2014. január 30., csütörtök

A nap fotója: Február - a témák

Majdnem lemaradtam róla. Az elmúlt két hét a korábbiaknál is húzósabb volt, így nem tudtam követni a kedvenc oldalaimat. Ma kaptam észbe, hogy ideje lenne már utána nézni, mi lesz a Nap fotója játék következő havi témája. De nincs nagy baj, hiszen még épp időben mutatom, ha valaki most szánná rá magát, hogy belevágjon. 
Szombaton elseje! Gondoltátok volna? Persze, tudom én is, csak olyan hihetetlen. Nemrég volt január elseje. Vagy csak nekem szaladnak a napok?




1. Te
2.  Kedvenc: Készíts egy fényképet valamiről, ami a kedvenced! {személy, játék, könyv, élelmiszer, stb.} 
3. Valami narancssárga 
4. Gyermekkori: Mutass valamit, ami a gyerekkorodat idézi! 
5. Négyzet
6. C -vel kezdődő dolog
7. Eszköz, szerszám, felszerelés 
8. Víz 
9.  Részletek 
10.  Én vagyok ...: Mi vagy te? Ki vagy te? Oszd meg!
11. Hibát vétett: Milyen hibát vétettél ma? Lehet, hogy valami, amit írtál, vagy egy pohár, amit véletlenül eltörtél...
12. OUT + About: Háááát, nem tudom. Valami kinti dolog, az tuti, de hogy mit takar a körülbelül? Valamit majd csak kitalál ide mindenki. 
13. Tökéletes: Fényképezz le valamit, ami neked a tökéletességet jelenti! 
14. SZÍV: Boldog Valentin-napot!
15.  Mit szeretsz inni?
16. Létrehoz: Mit készítettél ma? 
17. Növény (zöldség) 
18. Varázslat 
19.  Láb: Készíts képet valakinek a lábáról!
20.  Béke: Mi jelenti számodra a békét?  
21. Vicces: Mi olyan vicces? Találj valamit, és oszd meg!
22.  Kedves tett: Tégy valami kedves dolgot valakivel! Vagy mivel kedveskedtek neked? Mutasd meg!
23. Hol szoktál  pihenni?
24. FÉL: Készíts egy fotót valaminek a feléről! 
25. Vág, vágott : Vágj le valamit és mutasd meg!  
26. FÉNY: Ez a fényképészeti fogalom.  
27. A mai nézetem: Mi a véleményed valamilyen dologgal kapcsolatban?
28.. Reflexió: A fordító szerint, tükörkép, visszatükröződés. Készíts erről egy fényképet!


A szokásomtól eltérően most elmarad az előzetes, aminek több oka is van. Pár nap múlva megtudjátok.  
Addig gondoljátok végig a témákat, aztán ha megjött a kedvetek, vágjatok bele!



Hóemberes mobil 3.

Végre hétvégén esett hó, és úgy néz ki, egy ideig meg is marad, a gyerekek nagy-nagy örömére. Így nemcsak a tesi órán, hanem a mindennapi testmozgás keretében is az udvaron töltjük az időt. Tegnap délután közös szánkózásra mentek tanulóink, így én egy kisebb létszámú csoporttal dolgoztam. Mivel az osztályommal és a nagyobb szakkörösökkel (3-4. osztály) is készítettünk hóemberes mobilt, a kicsikkel (1-2. osztályosok) is szerettem volna egyet. Persze olyat, ami mutatós, de könnyű elkészíteni.

Ismét egy "kincskeresésem" eredménye az alábbi mobil. (Köszi Valika! :)))   )

Ha elkészül a test, ki-ki eldöntheti, hogy hagyományos kalapot kap-e a hóembere, vagy valami dizájnosabbat. (Nekem valahogy a hagyományos a nyerő, és a legtöbb gyereknél az jött be.)


Elsősök munka közben



Akinek megtetszett, és szeretné elkészíteni, segítségképpen itt vannak a sablonok. Egy tanítási óra és egy boldog mosoly a végeredmény. No meg a mobil.




A három mobil között remélem mindenki talál gyermeke, tanítványa számára megfelelőt. 

Jó kreatívkodást!



2014. január 26., vasárnap

Lovacskák pontfestéssel

Bergamott mutatott még októberben az oldalán egy addig számomra ismeretlen technikát, ami rögtön megtetszett, és tudtam, hogy az osztályommal majd ki fogom próbálni. Aztán a technika ismertetése egy kicsit csúszott, végül pár hete leírta az ausztrál pontfestés menetét. Annyira mutatós és annyira egyszerű, hogy még egy ovis is belevághat, nem tudja elrontani.

