk csinálni a gyerekekkel, és a szombati "csütörtökre" úgy terveztem, hogy a Szent családot fogjuk elkészíteni valamilyen módon. Kedden és szerdán egy kedves történetet olvastunk Szűz Mária szamaráról, (tavaly meg is néztük a mesét), innen jött az ötlet, és gondoltam, a két óra tökéletesen elegendő a munkadarab elkészítéséhez. 

2015. december 10., csütörtök

Adventi várakozás 12. nap : Daltanulás

Harmadikos koromban volt egy nagyon aranyos tanító nénim, aki sajnos csak egy évig tanított. Az az egy év azonban annyira meghatározó volt számomra, hogy végül is, miatta lettem tanító. Aztán amikor egy körzeti értekezleten a jelenléti íven olvastam a nevét, elkezdett gyorsabban verni a szívem. A szünetben odamentem hozzá, és bemutatkoztam neki. Mondhatnám azt, hogy megismert, de ez nem igaz. A nevemre viszont emlékezett, és könnybe lábadt a szeme, mikor megtudta, hogy én is tanító vagyok, pontosan miatta.

2015. december 9., szerda

Adventi várakozás 11. nap: adventi kopogtató

Vasárnap végiggondoltam, hogy ezen a héten mit fogunk csinálni a gyerekekkel, és a csütörtöki rajzórára úgy terveztem, hogy egy kopogtatót készítünk. Természetesen ebből is bespájzoltam rendesen, de most csak azt az egyet (kettőt) mutatom meg, amit el fogunk készíteni.

2015. december 8., kedd

Adventi várakozás 10. nap : Ügyességi feladatok

A múlt hónapban amikor kalózok voltak a gyerekek, nagyon sok ügyességi feladatot oldottak meg testnevelés órákon. Így derült ki, hogy ki a legügyesebb fiú és lány, aki a kalózhajó kapitánya lett. Advent miatt azt a projektet félbehagytuk, de majd januárban folytatjuk. Ügyességi feladatokat azonban az adventi várakozás idején is játszhatunk, így arra gondoltam, hogy épp itt az ideje a sok kreatívkodást feldobni egy-két ilyen tevékenységgel. 

2015. december 6., vasárnap

Adventi várakozás 9. nap: Meseolvasás

Gyerekkorom óta imádok olvasni. Emlékszem, az olvasókönyveimben is voltak kedvenc mesék, amit többször is elolvastam. (Nem úgy, mint a mostani osztályom, akik ha lehet, max. egyszer sem olvassák el.) Az egyik ilyen, - ami most a Mozaik kiadó egyik könyvében szerepel -  Móra Ferenc: A szánkó című kis története.

Adventi várakozás : origami Mikulások

Mivel nálunk csak holnap jön az iskolába a Mikulás, nyertem még egy napot. Az volt a tervem, hogy hajtogatunk egy Mikulást, mivel tegnap, egy olyan oldalra tévedtem, ahol rögtön négyet is találtam. De ahogy az előző bejegyzésben írtam, az üresen maradt ablakszárny szomorúságát figyelembe véve (már ha én szomorú vagyok, legalább ő ne legyen), előbb készítünk egy manót háromszögből, és ha marad idő, jöhet az origami Mikulás.  

Adventi várakozás 8. nap : manó háromszögből


Tegnap, ahogy a képeket mutattam az elkészült Mikulásokról, rénszarvasokról és hóemberekről, említettem, hogy a manó nem jutott eszembe a keresgélés során, pedig úgy lett volna teljes a kollekció. Igen ám, de az ablakunk egyik szárnya még üresen árválkodik, így nem hagyhattam annyiban a dolgot. Keresgéltem és találtam! Bár a 8. napra már más tervem volt, szerintem ez is belefér. Vagy csak ez. Holnap majd kiderül.

2015. december 5., szombat

Hóember háromszögből

Miután a 4. napra beterveztem a Mikulást és a rénszarvast háromszögekből, eszembe jutott, hogy akár hóembert is csinálhatnánk ugyanúgy. Most mondhatnám azt, hogy ez és ez jutott eszembe, és kitaláltam, hogy hogyan is lehetne, de sajnos továbbra sem vagyok ennyire kreatív, így maradt a keresgélés.

2015. december 4., péntek

"Jócselekedeteink" fal

A héten levelet kaptak a gyerekek a Mikulástól, amire válaszolniuk is kellett. Arra kértem őket, hogy ne csak a kívánságaikat írják le, hanem azt is hogy ŐK, kit, mivel ajándékoznának meg. Ez az ember lehet családtag, ismerős, vagy akár ismeretlen személy is. Elmagyaráztam, hogy olyan dolgokra gondolok, ami nem kerül pénzbe, de örömet szereznek vele valakinek.

2015. december 3., csütörtök

Adventi várakozás 7. nap : Mikulás és társai - számolós színező

Lehet, hogy túl sokat várok el a tanítványaimtól, ha a hétvégére, főleg Mikulásra adok feladatot? Természetesen nem kötelező megcsinálni, csak gondoltam, ennyi belefér, mivel házit úgysem adok. Annyira már ismerek őket, hogy tudjam, bármilyen sok feladatot tartalmazó lapot szívesen oldanak meg, ha közben színezni kell.

Adventi várakozás 6. nap : Dobj és rajzolj egy ... manót

Úgy gondoltam, hogy ha már egyszer egész héten tevékenykedünk, a hétvége se maradjon ki az adventi várakozásból. Próbáltam olyan feladatokat keresni ezekre a napokra, melyekhez hasonlót órai keretben már csináltunk, és akkor mindenkinek tetszett. Éppen ezért esett a választásom a "Dobj és rajzolj egy ... " játékra. 

Adventi várakozás 5. nap : Rénszarvas papírgurigából

Bár nem szokásom egy munkadarabot kétszer elkészíteni, -hiszen annyi sok jó ötlet kering az interneten, hogy évekbe telne mire mindegyikre legalább egyszer sor kerülne, nemhogy kétszer- a holnapi napra tervezett rénszarvasok viszont annyira egyszerűek és mutatósak, hogy nem tudtam nekik ellenállni.

