Minden éven, az adventi időszakban ajándékokat választhatnak a a gyerekek az általam összegyűjtött dolgok közül. Régen, hála a gyerekeim megunt játékainak több volt a játék, ma már inkább képeslap, cukorka, levonó, egy kis csecsebecse vagy főnökösködés közül választhattak. Aztán még a múlt héten kaptam egy e-mail-t egy kedves internetes ismerősömtől.
2015. december 20., vasárnap
Toboz dísz karácsonyfára, asztalra
Tobozból nagyon sok dolgot lehet készíteni, a tervem az volt, hogy majd üdítős flakonba tesszük, egy kis vatta, és egyéb apróságok mellé, aztán az idő úgy elszaladt, ennek kivitelezésére nem kerülhetett sor. (Tanulnunk és dolgozatot is kellett írnunk.) De a gyerekek, kérésemnek megfelelően hozták a tobozt, és kérdezték is, hogy abból mit fogunk készíteni, így nem mondhattam azt, hogy semmit.
Adventi várakozás 18. nap : Dobj, rajzolj ... karácsonyfát
Mivel is zárhatnánk az adventi várakozást, mint azzal, hogy karácsonyfát rajzolunk, és alá tesszük azokat az ajándékokat, amit adni, vagy kapni szeretnénk. (Persze becsomagolva, hogy meglepetés legyen, amikor kibontjuk.)
2015. december 14., hétfő
Adventi várakozás 17. nap: Képkeresők
Olyan sok ötletet gyűjtöttem össze az adventi időszakra, hogy a töredékét sem tudtuk megvalósítani. Most, hogy lassan itt a téli szünet, gondoltam, mókázzunk egy kicsit. Keddre karácsonyfa rajzolást terveztem, kicsit másképp, szerdára pedig olyan feladatlapokat viszek majd, amivel a koncentráló képességüket, figyelmüket is lehet fejleszteni.
Adventi várakozás 16. nap : Rajzoljunk karácsonyfát másképp
Próbáltatok már bekötött szemmel bármit is rajzolni táblára, vagy akár rajzlapra? Mennyire sikerült? De úgy rajzoltatok-e már, hogy a rajzlap a fejeteken volt? Hát mi holnap kipróbáljuk! Korábban is volt már olyan alkalom, amikor bekötött szemmel rajzoltunk a táblára, de azzal az volt a gond, hogy egyszerre maximum két gyerek tudott tevékenykedni. Persze a többi sem unatkozott, sőt szerintem még jobban szórakoztak, mint a tábla előtt szenvedő társaik. Most egy másik játékot próbálunk ki, amihez egy rajzlapra, rajztáblára és filctollra lesz szüksége mindenkinek.
2015. december 13., vasárnap
Szent család - pop up képeslap
Szombatra terveztem a Szent család elkészítését, amihez többféle megoldást is találtam. Amikor a bejegyzés készült, még nem tudtam, hogy végül melyiket fogom választani. Aztán úgy döntöttem, hogy képeslapot készítünk, de az egyikhez sablon nem volt, a másikat pedig bonyolultnak találtam. Így felhasználva az egyik sablont, Paint-ben átalakítottam, illetve a Google segítségével kerestem egyszerűbb képeket hozzá.
Angyalka legyezőhajtással
A hétfői napra terveztem, hogy legyezőhajtással készítünk majd egy angyalkát, amivel a termünket díszítjük, de kaptunk egy fenyőfát, így át kellett variálnom az előzetes tervemet. Az előző bejegyzésben mutatott karácsonyfadísz készítése annyira fellelkesítette a gyerekeket, hogy gyorsan hajtogattunk még egy angyalkát is. Ez sem tartott tovább 10 percnél.
Adventi várakozás 15. nap: 3 D-s karácsonyfadíszek
Ismét megviccelt ez a blog. Bár ma szerettem volna posztolni ezt a bejegyzést, de csak miután alaposan átnézem. Aztán el kellett mennem, és ezek szerint megint nem jó gombra kattintottam, és csak most látom, hogy már páran olvasták is.
Szóval a helyzet az, hogy kaptunk egy fenyőfát, amire már néhány dísz fel is került, de holnap technika órán még szeretnék készíteni néhányat. Ezért keresgéltem a lehetőségek között.
1. Papírvirág-gömb 8 körlapból
Szóval a helyzet az, hogy kaptunk egy fenyőfát, amire már néhány dísz fel is került, de holnap technika órán még szeretnék készíteni néhányat. Ezért keresgéltem a lehetőségek között.
1. Papírvirág-gömb 8 körlapból
8 darab körre van szükségünk, amit kettéhajtunk, majd rá merőlegesen ismét. Ezután már jöhet is a ragasztás.
2. Papírvirág-gömb 6 körlapból
Ehhez a díszhez 6 db körre van szükségünk. Itt is két hajtást végzünk egymásra merőlegesen, csak aztán jön egy "csavar". Nézzétek meg a videót! (Mi ezt fogjuk elkészíteni.)
3. Papírcsíkokból
Régen a lagzikban krepp papírt hajtogattunk, és azzal dekoráltunk a sátrat, vagy éppen a kultúrházat, ahol éppen a lakodalom volt. Ez most csak azért jutott eszembe, mert láttam egy mutatós hajtogatott díszt, és ha nem látom a videót, nem is gondolom, hogy ez ugyanaz a hajtogatós megoldás, mint amit mi annak idején alkalmaztunk. Keményebb papírból másképp mutat, és az elejét a végével összeragasztva megkapjuk a karácsonyfa díszünket.
Régen a lagzikban krepp papírt hajtogattunk, és azzal dekoráltunk a sátrat, vagy éppen a kultúrházat, ahol éppen a lakodalom volt. Ez most csak azért jutott eszembe, mert láttam egy mutatós hajtogatott díszt, és ha nem látom a videót, nem is gondolom, hogy ez ugyanaz a hajtogatós megoldás, mint amit mi annak idején alkalmaztunk. Keményebb papírból másképp mutat, és az elejét a végével összeragasztva megkapjuk a karácsonyfa díszünket.
4. Négyzetekből
Az alábbi csillagokhoz 5 darab négyzetre van szükség, illetve kell még 2 kisebb is a szalagok elrejtéséhez. Az tetszik benne, hogy össze lehet hajtani, így szerintem biztonságosabban lehet tárolni.
