2017. szeptember 26., kedd

Reggeli beszélgetőkör 15. Klímanók

Tegnap megismerkedtek a gyerekek a klímanókkal, és ma alig várták, hogy folytassam a mesét. Így "engedve az erőszaknak" a következő mesét olvastam el, ami Mindentbele Béláról szólt. Utána egy gyors játék következett, a könyvhöz készült játék ötlettár alapján.

 1. Hetes megszámolja a tanulókat, megbeszéljük a napokat, az időjárást.

2. Mese Mindentbele Béláról

"Na de hol is tartottam? Á, igen, szóval a baj és gubanc Mindentbele Bélával kezdődött. Persze, persze, róla sem hallottatok még, pedig ha látjátok az utcán eldobált szemetet, cigarettacsikket, banánhéjat, tejeszacskót, tudhatjátok, hogy arra közeledik. Vagy ha nem tud jönni, mert megint sok a dolga, legjobb, ha segítetek neki és lehajoltok ti magatok egy-egy rakoncátlan szemét után, és kidobjátok a legközelebbi kukába. Ha kicsit füleltek, halljátok majd utána Mindentbele Béla megkönnyebbült sóhaját.
De hogy az elején kezdjem, volt idő, amikor a szemét eldobálásnak csak egy manója létezett, ő volt Mindentbele Béla. Ez a manó kapta feladatának, hogy az utcák tiszták maradjanak, az emberek házaiból kikerüljön a szemét, és a sok felesleges holmi. 
Nagyon ügyes kis manó volt a mi Bélánk, remekül ellátta a feladatát, nem hallottam felőle panaszt se palackpostán, se madárcsicsergésben, de még füstjel sem érkezett aggasztó hírekkel.
Azonban ahogy telt múlt az idő, olyan anyagok jelentek meg Béla szemétdombján, amivel sehogy se tudott mit kezdeni. Nem is csoda, hiszen Béla nem tudott semmit ezekről az anyagokról, nem látott még azelőtt műanyagot, nem tudta, mit kezdjen az egyre nagyobb fémkacatokkal, a törött üvegcserepek megvágták a kezét, a papírrengeteg pedig összekeveredett mindennel. Hatalmas volt a rendetlenség és sehogy se lehetett megállítani a szemétkupac növekedését.
Béla kezdett erősen elfáradni a szemét gyűjtögetésében. Már nem hajolt le minden eldobott csoki papírért az utcán, nem kukkantott be az emberek lakásaiba felesleges holmit kutatva. Úgy belefáradt a nagy munkába, hogy voltak napok, amikor ki se kelt az ágyából, vagy ha kikelt, akkor csak üldögélt az egyik szeméthegy tetején és a vállát vonogatta. 
Egy nap halk csörgést hallottam az ablakom alól beszűrődni. Kiléptem az ajtómon és mit látok? Mindentbele Béla ott kucorgott az ereszem alatt, kezét-lábát behúzva a kukaruhájába, csak a szeme látszott ki, ahogyan nagyokat pislogott. Megsajnáltam szegényt és kedvesen behívtam a szobámba egy teára. Lassan megnyugodott és elmesélte, miért hagyta abba a rábízott feladatot.
- Nem bírok ezzel a sok mindennel egyedül Kapitány! – sóhajtott bánatosan, és felhajtotta maradék teáját. - Tessék engem végleg felmenteni a munkám alól. Nyugdíjazni. Vagy leépíteni. Vagy felmondok. A lényeg, hogy nem csinálom tovább ezt a munkát.
- No-no, kedves Bélám, hát nem megy az csak úgy! – mondtam erre, és leültem mellé a fotelembe. –Nem hagyhatjuk, hogy a sok szemét mindent ellepjen, nem az a megoldás, ha hátat fordítunk a problémának! Hanem mondok neked valamit drága barátom! Itt az ideje, hogy kibővítsük a csapatodat és munkatársakat adjak melléd. Ha a sok szemét nem tűnik el magától, hát kezdenünk kell valamit vele! Ha külön-külön gyűjtjük a hulladékokat, remekül fel lehet őket használni. Csak tudni kell a módját."


3. Játék: Melyik klímanóhoz tartozik? (2. sz. játék alapján)

Többféle anyagú hulladék képét mutattam a gyerekeknek, ők pedig megmondták, hogy melyik klímanóhoz tartozik. 