2015. december 2., szerda

Adventi várakozás 4. nap : Mikulás és rénszarvas háromszögekből

Csütörtökön két rajzóránk lesz, ezért úgy gondoltam, hogy egyiken rajzolunk, a másikon pedig valami olyan dolgot készítünk, ami kapcsolódik a Mikuláshoz. Találtam is a gyűjteményemben síkidomból készült Mikulást és rénszarvast, de akkor eszembe jutott az a cuki kis rénszarvas, amit pár éve készítettünk a korábbi osztályommal.  Papírgurigából van, és csak 4 nyisszantás az egész. Ugyanakkor péntekre a termet is jó lenne egy kicsit hangulatossá tenni. 

2015. november 30., hétfő

Adventi várakozás 3. nap: Daltanulás

3. nap (december 2. szerda)

Nagyon szeretek énekelni (is), így természetes volt számomra, hogy az egyik napra ezt tervezem be, mint tevékenységet. Több dal is van a tarsolyomban, most mutatok kettőt. Az elsőt anno a húgom tanulta az óvodában, a másikat talán a lányaim, szintén az oviban. (Bár erre már nem emlékszem annyira. Ciki.)

Elkészült a papírtányéros adventi koszorú

A mai napon elkezdtük az adventi készülődést, és ahogy terveztem, elkészítettük az adventi koszorút. Csakhogy az eredeti tervbe csúszott egy kis probléma, így a megvalósítás másképp történt.

2015. november 29., vasárnap

Adventi várakozás 2. nap : Levél a Mikulástól, levél a Mikulásnak

Ezt e bejegyzést a múlt pénteken kezdtem írni azzal az elhatározással, hogy vasárnap délelőtt majd befejezem és megosztom. Aztán megint igaz lett az a mondás, hogy: "Ember tervez, Isten végez. " Sajnos szombaton este megszökött a kiskutyánk, így a vasárnap délelőtt az ő keresésével telt, és közben a blogról és az időzítésről meg is feledkeztem. Délután színházban voltunk, utána meglátogattak a barátaink, és a nagy trauma miatt teljesen kiment az egész a fejemből. Bocsánat, aki olvasta, és nem értette, hogy mi az, amit lát. 

2015. november 27., péntek

Adventi várakozás 1. nap : Adventi koszorú

Az adventi időszakot nagyon szeretik a tanítványaim, aminek valószínűleg az az oka, hogy még jobban odafigyelek arra, hogy minden napra jusson valami kis érdekes dolog. Többször elterveztem már, hogy tudatosan, időben felkészülök az adventi tevékenységekre, és az iskolában reggelente csak előveszek egy dobozt, amiben már benne vannak a sablonok, a méretre vágott alapanyagok, egy dal szövege, egy mese, vagy éppen egy labirintus, találós kérdés. Bármi, amitől az a nap emlékezetes marad. De valami miatt mindig elmarad.

2015. november 23., hétfő

Adventi várakozás tevékenykedve - kész az adventi naptárunk

Amikor blogírással kezdtem el foglalkozni, napokat töltöttem azzal, hogy más blogokat próbáltam keresni. Mivel nem sok mindent konyítottam hozzá, az elején nagyon lassan ment. Pontosabban szólva sok-sok blogot találtam, csak nem vágott az én érdeklődési körömhöz. 

2015. november 18., szerda

A víz körforgása

A héten az időjárás elemei és a víz körforgása a témánk környezetből. Bizonyára sokan ismeritek a Varázslatos iskolabusz című mesét. Ehhez a két témákhoz is készült egy-egy rész, amiből egyet megnéztünk kedden, a másikat holnap fogjuk. (A Facebook-on pár napja mutattam.) 

Kerekítés számtáblával

A héten elkezdtük az írásbeli összeadást, amivel együtt tanítjuk a becslést. Ha valaki meg tudja nevezni egy szám szomszédait, tud kerekíteni, annak a becsléssel sem lehet gondja, hacsak el nem számolja magát véletlenül. 
Az elmúlt évtizedekben mindig volt egy-két gyerek, akinek gondot okozott a kerekítés. Több dolgot is kitaláltam már az évek során, hogy megkönnyítsem a dolgukat, mert hiába volt az egyik gyereknél célravezető az egyik ötlet, ha a másik nem értette. Így aztán mindig volt min agyalni.

2015. november 15., vasárnap

Adventi naptár ötletek papírgurigából

Lassan itt az advent ideje, így tegnap úgy gondoltam, ideje elkezdeni az előkészületeket. Az első dolog, amit minden éven elkészítünk, az adventi naptár, aminek segítségével számoljuk aztán a napokat.

2015. november 12., csütörtök

A felszíni formákról tanulunk

Végre az első olyan téma, aminél most nem sok dolgom akadt, csak annyi, hogy előszedtem a korábban összegyűjtött anyagokat. Sajnos a tavalyi teremcsere után még mindig nem volt annyi időm, hogy mindent átköltöztessek a régi szekrényemből, így inkább újra kinyomtattam azokat a dolgokat, amit pár éve használtunk. 

2015. november 10., kedd

Márton napi libák

Márton napjára készülve a hétvégén végignéztem az összegyűjtött libáimat, és arra az elhatározásra jutottam, hogy az idén nem csak egyfélét készítünk, hanem inkább... hármat. Ugyanis mindegyikben volt valami, ami megfogott és magával ragadott. Ha meglátjátok, biztosan igazat adtok nekem.

2015. november 4., szerda

Tájékozódás, égtájak

Újabb témakört kezdtünk el környezetismeret órán arról, hogy hogyan tájékozódjunk a tágabb térben. Azzal kezdtem az órát, hogy a tananyagot szétosztottam a tanulók között. 3-4 gyerek olvasott el egy-egy részt (többször), majd számolt (volna) be róla a többieknek. Kíváncsi voltam, hogy mennyire értik meg a szöveget, mely szerintem ismét elég nehézre sikeredett. Pár gondolat megmaradt, de összefüggő mondatokat senki sem tudott mondani. A 3-4 gyerek együtt viszont nagyjából összehozta a lényeget.

Levél a palackban - avagy legyünk mi is kalózok!

Az előző bejegyzésemben írtam arról, hogy a két hónap alatt a szuperhősök unalmassá váltak kis tanítványaim körében, így váltanom kellett. Elhatároztam, hogy a továbbiakban kalózok segítségével fogom őket értékelni, és hogy miért pont rájuk esett a választás, a hónap során mindenki számára kiderül majd. Csak az volt a kérdés, hogy hogyan is vezessem be, milyen körítést találjak ki hozzá, hogy újra belelkesedjenek a gyerekek.