Az alábbi csillagokhoz 5 darab négyzetre van szükség, illetve kell még 2 kisebb is a szalagok elrejtéséhez. Az tetszik benne, hogy össze lehet hajtani, így szerintem biztonságosabban lehet tárolni.
Karácsonyfadísz hajtogatással
Pénteken felhívott egy anyuka, hogy mit szólnék hozzá, ha szombaton hozna nekünk egy fenyőfát. Mit szólhattam volna? Nagyon örültem neki, mert bár az iskolai karácsonyfánk pár napja díszben pompázik, de hogy sajátunk legyen, arra nem is gondoltam. (Nem volt még soha, mert nem akartam a szülőket pénzkiadással terhelni.)
2015. december 11., péntek
Adventi várakozás 14. nap: Dobj egy... Mézikét és a házikóját
Mivel a héten szombaton is van (lesz, volt - ki mikor olvassa a bejegyzést) tanítás, nem akartam komolyabb dolgokkal leterhelni a gyerekeket, mint a múlt héten a színezőssel, így most egy kis rajzolós feladatot kapnak vasárnapi otthoni feladatként.
Adventi várakozás 13. nap : A Szent család - kreatívan
Vasárnap végiggondoltam, hogy ezen a héten mit fogunk csinálni a gyerekekkel, és a szombati "csütörtökre" úgy terveztem, hogy a Szent családot fogjuk elkészíteni valamilyen módon. Kedden és szerdán egy kedves történetet olvastunk Szűz Mária szamaráról, (tavaly meg is néztük a mesét), innen jött az ötlet, és gondoltam, a két óra tökéletesen elegendő a munkadarab elkészítéséhez.
2015. december 10., csütörtök
Adventi várakozás 12. nap : Daltanulás
Harmadikos koromban volt egy nagyon aranyos tanító nénim, aki sajnos csak egy évig tanított. Az az egy év azonban annyira meghatározó volt számomra, hogy végül is, miatta lettem tanító. Aztán amikor egy körzeti értekezleten a jelenléti íven olvastam a nevét, elkezdett gyorsabban verni a szívem. A szünetben odamentem hozzá, és bemutatkoztam neki. Mondhatnám azt, hogy megismert, de ez nem igaz. A nevemre viszont emlékezett, és könnybe lábadt a szeme, mikor megtudta, hogy én is tanító vagyok, pontosan miatta.
2015. december 9., szerda
Adventi várakozás 11. nap: adventi kopogtató
Vasárnap végiggondoltam, hogy ezen a héten mit fogunk csinálni a gyerekekkel, és a csütörtöki rajzórára úgy terveztem, hogy egy kopogtatót készítünk. Természetesen ebből is bespájzoltam rendesen, de most csak azt az egyet (kettőt) mutatom meg, amit el fogunk készíteni.
2015. december 8., kedd
Adventi várakozás 10. nap : Ügyességi feladatok
A múlt hónapban amikor kalózok voltak a gyerekek, nagyon sok ügyességi feladatot oldottak meg testnevelés órákon. Így derült ki, hogy ki a legügyesebb fiú és lány, aki a kalózhajó kapitánya lett. Advent miatt azt a projektet félbehagytuk, de majd januárban folytatjuk. Ügyességi feladatokat azonban az adventi várakozás idején is játszhatunk, így arra gondoltam, hogy épp itt az ideje a sok kreatívkodást feldobni egy-két ilyen tevékenységgel.
2015. december 6., vasárnap
Adventi várakozás 9. nap: Meseolvasás
Gyerekkorom óta imádok olvasni. Emlékszem, az olvasókönyveimben is voltak kedvenc mesék, amit többször is elolvastam. (Nem úgy, mint a mostani osztályom, akik ha lehet, max. egyszer sem olvassák el.) Az egyik ilyen, - ami most a Mozaik kiadó egyik könyvében szerepel - Móra Ferenc: A szánkó című kis története.
Adventi várakozás : origami Mikulások
Mivel nálunk csak holnap jön az iskolába a Mikulás, nyertem még egy napot. Az volt a tervem, hogy hajtogatunk egy Mikulást, mivel tegnap, egy olyan oldalra tévedtem, ahol rögtön négyet is találtam. De ahogy az előző bejegyzésben írtam, az üresen maradt ablakszárny szomorúságát figyelembe véve (már ha én szomorú vagyok, legalább ő ne legyen), előbb készítünk egy manót háromszögből, és ha marad idő, jöhet az origami Mikulás.
Adventi várakozás 8. nap : manó háromszögből
Tegnap, ahogy a képeket mutattam az elkészült Mikulásokról, rénszarvasokról és hóemberekről, említettem, hogy a manó nem jutott eszembe a keresgélés során, pedig úgy lett volna teljes a kollekció. Igen ám, de az ablakunk egyik szárnya még üresen árválkodik, így nem hagyhattam annyiban a dolgot. Keresgéltem és találtam! Bár a 8. napra már más tervem volt, szerintem ez is belefér. Vagy csak ez. Holnap majd kiderül.
2015. december 5., szombat
Hóember háromszögből
Miután a 4. napra beterveztem a Mikulást és a rénszarvast háromszögekből, eszembe jutott, hogy akár hóembert is csinálhatnánk ugyanúgy. Most mondhatnám azt, hogy ez és ez jutott eszembe, és kitaláltam, hogy hogyan is lehetne, de sajnos továbbra sem vagyok ennyire kreatív, így maradt a keresgélés.
2015. december 4., péntek
"Jócselekedeteink" fal
A héten levelet kaptak a gyerekek a Mikulástól, amire válaszolniuk is kellett. Arra kértem őket, hogy ne csak a kívánságaikat írják le, hanem azt is hogy ŐK, kit, mivel ajándékoznának meg. Ez az ember lehet családtag, ismerős, vagy akár ismeretlen személy is. Elmagyaráztam, hogy olyan dolgokra gondolok, ami nem kerül pénzbe, de örömet szereznek vele valakinek.
2015. december 3., csütörtök
Adventi várakozás 7. nap : Mikulás és társai - számolós színező
Lehet, hogy túl sokat várok el a tanítványaimtól, ha a hétvégére, főleg Mikulásra adok feladatot? Természetesen nem kötelező megcsinálni, csak gondoltam, ennyi belefér, mivel házit úgysem adok. Annyira már ismerek őket, hogy tudjam, bármilyen sok feladatot tartalmazó lapot szívesen oldanak meg, ha közben színezni kell.