FORRÁS






2017. szeptember 25., hétfő

Reggeli beszélgetőkör 14. Takarítási világnap

Szombaton volt a Takarítási világnap, melyről pénteken ejtettünk is pár szót, mivel éppen "elhagyott" néhány gyerek egy-két zsebkendőt. Az egészben annak örültem a legjobban, hogy egy másodikos kisdiák hívta fel a figyelmünket, hogy "szemetes" az osztály. Gondoltam, ahhoz, hogy tudatosítsam a gyerekekben ennek a napnak a fontosságát, több időt kell rá szánni, így ma visszatértünk rá. Tudom, lehetett volna a pénteki beszélgetést erre felhasználni, de a szőlő, meg a szüret a rajzóránk témájához kapcsolódott, így ez maradt mára. (És talán egész hétre.)  

1. Hetes megszámolja a tanulókat, megbeszéljük a napokat, az időjárást.

2. Mit jelent az a kifejezés, hogy Takarítási világnap?
(Az akció Ausztráliából indult, ahol 1989-től szervezik az országos nagytakarítás napját. A takarítási világnapon arra buzdítják a Föld lakóit, hogy tisztítsák meg, varázsolják élhetőbbé a környezetüket, és az eredményt lehetőleg hosszú távon őrizzék meg.)

3. Mit jelent a szelektív hulladékgyűjtés? Iskolánkban ez hogyan valósul meg? 

4. Mese Klímanó Kapitányról (Annyira örültem, mikor ITT ráakadtam!)



Hulladék Históriák, 1. részlet:

"Nos, pont itt az ideje, hogy végre tisztázzunk valamit: manók igenis léteznek! Higgyétek el, nem mondanám, ha nem tudnám biztosan. Hiszen én magam is az vagyok.

A nevem Klímanó Kapitány.

Ó, szinte hallom: Kapitány? És klímanó? Nem is hallottunk még róla! Nem csodálom, hisz igazán senki sem ismer bennünket. Mi, manók olyan észrevétlenek próbálunk maradni, amilyen a szél: nem látod a szemeddel, mégis érezheted az arcodon.  Én, mint a Klímanók Vezére, bárhová bekukkanthatok és beleshetek, megnézhetem a legrejtettebb titkokat is. Ezért is hívnak Kapitánynak. Nade klímanó, igaz? Az már igazán különös egy szerzet lehet. Figyeljetek hát!

Volt idő, amikor az emberek és manók együtt éltek itt a földön. Mára azonban az emberek elfelejtkeztek az apró szerzetekről, és csak mesékben emlékeznek meg rólunk. Mendemondák keringenek erre is, arra is: valaki manót látott az alkonyodó erdőben, tündét vélt megpillantani a folyóparton, vagy koboldot fogott a pincéjében. Sok féle manó él erdőn, mezőn, városokban. Tudjátok, minden egyes dolognak, ami itt a Földön létezik, van egy kis manója, aki mindent tud a saját rábízott feladatáról. Találkozhatsz esőmanóval, álommanóval, erdei gombamanóval, városi utcamanóval, falusi tojásőrző manóval…

Én ma nektek olyan manókról mesélek, akikkel akkor találkozhattok, ha belestek a kukátokba otthon, vagy egy szemétkupac alá, amit valaki ott felejtett valahol.  Ők a klímanók.

Gyűjtögetik a szemetet, keresgélik az elhullajtott vagy eldobott tárgyakat, mindenki a saját fajtáját. Igazi tisztogató brigád a manók és koboldok nemzetségében. Ó, és nem csak gyűjtögetnek ám ezek a szorgos kis kezek! Sok-sok olyan anyag van, amit még újra is hasznosítanak! Különös, igaz? Hisz mit lehet kezdeni a kukánkba kidobott szeméttel? Pedig nagy szükség van manapság a klímanók szorgoskodására! Egyre csak halmozódik a szemét és a hulladék, a sok kidobott holmi hegyek módjára áll olyan helyeken, ahol valaha rét zöldellt, madárfütty hangzott, és patakcsörgedezés járta!

De ha a legelejéről akarom kezdeni, akkor először Mindentbele Béláról kell mesélnem Nektek. Itt egy kép róla, hogy megismerjétek, ha mégis sikerülne megpillantanotok őkelmét, ahogy a lába kikandikál egy kuka mögül, vagy egy bizonyos öreg utcaseprő kalapja alól látnátok kilesni."


A folytatást ITT olvashatjátok.

És mielőtt még el nem felejtem: A könyvhöz készült egy játék ötlettár, amit INNEN lehet letölteni. 







2017. szeptember 24., vasárnap

Szőlő ötletek

Mikor a héten a szőlőhöz keresgéltem ötletet, találtam több jó megoldást is, de ugye figyelnem kellett arra is, hogy kis elsőseim - másodikosaim el is tudják készíteni 45 perc alatt. Így esett a választásom a muffinos megoldásra. 



