2016. február 28., vasárnap

Hóvirág tündérek

Egy közösségi oldal révén bukkantam rá arra a külföldi oldalra, ahol az alábbi hóvirágok rajzát találtam. Mivel ideje volt az ablakokból kiszedni a farsangi dekorációt, gondolkoztam, hogy mit tehetnék a helyükbe. Március 15-e és húsvét még kicsit arrébb van, és bár a boltok hetek óta húsvéti díszben állnak, én megvárom, hogy közelebb kerüljünk hozzá. Így maradtak a hóvirágok.

Rajzórán készült: Képkiegészítés

Tavalyelőtt szeptemberben, mikor megkaptam az akkor másodikos tanítványaimat, kiderült róluk, hogy nem nagyon tudtak bánni sem az ollóval, sem az egyéb kézműves eszközzel. Nekem viszont az a meglátásom, hogy a kézügyességre nemcsak azért van szükség, hogy szépen tudjunk rajzolni (sőt, ha bele gondolok én nem is tudok rajzolni), hanem szorosan kapcsolódik az íráskép milyenségéhez, de ami ettől fontosabb, a gyermek személyiségének alakulásához is.

2016. február 22., hétfő

Hóvirágok kreatívan


Most, hogy véget ért a farsang, gondolkoztam, hogy mit lehetne készíteni rajz- és technikaórákon, amivel a termünket egy kicsit feldobhatnánk. Mi az, ami most aktuális? Mi más, ha nem a hóvirág, ami már jó ideje virít a húgom és az anyukám kertjében is. (No meg a barka, amiről ITT írtam.) Ahogy írtam a bejegyzést, gondolkoztam, hogy milyen címet is adjak majd, mivel ugye sokféleképpen lehet készíteni hóvirágot, de amit most szeretnék mutatni, abban van egy kis adag kreativitás is. Ettől másabbak egy kicsit.

2016. február 21., vasárnap

Barka vázában

Két hete Miskolcon jártunk, ahol a piacon egy nénike barkát árult. Persze nem vettem, mert gondoltam, majd szedek a patak partján. Aztán az idő olyan volt, hogy nem tudtunk sétálni menni a gyerekekkel (Víz-és vízpart a témánk környezetből.), így még mindig nincs barkám.

Szóbeli osztásnál használható "módszerek"

Két évvel ezelőtt készült már egy hasonló bejegyzés, amiért ismét megemlítem, annak az oka a következő: Rájöttem, hogy a mostani osztályomnál nem elég egy dolgot elmondani kétszer vagy háromszor, de még tízszer sem.  

2016. február 18., csütörtök

Négyéves a blog

Igaz, hogy szalad az idő? (Már megint ezt írtam, úgy mint 1 éve, két éve, három éve, de tényleg így van!) Négy évvel ezelőtt - utánozva a lányomat - belevágtam a blogírásba. Szerettem volna leírni a tanítás során használt ötleteimet, segítve ezzel a fiatalabb kollégákat, szülőket. Ugyanakkor, mivel technika és rajz órákon szerettem minél látványosabb dolgokat készíteni a gyerekekkel, alkalmanként ezeket a kreatív dolgokat is szándékomban állt megosztani veletek.


2016. február 14., vasárnap

Gondoltam egy számra - másképp

Az egyik külföldi honlapon egy aranyos játékra bukkantam. Mivel időigényesebb lett volna a képek átírása, így Wordben készítettem egy sajátot. A héten a kétjegyű számok szorzását tanultuk, és a jövő héten is ez lesz még a feladat, így ezek a kis kártyák éppen kapóra jönnek. Holnap be is vetem.

Játékos feladatlapok a szóbeli szorzás gyakorlásához

Könnyű dolgom volt a héten, mivel már korábban rátaláltam arra az oldalra, ahol az alábbi feladatok is találhatóak. A Pinterest-es mappáimból így most könnyedén, percek alatt előkerestem ezeket, és már csak nyomtatni kellett. Volt köztük szuperhősös, kalózos feladat, ami ugye jól illeszkedik a jutalmazásos rendszerünkbe, illetve fáraós, és szörnyes is.

Kétjegyű számok szorzása egyjegyűvel és kerek tízessel

Úgy látszik, a mostani osztályom kicsit nehezebben érti meg a dolgokat, így kénytelen vagyok újabb dolgokat kitalálni, amivel segítem egy kicsit a gondolkodásmenetüket. Heti témánk a tíznél nagyobb számok szorzása volt, szóban, egyjegyűvel és kerek tízessel.