Adventi várakozás 6. nap : Dobj és rajzolj egy ... manót
Úgy gondoltam, hogy ha már egyszer egész héten tevékenykedünk, a hétvége se maradjon ki az adventi várakozásból. Próbáltam olyan feladatokat keresni ezekre a napokra, melyekhez hasonlót órai keretben már csináltunk, és akkor mindenkinek tetszett. Éppen ezért esett a választásom a "Dobj és rajzolj egy ... " játékra.
Adventi várakozás 5. nap : Rénszarvas papírgurigából
Bár nem szokásom egy munkadarabot kétszer elkészíteni, -hiszen annyi sok jó ötlet kering az interneten, hogy évekbe telne mire mindegyikre legalább egyszer sor kerülne, nemhogy kétszer- a holnapi napra tervezett rénszarvasok viszont annyira egyszerűek és mutatósak, hogy nem tudtam nekik ellenállni.
2015. december 2., szerda
Adventi várakozás 4. nap : Mikulás és rénszarvas háromszögekből
Csütörtökön két rajzóránk lesz, ezért úgy gondoltam, hogy egyiken rajzolunk, a másikon pedig valami olyan dolgot készítünk, ami kapcsolódik a Mikuláshoz. Találtam is a gyűjteményemben síkidomból készült Mikulást és rénszarvast, de akkor eszembe jutott az a cuki kis rénszarvas, amit pár éve készítettünk a korábbi osztályommal. Papírgurigából van, és csak 4 nyisszantás az egész. Ugyanakkor péntekre a termet is jó lenne egy kicsit hangulatossá tenni.
2015. november 30., hétfő
Adventi várakozás 3. nap: Daltanulás
3. nap (december 2. szerda)
Nagyon szeretek énekelni (is), így természetes volt számomra, hogy az egyik napra ezt tervezem be, mint tevékenységet. Több dal is van a tarsolyomban, most mutatok kettőt. Az elsőt anno a húgom tanulta az óvodában, a másikat talán a lányaim, szintén az oviban. (Bár erre már nem emlékszem annyira. Ciki.)
Elkészült a papírtányéros adventi koszorú
A mai napon elkezdtük az adventi készülődést, és ahogy terveztem, elkészítettük az adventi koszorút. Csakhogy az eredeti tervbe csúszott egy kis probléma, így a megvalósítás másképp történt.
2015. november 29., vasárnap
Adventi várakozás 2. nap : Levél a Mikulástól, levél a Mikulásnak
Ezt e bejegyzést a múlt pénteken kezdtem írni azzal az elhatározással, hogy vasárnap délelőtt majd befejezem és megosztom. Aztán megint igaz lett az a mondás, hogy: "Ember tervez, Isten végez. " Sajnos szombaton este megszökött a kiskutyánk, így a vasárnap délelőtt az ő keresésével telt, és közben a blogról és az időzítésről meg is feledkeztem. Délután színházban voltunk, utána meglátogattak a barátaink, és a nagy trauma miatt teljesen kiment az egész a fejemből. Bocsánat, aki olvasta, és nem értette, hogy mi az, amit lát.
2015. november 27., péntek
Adventi várakozás 1. nap : Adventi koszorú
Az adventi időszakot nagyon szeretik a tanítványaim, aminek valószínűleg az az oka, hogy még jobban odafigyelek arra, hogy minden napra jusson valami kis érdekes dolog. Többször elterveztem már, hogy tudatosan, időben felkészülök az adventi tevékenységekre, és az iskolában reggelente csak előveszek egy dobozt, amiben már benne vannak a sablonok, a méretre vágott alapanyagok, egy dal szövege, egy mese, vagy éppen egy labirintus, találós kérdés. Bármi, amitől az a nap emlékezetes marad. De valami miatt mindig elmarad.
2015. november 23., hétfő
Adventi várakozás tevékenykedve - kész az adventi naptárunk
Amikor blogírással kezdtem el foglalkozni, napokat töltöttem azzal, hogy más blogokat próbáltam keresni. Mivel nem sok mindent konyítottam hozzá, az elején nagyon lassan ment. Pontosabban szólva sok-sok blogot találtam, csak nem vágott az én érdeklődési körömhöz.
2015. november 18., szerda
A víz körforgása
A héten az időjárás elemei és a víz körforgása a témánk környezetből. Bizonyára sokan ismeritek a Varázslatos iskolabusz című mesét. Ehhez a két témákhoz is készült egy-egy rész, amiből egyet megnéztünk kedden, a másikat holnap fogjuk. (A Facebook-on pár napja mutattam.)
Kerekítés számtáblával
A héten elkezdtük az írásbeli összeadást, amivel együtt tanítjuk a becslést. Ha valaki meg tudja nevezni egy szám szomszédait, tud kerekíteni, annak a becsléssel sem lehet gondja, hacsak el nem számolja magát véletlenül.
Az elmúlt évtizedekben mindig volt egy-két gyerek, akinek gondot okozott a kerekítés. Több dolgot is kitaláltam már az évek során, hogy megkönnyítsem a dolgukat, mert hiába volt az egyik gyereknél célravezető az egyik ötlet, ha a másik nem értette. Így aztán mindig volt min agyalni.
2015. november 15., vasárnap
Adventi naptár ötletek papírgurigából
Lassan itt az advent ideje, így tegnap úgy gondoltam, ideje elkezdeni az előkészületeket. Az első dolog, amit minden éven elkészítünk, az adventi naptár, aminek segítségével számoljuk aztán a napokat.
2015. november 12., csütörtök
A felszíni formákról tanulunk
Végre az első olyan téma, aminél most nem sok dolgom akadt, csak annyi, hogy előszedtem a korábban összegyűjtött anyagokat. Sajnos a tavalyi teremcsere után még mindig nem volt annyi időm, hogy mindent átköltöztessek a régi szekrényemből, így inkább újra kinyomtattam azokat a dolgokat, amit pár éve használtunk.
2015. november 10., kedd
Márton napi libák
Márton napjára készülve a hétvégén végignéztem az összegyűjtött libáimat, és arra az elhatározásra jutottam, hogy az idén nem csak egyfélét készítünk, hanem inkább... hármat. Ugyanis mindegyikben volt valami, ami megfogott és magával ragadott. Ha meglátjátok, biztosan igazat adtok nekem.