Azonban még két ötlet nagyon tetszett, az egyiken gondolkodtam is, hogy talán az lenne a nyerő, de aztán jött a muffinos. Így maradt a másik. 

A "gyűjteményemben" többféle megoldást bespajzoltam már az évek alatt, volt, amit el is készítettünk az előző osztályommal, de néha nagyon sok időbe telik, mire megtalálom. Ezért arra gondoltam, hogy itt raktároznám magamnak, mivel innen könnyebben vissza tudom keresni, ha mondjuk egy - két év múlva ismét szőlőt készítenénk. Ha pedig nektek van hasonló témátok, és megtetszik valamelyik, nem kell az időtöket további keresgéléssel tölteni.

Nézzük az én kedvenceimet:

1. Tojástartóból

FORRÁS


2. Dugóval készült szőlő

FORRÁS



3. Papírgurigából

FORRÁS


4. Körformákból

FORRÁS


5. Üdítős kupakokból

FORRÁS



6. Papírcsíkokból

FORRÁS




7. Ceruza végi radírokból (Szerintem fültisztítóval is működik.)

FORRÁS



8. Hullámpapírból

FORRÁS




9. Pisztáciahéjból

FORRÁS




10. Buborék fóliából

FORRÁS




11. Körformából "megszemélyesítve"

FORRÁS

Ha tetszik valamelyik ötlet, készítsétek el Ti is!

Jó kreatívkodást!




2017. szeptember 23., szombat

Pörgess egy jutalmat! - szerencsekerékkel

Pár éve készítettem a mostani nyolcadikos tanítványaimnak anno, a tanulmányi munka értékeléséhez (pontosabban a házi feladat elkészítésére ösztönző) egy motiváló rulettet. Azóta rendszeresen használtuk a most felsőbe került osztályommal is, de velük már nem a házi feladatra való buzdításként, hanem jutalmazásként, az összegyűlt piros pontok ötösre váltásakor. Imádták a gyerekek, főleg, amikor 3 percre főnökök lehettek, és tesi órán ők adtak ki utasítást a társaiknak. Imádtam, mikor az egyik fiú tanulóm mindig a törpejárást adta feladatnak. (És vigyorogva nézte, ahogy osztálytársai "szenvedtek". Én meg örültem, hogy nem engem szidnak magukban. :))) ) 





Most, hogy új osztályt kaptam, és digitális táblánk is van, gondoltam, megújítom a rulettet, pontosabban fogalmazva készítek egy szerencsekereket. Így minden gyerek maga tud majd pörgetni. Eddig, amikor több gyereknek kellett volna pörgetni, ők csak belerakták a korongokat a rulett kosárkáiba, és én pörgettem helyettük, hogy ne menjen el sok idő. Ezzel viszont egy pillanat alatt végezhetünk. 



Ha tetszik az ötlet, használjátok Ti is!



Ui.: Aki szeretné használni, és tagja a "Nevelés-oktatás alsó tagozaton" csoportnak, az INNEN  letöltheti. Aki nem tag, annak szívesen elküldöm, ha megadja az e-mail címét.


2017. szeptember 22., péntek

Szőlő muffin papírból

Környékünkön napok óta tart a szüret. Mintha ezt tudta volna a tanmenet összeállítója, hiszen a mai rajzóránknak (és a reggeli beszélgetésünknek is) ez volt a témája. Már napok óta keresgéltem, hogy valami mutatós, ugyanakkor egyszerű szőlőt találjak, aminek elkészítése nem okoz majd gondot a tanítványaimnak. Sikerült! Szerencsére volt is itthon kis színes muffin papír, így semmi teendőm nem volt, csak annyi, hogy ezeket előszedjem.

A muffin papíros szőlőt ITT találtam:

FORRÁS

A szőlőlevelet a Krokotak oldalán régebben talált levél fázisfotói alapján hajtogattuk.

FORRÁS

Ilyen lett a kis tanítványaim munkája:

2. osztályosok

1. osztályosok

Ha tetszik az ötlet, készítsétek el Ti is!

Jó kreatívkodást!

Reggeli beszélgetőkör 13. Szőlő, szüret

A mai nap az elsősöknek énekórán a "Lipem lopom a szőlőt ..." kezdetű dal volt új anyag, illetve az egyik  osztály rajzórájának a témája is a szőlő volt (a másiknak a gomba). Úgy gondoltam, mivel felénk már javában szüretelnek, ezt a témát választom, aztán majd a jövő héten technika órán lesz gomba gyurmából. Így a reggeli beszélgetésben is ezt a témát jártuk körül.