1. Kétjegyű szorzása egyjegyűvel
A könyv gondolatmenetét követtem, de valahogy nem látták át a bontást, összekeverték a tényezőket, rosszul adtak össze. Így azt találtam ki, hogy színesekkel írjuk át a szorzandót, illetve a szorzót. (Volt, aki ugyanis a szorzandó számával akart szorozni a szorzó helyett.) Hála a színeseknek, a hét végére mindenkinek jól ment. Remélem holnap is fogják tudni! 




a. Első lépésként a szorzandóban a tízes helyi értéken álló számot átírtuk pirossal, az egyeseken állót kékkel, a szorzót pedig zölddel.  Bontottuk a számot tízesekre és egyesekre, majd elvégeztük a szorzásokat. A részeredményeket szintén lejegyeztük a megfelelő színnel, majd a két számot összeadtuk.

b. A továbbiakban - egy-két tanulót kivéve - csak az első sort írtuk fel. Fejben végeztük el a szorzást, lejegyeztük a részeredményeket, és összeadtuk a két számot.




c. Utolsó lépésként fejben szoroztuk a tízeseket, az ujjunkon mutattuk az eredményt, majd szoroztuk az egyeseket és hozzáadtuk az ujjunkon mutatott számhoz. (Ugyanis azt már tavalytól tudják, hogy egy-egy ujjunk érhet 1- et, 10 - et, vagy 100-at is.)




2. Kétjegyű szorzása kerek tízessel


Az eljárás itt is ugyanúgy működik, mint az egyjegyűnél, ugyanis a nullát letakarjuk. (Ezt mi letakarásos módszernek nevezzük.) Vagyis: 10 x 2 = 20. De mi nem 2-vel, hanem 20-szal szorzunk, ezért 10 x 20 = 200 ( a letakart nullát az eredmény után írjuk).  8 x 2 = 16, ezért 8 x 20 = 160. A továbbiakban ugyanazt a gondolatmenetet használjuk, mint az előzőnél. 




2016. február 13., szombat

Emlékül - iniciálék

A csütörtöki rajzóránk témája az iniciálé készítése volt. Előző nap nekiálltam keresgélni a Google segítségével, és lementettem a pendrive-ra jó párat, hogy majd inspirációként megmutassam a tanítványaimnak.

2016. február 8., hétfő

Vízparti fák

A múlt órán elkezdtük egy újabb életközösség növényeinek és állatainak megismerését. Ez a téma lesz talán a legnehezebb, mivel településünkön egy kis patakocskán kívül semmi sincs. Vízparti fát majd mutatok képeken, illetve szeretnék valami ismeretterjesztő kisfilmet is keresni.

Pingvinek Actimeles flakonból

A múlt héten egyik nap az iskolatej program részeként nem tejet vagy kakaót, hanem Actimel ivójoghurtot kaptak a gyerekek. Gondolhatjátok, mi következett a tízórai után: összegyűjtöttem az üres flakonokat, mert tudtam, hogy valamire jó lesz. És mit ád Isten, aznap délután a Pinterest-en egy sereg pingvin jött velem szembe, gyönyörű flakon pingvinruhában.

2016. február 5., péntek

Kijön-e a medve a barlangjából?

Február 2-án mindenki izgatottan figyelte, hogy vajon a téli álmából ébredő medve kijön-e a barlangjából. Ha kijön, vajon mit talál? Ha napos időt, s meglátja a saját árnyékát, akkor visszabújik, mert még hosszú lesz a tél. Ha borús időre ébred, kitörli az álmot a szeméből és nem tér vissza a barlangjába, vagyis véget ért a tél, közeledik a tavasz. Gyerekkoromban én tényleg komolyan vettem ezt az időjóslást.

2016. február 3., szerda

Bohócok minden mennyiségben

Tudom, hogy már mutattam bohócos munkákat, és talán valaki szerint egy kicsit sok is ennyi bohóc egy tanévre, de valahogy nem tudtam közülük választani. Mivel a tananyagunk megengedi, a múlt csütörtökön rajzórán, és a héten technikán még készült néhány bohóc.

2016. február 2., kedd

Ötletek geometria órákra

Már túl vagyunk a témán, de sajnos a múlt héten annyira lefoglaltak az iskolai és az otthoni teendők, (no meg egy kis játék), hogy nem volt időm bejegyzést írni. Meg - bevallom őszintén - az előtte levő héten kedvem sem volt. Valahogy túlságosan kimerültem, fáj mindenem, rosszul alszom, szóval... hosszú. De két hét elég volt a lógásból, ideje visszatérni a régi kerékvágásba! 

Képes napló - másképp

A nagyobbik lányomtól minden éven kapok egy naplót, amit saját maga készít, hogy abba írjam az emlékeimet, jelöljem a folyadékfogyasztásomat (amit sose tudok 2 literre feltornázni), odafigyeljek egy kicsit a bőrömre, meg minden egyéb hasznos dologra. A lelkesedésem mikor meddig tart, de férfiasan bevallom, nem túl sokáig. (Tavaly mindössze 11 napig. SZÉGYEN!!!)
Idén azonban megfogadtam, hogy jobban odafigyelek, és észreveszem az apró örömöket az életemben, amit aztán le is jegyzek. Már ha kaptam egy újabb esélyt, még jobban ki kell használnom.