Kalandra fel! - avagy kalózok lettünk

Két hónap telt el a tanévből, és akik rendszeres olvasóim, tudják, hogy szeptemberben szuperhősökként kezdtük meg a tanévet. Igazolványt készített minden kis diák, ahová naponta kapták a matricát a szuper teljesítmény után. Viszont a két hónap elég volt, hogy a lelkesedés alábbhagyjon, így újabb dolgot kellett kitalálnom.

2015. október 19., hétfő

Összefoglalás: A mező állatai

Ahogy azt már a múltkori bejegyzésben is írtam, végére értünk a mező témakörének. A múlt héten a növényeket ismételtük át, holnap jönnek az állatok. Csoportos munkára készülök, ehhez készítettem három feladatlapot.

Ősz a rajzórákon

Annyi sok minden történt az elmúlt hetekben, hogy a rajzórai alkotásaink bemutatására nem jutott idő. De nem szeretném, hogy a feledés homályába vesszen, ezért most egyben megmutatom az egészet.  

Helyi érték flipbook - újratöltve

Két éve több bejegyzésben mutattam egy "eszközt", amivel akkor hatékonyan tudtam az akkori osztályommal gyakorolni a számok helyi -alaki- és valódi értékét. Később rájöttem, hogy a számszomszédokhoz és a kerekítéshez is használható. 

2015. október 15., csütörtök

A számszomszédok és Pac man

Hogy mi köze van a kettőnek egymáshoz? Hamarosan kiderül. 
Sokszor írtam már, hogy ahány gyerek, annyiféle módszer, ötlet, ki hogyan érti meg a tudnivalókat a legjobban. Korábban is írtam már (ITT) erről, most mutatom a legújabb ötletemet.

Összefoglalás: a mező növényei

A mai órán elkezdtük a mezőről tanultak összefoglalását. Mivel 2 óránk van rá, így külön vettem, és ma csak a növényekkel foglalkoztunk. A munkafüzet feladatait beszéltük meg, de azért most is volt egy-két "extra" dolog az órán.

Társasjátékok a helyi érték, alaki érték, valódi érték gyakorlásához

Tavaly már mutattam néhány társasjátékot (ITT), mellyel másodikban gyakoroltuk a helyi értéket, alaki értéket és a valódi értéket. Most hogy harmadikosok vagyunk újra keresgélésbe kezdtem. Találtam is egyet, ami rögtön három, sőt társasjáték és bingó egyben.

2015. október 13., kedd

Feladatlapok a helyi érték, valódi érték gyakorlásához

Holnap folytatjuk Egyes Elekkel a számkörbővítést, de "magyarosítottam" néhány feladatlapot, ha a tankönyvben esetleg valaki hamarabb elkészülne. Ugyanis ahogy már azt többször is tapasztaltam, sokkal szívesebben oldanak meg a gyerekek ilyen jellegű dolgokat.

2015. október 12., hétfő

Vendégségben Egyes Eleknél és társainál

A múlt héten elkezdtük a számkörbővítést, és megismerkedtünk Egyes Elekkel és barátaival.  ITT  írtam róla, hogy Elek szereti a kockacukrot, Titán a Túró Rudit, Száva pedig a kekszet. 
Ez adta az ötletet, hogy talán jobban megértik a gyerekek a helyi értékeket, valódi értéket, ha ennivalóhoz kapcsoljuk.

A mezei nyúl és a mezei pocok

Holnap környezetismeret órán a mezei pocokról fogunk tanulni. Ahogy a múlt héten megláttam, ez a kis állatka valahogy "kiverte a biztosítékot". A történethez hozzátartozik, hogy olyan helyen lakunk, ahol minden ősszel rengeteg ilyen és ehhez rokonilag köthető állatka megfordult, de valahogy nem tudtam őket megszokni. Hál' Istennek, mióta kutyánk van, valahogy elkerülnek. Annyira irtózom tőlük, hogy rosszul vagyok még a kisállat kereskedésben is, ha feltűnik bármelyik közeli vagy távoli rokona. Holnap meg majd beszélhetek róla. Brrrrrrrrrrr. 

2015. október 11., vasárnap

Minyonos ceruzatartó vécégurigából és egyéb ötletek

Gyűjtési szenvedélyem az utóbbi években annyira elharapózott, hogy ahol látok valamit, ha nem is rögtön, (sőt néha a férjem tiltása ellenére:"Eszedbe ne jusson!") de végül mégis elkérem. Íg történt ez a nyáron is, a nyaralásunk alkalmával. Nagyon jó minőségű (nagyobb átmérőjű és vastagabb) vécégurit láttam meg a mosdóban. Két-három nap után megkérdeztem a takarító nénit, hogy mi ezeknek a sorsa. Rögtön tudta, hogy mit szeretnék, és engem megelőzve felajánlotta, hogy szívesen összegyűjti nekem, és az utolsó nap át is adott egy doboznyit. Már akkor tudtam, hogy ebből bizony ceruzatartó lesz, méghozzá minyonos.

2015. október 8., csütörtök

Egyes Elek és társai

Annyi sokszor kezdtem már egy-egy bejegyzést úgy, hogy találtam... Lehet, hogy unalmas, de így van. A Pinterest-et bizonyára közületek is sokan ismerik. Azt szeretem benne, hogy valamilyen módon számon tartja, hogy milyen témában keresgélek, így később ímélben az érdeklődésemnek megfelelő oldalakat küld megnézésre. Ezeket aztán, ha időm engedi, átnézem, és a saját mappáimba teszem. Már sok dolgot gyűjtöttem így össze, aztán ha kell valami, ott egyszerűbben megtalálom, mint a számítógépemen.

2015. október 6., kedd

A Magyar Népmese Napja


Az idén a harmadikosaimmal rendhagyó módon emlékeztünk meg a Magyar Népmese Napjáról.

Nálam van ..., kinél van ....? Számkörbővítés 1000-ig

A Pinterest-en találtam már korábban hasonló elven működő játékot, de csak az elmúlt hetekben kezdtem el használni az osztályommal. Az angol fordítás után neveztem el "Nálam van..., kinél van..."  játéknak, remélem nem fordítottam túl félre.