1. Hetes megszámolja a tanulókat, megbeszéljük a napokat, az időjárást.

2. Minek a szüretelése zajlik most? Ki volt már szüretelni?
    Milyen munkálatokat kell végezni az év során szőlővel?
    Milyen szüreti hagyományokról hallottatok? Vettetek-e már részt szüreti felvonuláson?

3. Hozzánk közeli település Mád, ezért az ottani szokásokról meséltem egy kicsit a gyerekeknek. (Akit érdekel, ITT talál róla leírást.)

4. Énekeljük ez az "A tokaji szőlőhegyen ..." és az "Érik a szőlő ..." kezdetű dalokat.

Forrás


Reggeli beszélgetőkör 12. Kedvenc játékom

Kivételesen most utólag írom le a tegnapi beszélgetőkör témáját, mivel beteg lettem, és nem volt energiám géphez ülni. A Játék tankönyvcsaládot használom az idén is mindkét osztályomban. Nemsokára tanulunk újabb 3 betűt (tegnap már a hívóképeket megmutattam nekik, és hangoztattuk is), így gondoltam, a reggeli beszélgetés során elolvasom nekik azt a mesét, amit a legelső alkalommal írtam, amikor ebből a könyvből kezdtem el tanítani. A kép, amiről ma beszélgettünk, azt mutatta, amint egy kisfiú (mi Petinek neveztük el) a játékainak tanítja a betűket. 

Innen jött az ötlet a témához: mindenki arról mesélt, hogy mi a kedvenc játéka, és miért, kitől kapta, milyen alkalomból.
A szokásoknak megfelelően most is az 1. ponttal kezdtünk, aztán jöttek ők.
Ezek után olvastam el én a következő mesémet:

A maci "m" meséje 

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy kisfiú, akit Tominak hívtak. Tomi az idén ősszel elkezdett iskolába járni. Míg óvodás volt, mivel nagyon jó gyerek volt, a szülei sok játékot vettek neki. Kedvenc játéka a maci volt.
Tomi szeptember 1. napján hátára vette táskáját és elindult az iskolába.
- Mmm? - kérdezte tőle a maci, ami azt jelenti: -hová mész?
- Iskolába. - felelte izgatottan Tomi. - Mától iskolás vagyok.
- Mmm! - mondta a maci, ami macinyelven azt jelenti: -Én is szeretnék iskolába menni! Vigyél magaddal!
- Nem lehet. - válaszolta Tomi - Iskolába nem járhatnak macik, csak gyerekek.
- Mmm - mondta szomorúan a maci, ami azt jelenti: -Nagyon fogok unatkozni nélküled.
- Tudod mit? Ha hazajövök, itthon megtanítalak mindarra, amit én tanulok majd az iskolában.
- Mmm - örvendezett a maci, ami mackónyelven azt jelenti: -Jaj, az nagyon jó lesz!
- Mmm - szólt még a távozó Tomi után, ami annyit jelentett: - Figyelj jól az órákon! Mindent tudni akarok, amit az iskolában tanulsz!


A többi mesét itt találjátok: m2 ., t,  s,





2017. szeptember 20., szerda

Őszi levél kreatívan

Rajzórán a tanmenetünk szerint falevelet kellett készíteni. Még több órán is téma lesz, ezért úgy gondoltam, hogy kezdjünk egy kicsit kreatívabb dologgal. Most ismerkedünk a festékkel és az ecsethasználattal, és ebben a feladatban az volt a jó, hogy nem volt baj, ha az egyik festék összekeveredett a másikkal. Sőt! 
A fényviszonyok a fotózásnál nem voltak a legjobbak, de remélem, elhiszitek, hogy a zöld árnyalataival festettük meg a rajzlapot! (Holnap készítek egy másik képet.) 
Száradás után kettényírtuk, az egyik fele lett az alap, a másik feléből nyírták ki a gyerekek a levelet.

Ez a kép volt az ötletadó:
FORRÁS

Sablont a levelekhez innen szereztem:

FORRÁS


Minden gyerkőc nagyon ügyesen dolgozott, 2 óra alatt el is készültek a szebbnél szebb munkák. 



Ha tetszik az ötlet, készítsétek el Ti is!

Jó kreatívkodást!