2015. november 4., szerda
Tájékozódás, égtájak
Újabb témakört kezdtünk el környezetismeret órán arról, hogy hogyan tájékozódjunk a tágabb térben. Azzal kezdtem az órát, hogy a tananyagot szétosztottam a tanulók között. 3-4 gyerek olvasott el egy-egy részt (többször), majd számolt (volna) be róla a többieknek. Kíváncsi voltam, hogy mennyire értik meg a szöveget, mely szerintem ismét elég nehézre sikeredett. Pár gondolat megmaradt, de összefüggő mondatokat senki sem tudott mondani. A 3-4 gyerek együtt viszont nagyjából összehozta a lényeget.
Levél a palackban - avagy legyünk mi is kalózok!
Az előző bejegyzésemben írtam arról, hogy a két hónap alatt a szuperhősök unalmassá váltak kis tanítványaim körében, így váltanom kellett. Elhatároztam, hogy a továbbiakban kalózok segítségével fogom őket értékelni, és hogy miért pont rájuk esett a választás, a hónap során mindenki számára kiderül majd. Csak az volt a kérdés, hogy hogyan is vezessem be, milyen körítést találjak ki hozzá, hogy újra belelkesedjenek a gyerekek.
Kalandra fel! - avagy kalózok lettünk
Két hónap telt el a tanévből, és akik rendszeres olvasóim, tudják, hogy szeptemberben szuperhősökként kezdtük meg a tanévet. Igazolványt készített minden kis diák, ahová naponta kapták a matricát a szuper teljesítmény után. Viszont a két hónap elég volt, hogy a lelkesedés alábbhagyjon, így újabb dolgot kellett kitalálnom.
2015. október 19., hétfő
Összefoglalás: A mező állatai
Ahogy azt már a múltkori bejegyzésben is írtam, végére értünk a mező témakörének. A múlt héten a növényeket ismételtük át, holnap jönnek az állatok. Csoportos munkára készülök, ehhez készítettem három feladatlapot.
Ősz a rajzórákon
Annyi sok minden történt az elmúlt hetekben, hogy a rajzórai alkotásaink bemutatására nem jutott idő. De nem szeretném, hogy a feledés homályába vesszen, ezért most egyben megmutatom az egészet.
Helyi érték flipbook - újratöltve
Két éve több bejegyzésben mutattam egy "eszközt", amivel akkor hatékonyan tudtam az akkori osztályommal gyakorolni a számok helyi -alaki- és valódi értékét. Később rájöttem, hogy a számszomszédokhoz és a kerekítéshez is használható.
2015. október 15., csütörtök
A számszomszédok és Pac man
Hogy mi köze van a kettőnek egymáshoz? Hamarosan kiderül.
Sokszor írtam már, hogy ahány gyerek, annyiféle módszer, ötlet, ki hogyan érti meg a tudnivalókat a legjobban. Korábban is írtam már (ITT) erről, most mutatom a legújabb ötletemet.
Összefoglalás: a mező növényei
A mai órán elkezdtük a mezőről tanultak összefoglalását. Mivel 2 óránk van rá, így külön vettem, és ma csak a növényekkel foglalkoztunk. A munkafüzet feladatait beszéltük meg, de azért most is volt egy-két "extra" dolog az órán.
Társasjátékok a helyi érték, alaki érték, valódi érték gyakorlásához
Tavaly már mutattam néhány társasjátékot (ITT), mellyel másodikban gyakoroltuk a helyi értéket, alaki értéket és a valódi értéket. Most hogy harmadikosok vagyunk újra keresgélésbe kezdtem. Találtam is egyet, ami rögtön három, sőt társasjáték és bingó egyben.
2015. október 13., kedd
Feladatlapok a helyi érték, valódi érték gyakorlásához
Holnap folytatjuk Egyes Elekkel a számkörbővítést, de "magyarosítottam" néhány feladatlapot, ha a tankönyvben esetleg valaki hamarabb elkészülne. Ugyanis ahogy már azt többször is tapasztaltam, sokkal szívesebben oldanak meg a gyerekek ilyen jellegű dolgokat.
2015. október 12., hétfő
Vendégségben Egyes Eleknél és társainál
A múlt héten elkezdtük a számkörbővítést, és megismerkedtünk Egyes Elekkel és barátaival. ITT írtam róla, hogy Elek szereti a kockacukrot, Titán a Túró Rudit, Száva pedig a kekszet.
Ez adta az ötletet, hogy talán jobban megértik a gyerekek a helyi értékeket, valódi értéket, ha ennivalóhoz kapcsoljuk.
A mezei nyúl és a mezei pocok
Holnap környezetismeret órán a mezei pocokról fogunk tanulni. Ahogy a múlt héten megláttam, ez a kis állatka valahogy "kiverte a biztosítékot". A történethez hozzátartozik, hogy olyan helyen lakunk, ahol minden ősszel rengeteg ilyen és ehhez rokonilag köthető állatka megfordult, de valahogy nem tudtam őket megszokni. Hál' Istennek, mióta kutyánk van, valahogy elkerülnek. Annyira irtózom tőlük, hogy rosszul vagyok még a kisállat kereskedésben is, ha feltűnik bármelyik közeli vagy távoli rokona. Holnap meg majd beszélhetek róla. Brrrrrrrrrrr.
2015. október 11., vasárnap
Minyonos ceruzatartó vécégurigából és egyéb ötletek
Gyűjtési szenvedélyem az utóbbi években annyira elharapózott, hogy ahol látok valamit, ha nem is rögtön, (sőt néha a férjem tiltása ellenére:"Eszedbe ne jusson!") de végül mégis elkérem. Íg történt ez a nyáron is, a nyaralásunk alkalmával. Nagyon jó minőségű (nagyobb átmérőjű és vastagabb) vécégurit láttam meg a mosdóban. Két-három nap után megkérdeztem a takarító nénit, hogy mi ezeknek a sorsa. Rögtön tudta, hogy mit szeretnék, és engem megelőzve felajánlotta, hogy szívesen összegyűjti nekem, és az utolsó nap át is adott egy doboznyit. Már akkor tudtam, hogy ebből bizony ceruzatartó lesz, méghozzá minyonos.
