Mindenkinek van egy kis táblácskája, erre írja az eredményt, majd tapsra felemelik, és megtörténik az ellenőrzés. Szivaccsal letörlik, és jöhet a következő szorzás. Egy újabb játék, egy izgalmas versengés, és egy lehetőség a szorzótábla (vagy bármi más) gyakorlására.
2012. február 28., kedd
Visszajelző tábla
Nem tudom, kik használnak visszajelző táblát, de én nagyon szeretem, mert rögtön látom, hogy ki adott jó választ és ki nem a feltett kérdésre. Most elsősorban a szorzótábla gyakorlásánál használom, de tavaly például ezen tanultuk a betűk alakítását.
Mindenkinek van egy kis táblácskája, erre írja az eredményt, majd tapsra felemelik, és megtörténik az ellenőrzés. Szivaccsal letörlik, és jöhet a következő szorzás. Egy újabb játék, egy izgalmas versengés, és egy lehetőség a szorzótábla (vagy bármi más) gyakorlására.
Mindenkinek van egy kis táblácskája, erre írja az eredményt, majd tapsra felemelik, és megtörténik az ellenőrzés. Szivaccsal letörlik, és jöhet a következő szorzás. Egy újabb játék, egy izgalmas versengés, és egy lehetőség a szorzótábla (vagy bármi más) gyakorlására.
Katicabogár kartonból
Sokszor fordult elő velem, hogy villámkérdéséket tettem fel, és a gyerekek, ha jól válaszoltak, számolták az ujjukon, vagy pálcikát tettek az asztalra, hogy a végén tudjam, ki hány helyes választ adott: ki érdemel nyomdát vagy levonót. Ugyanis én nyomdával vagy levonóval értékelek a piros pontok helyett. Aztán, hogy közeleg a tavasz (?- remélem legalábbis), gondoltam, készítünk valami kis virágot, katicabogarat, ami majd díszíti a termet.
Ekkor eszembe jutott, hogy a katica pöttyei tökéletesek lennének az ujjak és a pálcikák helyett. Kerestem a neten egy szép képet, majd ehhez sablont készítettem, és technika órán el is készültek a munkadarabok.
Ki is próbáltuk. A jó válasznál korongot tesznek a gyerekek a katica fekete pöttyeire, és a megfelelő számú pöttyök (általában 5) után adom a nyomdát.
Társasjáték házilag
Osztályom nagyon szereti a társasjátékokat, szabadidejükben szívesen választják ezt a tevékenységet. Mániákus társasjátékgyűjtő lettem. Levittem lányaim nagy családi társasjáték gyűjteményét, újságokból, adventi naptárak, müzlis dobozok hátoldaláról nyírtam ki. A neten rengeteget találtam úgy a magyar, mint a külföldi oldalakon.
Egy nap elhatároztam, hogy rajzórán mi magunk készítünk társasjátékokat. Készítettem egy alapot, amit rajzlapra nyomtattam, az iskolában pedig témákat találtunk ki, ennek megfelelően lett pl. Hófehérkés, Csipkerózsikás, dínós, kocsis stb. levonókat ragasztottam nekik pár helyre, (ahol valami feladat várt rájuk), a többi mezőt ők színezték, és díszítették az egész lapot. Annyira tetszett nekik, hogy boldogan vitték haza, és másnap mesélték, hogy otthon is társasoztak.
Dobókocka nem lévén, kartonból hatszöget nyírtam ki, arra írtam a számokat, a karton közepébe egy gyufaszálat szúrtam, így megpörgetve tökéletes "dobókocka" lett. A bábuk gombok lettek, de dugó is, kupak is lehet, vagy rajzolni is lehet, a társasjáték témájának megfelelően.
Egy nap elhatároztam, hogy rajzórán mi magunk készítünk társasjátékokat. Készítettem egy alapot, amit rajzlapra nyomtattam, az iskolában pedig témákat találtunk ki, ennek megfelelően lett pl. Hófehérkés, Csipkerózsikás, dínós, kocsis stb. levonókat ragasztottam nekik pár helyre, (ahol valami feladat várt rájuk), a többi mezőt ők színezték, és díszítették az egész lapot. Annyira tetszett nekik, hogy boldogan vitték haza, és másnap mesélték, hogy otthon is társasoztak.
Dobókocka nem lévén, kartonból hatszöget nyírtam ki, arra írtam a számokat, a karton közepébe egy gyufaszálat szúrtam, így megpörgetve tökéletes "dobókocka" lett. A bábuk gombok lettek, de dugó is, kupak is lehet, vagy rajzolni is lehet, a társasjáték témájának megfelelően.