2017. szeptember 19., kedd

Reggeli beszélgetőkör 11. Baromfik

Ma az elsősök feladatlapjában három baromfi képe szerepelt (tyúk, pulyka, liba). Kiderült, hogy a gyerekek nem ismerik ezt a kifejezést, de ha azt mondtam, hogy háziszárnyas, szárnyas állat, háziállat, akkor sem tudtak felsorolni ide tartozó állatokat. Így a holnapi beszélgetésünk témája először a baromfi lesz, majd jönnek a négylábú társaik is rövidesen. Milyen érdekes! Régen azt mondtuk, hogy szégyen, ha egy falusi gyerek, nem tud megnevezni háziállatokat, hiszen szinte mindenkinél volt legalább tyúk, kakas, de a szomszédban, vagy rokonnál volt kacsa, liba, pulyka, stb. Most viszont egy-két olyan család akad, ahol meg lehet nézni ezeket a házillatokat. Akkor honnan is tudnák?

1. Hetes megszámolja a tanulókat, megbeszéljük a napokat, az időjárást.

2. Ki emlékszik, mit jelent a baromfi szó? (A tenyésztett szárnyas állatokat összefoglaló néven baromfinak nevezik. ) 
Soroljatok fel baromfikat! (A tyúk, pulyka, kacsa, liba, páva, gyöngytyúk és a galambfajok.)

3. Mesét olvasok, figyeljétek meg, ebben milyen baromfik szerepelnek! 



          A baromfiudvarnak népes lakója van. A kakas a tyúkjaival. A pulykakakas a tojóival. A libák, élükön a gúnárral és a hangos kacsák. Nagyon vidáman éltek együtt. Persze a napok nem teltek csendesen, békességben. Állandóan veszekedtek, marakodtak.
Egyszer egy napon, dobpergés közepette hírré tették. hogy este nagy bált rendeznek, melyre mindenkit szeretettel meghívnak.
Meghallották ezt a baromfiudvar lakói. Azon nyomban elhatározták, hogy ők is részt vesznek a mulatságban. Lázas készülődésbe kezdtek.
A libák lefutottak a tóhoz. Nyakig ugrottak a vízbe, hogy tolluk tiszta és hófehér legyen. Ahogy kijöttek a vízből, megrázták magukat, csőrükkel többször végighúzták tollaikat, hogy szép simán álljanak.
A pulykák is rendbe szedték tollaikat. A kakas koma csőrével a farkát húzogatta, igazgatta, hogy szépen, ívelten kunkorodjon.
-- Kukurikú! Készüljetek tyúkocskáim, jól megtáncoltatlak benneteket! -- kiáltott vidáman.
A tyúkok készültek a legizgatottabban. Addig, míg a libák tollaikat lefelé simogatták, ők azon igyekeztek, hogy minél bodrosabban, minél jobban szétálljanak.
-- Adj kölcsön egy tollat! -- futottak a kakashoz, a pulykákhoz. -- Add ezt ide! Ezt idetűzöm, ezt ideragasztom. Azt sem tudták, hogy hová, mennyit, milyen tollat tegyenek. Ők akartak a legszebbek lenni.
Amikor mind elkészültek, lefutottak a tóhoz. Ott illegették-billegették, nézegették magukat a víz tükrében.
-- Szép vagyok? Jól nézek ki? -- kérdezgették egymástól.
A pulyka kakas is belenézett a vízbe. Nézte magát, majd büszkén kijelentette:
-- Tetszem magamnak. Én leszek a legszebb a bálban.
Egyszer csak megjelentek a kacsák. Beleereszkedtek a vízbe, hogy ők is megfürödjenek.
-- Odanézzetek! -- kiáltott a gúnár. -- Ők is bálba készülnek! Ugyan már hápik, ilyen lábakkal jobb, ha itthon maradtok. Mindenki rajtatok nevetne. Ilyen kövér kacsák nem is tudnának táncolni.
A kacsák nem szóltak egy szót sem. Összedugták a fejüket és csendesen tárgyaltak valamiről.
A többi baromfi elkészült és elindultak a bálba. Elől mentek a libák. A gúnár figyelmeztette lúdjait:
-- Csak szépen lépkedjetek libasorban, ne lógjatok ki a sorból!
Utánuk mentek a tyúkok a kakassal. Őket követték a pulykák. A pulyka kakas szétterjesztette szárnyait, melynek hegye a földet súrolta. Lábaival topogott a földön. Közben körbe-körbe forgott, gyakorolta a táncot.Kép
Így értek a bálterem elé. Bevonultak. A zene már javában szólt.
A gúnár udvariasan meghajtotta hosszú nyakát és táncba vitte a liba hölgyet. A kakas is táncoltatta a tyúkocskákat. A pulyka kakas odabillent a pulykák közé és táncra kérte őket. Nem tudták eldönteni, ki táncoljon elsőnek, így körbe álltak és úgy táncoltak. A pulyka kakas a kör közepében jobbra-balra forgolódva kiabálta:
-- Engem néznek! Engem néznek! Én táncolok a legszebben!
Egyszer csak nyílt az ajtó, s beléptek a kacsák. Mindenki ámult-bámult. Volt is mit nézniük.
A kacsák gyermekláncfűből nyakláncot fontak a nyakukba. Rajta hagyták a szép sárga virágát is a növénynek. Így olyan színesek voltak, hogy mindenki táncra kérte őket.
A bál végére jól elfáradtak. Hazafelé a menet nagyon csendes volt. A pulyka kakas nem hangoskodott már. Sántikálva szedte a lábait. Az ólban mindenki a helyére sietett. A tyúkok felültek az ülőkére, a libák, a kacsák alul helyezkedtek el és azon nyomban mély álomba merültek.