A seregély és a mezei pacsirta

Sokszor elgondolkodtunk már a kollégákkal, hogy mennyi olyan dolgot tanítunk, amire semmi (nem sok) szüksége nincs egy gyereknek, ahelyett, hogy a fontosabb dolgokra szánnánk elegendő időt. Így vagyok most a környezettel. Ki látott már életében közelről seregélyt vagy mezei pacsirtát? Mert bevallom férfiasan, én még nem láttam. Nem is tudtam, hogy halványkék színű tojást rak, bár ez már az én szégyenem.

2015. október 2., péntek

Minyonos szuperhősök

Egy tanév eleji bejegyzésben mutattam nektek azokat a szuperhős igazolványokat, amellyel a gyerekeket inspirálom egy kicsit a tanulás terén. Az egyik csoportban "kaptam" is ezért néhány kollégától, hogy nem ez a megoldás, megint egy külső motiváció. Többet ér egy simogatás, és egy négyszemközti beszélgetés...

2015. szeptember 30., szerda

A mező rovarvilágáról tanulunk

Korábban már írtam, hogy nehéz a környezet, így újabb módszereket vetek be a tanulás érdekében. A kooperatív tanulási technikával próbálkozom. Nem tudom, melyik ez a módszer (próbáltam megkeresni, de feladtam), a lényeg, hogy a tegnapi napra készítettem két táblázatot, és órán csoportokban dolgoztuk fel az anyagot.

2015. szeptember 29., kedd

Minyonos sarokkönyvjelző

Minyon lázban égünk. Pontosabban most kezdünk lángra lobbanni, ugyanis csütörtökön megyünk moziba, ahol a Minyonok című filmet fogjuk megnézni.
Korábban találtam a Pinterest segítségével egy sarokkönyvjelzőt, így gondoltam, ez jó beugró lesz a film előtt. 1 óra alatt el is készültünk, könnyen lehet hajtogatni, így beindulhat otthon a sorozatgyártás.

2015. szeptember 28., hétfő

Környezetismeret 3. osztály: Gyógynövények, gyomnövények

Küzdünk a környezetismerettel (is). Sok az anyag, nehéz, "héberül" van megfogalmazva. 
Régen azt mondták, könnyű a falusi gyerekeknek a környezetismeret tantárgy, mivel kimehet a rétre, a határba, vagy a baromfiudvarba, láthatja, megfoghat mindent, amiről tanulnia kell. Mára ez megszűnt. Ki járkált ugyanis a nyári szünetben a réten, vagy a szántóföldön, esetleg az erdőben? Ki figyelte meg a növényeket, állatokat, mint mi annak idején? Sajnos senki. Pontosabban néhányan közölték, hogy ők már szedtek szét legyet. Nem tudom, ennek örüljek-e?

2015. szeptember 27., vasárnap

Kártyajáték: Nálam van..., kinél van...

Valami hasonló lehet annak a játéknak a neve, amivel bármilyen osztályban bármit lehet gyakorolni. Korábban találtam már a Pinterest-en olvasáshoz, nyelvtanhoz, matematikához, de el tudom képzelni környezethez, énekhez is. No és természetesen angol tanulásához. Ahhoz egyszerűen csak ki kell nyomtatni, és már kezdődhet is a játék.

Dominó a műveletek gyakorlására

Az idén ismét Apáczais matematika tankönyvből tanítok (sajnos). Azért sajnos, mert a tanítványaimnak valahogy sok, nehéz. Legalábbis erre a következtetésre jutottam, az eltelt idő alatt. Persze a feladatok között nagyon sok olyan is akad, ami nekem tetszik, látom benne a játékosságot, de valahogy a gyerekek csak a tankönyvet látják, a sok-sok feladattal. Éppen ezért próbálom a tankönyv feladatait közelebb hozni a gyerekekhez. 

Hajtogatós, "mozgó" képeslap: Itt a nyár!

A könnyebb visszakeresés érdekében nem akartam egy bejegyzésbe tenni az összes nyári élményhez kapcsolódó dolgokat, főleg azért, mert ezt még nem mutattam eddig. Technika órára vittem az ötletet, mivel itt nyírni és ragasztani is kellett a színezés mellett. Viszont annyi idő elment vele, hogy végül 3 óra alatt (1 technika és 2 rajz) készült el. 

Forrás


Rajzórán készült: Nyári élmények

Tudom, hogy már mindenki túl van ezen a témán, bevallom, nem gondoltam, hogy annyira elfoglalt (túlterhelt) leszek, hogy éppen a blogolásra nem lesz időm (energiám). De sajnos így lett. Bár sorolhatnám, hogy még mi mindenre nem volt időm, de akkor kiderülne, hogy milyen rendetlen háziasszony vagyok. 
Ma viszont van egy szusszanásnyi időm, így gondoltam, gyorsan pótolom azokat a bejegyzéseket, amelyek megírása tervben volt.

2015. szeptember 10., csütörtök

Játékos feladatok matematika órára 100-as számkörben

Két hete járunk iskolába, de valahogy az én kis harmadikosaim még mindig nem rázódtak vissza a tanulásba. Hol házi nincs, hol felszerelés, néha meg egyszerűen ki lehetne rájuk írni, hogy "csak a teste". A szülők is panaszkodnak, néhányan már agyon akarják ütni a gyereküket. Persze én nyugtatgatom őket, de én sem tudom felfogni, hogy mi lehet ennek az oka.

2015. szeptember 2., szerda

Szuperhős igazolvány, matricák, egyebek

Tegnap nálunk is, mint mindenütt az országban elkezdődött az új tanév, mindenki örömmel üdvözölte rég látott osztálytársát. (Nem utolsó sorban engem is. :)))  Az évnyitó után bementünk a tantermünkbe, ahol rögtön észrevették az új dekorációt. A gyerekek keresgélték magukat a különböző tablókon, olvasták az ajtófeliratot, látszott rajtuk, hogy izgatottan várják, hogy megtudják, mit tartogatok az idén számukra.

2015. augusztus 29., szombat

"Szuper" évünk lesz

Nekem főleg, mivel az idén csak a tavalyi másodikosokat viszem tovább, a volt elsőseim a mostani elsősökkel lesznek ismét összevonva. Örülök is, meg sajnálom is egy kicsit, mert mindkét osztály a szívemhez nőtt, de hát ez van.


Ahogy már néhány korábbi bejegyzésben írtam, az idén Szuperhősökkel értékelek, és szeretném, ha minden gyerek szupernek érezné magát köztünk.