2012. február 26., vasárnap
Teremdíszítés
Évekkel ezelőtt merült fel bennem az az igény, hogy kicsit otthonosabbá, gyermekközelibbé kellene tennem a tantermünket, ahol a gyerekek még jobban érzik magukat. Összeszedtem azokat a játékokat, amiket eddig az "unokáimnak" tartogattam és levittem a suliba. Szereztem egy szekrényfélét, szőnyeget az anyósomtól, (aki egyébként páratlan a földön, igazi szupernagyi) némi terítőt (azt édesanyám adta), újszerű dekorációt és elkészült a termem.
Természetesen a dekoráció nem volt öncélú, ugyanis reggelente itt kezdtük egy kis beszélgetéssel a napot. Megbeszéltük, hogy milyen nap van, melyik év, melyik hónap hányadik napja, milyen nap volt tegnap, tegnapelőtt, milyen nap lesz holnap, holnapután. Ezt jelöltem is a falon. Aztán az időjárást beszéltük meg, amit szintén bejelöltünk. Kitaláltam egy dalocskát, ami az időjárásról szól, azt elénekeltük, és így kezdtünk a napi munkához.
2009-2010-es tanév |
2010-2011. |
2011-2012. |
2012. február 23., csütörtök
Magatartás értékelése
Aki alsó tagozatos gyerekeket tanít, az biztosan tudja, hogy el kell őket varázsolni, és akkor mindent meg lehet valósítani, amit a tanterv előír. Ezzel eddig nekem sem volt gondom, mert kellő motivációval mindig sikerült elérnem.
A tanulók magatartásával viszont soha nem volt annyi gondom, mint a mostani osztályomnál. Mivel sok a fiú, kicsit nagyobb a rendetlenkedés, több a verekedés, árulkodás, stb. Tavaly februárban jöttek elő a gondok Sokáig gondolkodtam, hogy mivel is tudnám őket megfogni, mivel fekete pontot nem akartam adni.
A dicsérő kártyákat hamar megunták, ezért kitaláltam, hogy mivel úgyis húsvét közeleg rajzoltam mindenkinek egy tálkát, és arra nyomdáztam minden nap egy húsvéti tojást, ha elégedett voltam a magatartásával. Az ötlet bevált.
Húsvét után virágot és katicabogarakat készítettem, (a katicákat a neten találtam) a pöttyöket színezték a gyerekek, ha megérdemelték. (Sajnos nem tettem el a prototípust. )
Az idén lapra készítettem el a katicákat, és ott színeztünk Jó is volt, de mostanra megunták. Ezért most egy dicsőségtáblát készítettem. Erre havonta fog felkerülni annak a tanulónak a fényképe, aki abban a hónapban a leg... volt, de nemcsak magatartásban, hanem a tantárgyakon belül is. Izgatottan várom, kiknek a fényképe kerül fel a jövő héten.
A tanulók magatartásával viszont soha nem volt annyi gondom, mint a mostani osztályomnál. Mivel sok a fiú, kicsit nagyobb a rendetlenkedés, több a verekedés, árulkodás, stb. Tavaly februárban jöttek elő a gondok Sokáig gondolkodtam, hogy mivel is tudnám őket megfogni, mivel fekete pontot nem akartam adni.
A dicsérő kártyákat hamar megunták, ezért kitaláltam, hogy mivel úgyis húsvét közeleg rajzoltam mindenkinek egy tálkát, és arra nyomdáztam minden nap egy húsvéti tojást, ha elégedett voltam a magatartásával. Az ötlet bevált.
Húsvét után virágot és katicabogarakat készítettem, (a katicákat a neten találtam) a pöttyöket színezték a gyerekek, ha megérdemelték. (Sajnos nem tettem el a prototípust. )
Az idén lapra készítettem el a katicákat, és ott színeztünk Jó is volt, de mostanra megunták. Ezért most egy dicsőségtáblát készítettem. Erre havonta fog felkerülni annak a tanulónak a fényképe, aki abban a hónapban a leg... volt, de nemcsak magatartásban, hanem a tantárgyakon belül is. Izgatottan várom, kiknek a fényképe kerül fel a jövő héten.
És íme a februári eredmény:
2012. február 22., szerda
Szorzótábla, bennfoglalótábla gyakorlása egyszerűen
Ha már belelendültem, gondoltam megosztom 2 egyszerű módját a szorzótábla (de bármely más művelet) gyakorlására. Lehet, hogy sokaknak ismerős, de néha a legkézenfekvőbb dolgok nem jutnak eszünkbe. Ezért gondoltam, hogy megosztom veletek.