Kép forrása



Reggeli beszélgetőkör 10. Zöldségek

Ha már az elmúlt napokban szó volt a gyümölcsökről, itt az ideje, hogy a zöldségek is szóba kerüljenek! Tegnap vonatoztunk, ma buszozunk a zöldségekkel. Az egyik oldal révén


1. Hetes megszámolja a tanulókat, megbeszéljük a napokat, az időjárást.

2. Olvasok egy verset.

Veress Miklós: Vasárnapi Utazás

Sárgarépa ez a busz,
csont a vezetője.
Petrezselyem kalauz
kiabál belőle:
Karfiol Karcsi,
Karalábé Klári!
Leves város,
végállomás,
tessék már kiszállni!




3. Kik a szereplői? Hogy mondanátok egy szóval, hogy mik ezek? Soroljatok fel ti is zöldségeket!

4. Hallgassuk meg megzenésítve! Tanuljuk meg!




2017. szeptember 17., vasárnap

Reggeli beszélgetőkör 9. Járművek

Múlt pénteken környezetismeretből a másodikosoknak a közlekedés volt a téma, a héten pedig az elsősöknek lesz majd. Mivel aznap más tevékenységet végeztünk reggel (később majd írok róla), ezért úgy döntöttem, hogy hétfőn hozom szóba a járműveket. 

1. Hetes megszámolja a tanulókat, megbeszéljük a napokat, az időjárást.

2. Találós kérdések járművekről

Nagy madár, de nem ül fára,
embert viszen messzi tájra.
Fényes szárnya, meg se rebben,
száll a szélnél sebesebben. (repülőgép)

Zakatol, vágtat, a sí­neken csúszik,
Hátán elcipelhet mindent és mindenkit.
Csak az állomáson áll meg egy-két percre,
Mi lehet ez? Mondd meg, aztán szaladj erre! (vonat)

Az egyik a tengereket járja,
A másik folyók hullámait szántja,
Kikötőben lelnek mind otthonra,
Hol pihen a motor, szunnyad a vitorla. (hajó)

Négy keréken fut az úton,
Jól lakik a benzinkúton,
Fékkel lassul, gázzal gyorsul,
Kormányzástól pedig fordul. (autó)

3. Milyen járműveket ismertek, melyekről tanultunk? Hogyan csoportosítottuk azokat? (szárazföldi, föld alatti, vízi, légi járművek)

4. Játék: Megy a gőzös ....
 Megy a gőzös, megy a gőzös Kanizsára.
Kanizsai, kanizsai állomásra.
Elöl ül a masiniszta,
hátul meg a krumplifejű palacsinta.

Egy gyermeket kinevezünk masinisztának. Ő fogja vezetni a sort. A többiek belé kapaszkodnak láncszerűen. Kanyarognak ide-oda a teremben, közben éneklik a dalt.

Kép forrása



Papírsüni almával

Technika órára kerestem valami egyszerűen elkészíthető dolgot, ami még nem falevél, de már nem is a nyár. Így esett a választásom a sünire, amiről úgy gondoltam, hogy könnyű lesz elkészíteni. 

FORRÁS


Végül kicsit nehezebbnek tűnt, mint gondoltam, de inkább az jelent(het)ett problémát, hogy negyedik óra volt a technika, így amikor a videót néztük, aztán én is mutattam, már nem figyeltek annyira a gyerekek, illetve közölték, hogy könnyű. Legközelebb vagy a videó, vagy én, bár mivel elsősök és másodikosok a tanulóim, úgy gondolom, tőlük ez tökéletes munka, sablon nélkül. Az idő rövidsége miatt nem került az alma belsejébe a magház rész és a zöld levél, így is kifutottunk egy kicsit órából.


 

Ha tetszik az ötlet, készítsétek el Ti is!

Jó kreatívkodást!