Zs. munkája


Annyi változtatás történt az eredetihez képest, hogy mi vízfestéket használtunk (jobb híján, de végül is azzal is jó lett), és fénymásolt lovacskát festettünk, így megmaradt a körvonal. Bevizeztük a festékgombokat, és a fültisztítókat abba mártottuk. Egy-két gyerek radíros ceruzával dolgozott.





Az ötös munkák


A sablon Valika kincseiből való. A tőle kapott holmik között találtam egy aranyos lovas mobil díszt. Mivel mi egy hete készítettünk hóemberes mobilt, tudtam, hogy ezt rövid időn belül nem fogjuk elkészíteni. Viszont a lovacska annyira tetszett, hogy amikor megláttam, rögtön tudtam, hogy "ő" lesz az a szerencsés, akin a pontfestést kipróbáljuk.




Aki viszont mobilt szeretne készíteni, annak lefényképeztem a két mobilt, illetve beszkenneltem a lovakat és a patkót is. (A fényképek minőségéért elnézést kérek, valahogy nem megy ez nekem. Ja, és azt nem is mondtam, hogy "új" gépem van, mivel a lányom vett magának egy jobbat. De ez annyira érzékeny, hogy kb. 10-10  képet készítettem, és ezek a legjobbak. Lenne mit gyakorolnom. De azért a lényeg látszódik.)






 Ezen a szkennelten jobban látszódik, hogy a lovak hogyan kapcsolódnak egymáshoz.



Bergamott, köszi a technikát és Valika, neked köszi a pacikat!



Hóemberes mobil 2.

Korábban már mutattam nektek egy hóemberes mobilt, amit az osztályommal készítettünk el, most mutatok egy másikat, amit a héten a 3-4. osztályos kézműveseinkkel csináltunk meg.
Mivel tanfolyamra járok, amire készülni kellett, aztán itt volt a félév, ami plusz munkát adott, nem volt kérdés, hogy Valika kincseiből választok most is. Volt sablon, illetve néhány előre megrajzolt rész,  amit már csak ki kellett nyírni (maradék), így nekem csak a kartont kellett méretre vágnom. 






A végeredmény

A fejet fénymásolópapírra készítette el még régebben a mi kolléganőnk, (jó sok példányban) így azt használtuk fel, hogy mindenkinek egyformán szép, mutatós hóembere legyen. Persze felragasztottuk egy kartonra, hogy jó legyen a tartása, mint a többi elemnek.

Itt vannak a sablonok, ha valaki szeretné elkészíteni.



Köszönet az ötlet kitalálójának és Valikának, aki megosztotta velünk.



2014. január 25., szombat

Mennyiségek összehasonlítása

Az elmúlt bejegyzések egyikében írtam, hogy mennyit küszködünk a mértékegység átváltással.
Nem hiszem, hogy csak az én osztályomnál lenne ez probléma, hiszen 25 éves gyakorlattal a hátam mögött tudom, hogy ez mindig is gondot jelentett. Sőt, egyszer egy rádióadásban hallottam, hogy bizony híres műsorvezetőnk sem tudta, hogy a deciliter, vagy a centiliter a nagyobb, és mégis mi a váltószám.

idő
Forrás
Én viszont szeretném ezt a lehető legjobban elsajátíttatni a tanítványaimmal. Mert addig hiába adok nekik játékos feladatot, amíg nem tudják, hogy mit, mire, hogyan kell váltani.
Mindig vannak újabb és újabb ötleteim, (mert a gyerekek sem egyformák, van akinek így, van akinek úgy kell magyarázni), most azt szeretném megmutatni, hogy milyen módon próbáltam a mostani osztályomnak megtanítani az idő mértékegységeinek átváltását. (Ami a többi mértékegység átváltásnál is használható természetesen.)

Persze ne gondoljatok semmi nagy dologra, csak leírtuk azokat a lépéseket, a füzetbe, amit én eddig is mondtam, (magamnak), csak ők nem mondták, hiába javasoltam nekik. Mármint órán mondták, csak az önálló feladatoknál már nem tartották fontosnak.




Észrevettem, hogy a legtöbb gyerek nem tudja a számokat elvonatkoztatni a mértékegységtől, így bármi lehet a mértékegység, ők csak a számokat nézik. Vagy ha tudják is, hogy a kettő közül az egyiket át kell váltani, nem tudják, hogy mire, pedig ezt is szajkózom jó pár éve. (Egyik tanítványom az év és a hónap összehasonlításánál az éveket hetekre váltotta. De hogy miért, nem tudta megmondani.)