2015. augusztus 11., kedd

Szuperhősös kártyák az értékelés szolgálatában

Egy korábbi bejegyzésben mutattam, hogy az idei tanévben szuperhősökké válunk. Ehhez el is készült a teremdekoráció. Miközben készültek a szuperhősök, az értékelés módja is összeállt a fejemben.

2015. augusztus 10., hétfő

Szuperhősös teremdísz és értékelőtábla

Az elmúlt tanévben sokszor kerültünk a másodikosokkal olyan helyzetbe, hogy nem nagyon akartak előjönni a tanult dolgok, főleg év elején. Persze tanév során is előfordult, hogy rossz napjuk volt, és nem ugrott be, aminek be kellett volna. Hiába segítettem, semmi. Majd egyszer, valaki jó választ mondott. Hirtelen úgy megörültem, hogy nem azt mondtam a gyerek válaszára hogy ügyes vagy, jól van, vagy valami megszokott sablonos választ, hanem felkiáltottam, hogy szuper! A többiek is elkezdtek koncentrálni, és jöttek a szuperebbnél szuperebb válaszok. Mindenki örült, hogy azt mondtam rá, hogy szuper.

2015. augusztus 6., csütörtök

Szülinapi tabló

Néhány éve szülinapi tablót készítek az osztályomba, hogy a tanév folyamán nyomon tudjuk követni, hogy kit, mikor kell köszöntenünk. A Pinterest-en folyamatosan különböző mappákba rendszerezem amit találok, és bár több jó elképzelés volt már összegyűjtve, ez a kép fogott meg, ami végül a kiindulópontja lett az idei tablónknak.


Forrás

Műveletek gyakorlása vécégurigával

Még az előző tanévben láttam egy jó kis ötletet a műveletek gyakorlásához. Pdf formátumban le tudtam menteni a feladatlapokat, csak fel kellett volna ragasztani egy chipses dobozra. Volt az is, csak idő nem, így nem készült el, viszont mentettem magamnak az ötletet. Aztán most, hogy lassan nyakunkon az új tanév, gondoltam készítek egyet, hogy lássam, tényleg működik-e. 



Forrás
HA ti is szeretnétek letölteni, itt már a pdf-es formátumot találjátok rögtön:
http://regionivcat.wikispaces.com/file/view/PringlescanManip.pdf/135743429/PringlescanManip.pdf 

Abacusan vetélkedő: A 4 égtáj viadala: Nyugat

Végezetül jöjjön az Abacusan Stúdió által a 2014-15-ös tanévben meghirdetett "A négy égtáj viadala" vetélkedő "NYUGAT" feladatsorának bemutatását. Tőlünk nyugatra kalandozhatunk a feladatok révén, megismerhetjük a nyugati országok népeit, kultúráját. Az előző háromhoz hasonlóan ez az összeállítás is 3-4. osztályos gyerekeknek készült. Pdf formátumban megtaláljátok a Stúdió honlapján, valamint egyéb  vetélkedők feladatsorait is 3. osztálytól 12. osztályig. 

2015. augusztus 5., szerda

Abacusan vetélkedő: A 4 égtáj viadala: Dél

Kis szünet után folytatom az Abacusan Stúdió által a 2014-15-ös tanévben meghirdetett "A négy égtáj viadala" vetélkedő "DÉL" feladatsorának bemutatását. Mint a címből is kiderül, déli országok népeit, kultúráját ismerhetitek meg ebből a feladatsorból. Legalább is egy csipetnyit. Természetesen 3-4. osztályos gyerekeknek készült ez is. Pdf formátumban megtaláljátok a Stúdió honlapján

2015. július 29., szerda

Abacusan vetélkedő: A 4 égtáj viadala: Kelet

Nem sok hozzáfűznivalóm van, csak utalni szeretnék arra az oldalra, ahol megtalálható ez a feladatsor. A 2015-16-os tanévben is folytatódnak majd az írásbeli versenyek, de megtekinthetők  nemcsak a 2014-15-ös, hanem a korábbi versenyek feladatsora is.

2015. július 28., kedd

Abacusan vetélkedő: A 4 égtáj viadala - Észak

Szeretném megmutatni nektek "A 4 égtáj viadala" elnevezésű levelezős feladatsort. Az első forduló természetesen az ÉSZAK témában készült. Az Abacusan Stúdió honlapjáról pdf formában letölthető, de gondoltam, felteszem ide Word formátumban, hátha valaki szeretné szerkeszteni és úgy felhasználni.


Abacusan bajnokság

Az elmúlt (2014-15-ös) tanévben az a megtiszteltetés ért, hogy felkértek egy 4 fordulós komplex feladatsor összeállására 3-4. osztályos tanulók számára.
Nagy kihívás volt, mert bár az iskolánkban számos vetélkedőt állítottam már össze az elmúlt két évtized során, ilyen jellegű felkérést még nem kaptam eddig. De bíztam magamban, és elvállaltam. 

2015. június 23., kedd

Összevont osztályban tanítok 6.

Mire ez a bejegyzés közzétételre kerül, véget ér a tanév. Májusban annyi sok minden történt, hogy folyamatosan írogattam, hogy ki ne maradjon valami, de nem szerettem volna  külön bejegyzést szentelni az egyes eseményeknek. Így csak írogattam, írogattam, és gondoltam, a tanév végére fejezem be ezt a posztot, és zárom az egészet a ballagással. Kicsit hosszú lett, (kerültek bele személyes dolgok is,) ezért csak ráérő embereknek ajánlom, hogy elolvassák. Képet viszont nem tudtam annyit készíteni, mint szerettem volna, mert mindig volt valami egyéb feladatom.

2015. június 15., hétfő

Bonbonos "búcsúajándék"

Minden tanév végén megajándékozom az osztályomat egy kis emlékkel, amiről esetleg száz év múlva  majd az eszükbe jutok. Többféle anyagból többféle dolgot készítettem már, volt, hogy könyvjelzőt, oklevelet, kulcstartót, albumot kaptak. A legtöbb dologra már nem is emlékszem.

2015. június 8., hétfő

Az erdő életközössége - kreatívan

Aki a Nemzedékek Tudása Környezetismeret tankönyveit használja második osztályban, pontosan tudja, milyen nehéz így tanév vége felé olyan témát tanulni, mint az erdő életközössége. Csak kapkodtam a fejemet én is, mert 1 órára kb. 6 oldalnyi megbeszélni és kitölteni való tananyag, feladat volt.