2017. szeptember 14., csütörtök

Reggeli beszélgetőkör 7. Ismerkedés ritmushangszerekkel

Az elmúlt napok alatt kiderült számomra, hogy míg az elsősök nagyon ügyesen tapsolják és "törik" a szavakat, a másodikosok közül sokan nem a szótaghatároknak megfelelően olvasnak. Az elsősök Játékház feladatlapjában tegnap hangszereket kellett felismerni, nekünk pedig vannak ritmushangszereink, ezért arra gondoltam, hogy foglalkozzunk egy kicsit ezekkel. A hangszerek használata közben megfigyelhetjük a magas-mély hangok, gyors-lassú tempó, halk - hangos közötti különbségeket. Hangszeres játék közben fejlődik a gyermek alkotókészsége, emlékezőkészsége, formaérzéke, belső hallása. Remélhetőleg a dalok, mondókák hangszerekkel való kísérése közben a másodikosok ritmusérzéke is fejlődik, és nem lesz gond a szótagolással. (Persze tudom, hogy egy nap kevés ehhez, de a folyamatos használat remélhetőleg eredményre vezet.)

1. Hetes megszámolja a tanulókat, megbeszéljük a napokat, az időjárást.
2. Milyen hangszereket ismertek? 
3. Ismerkedjünk meg néhány ritmushangszerrel! 
4. Hangszerek bemutatása, kipróbálása: ritmusfa, fadob, rumbatök, kasztanyetta, triangulum, csörgődob, shaker.
5. Dalok éneklése, mondókák mondása ritmushangszeres kísérettel.



2017. szeptember 12., kedd

Reggeli beszélgetőkör 6. Testrészek

Soha nem gondoltam volna, hogy a mozgásfejlesztés és az olvasás - írás között milyen szoros összefüggés van, míg egyszer régen nem olvastam erről egy cikket. Azóta erre is odafigyelek, és bár igyekszem minden egyéb területet is fejleszteni, úgy érzem, kevés idő jut rá. Aztán, ha később egy gyereknek nehezen megy valami, mindig arra gondolok, hogy több időt kellett volna rászánni az adott terület fejlesztésre. De mikor? Így a reggeli beszélgetőkörbe néha ilyen fejlesztéseket is bele fogok csempészni.

Kezdem a testrészek megnevezésével, már csak azért is, mert az Ugróiskola előkészítő munkafüzet is tartalmaz néhány írásbeli és mozgásos feladatot egyaránt.

1. Hetes megszámolja a tanulókat, megbeszéljük a napokat, az időjárást.

2. Tanulunk egy mondókát, amit mozgással kísérünk. (Ha jól emlékszem a "Mozdulj rá!" c. könyvben találtam régen.)


 "Itt a szemem, itt a szám, 
  Ez meg itt az orrocskám (mutatás szemre, szájra, orra)
  Jobbra-balra két karom,
  Forgatom, ha akarom.         (jobb és bal kéz emelgetése, forgatása)
  Két lábamon megállok,
  ha akarok, ugrálok."        (lábak ütögetése, ugrálás)

3. Milyen testrészeink vannak? Mutassuk és nevezzük meg!

4. Játék: Fogd meg a legyet! ( Itt a meleg, itt a nyár, ... 72.o.)
Egy gyerek a légy, aki odamegy valakihez és megérinti valamelyik testrészét. A megérintett gyerek megnevezi azt a testrészt, majd azt mondja: hess! Ekkor a "légy" másik tanulóhoz száll.

Én annyit fogok módosítani a játékon, hogy ha a tanuló jól nevezte meg a testrészét, ő lesz a légy, és ő "száll rá" egy másik társára.






2017. szeptember 11., hétfő

Reggeli beszélgetőkör 5. Gyümölcsök csoportosítása

A csütörtöki beszélgetés alkalmával kiderült számomra, hogy a gyümölcsökre célszerű még egy órát (vagy több?) szánni itt a tanév elején, mivel az almaszedés, szőlőszüret, dióverés épp most aktuális. Így jöjjön egy újabb gyümölcsös reggeli. Aztán lesz még szüretelős, dióverős.

1. Hetes megszámolja a tanulókat, megbeszéljük a napokat, az időjárást.
2. Érzékelőzacskókba egy almát és egy banánt teszek. Kézbe veszi mindenki, és tapogatás alapján próbálja kitalálni, hogy mi lehet benne. Aki tudja feláll. Miután körbeért, megmondja valaki, hogy mi volt a zacskókban.
3. Hol terem az alma? Hol terem a banán? 
Gyümölcsök csoportosítása: hazai gyümölcs, déligyümölcs
4. Minden tanuló húz egy kis képet, és annak megfelelően, hogy mit húzott áll a hazai vagy a déligyümölcsök csoporthoz.
5. Dal éneklése (gólyatáborban már megtanultuk): Alma, alma, piros alma ...