Éppen ezért minden egyes feladatnál leírtuk a táblán látható mondatokat, a megfelelő átváltásokat, különböző krétákat, illetve színeseket használva. (Váltottunk hetet napokra, éveket hónapokra, napokra, stb.)

Megbeszéltük, hogy a nagyobbat váltjuk a kisebbre, aláhúztuk a feladatban is, jelen esetben hogy az óra a nagyobb, azt kell majd váltani. A másik oldalon lévő mennyiséggel nem is kell ebben a pillanatban még foglalkozni.
A következő sorban a keretekben is rögzítettük, amit szóban megbeszéltünk. (Jelen esetben az órát váltjuk percekre.) Közben mondtam nekik, hogy a számokat ne is nézzék, csak az átváltásra figyeljenek.

Miután felkerült a táblára pirossal a "szabály", (1 óra= 60 perc) akkor néztük meg a számot, vagyis hogy hány órát kell átváltani. Ment volna fejben is, de azt akartam, hogy a gondolatmenetünknek nyoma legyen a füzetben, ezért írásban végeztük el a számítást.

Miután meglett az eredmény, a feladatban az órák fölé írtuk az átváltást, és csak ekkor néztük meg, hogy milyen mennyiség szerepel a jobb oldalon, ekkor hasonlítottuk össze az immár egyforma mértékegységet. Így vált láthatóvá, hogy a két mennyiség egyenlő.

Tudom, hogy minden kolléga hasonló módon magyaráz, de azért gondoltam, hogy leírom az én gondolatmenetemet, mert tudom, hogy sok szülő is olvas, és talán ez az egyik legnehezebb dolog, amivel ők is szembekerülhetnek. Ha nincs jobb ötletük, ezt is bevethetik.

És hogy nincsenek véletlenek, mi sem bizonyítja jobban, mint az a kép, amit a Google segítségével kerestem, hogy valami legyen a sok mondat közé. A képre kattintva egy jó oldalt találtam (ismét), ahol aztán eltöltöttem egy kis időt.


Ezen az oldalon egy aranyos történetet segítségével magyarázzák a napot, hetet, hónapot, stb. 

Maggie Waking Up


Végül egy képen, négyzetek sokaságával összegzik az egészet. Nekem nagyon tetszik.
Bár "végeztünk"  az idén az időméréssel, azért én csak ki fogom ezt a képet a tanítványaimnak nyomtatni, és alkalomadtán fogjuk még ezt gyakorolni.


Nap Hét Hónap Év
Forrás




Remélem hasznosnak találtátok ezt a bejegyzést, és ha nektek van valami jó ötlet a tarsolyotokban, legyetek szívesek, osszátok meg velem! 



Fejlesztő Pakkok: hóval és Valentin nappal kapcsolatban

Tudom, hogy már unalmas mindig ezzel kezdeni egy bejegyzést, hogy találtam valamit. Ígérem, legközelebb más bevezetőt használok, de nem mondhatom, hogy kerestem, mert most éppen annyira el vagyok havazva, hogy ezért nem ültem volna gép elé. De az egyik kedvenc külföldi oldalamra töltötték fel, így az e-mail-jeim között láttam meg. Gondoltam az egyik már most aktuális, mivel országszerte esik a hó (bár nálunk csak a pár napja leesett havat hordja a szél).  Ebben a csomagban a hóval kapcsolatos írásmozgásfejlesztést, számolást, puzzle-t és sok egyéb feladatot találtok. 


Forrás


A másik arról az oldalról származik, ahonnan már mutattam a karácsonyi és a téli csomagot. Fel kell iratkozni az oldalra, és utána e-mail-ben kapjátok meg a letöltéshez a linket. (A későbbiekben pedig e-mail-ben küldik az újabb feltöltésekről a hírlevelet.)
Valentine Printable Pack with 77 activities for kids ages 2-7 || Gift of Curiosity
Forrás

Valentine nyomtatható Pack 77 tevékenységet a gyerekek életkora 2-7 | | Gift of Curiosity


Kellemes időtöltést!



2014. január 22., szerda

Székfoglaló - szobai játékok

Az Ifjúságvédelmi szakkörön időnként szoktunk játszani is. Még a tanév elején ajánlottam egy kiadványt, amit használok (többek között), ebben találtam azokat a játékokat, amiket már többször ki is próbáltunk. Imádják a gyerekek. Ezért is gondoltam, hogy ideje megmutatni nektek.