2015. május 27., szerda

Lepkék legyezőhajtással

Gondolom, senki sem lepődik meg azon, ha azt mondom, hogy szeretem a lepkéket. A természetben találhatóakat is, és a különböző alapanyagokból készülteket is. A Pinterest-en gyűjtögetem is az ötleteket, mert pillangókból sosem elég.

Origami lepkék

Még a tavasszal láttam egy kis videót, amiben lepkét hajtogattak. Akkor rögtön meg is mutattam az ötletet a Facebook-on, de egyéb dolgok miatt tegnapig kellett várni, hogy elkészíthessük az osztállyal.

Osztályom tanulói 3.

Rohamosan közelít a tanév vége, és nekem most jutott eszembe, hogy bizony sok gyerek bemutatására nem került még sor. Bár tudom, szégyenletes dolog ilyet írni, de vannak olyan gyerekek, akik annyira "láthatatlanok", hogy nem történik velük semmi, amit le lehetne írni, illetve vannak olyanok, akikről jót nem nagyon lehet írni, rosszat meg ugye nem akar az ember. De most iparkodok még néhány tanulót bemutatni a tanév végéig. (A gyerekek nevét megváltoztattam. A képek forrása: Google.)

Nevekből szörnyecskék


Pár éve nagy előszeretettel gyűjtögetem az interneten található ötleteket a Pinterest-en. Korábban lementettem a gépemre, amit aztán DVD-kre kiírtam, és természetesen nagy ritkán szedek csak elő. Itt viszont könnyen vissza tudok keresni bármit, és ugye bárhol vagyok, kéznél van, csak legyen internetelérhetőség.

Mozgó fakopáncs

Az elmúlt hetekben nem jelentkeztem bejegyzéssel, aminek több oka is volt. Hogy csak a legfontosabbakat említsem:
1. Kifogott rajtam egy kis megfázás, ami miatt három hétig takarék üzemmódban működtem. (Még most sem vagyok jól, szerintem elköhécselek a tanév végéig.)
2. Valahová jól eltettem azt a vezetéket, aminek a segítségével át lehet tölteni a fényképezőgépről a képeket a gépre. (Kép nélkül meg ugye mit sem ér az egész.)
3. Benne vagyunk az év végi felmérésekben, amit olykor kétszer is megíratok, a jobb jegy érdekében, és ugye két osztállyal ez kicsit körülményesebb, mint eggyel. 

2015. május 10., vasárnap

Olvasás kicsit másképp 3.

A jövő héten Budapest nevezetességei lesz a témánk. Hogy miért éppen Budapest? Olvasás órán a másodikosokkal már olvastunk róla, nyelvtanból holnap lesz ehhez kapcsolódóan éppen feladat. A tanítványaim lelkesek voltak, mikor szóba hoztam, már hoztak róla  képeket, sőt egy 3D-s puzzle-t is kaptam. És ami a legfontosabb: illik róla tudni egy-két dolgot már ebben a korban is. 

2015. május 7., csütörtök

Mondatfajták gyakorlása kártyákkal

A héten nyelvtanból befejeztük utolsó témánkat, a mondatfajtákat. Megtanultuk mind az öt fajtát, bár csak a kijelentő és a kérdő mondat volt törzsanyag. De annyira könnyedén megértették a gyerekek (még az elsősök is) a többit is, hogy kár lett volna kihagyni. Persze hiányosságok, elnézések mindig is voltak, vannak és lesznek, de összességében nagyon elégedett vagyok velük. A jövő héten gyakorló órák jönnek, így gondoltam, hogy feldobom az órát egy kis játékkal. 

Olvasás kicsit másképp 2.

A múlt héten ITT írtam arról, hogy mit találtam ki, hogy megkedveltessem a másodikosokkal az olvasást. 
A héten folytatódott a 2. témával a mondatok írása, de változtattam egy kicsit. Voltak ugyanis olyan tanulók, akik közölték, hogy őket az a téma sem érdekli, amiről azt gondolták, hogy érdekli őket, és nem is tudják, hogy mi érdekli őket igazából.

2015. május 6., szerda

Mondatfajták gyakorlása tevékenységgel

Még a múlt hét előtt történt az egyik nyelvtan órán, hogy az volt a másodikosok feladata, döntsék el az adott mondatokról, hogy milyen szándékot fejeznek ki, és milyen mondatfajták lehetnek. Nem sok mondat volt, én pedig kíváncsi voltam mindenkinek a tudására.

2015. május 1., péntek

Olvasás, kicsit másképp

Mi van akkor, ha egy-két tanítványotok közli, hogy őt nem érdekli az az olvasmány, amit éppen aznap kell feldolgozni? Persze, mondhatjuk, hogy ez van, ezt kell szeretni, vagy kitalálunk valami másat. Nekem támadt egy ötletem. Készítsen mindenki saját könyvet magának.

Összevont osztályban tanítok 5.


Csak kapkodom a fejem. Lassan itt a tanév vége. Már szoktatom magam és a kis elsőseimet is arra, hogy még néhány hét, és búcsút veszünk egymástól. Nehéz lesz, hiszen mindenki nagyon nagyon a szívemhez nőtt. Persze nem mondom, hogy mindig felhőtlen a kapcsolatunk egy-két há... gyerekkel, az utóbbi szeszélyes időjárást sokan megérzik. Vagy már elfáradtak. Aggódik is a kolléganő, hogy mi lesz jövőre. Engem már megszoktak, ismernek és elfogadnak, de tudom, hogy az új tanító nénijüket is elfogadják és megszokják majd, mint engem a másodikosok.

2015. április 30., csütörtök

Anyák napi ötlet: Szívszövés

Miután elkészültünk az anyák napi ajándékokkal, (amit most már csak utólag fogok megmutatni, mivel egy anyuka is olvassa a bejegyzéseket), a héten a tantermünket csinosítgattuk.

2015. április 28., kedd

Mondatfajták gyakorlásához a Barátaink képei

Három éve, az egyik bejegyzésben leírtam a mondatfajták tanításának menetét, amit egy régi Tanító újságban találtam, és amit azóta is alkalmazok. Az idén úgy gondoltam, hogy épp itt az ideje, hogy egy kicsit felfrissítsem ezeket a rajzokat. Átlátszó papírra átmásoltam őket, filctollal áthúztam, majd beszkenneltem, végül a Paint-ben kiszíneztem.