2015. október 8., csütörtök
Egyes Elek és társai
Annyi sokszor kezdtem már egy-egy bejegyzést úgy, hogy találtam... Lehet, hogy unalmas, de így van. A Pinterest-et bizonyára közületek is sokan ismerik. Azt szeretem benne, hogy valamilyen módon számon tartja, hogy milyen témában keresgélek, így később ímélben az érdeklődésemnek megfelelő oldalakat küld megnézésre. Ezeket aztán, ha időm engedi, átnézem, és a saját mappáimba teszem. Már sok dolgot gyűjtöttem így össze, aztán ha kell valami, ott egyszerűbben megtalálom, mint a számítógépemen.
2015. október 6., kedd
A Magyar Népmese Napja
Az idén a harmadikosaimmal rendhagyó módon emlékeztünk meg a Magyar Népmese Napjáról.
Nálam van ..., kinél van ....? Számkörbővítés 1000-ig
A Pinterest-en találtam már korábban hasonló elven működő játékot, de csak az elmúlt hetekben kezdtem el használni az osztályommal. Az angol fordítás után neveztem el "Nálam van..., kinél van..." játéknak, remélem nem fordítottam túl félre.
A seregély és a mezei pacsirta
Sokszor elgondolkodtunk már a kollégákkal, hogy mennyi olyan dolgot tanítunk, amire semmi (nem sok) szüksége nincs egy gyereknek, ahelyett, hogy a fontosabb dolgokra szánnánk elegendő időt. Így vagyok most a környezettel. Ki látott már életében közelről seregélyt vagy mezei pacsirtát? Mert bevallom férfiasan, én még nem láttam. Nem is tudtam, hogy halványkék színű tojást rak, bár ez már az én szégyenem.
2015. október 2., péntek
Minyonos szuperhősök
Egy tanév eleji bejegyzésben mutattam nektek azokat a szuperhős igazolványokat, amellyel a gyerekeket inspirálom egy kicsit a tanulás terén. Az egyik csoportban "kaptam" is ezért néhány kollégától, hogy nem ez a megoldás, megint egy külső motiváció. Többet ér egy simogatás, és egy négyszemközti beszélgetés...
2015. szeptember 30., szerda
A mező rovarvilágáról tanulunk
Korábban már írtam, hogy nehéz a környezet, így újabb módszereket vetek be a tanulás érdekében. A kooperatív tanulási technikával próbálkozom. Nem tudom, melyik ez a módszer (próbáltam megkeresni, de feladtam), a lényeg, hogy a tegnapi napra készítettem két táblázatot, és órán csoportokban dolgoztuk fel az anyagot.
2015. szeptember 29., kedd
Minyonos sarokkönyvjelző
Minyon lázban égünk. Pontosabban most kezdünk lángra lobbanni, ugyanis csütörtökön megyünk moziba, ahol a Minyonok című filmet fogjuk megnézni.
Korábban találtam a Pinterest segítségével egy sarokkönyvjelzőt, így gondoltam, ez jó beugró lesz a film előtt. 1 óra alatt el is készültünk, könnyen lehet hajtogatni, így beindulhat otthon a sorozatgyártás.
2015. szeptember 28., hétfő
Környezetismeret 3. osztály: Gyógynövények, gyomnövények
Küzdünk a környezetismerettel (is). Sok az anyag, nehéz, "héberül" van megfogalmazva.
Régen azt mondták, könnyű a falusi gyerekeknek a környezetismeret tantárgy, mivel kimehet a rétre, a határba, vagy a baromfiudvarba, láthatja, megfoghat mindent, amiről tanulnia kell. Mára ez megszűnt. Ki járkált ugyanis a nyári szünetben a réten, vagy a szántóföldön, esetleg az erdőben? Ki figyelte meg a növényeket, állatokat, mint mi annak idején? Sajnos senki. Pontosabban néhányan közölték, hogy ők már szedtek szét legyet. Nem tudom, ennek örüljek-e?
2015. szeptember 27., vasárnap
Kártyajáték: Nálam van..., kinél van...
Valami hasonló lehet annak a játéknak a neve, amivel bármilyen osztályban bármit lehet gyakorolni. Korábban találtam már a Pinterest-en olvasáshoz, nyelvtanhoz, matematikához, de el tudom képzelni környezethez, énekhez is. No és természetesen angol tanulásához. Ahhoz egyszerűen csak ki kell nyomtatni, és már kezdődhet is a játék.
Dominó a műveletek gyakorlására
Az idén ismét Apáczais matematika tankönyvből tanítok (sajnos). Azért sajnos, mert a tanítványaimnak valahogy sok, nehéz. Legalábbis erre a következtetésre jutottam, az eltelt idő alatt. Persze a feladatok között nagyon sok olyan is akad, ami nekem tetszik, látom benne a játékosságot, de valahogy a gyerekek csak a tankönyvet látják, a sok-sok feladattal. Éppen ezért próbálom a tankönyv feladatait közelebb hozni a gyerekekhez.
Hajtogatós, "mozgó" képeslap: Itt a nyár!
A könnyebb visszakeresés érdekében nem akartam egy bejegyzésbe tenni az összes nyári élményhez kapcsolódó dolgokat, főleg azért, mert ezt még nem mutattam eddig. Technika órára vittem az ötletet, mivel itt nyírni és ragasztani is kellett a színezés mellett. Viszont annyi idő elment vele, hogy végül 3 óra alatt (1 technika és 2 rajz) készült el.
Forrás |
Rajzórán készült: Nyári élmények
Tudom, hogy már mindenki túl van ezen a témán, bevallom, nem gondoltam, hogy annyira elfoglalt (túlterhelt) leszek, hogy éppen a blogolásra nem lesz időm (energiám). De sajnos így lett. Bár sorolhatnám, hogy még mi mindenre nem volt időm, de akkor kiderülne, hogy milyen rendetlen háziasszony vagyok.
Ma viszont van egy szusszanásnyi időm, így gondoltam, gyorsan pótolom azokat a bejegyzéseket, amelyek megírása tervben volt.