1. Két csapatra osztom az osztályt (A, B). A két csapaton belül kérdezőpárokat alakítunk ki. "A" csapat 1. játékosa kérdez egy szorzást, "B" csapat 1. tagja válaszol. Ha tudja, pontot kap a csapat. Ha nem, az "A" csapat 1. tagjának kell bemondani a választ. Ha véletlenül ő sem tudja az ő csapatától levonunk egy pontot. Utána a "B" csapat 1. tagja kérdez, és így sorban. Az a csapat győz, amelyik a több pontot gyűjtötte.
2. Lottózókból szoktam kérni 5-ös, 6-os, skandinávlottóhoz használatos lapokat. Mondom a műveleteket, a gyerekek kiszámolják, majd a számot ikszelik a játékmezőn. Miután megvolt az 5, 6, vagy 7 feladat, jön a "számhúzás", vagyis ellenőrizzük, hogy miket kellett beikszelni. A nyertes cukorkát kap jutalmul.
1. Két csapatra osztom az osztályt (A, B). A két csapaton belül kérdezőpárokat alakítunk ki. "A" csapat 1. játékosa kérdez egy szorzást, "B" csapat 1. tagja válaszol. Ha tudja, pontot kap a csapat. Ha nem, az "A" csapat 1. tagjának kell bemondani a választ. Ha véletlenül ő sem tudja az ő csapatától levonunk egy pontot. Utána a "B" csapat 1. tagja kérdez, és így sorban. Az a csapat győz, amelyik a több pontot gyűjtötte.
2. Lottózókból szoktam kérni 5-ös, 6-os, skandinávlottóhoz használatos lapokat. Mondom a műveleteket, a gyerekek kiszámolják, majd a számot ikszelik a játékmezőn. Miután megvolt az 5, 6, vagy 7 feladat, jön a "számhúzás", vagyis ellenőrizzük, hogy miket kellett beikszelni. A nyertes cukorkát kap jutalmul.
Művelet gyakorlása játékosan: Képlottó
Jó pár éve egy használtbútor boltban vettem egy Lotto nevű társasjátékot. 6 alaplap képekkel és számokkal, valamint ugyanezek a képek darabokban. Nem tudtam, mire fogom használni, mivel a lányaim már kinőtték azt a kort, de nagyon olcsó volt, ezért megvettem. Aztán amikor másodikosokat tanítottam kitaláltam, hogy ezekkel a lapokkal mindenféle alapműveletet lehet gyakorolni. Először 6 csapatban játszottunk, később, mikor volt fénymásoló, lefénymásoltam több példányban, így minden tanuló kapott egy-egy alaplapot. Aztán már kezdődhetett is a játék: különböző műveleteket mondtam. A gyerekek kiszámolták a feladatot, majd megkeresték az eredményt a lapjukon. Az elsőként jelentkező gyerek megkapta a kis kártyát és rátette az alapra. Kezdetben az lett a győztes, akinek elsőként sikerült 5 képet megszereznie, később, ha több idő volt, az volt a nyertes, aki a legtöbb kártyát szerezte meg. Ha valaki bemondta az eredményt, de nem szerepelt a tábláján, vagy zálogot adott, vagy ha már volt kártyája, visszaadott egyet. Nemcsak a számolást, de a figyelmet is fejleszti ez a játék.
Most a szorzótábla tanulásánál vettem elő, és a gyerekek nagyon élvezik ezt a játékot.
2012. február 20., hétfő
Képes 1x1
Ma hajnalban, miután a kisebbik lányom ( aki egyébként 21 éves lesz és 183 cm:)) elment az iskolába, nekiültem és elkezdtem nézegetni más bejegyzéseit. Annyi sok hasznos dolgot láttam fenn, hogy hirtelen az jutott eszembe, minek is kezdtem én ebbe bele, hiszen más már régen feltette azokat a dolgokat, amik nekem is megvannak. Aztán reggel az iskolában nagy örömmel és szeretettel fogadtak a gyerekeim. Mert ugye, nekem a sajátomon kívül van még 14. Egyszer mikor egy ismerősnek beszéltem a gyerekeimről, megkérdezte, hogy hány is van, mire én mondtam, hogy 14. Megkérdezte:-Nem csak kettő? Hát nem. Szinte úgy szeretem mind a 14-et, hogy ezért mondom rájuk is, hogy a gyerekeim. ( Egyébként azért volt nagy az öröm, mert azt hitték, nem megyek, mivel a múlt héten kiújult a gyomorfekélyem.) Szóval elmeséltem nekik, hogy mit csináltam a hétvégén, és nagyon belelkesedtek, hogy róluk is teszek majd fel képet. Meg aztán, hátha tudok adni valami olyasmit, amit mások még nem tettek közzé.