2015. április 18., szombat

Kivonás tízesátlépéssel első és második osztályban - ahogy én csinálom

Előző bejegyzésemben a tízesátlépéses összeadás praktikáit mutattam meg, ahogy én csinálom immár több mint 20 éve. Most a kivonáshoz szeretnék ötleteket adni.
Mint azt már az összeadásnál is írtam, bizonyára mások is alkalmazzák a kivonásnál ezt a módszert, de van, aki számára újdonság, és egy új lehetőség. Korábban én is kipróbáltam idősebb kolléganők ötleteit, aztán kitaláltam, hogy hogy a legegyszerűbb. (Persze másnak is támadhatott ugyanez az ötlete, Amerika felfedezését is van, aki Kolumbusz Kristófhoz köti, a dánok és egyéb északi népek viszont a viking Leif Eriksonhoz.)

2015. április 14., kedd

Összeadás tízesátlépéssel első osztályban - ahogy én csinálom

Első osztályban az elmúlt hetekben tanultuk az összeadást tízesátlépéssel, néhány órája a kivonás került terítékre. Bizonyára minden kollégának megvan a saját módszere, gondoltam, épp itt az ideje, hogy megmutassam, én hogyan csinálom.

2015. április 11., szombat

Korábbi évek anyák napi műsorai: 2007-2008-as tanév, 2. osztály



DAL:


FORGATOM A NAPTÁRUNKAT

Forgatom a naptárunkat,
libegnek a tarka lapok,
április négy, első május
piros betűs ünnepnapok.

Május…! Hopp megállok!
Piros ím a naptár lapja.
Nekünk nagyon kedves ünnep
Május … : anyák napja .

No, gyerekek , nézzünk széjjel
mi van ami szép és drága.
Lepjük meg sok jóval, széppel
anyukát anyák napjára.

Két ötöst kaptam a héten
egyik írás, másik számtan.
Hazavittem anyukámnak
mind a kettőt neki szántam.

Anyák napján megígérem
hogy még sok-sok ötöst szerzek
ennél szebben nem zárhatom
ezt a kis köszöntő verset.

Szót fogadok és jó leszek
szeretettel megfogadom.
Ajándékul jó anyámnak
ezt adom ezen a napon.

Jaj, mit adjak e szép napon
Maminak anyák napjára.
Köszönettel sok-sok puszit
édes jó anyám arcára.

Egy - kettő, tíz száz és ezer
Nem is tudok annyi számot
amennyi sok boldog évet
édes anyunak kívánok.



Dal: Orgona ága




Kőhalmi Erzsébet: Még a nap is…

Még a nap is szebben süt,
mert anyák napja van ma,
sok madár is fenn az ágon
folyton ezt csipogja:
Kezemben egy virágcsokor,
mit is mondjak néked?
Elmondom hát újból, újból,
hogy szeretlek téged!
Mesélj, hogy örültél,
mikor megszülettem?
Mesélj, hogy aggódtál,
mikor beteg lettem?
Azóta megnőttem,
ugye, édesanya?
Mégis beleférek
ölelő karodba!




Beney Zsuzsa: Anya dúdolja

Azt kérdezed tőlem
hogyan vártalak?

Mint az éjszakára
fölvirrad a nap,
mint a délutánra
jön az alkonyat,
mint ha szellő jelzi
a förgeteget-
ezer pici jelből
tudtam jöttödet.

Mint tavaszi reggel
a nap sugarát,
fagyos téli este
jégcsap illatát,
mint az alma ízét,
tejet, kenyeret-
pedig nem is láttalak még,
úgy ismertelek.

Mint a fény az árnyat,
záport a virág,
mint patak a medrét,
madarat az ág,
mint sóhajos nyári éjjel
a fák az eget-
mindenkinél jobban téged
így szerettelek.





Vorák József: Mit adjak az idén?

Jön az „anyák napja”, jaj mit is csináljak?
Mivel kedveskedjek az édesanyámnak?

Amíg kicsi voltam, mondtam egy kis verset,
Nagyobb lettem: velem megnőttek a versek.
Tavaly egy szál rózsát vettem Anyukámnak,
Kaptam érte tortát, s puszit, háromszázat.
Mit adjak az idén, most még nagyobb vagyok:
Vers és virág mellé el is mosogatok.





Kőhalmi Erzsébet: Anyák napjára

Rajzoltam egy kicsi szívre
Sok színes virágot.
Édesanyám, anyák napján
Minden jót kívánok!
Szeretném, ha mindig
Mindig csak nevetnél,
Szeretném, ha mindig
Mindig velem lennél!





VERES CSILLA : ANYÁK NAPJÁRA

Anyák napja hajnalán
Felkeltem már jó korán,
ébredtem a napsugárral,
meg a nyíló gyöngyvirággal.
Szedtem csokrot, csudaszépet,
szívem szőttem közepébe,
ha most harmat lehetnék,
rózsa szirmán nevetnék.

Köszöntelek édesanyám
eme május reggelen,
jóságodat, lágy hangodat
soha el nem feledem.

Szívem őrzi szelídséged,
aranyhajad illatát,
elringató halk dalodban
ajkad puha mosolyát.


Köszönöm, hogy vigyázol rám,
ha kell, ápolsz engemet,
tudom, hogyha bármi fáj is,
csak hívnom kell tégedet.

Köszönöm, hogy megtanítasz
mindarra, mi jó, s mi szép,
ígérem, hogy legjobb leszek
néked e föld kerekén.

Fogadd tőlem ezt a csokrot,
s kicsi szívem melegét,
ezen a szép anyák napján 
ezt adom most neked én.



DAL: Rozmaringos ablakomban



Mészáros Piroska: Köszöntő

Anyukám jó reggelt, Így köszönt a lányod,
Nyílnak már a réten tarkaszín virágok.

Úgy ver most a kis szívem, kalimpál, mint motor,
Kislányod helyett beszéljen a csokor.

Árkon át futottam, néked hogy kinyíltan
Anyák ünnepére köszöntőül hozzam.





Iványi Mária: Anyák napja ünnepén

Rózsa, szegfű, tulipán,
Neked nyílt ki anyukám.
Csöndes eső nevelgette.
Arany sugár melengette.
Takargatta futó felhő,
Csókolgatta szelíd szellő,
S mind letéptem neked én,
Anyák napja ünnepén.