2015. szeptember 10., csütörtök
Játékos feladatok matematika órára 100-as számkörben
Két hete járunk iskolába, de valahogy az én kis harmadikosaim még mindig nem rázódtak vissza a tanulásba. Hol házi nincs, hol felszerelés, néha meg egyszerűen ki lehetne rájuk írni, hogy "csak a teste". A szülők is panaszkodnak, néhányan már agyon akarják ütni a gyereküket. Persze én nyugtatgatom őket, de én sem tudom felfogni, hogy mi lehet ennek az oka.
2015. szeptember 2., szerda
Szuperhős igazolvány, matricák, egyebek
Tegnap nálunk is, mint mindenütt az országban elkezdődött az új tanév, mindenki örömmel üdvözölte rég látott osztálytársát. (Nem utolsó sorban engem is. :))) Az évnyitó után bementünk a tantermünkbe, ahol rögtön észrevették az új dekorációt. A gyerekek keresgélték magukat a különböző tablókon, olvasták az ajtófeliratot, látszott rajtuk, hogy izgatottan várják, hogy megtudják, mit tartogatok az idén számukra.
2015. augusztus 29., szombat
"Szuper" évünk lesz
Nekem főleg, mivel az idén csak a tavalyi másodikosokat viszem tovább, a volt elsőseim a mostani elsősökkel lesznek ismét összevonva. Örülök is, meg sajnálom is egy kicsit, mert mindkét osztály a szívemhez nőtt, de hát ez van.
Ahogy már néhány korábbi bejegyzésben írtam, az idén Szuperhősökkel értékelek, és szeretném, ha minden gyerek szupernek érezné magát köztünk.
2015. augusztus 11., kedd
Szuperhősös kártyák az értékelés szolgálatában
Egy korábbi bejegyzésben mutattam, hogy az idei tanévben szuperhősökké válunk. Ehhez el is készült a teremdekoráció. Miközben készültek a szuperhősök, az értékelés módja is összeállt a fejemben.
2015. augusztus 10., hétfő
Szuperhősös teremdísz és értékelőtábla
Az elmúlt tanévben sokszor kerültünk a másodikosokkal olyan helyzetbe, hogy nem nagyon akartak előjönni a tanult dolgok, főleg év elején. Persze tanév során is előfordult, hogy rossz napjuk volt, és nem ugrott be, aminek be kellett volna. Hiába segítettem, semmi. Majd egyszer, valaki jó választ mondott. Hirtelen úgy megörültem, hogy nem azt mondtam a gyerek válaszára hogy ügyes vagy, jól van, vagy valami megszokott sablonos választ, hanem felkiáltottam, hogy szuper! A többiek is elkezdtek koncentrálni, és jöttek a szuperebbnél szuperebb válaszok. Mindenki örült, hogy azt mondtam rá, hogy szuper.
2015. augusztus 6., csütörtök
Szülinapi tabló
Néhány éve szülinapi tablót készítek az osztályomba, hogy a tanév folyamán nyomon tudjuk követni, hogy kit, mikor kell köszöntenünk. A Pinterest-en folyamatosan különböző mappákba rendszerezem amit találok, és bár több jó elképzelés volt már összegyűjtve, ez a kép fogott meg, ami végül a kiindulópontja lett az idei tablónknak.
Forrás |
Műveletek gyakorlása vécégurigával
Még az előző tanévben láttam egy jó kis ötletet a műveletek gyakorlásához. Pdf formátumban le tudtam menteni a feladatlapokat, csak fel kellett volna ragasztani egy chipses dobozra. Volt az is, csak idő nem, így nem készült el, viszont mentettem magamnak az ötletet. Aztán most, hogy lassan nyakunkon az új tanév, gondoltam készítek egyet, hogy lássam, tényleg működik-e.
Forrás |
HA ti is szeretnétek letölteni, itt már a pdf-es formátumot találjátok rögtön:
http://regionivcat.wikispaces.com/file/view/PringlescanManip.pdf/135743429/PringlescanManip.pdf
Abacusan vetélkedő: A 4 égtáj viadala: Nyugat
Végezetül jöjjön az Abacusan Stúdió által a 2014-15-ös tanévben meghirdetett "A négy égtáj viadala" vetélkedő "NYUGAT" feladatsorának bemutatását. Tőlünk nyugatra kalandozhatunk a feladatok révén, megismerhetjük a nyugati országok népeit, kultúráját. Az előző háromhoz hasonlóan ez az összeállítás is 3-4. osztályos gyerekeknek készült. Pdf formátumban megtaláljátok a Stúdió honlapján, valamint egyéb vetélkedők feladatsorait is 3. osztálytól 12. osztályig.
2015. augusztus 5., szerda
Abacusan vetélkedő: A 4 égtáj viadala: Dél
Kis szünet után folytatom az Abacusan Stúdió által a 2014-15-ös tanévben meghirdetett "A négy égtáj viadala" vetélkedő "DÉL" feladatsorának bemutatását. Mint a címből is kiderül, déli országok népeit, kultúráját ismerhetitek meg ebből a feladatsorból. Legalább is egy csipetnyit. Természetesen 3-4. osztályos gyerekeknek készült ez is. Pdf formátumban megtaláljátok a Stúdió honlapján.
2015. július 29., szerda
Abacusan vetélkedő: A 4 égtáj viadala: Kelet
Nem sok hozzáfűznivalóm van, csak utalni szeretnék arra az oldalra, ahol megtalálható ez a feladatsor. A 2015-16-os tanévben is folytatódnak majd az írásbeli versenyek, de megtekinthetők nemcsak a 2014-15-ös, hanem a korábbi versenyek feladatsora is.
2015. július 28., kedd
Abacusan vetélkedő: A 4 égtáj viadala - Észak
Szeretném megmutatni nektek "A 4 égtáj viadala" elnevezésű levelezős feladatsort. Az első forduló természetesen az ÉSZAK témában készült. Az Abacusan Stúdió honlapjáról pdf formában letölthető, de gondoltam, felteszem ide Word formátumban, hátha valaki szeretné szerkeszteni és úgy felhasználni.
Abacusan bajnokság
Az elmúlt (2014-15-ös) tanévben az a megtiszteltetés ért, hogy felkértek egy 4 fordulós komplex feladatsor összeállására 3-4. osztályos tanulók számára.
Nagy kihívás volt, mert bár az iskolánkban számos vetélkedőt állítottam már össze az elmúlt két évtized során, ilyen jellegű felkérést még nem kaptam eddig. De bíztam magamban, és elvállaltam.