Egy piacozásom alkalmával találtam az alábbi szorzásos társasjátékot, amiből sajnos hiányoznak a darabok, de úgy gondoltam, hátha lesz valaki olyan ügyes, hogy jó rajzolóként ki tudja egészíteni. Illetve ez alapján bárki készíthet hasonlót, vagy csak gyönyörködik benne és nosztalgiázik.
Egy piacozásom alkalmával találtam az alábbi szorzásos társasjátékot, amiből sajnos hiányoznak a darabok, de úgy gondoltam, hátha lesz valaki olyan ügyes, hogy jó rajzolóként ki tudja egészíteni. Illetve ez alapján bárki készíthet hasonlót, vagy csak gyönyörködik benne és nosztalgiázik.
2012. február 19., vasárnap
Varázsképek: osztás, szorzás
Mint már említettem, idén másodikosokat tanítok. Többek között a Mozaik Kiadó jóvoltából színezéssel is lehet gyakorolni a szorzást és az osztást. Pár hete kaptam meg ezt a kiadványt, és nagyon örültem neki, mivel a későbbiekben nagy hasznát fogom venni, ha már minden szorzó -és bennfoglaló táblát megtanultunk.
Íme a fedlap, amely lényegében a színezés módját is mutatja, de a könyvben le is van írva. Illetve egy mintaoldal az egyik könyvből. Itt találtok róla leírást.
Kis történetek Marika nénitől
23 éve, amikor elkezdtem a pályám, volt egy kolléganőm, akinek az az év volt az utolsó, nyugdíjazása előtt. Nagyon segítőkész volt, minden nap újabb és újabb tapasztalatait osztotta meg velem, hogy megkönnyítse a "kezdő tanítónéni" munkáját. Nagyon lelkes volt, neki is a hivatása volt az élete. Nem használt különleges audiovizuális eszközöket, neki két dologra volt szüksége: krétára és táblára. Nagy odaadásával mindenkiből kihúzta, azt, ami elegendő volt a továbbhaladáshoz. Kis történeteket talált ki az elsősei és másodikosai számára, amit már néhány betű ismerete után tudtak írni és olvasni. Ezek a kis történetek mindössze 4 mondatból álltak, mégis kerek történetek voltak.
Úgy gondoltam, itt az elején rá emlékezem azzal, hogy közzéteszem a tőle kapott kis történeteket. Drága Marika néni! Innen is jó egészséget kívánok!
Ide kattintva tölthető le.
Úgy gondoltam, itt az elején rá emlékezem azzal, hogy közzéteszem a tőle kapott kis történeteket. Drága Marika néni! Innen is jó egészséget kívánok!
1. mi lett a vasalóval? este elromlott. vali most nem vasal. te vasaltál már?
2. sári lova mit ivott? vizet ivott a sári lova. most áll a ló. sári elvezeti.
3. este
kari terített. mit
tett a terítőre? kanalat, villát, sótartót. ő vitte a tálat is.
Ide kattintva tölthető le.
2012. február 18., szombat
Az első... Szorzótáblás memória
23 éve tanítok alsó tagozaton, és elhatároztam, hogy leírom a tapasztalataimat, hátha segíthetek vele más pedagógusnak, vagy szülőknek, esetleg diákoknak. Napjainkban egyre nehezebb dolgunk van az iskolába bekerülő tanulókkal. A hosszú évek alatt arra jöttem rá, hogy sokkal jobb eredményt érek el velük, ha JÁTSZUNK. Éppen ezért, amit csak lehet, próbálok játékosan megtanítani. Az oldalamon ötleteket találhattok a tanulás megkönnyítésére. Ugyanakkor, mivel technika és rajz órákon szeretek minél látványosabb dolgokat készíteni a gyerekekkel, alkalmanként kreatív dolgokat is szeretnék megosztani veletek.
Jelenleg másodikosokat tanítok, és most kezdtük el a szorzótábla tanulását. Ennek gyakorlására itt találjátok meg a segédanyagot.
A játékon azonban én változtattam, mivel osztálykeretben játsszuk.
Amikor tanuljuk a szorzótáblát, megtanuljuk a szorzás eredményéhez tartozó rímelő mondatokat.
Másnap jön a játék:
Minden gyerek húz 1-1 kártyát, amin a szorzás van, illetve amin az eredmény. Ezután sorba megyünk, és a gyerekek mondják a szorzást, akinél az eredmény van, bemondja az eredményt és a hozzá tartozó rímelő sort.
Nagyon élvezik a "VERS" tanulását, mivel eléggé viccesek a mondatok, a játékot pedig különösen.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)