Fúj a szél azokra 
Körben ülünk, egy gyerek középen áll, neki nincs széke. Elkiáltja magát:

Fúj a szél azokra, akiknek pl. van testvérük.

Ekkor mindenkinek fel kell állnia, akinek testvére van, és egy másik helyre kell leülnie. A középen álló gyereknek is igyekeznie kell, hogy helyet foglaljon. Akinek nem jut hely, középre áll, és most ő talál ki valamit, amivel minél több gyerek fel tud állni: pl. Fúj a szél azokra, akik szeretik a palacsintát.





Gyümölcskosár 
Körben ülünk, mindenki választ magának egy gyümölcsnevet. Egy széket kiveszünk a körből. Akinek a székét kivettük a körből, középre áll, és elkiáltja magát:
Cseréljen helyet a körte az almával!
Miközben a két gyümölcs helyet cserél, a középen álló is próbál leülni. 

A középen álló azt is mondhatja: Kiborult a gyümölcskosár.
Ilyenkor mindenkinek új helyre kell ülnie.




Szám helycsere
Gyerekkoromban játszottunk még olyan székfoglalós játékot, amikor mindenki egy számot kapott. Itt is körbe raktuk a székeket, de a lehető legkisebbre alakítva. Egy gyerek középre állt (ő volt a fogó), akinek bekötöttük a szemét. Tanárunk volt a játékvezető, aki mondott két számot. Annak a két gyereknek kellett helyet cserélnie, míg a középen álló társunk próbálta megfogni valamelyiküket. Ha valakit sikerült megérintenie, már az is elég volt, hogy a következő körben az a gyerek legyen a fogó. 

A bekötött szeme miatt a fogó csak a hangokra hagyatkozhatott, mi ezért próbáltunk a lehető legkisebb zajjal felállni, és helyet cserélni. Volt, aki négykézláb mászott, társunk pedig vállmagasságban kalimpált, hogy valakihez hozzáérjen. Nagy kedvenc volt anno.



Ha valamelyik megtetszett, próbáljátok ki, garantált a siker! 
Jó játékot!



2014. január 18., szombat

Hintaló papírból

Majdnem két hét telt el, mióta ismét suliba járunk. Az elmúlt napok elsősorban a félévi felmérésekről, gyakorlásokról szóltak, de azért technika- és rajzórákon, valamint a kézműves szakkörön alkottunk is. Most ezeket szeretném megmutatni Nektek.

Még a szünetben találtam egy aranyos parafadugó lovat. Gondoltam, majd elkészítjük. A prototípus készítése során kiderült, hogy Technokollal nem ragad meg, mozgó szemünk nincs, anélkül pedig nem mutat annyira mint a képen, így hanyagoltam a témát, és csörgődobot készítettünk az osztályommal is, aztán a szakkörön is, mivel az tetszett a gyerekeknek. Persze, hiszen lehet vele zajoskodni. (Erről nem készült bejegyzés, ezért mutatom most.)







Aztán a múlt héten kaptunk egy nagy adag kincset egy kolléganőnktől. Először csak egy kis mappát vittem haza (mivel gyalog mentem és nem akartam cipekedni), amiben ezt az aranyos papír hintalovat találtam. 






Mikor csináljunk hintalovat, ha nem a ló évében? Az ötlet egy régi újságból származik, sablon is van hozzá, nem ördöngösség elkészíteni a kicsikkel sem - gondoltam, mikor felnagyítottam és rajzlapra kinyomtattam. Aztán kiderült, hogy bizony nem jó a sablon, mert mást mutat a kép és mást mond a leírás. Így aztán nekiálltam, és jó pár órát rááldozva megszületett a hintaló sablonja, a prototípusával együtt, majd a szakkörön a kicsik elkészítették a saját hintalovukat.





Úgy készítettem el a sablont, hogy ráférjen egy rajzlapra. Ezt kapta meg minden gyerek, így nekik csak nyírni és ragasztani kellett. (Lopott ötlet, én eddig sablont használtam, amit a gyerekek rajzoltak körül. Persze nem lehet minden esetben alkalmazni, de nekem most éppen jól jött.) Díszíteni és színezni sajnos nem jutott idő, de majd otthon befejezik.




Miután jó pár rajzlapot elhasználtam, és meguntam, fóliára próbáltam megrajzolni az arányos méretet, majd  amikor végre sikerült, ezt szkenneltem be, és nyomtattam a rajzlapokra.