2015. június 23., kedd
Összevont osztályban tanítok 6.
Mire ez a bejegyzés közzétételre kerül, véget ér a tanév. Májusban annyi sok minden történt, hogy folyamatosan írogattam, hogy ki ne maradjon valami, de nem szerettem volna külön bejegyzést szentelni az egyes eseményeknek. Így csak írogattam, írogattam, és gondoltam, a tanév végére fejezem be ezt a posztot, és zárom az egészet a ballagással. Kicsit hosszú lett, (kerültek bele személyes dolgok is,) ezért csak ráérő embereknek ajánlom, hogy elolvassák. Képet viszont nem tudtam annyit készíteni, mint szerettem volna, mert mindig volt valami egyéb feladatom.
2015. június 15., hétfő
Bonbonos "búcsúajándék"
Minden tanév végén megajándékozom az osztályomat egy kis emlékkel, amiről esetleg száz év múlva majd az eszükbe jutok. Többféle anyagból többféle dolgot készítettem már, volt, hogy könyvjelzőt, oklevelet, kulcstartót, albumot kaptak. A legtöbb dologra már nem is emlékszem.
2015. június 8., hétfő
Az erdő életközössége - kreatívan
Aki a Nemzedékek Tudása Környezetismeret tankönyveit használja második osztályban, pontosan tudja, milyen nehéz így tanév vége felé olyan témát tanulni, mint az erdő életközössége. Csak kapkodtam a fejemet én is, mert 1 órára kb. 6 oldalnyi megbeszélni és kitölteni való tananyag, feladat volt.
2015. május 27., szerda
Lepkék legyezőhajtással
Gondolom, senki sem lepődik meg azon, ha azt mondom, hogy szeretem a lepkéket. A természetben találhatóakat is, és a különböző alapanyagokból készülteket is. A Pinterest-en gyűjtögetem is az ötleteket, mert pillangókból sosem elég.
Origami lepkék
Még a tavasszal láttam egy kis videót, amiben lepkét hajtogattak. Akkor rögtön meg is mutattam az ötletet a Facebook-on, de egyéb dolgok miatt tegnapig kellett várni, hogy elkészíthessük az osztállyal.
Osztályom tanulói 3.
Rohamosan közelít a tanév vége, és nekem most jutott eszembe, hogy bizony sok gyerek bemutatására nem került még sor. Bár tudom, szégyenletes dolog ilyet írni, de vannak olyan gyerekek, akik annyira "láthatatlanok", hogy nem történik velük semmi, amit le lehetne írni, illetve vannak olyanok, akikről jót nem nagyon lehet írni, rosszat meg ugye nem akar az ember. De most iparkodok még néhány tanulót bemutatni a tanév végéig. (A gyerekek nevét megváltoztattam. A képek forrása: Google.)
Nevekből szörnyecskék
Pár éve nagy előszeretettel gyűjtögetem az interneten található ötleteket a Pinterest-en. Korábban lementettem a gépemre, amit aztán DVD-kre kiírtam, és természetesen nagy ritkán szedek csak elő. Itt viszont könnyen vissza tudok keresni bármit, és ugye bárhol vagyok, kéznél van, csak legyen internetelérhetőség.
Mozgó fakopáncs
Az elmúlt hetekben nem jelentkeztem bejegyzéssel, aminek több oka is volt. Hogy csak a legfontosabbakat említsem:
1. Kifogott rajtam egy kis megfázás, ami miatt három hétig takarék üzemmódban működtem. (Még most sem vagyok jól, szerintem elköhécselek a tanév végéig.)
2. Valahová jól eltettem azt a vezetéket, aminek a segítségével át lehet tölteni a fényképezőgépről a képeket a gépre. (Kép nélkül meg ugye mit sem ér az egész.)
3. Benne vagyunk az év végi felmérésekben, amit olykor kétszer is megíratok, a jobb jegy érdekében, és ugye két osztállyal ez kicsit körülményesebb, mint eggyel.
2015. május 10., vasárnap
Olvasás kicsit másképp 3.
A jövő héten Budapest nevezetességei lesz a témánk. Hogy miért éppen Budapest? Olvasás órán a másodikosokkal már olvastunk róla, nyelvtanból holnap lesz ehhez kapcsolódóan éppen feladat. A tanítványaim lelkesek voltak, mikor szóba hoztam, már hoztak róla képeket, sőt egy 3D-s puzzle-t is kaptam. És ami a legfontosabb: illik róla tudni egy-két dolgot már ebben a korban is.
2015. május 7., csütörtök
Mondatfajták gyakorlása kártyákkal
A héten nyelvtanból befejeztük utolsó témánkat, a mondatfajtákat. Megtanultuk mind az öt fajtát, bár csak a kijelentő és a kérdő mondat volt törzsanyag. De annyira könnyedén megértették a gyerekek (még az elsősök is) a többit is, hogy kár lett volna kihagyni. Persze hiányosságok, elnézések mindig is voltak, vannak és lesznek, de összességében nagyon elégedett vagyok velük. A jövő héten gyakorló órák jönnek, így gondoltam, hogy feldobom az órát egy kis játékkal.
Olvasás kicsit másképp 2.
A múlt héten ITT írtam arról, hogy mit találtam ki, hogy megkedveltessem a másodikosokkal az olvasást.
A héten folytatódott a 2. témával a mondatok írása, de változtattam egy kicsit. Voltak ugyanis olyan tanulók, akik közölték, hogy őket az a téma sem érdekli, amiről azt gondolták, hogy érdekli őket, és nem is tudják, hogy mi érdekli őket igazából.
2015. május 6., szerda
Mondatfajták gyakorlása tevékenységgel
Még a múlt hét előtt történt az egyik nyelvtan órán, hogy az volt a másodikosok feladata, döntsék el az adott mondatokról, hogy milyen szándékot fejeznek ki, és milyen mondatfajták lehetnek. Nem sok mondat volt, én pedig kíváncsi voltam mindenkinek a tudására.
2015. május 1., péntek
Olvasás, kicsit másképp
Mi van akkor, ha egy-két tanítványotok közli, hogy őt nem érdekli az az olvasmány, amit éppen aznap kell feldolgozni? Persze, mondhatjuk, hogy ez van, ezt kell szeretni, vagy kitalálunk valami másat. Nekem támadt egy ötletem. Készítsen mindenki saját könyvet magának.