Alma, alma, piros alma odafönn a fán.
Ha elérném, nem kímélném, leszakítanám.
De elérnem nincs reményem, várom, hogy a szél 
azt az almát, piros almát lefújja elém.
De elérnem nincs reményem, várom, hogy a szél 
azt az almát, piros almát lefújja elém.




A kolléganő elmondta, hogy a dalkörösök további versszakokat is kitaláltak még, így lehet körte és sárga, dió és barna stb. gyümölcsökkel is énekelni.


FORRÁS

FORRÁS



2017. szeptember 10., vasárnap

Reggeli beszélgetőkör 4. A fecske

Szeptember 8. péntek Fecskehajtó Kisasszony napja volt. Én viszont úgy gondoltam, hogy a pénteki napon beszélgessünk arról, hogy milyen volt ez az első hét, illetve mondjunk, énekeljünk vagy játsszunk el egy olyan verset, dalt vagy játékot, ami a gyerekek kedvence lett a héten. Így erről a témáról holnap fogunk beszélgetni egy kicsit.

1. Hetes megszámolja a tanulókat, megbeszéljük a napokat, az időjárást.

2. Melyik madárról szól a következő vers? 


Tóthárpád Ferenc: A fecskék visszavágynak

Minden évben jönnek,
Sárral fészket raknak.
Fiókát nevelnek,
Itt mégse maradnak.

Mert amikor érzik,
Vége van a nyárnak,
S vége van az ősznek,
Messze, délre szállnak.

Hosszú útra kelnek,
Szállnak Afrikáig.
Ám egy fél év múlva
Mind, mind visszavágyik.


3. Mit jelent az a kifejezés, hogy: fecskehajtó?
Ezen a napon kezdenek készülődni a költöző madarak, hogy megkezdjék őszi vándorlásukat.

4. Milyen költöző madarakat ismertek?

4. Tanuljuk meg a verset!



Méhecskés ceruzatartó

Az első technika órán mi mást készíthettünk volna, mint egy méhecskés ceruzatartót.
Még egy korábbi nyaralásunk alkalmából gyűjtöttem be jó pár, nagyobb és vastagabb papírgurigát, ami ideális egy ilyen ceruzatartó alapnak. Nem töltöttem az időt azzal, hogy kész munkát keressek hozzá, hiszen méhecskét a legkönnyebb készíteni szerintem a világon: sárga alap, fekete csíkok, és kész. A szemhez a korongjukat rajzolták körül a gyerekek. Volt kisméretű tortapapírom, az lett a szárnya, hogy ne kelljen az időt tölteni bármilyen sablon körülrajzolásával és nyírásával.
Az iskolatej program során kapott sajtosdobozokat eltesszük (mindig jó valamire), ez lett a ceruzatartó alapja, amit ragasztópisztollyal ragasztottam fel a gyerekeknek.







Ha tetszik az ötlet, készítsétek el Ti is!

Jó kreatívkodást!



Szőlőszem kulcstartó

Még mindig Furmint napok. Hogy ne csak a bonbonos figurák legyenek, szőlős kulcstartót gondoltam még készíteni mellé. Ötletet nem találtam hozzá, bár bevallom nem is sokat keresgéltem, mivel volt egy saját tervem, csak egy jó kép kellett hozzá. Kettőt is találtam, mind a kettőt szerettem volna elkészíteni, de mikor rátelefonáltam a lányomra, hogy mikor jönnek érte, azt felelte, hogy délután. Így időhiány miatt a férjem véleményét is kikérve ezt a szőlőszemet varázsoltam át kulcstartóvá.


FORRÁS


A megfelelő méretben kinyomtattam a képet, aztán darabjaira nyírtam, majd készítettem egy hátteret, 1 milliméteres ráhagyással. Hogy itt is legyen választási lehetőség, különböző színű szőlőszemeket készítettem. Közben befutottak a lányaim, így gyorsabban ment a munka: ő körülrajzolta a sablonokat, én nyirkáltam, majd az összeállítás után felragasztottam a részeket a fekete, szürke hátterekre. Ragasztópisztolyt használtam, mert a Technokollal órákig tartott volna a munka, a száradásról nem is beszélve.





Ilyenek lettek az én kis szőlőszem kulcstartóim. Külön egyéniség mindegyik.


Ha tetszik az ötlet, készítsétek el Ti is!

Jó kreatívkodást!