Bár az eredeti leírás célzott rá, hogy a farokrészt esetleg duplán készítsük el, mert egyébként nem fog jól hintázni a hintaló, én csak mint esetleges lehetőségként gondoltam rá. Nem így volt. Így utólag kellett minden gyereknek még egy farkat a beragasztott alá ragasztani. Tehát ha el szeretnétek készíteni, úgy kalkuláljatok, hogy a farokrészt duplán készítsétek!




Színezős feladatok a műveletek gyakorlására


Miután megírtuk a félévi matek felmérőt elkezdtük a munkát a második féléves tankönyvünkkel. Ebben a szorzással kezdjük, majd az osztással folytatjuk. Gondoltam, keresek hozzá néhány színezős feladatot, mert azt nagyon szeretik a gyerekeim az osztályban. Találtam is jó párat a Google segítségével. Nem kell mást tenni, mint angolul begépelni a témát, és már dobja is ki a rengeteg oldalt. ( Összeadás,  kivonás, szorzás, osztás, törtek )

De.... és amiért ez a bejegyzés most elkészült. Szoktam írni, hogy találtam ezt, vagy azt. Azért fogalmazok így, mert valóban, a véletlennek köszönhető, hogy ezekre az oldalakra rábukkanok. Azt is kérdezte valaki, hogy csak matekot találok? Igen, mivel sajnos az osztályomnak a matek az, ami a legtöbb gondot okozza, így ilyen témában próbálok keresgélni. (A Játék tankönyvcsaláddal olyan jól megtanultak írni, olvasni, hogy abból csak néha viszek be játékos színezős, egyéb feladatokat, mert az anélkül is megy.)

 Szóval most is találtam egy jó oldalt, ahol kis négyzetekbe különböző feladatok vannak, és miután megoldjuk, a színkódnak megfelelően kell színezni. A hibátlan megoldásnál rajzolódik ki a kép. Innen választottam most a szorzás gyakorlásához egy-két képet.


Forrás

Fox Color fun math practice free multiplication worksheet

Fox Color fun math practice Free multiplication Worksheet

Vannak tematikus képek is, Valentin napra, húsvétra, stb, illetve különböző mesefigurák lányoknak, fiúknak.




Red Bird- Basic Multiplication Color fun math practice Free Angry Birds



Látogassatok el az oldalra, és válasszatok olyat, amilyenre szüksége van a gyermekeiteknek vagy a tanítványaitoknak! 


Jó tanulást, jó játékot!



2014. január 15., szerda

Kincsek Valikától - Hóemberes mobil

Pár hónapig volt egy új kolléganőnk. Nagyon megszerettük e rövid idő alatt, mondhatom azt, hogy szinte minden tekintetben egy húron pendültünk. Nagyon sajnáljuk, hogy csak eddig tartott a dolog, mivel egy fantasztikus embert ismerhettünk meg a személyében. 
Bár azt mondják, hogy kevés az ilyen pedagógus, de ő is egy azok közül, aki szívvel lélekkel csinálta, amit kellett. Sőt, még annál is jobban.

Múlt szerdán írt, hogy másnap beugrik hozzánk, van egy kis holmija, amit a húgomra és rám "hagy". Csütörtökön meg is érkezett a több doboznyi kartonnal, festékkel, dekorgumival, fűzőlapokkal, sablonokkal kész munkadarabokkal, és elkészítésre váró, már előrajzolt alapokkal. Fel sem tudom sorolni, mi mindennel, mivel át kell mindent nézni, ami nem egy-két órás munka lesz. Már belekezdtünk.





Az egyik zacskóban találtam ezeket az aranyos hóembereket, annyi fénymásolt figurával, hogy nem is volt vele egyéb dolgom, mint kiosztani. (Jutott a húgomnak is, sőt még maradt is bőven. Jó lesz jövőre.)



A gyerekek nyírtak, ragasztottak, színeztek és technika óra végére el is készült a hóember mobil. Egy ideig majd a termünket díszíti. A hóemberekből kettőt-kettőt kellett nyírni, amiket utána összeragasztottak. Közé került a cérna. A hópelyheket maguk készítették, ugyanis tavaly nem nagyon jött össze elsőre a minta utáni, így nem akartam küszködni, mivel most jóval kisebbre volt szükségünk. Szép hópelyhek születtek így is.







A képen is látszik, hogy a mintadarab nagyobb, mi kisebb méretben készítettük, mivel abból volt kellő mennyiségű kéznél.




 Ha Nektek is tetszik, és szeretnétek elkészíteni, írjatok, és elküldöm a figurákat. A kicsiből 9 db van egy lapon,  a nagyobból értelemszerűen kevesebb. 


Valika! Neked pedig köszönjük!