Kéry Viola : Közösen köszöntünk

Éreztük, hogy nem hiába
Gyűjtögettünk szép virágra.
Édesanyánk örül neki,
Hogy gyermeke köszöntheti.

Arca pirul, szeme ragyog,
S vele én is boldog vagyok.
Akármilyen nagyok leszünk,
Erre mindig emlékezünk.





Édesanyám, neked adunk...

Édesanyám, neked adunk
minden évben egy napot,
de te nékünk életednek
minden napját átadod.
Nincs az égen annyi csillag,
se fűszál a réten,
mint ahányszor kell, hogy mondjam
ki is vagy te énnekem.
Megköszönném, hogy velünk vagy,
s nem ér minket szenvedés,
arra nem csak ez az egy nap,
de egy élet is kevés.





Gianni Rodari: Ezüst, arany, gyémánt szókat..

Ezüst szókat írnék rendbe,
ha a tollam
szél fuvalma lenne.

Arany szókat írnék sorba,
ha a tollam
nap sugára volna.
De a tinta mélyén
csupa-csupa kincs van:
 anyukámnak írtam,
s tollamról a legszebb
gyémánt szók peregtek.





Osvát Erzsébet: Édesanya

Hogy muzsikál,
dalol ez a szó!
És százféleképpen mondható:
Anyú! - kissé kényeskedő, kérő.
Anyucikám – kedvesen becéző.

Anyukám – oly gyengéd, simogató.
Mama! – milyen panaszosan hangzó!
Kórus énekli a sok szólamot,
gyermekkórus, s te némán hallgatod
ennyi változatban drága nevedet –
egyet jelent mind: szeretet.



DAL: Anyu végy egy hegyet…




Horváth Emerencia: Óvodások köszöntője

Annyit gondolkodtam este, reggel, délben.
Hogy anyák napján vajon hogyan is lészen?
Mennyit könyörögtem virágnak, madárnak
S a tündéreknek, hogy valamit adnának.
De még mind alusznak és horkolnak szörnyen
Hát visszaballagtam egy pár nehéz könnyel…
De most már nem sírok, mert megvigasztaltak,
Hogy ki oly jó, mint Te, az magában gazdag
Annak nem kell semmi, csak egy kis szeretet
Hát abból hoztam én hál' Isten eleget.

Mert  az iskolások úgy szeretnek Téged,
Hogy kis életüket is odaadnák érted…
Most pedig, ki itt van, kiáltsa egy szívvel
A jó édesanyát áldja meg az Isten !





Kanizsa József: Arcom arcodhoz szorítom

Kipirult arccal szaladok feléd.
Ezernyi gondolattal borulok eléd.
Már hallom, ahogy peregnek
dicsőítő szavaim.
Csak az arcod keresem
s kinyújtom a karjaim,
hogy átkaroljalak,
hogy érezzelek: anyu, anyu
édesanya - így becézlek.

Arcom arcodhoz szorítom.
Nem jön ki szó az ajkamon
Szememből örömkönny árad…
Anyám - nincs jobb tenálad!




Édesanyám szeme

Olyan a te szemed,
Mint a nap az égen,
Őrködve kíséri
Minden kis lépésem.
Ragyogó sugarat
Szór minden utamra –
Őrködő szemedet
Felhő ne takarja.
Jóságos két szemed
Őrizőm, oltalmam:
Mint a fényes csillag
Mindig úgy csüng rajtam.
Jóságos két szemed
Könnyet ne hullasson,
Mint a fényes csillag
Mindig mosolyogjon.





Jancsik Pál : Anyák napjára

Édesanyám, ma már tudom,
mennyit dolgozol érettem,
kicsi vagyok még, de azért
nagy jóságodat megértettem.

Néked mindent  megköszönni
szavam elég sosem lehet,
engedd meg, hogy szép csöndesen
megcsókoljam dolgos kezed.





Kiss Jenő : Édesanyám !

Elérkezett anyák napja,
mit is mondjak Teneked?
Ó, engedd, hogy megcsókoljam
símogató lágy kezed.

Köszönöm a jóságodat,
kék szememben könny ragyog,
Tudom, minden gondolatod
örömöd csak én vagyok!

Ugye érzed jó Anyácskám,
én is szeretlek hően,
Ígérem, hogy amíg élek
Érted dobog a szívem.





Iványi Mária : Nagyanyónak

Halkan, puhán
Szirom pereg,
Simogatja
Öreg kezed.

Piros szegfű
Halvány rózsa,
Téged köszönt
Nagyanyóka.




Molnár Endre : Nagyanyámnak

Nagymamámhoz menni
nagyon szeretek,
habos kávé vár ott
s torta szelet.

Kalács is van nála
benne mazsola,
Legédesebb mégis
az ő mosolya.

Nagymamánál lenni
mindig csodaszép,
jó uzsonna után
vár a hintaszék.

Amíg ringatózva
beszélek vele,
megsimogat mindig
lágyan a keze.

Én a nagymamámat
nagyon szeretem,
mert csak szépet és jót
ad mindig nekem.

S úgy köszöntöm este,
ha megyek haza,
a viszontlátásra
drága nagymama.



DAL: Este jó, este jó




Szalai Borbála : Altató

Este van, este van,
későre jár,
aludj el, kisfiam,
aludj el már.
Látod az erdő is
elszunnyadt rég,
Lágy szellő suttogott esti mesét.

Alszik a virág is
mind szendereg…
Hunyjad le kicsikém,
csillagszemed!
Lepihent ágyába
a napsugár,

fészkében szundikál
a kismadár.

Hűs cseppről álmodik
az alvó rét,
csillagos takarót
vont rá az ég…
Aludj el, kisfiam,
aludj el már,
este van, este van
későre jár.





 Kéry Viola : Anyák napi gazdagság

Úgy szeretnék venni neked gyémántot és aranyat.
Nem tehetem, ezért mondom versben el e szavakat.

Tudnod kell, hogy úgy gondolom, örülök, hogy élek,
És ha újra születhetnék, neked születnék meg.

Mert a lélek gazdagságát nem pótolja semmi,
Fontosabb, hogy itt vagy, látlak, s velem akarsz lenni.

Fontosabb az, amit érzel, ha a neve szeretet,
Minél többet adsz belőle, annál több lesz teneked.

Úgy szeretnék odaadni, mindent, ami szép,
Remélem, hogy nagykoromban megtehetem még!




ZENE : Úgy szeretném…