Összevont osztályban tanítok 5.
Csak kapkodom a fejem. Lassan itt a tanév vége. Már szoktatom magam és a kis elsőseimet is arra, hogy még néhány hét, és búcsút veszünk egymástól. Nehéz lesz, hiszen mindenki nagyon nagyon a szívemhez nőtt. Persze nem mondom, hogy mindig felhőtlen a kapcsolatunk egy-két há... gyerekkel, az utóbbi szeszélyes időjárást sokan megérzik. Vagy már elfáradtak. Aggódik is a kolléganő, hogy mi lesz jövőre. Engem már megszoktak, ismernek és elfogadnak, de tudom, hogy az új tanító nénijüket is elfogadják és megszokják majd, mint engem a másodikosok.
2015. április 30., csütörtök
Anyák napi ötlet: Szívszövés
Miután elkészültünk az anyák napi ajándékokkal, (amit most már csak utólag fogok megmutatni, mivel egy anyuka is olvassa a bejegyzéseket), a héten a tantermünket csinosítgattuk.
2015. április 28., kedd
Mondatfajták gyakorlásához a Barátaink képei
Három éve, az egyik bejegyzésben leírtam a mondatfajták tanításának menetét, amit egy régi Tanító újságban találtam, és amit azóta is alkalmazok. Az idén úgy gondoltam, hogy épp itt az ideje, hogy egy kicsit felfrissítsem ezeket a rajzokat. Átlátszó papírra átmásoltam őket, filctollal áthúztam, majd beszkenneltem, végül a Paint-ben kiszíneztem.
2015. április 18., szombat
Kivonás tízesátlépéssel első és második osztályban - ahogy én csinálom
Előző bejegyzésemben a tízesátlépéses összeadás praktikáit mutattam meg, ahogy én csinálom immár több mint 20 éve. Most a kivonáshoz szeretnék ötleteket adni.
Mint azt már az összeadásnál is írtam, bizonyára mások is alkalmazzák a kivonásnál ezt a módszert, de van, aki számára újdonság, és egy új lehetőség. Korábban én is kipróbáltam idősebb kolléganők ötleteit, aztán kitaláltam, hogy hogy a legegyszerűbb. (Persze másnak is támadhatott ugyanez az ötlete, Amerika felfedezését is van, aki Kolumbusz Kristófhoz köti, a dánok és egyéb északi népek viszont a viking Leif Eriksonhoz.)
2015. április 14., kedd
Összeadás tízesátlépéssel első osztályban - ahogy én csinálom
Első osztályban az elmúlt hetekben tanultuk az összeadást tízesátlépéssel, néhány órája a kivonás került terítékre. Bizonyára minden kollégának megvan a saját módszere, gondoltam, épp itt az ideje, hogy megmutassam, én hogyan csinálom.
2015. április 11., szombat
Korábbi évek anyák napi műsorai: 2007-2008-as tanév, 2. osztály
DAL:
Forgatom a naptárunkat,
libegnek a tarka lapok,
április négy, első május
piros betűs ünnepnapok.
Május…! Hopp megállok!
Piros ím a naptár lapja.
Nekünk nagyon kedves ünnep
Május … : anyák napja .
No, gyerekek , nézzünk széjjel
mi van ami szép és drága.
Lepjük meg sok jóval, széppel
anyukát anyák napjára.
Két ötöst kaptam a héten
egyik írás, másik számtan.
Hazavittem anyukámnak
mind a kettőt neki szántam.
Anyák napján megígérem
hogy még sok-sok ötöst szerzek
ennél szebben nem zárhatom
ezt a kis köszöntő verset.
Szót fogadok és jó leszek
szeretettel megfogadom.
Ajándékul jó anyámnak
ezt adom ezen a napon.
Jaj, mit adjak e szép napon
Maminak anyák napjára.
Köszönettel sok-sok puszit
édes jó anyám arcára.
Egy - kettő, tíz száz és ezer
Nem is tudok annyi számot
amennyi sok boldog évet
édes anyunak kívánok.
Dal: Orgona ága
Még a nap is szebben süt,
mert anyák napja van ma,
sok madár is fenn az ágon
folyton ezt csipogja:
Kezemben egy virágcsokor,
mit is mondjak néked?
Elmondom hát újból, újból,
hogy szeretlek téged!
Mesélj, hogy örültél,
mikor megszülettem?
Mesélj, hogy aggódtál,
mikor beteg lettem?
Azóta megnőttem,
ugye, édesanya?
Mégis beleférek
ölelő karodba!
Azt kérdezed tőlem
hogyan vártalak?
Mint az éjszakára
fölvirrad a nap,
mint a délutánra
jön az alkonyat,
mint ha szellő jelzi
a förgeteget-
ezer pici jelből
tudtam jöttödet.
Mint tavaszi reggel
a nap sugarát,
fagyos téli este
jégcsap illatát,
mint az alma ízét,
tejet, kenyeret-
pedig nem is láttalak még,
úgy ismertelek.
Mint a fény az árnyat,
záport a virág,
mint patak a medrét,
madarat az ág,
mint sóhajos nyári éjjel
a fák az eget-
mindenkinél jobban téged
így szerettelek.
Jön az „anyák napja”, jaj mit is
csináljak?
Mivel kedveskedjek az
édesanyámnak?
Amíg kicsi voltam, mondtam egy
kis verset,
Nagyobb lettem: velem megnőttek a
versek.
Tavaly egy szál rózsát vettem
Anyukámnak,
Kaptam érte tortát, s puszit,
háromszázat.
Mit adjak az idén, most még
nagyobb vagyok:
Vers és virág mellé el is
mosogatok.
Rajzoltam egy kicsi szívre
Sok színes virágot.
Édesanyám, anyák napján
Minden jót kívánok!
Szeretném, ha mindig
Mindig csak nevetnél,
Szeretném, ha mindig
Mindig velem lennél!
Anyák napja hajnalán
Felkeltem már jó korán,
ébredtem a napsugárral,
meg a nyíló gyöngyvirággal.
Szedtem csokrot, csudaszépet,
szívem szőttem közepébe,
ha most harmat lehetnék,
rózsa szirmán nevetnék.
Köszöntelek édesanyám
eme május reggelen,
jóságodat, lágy hangodat
soha el nem feledem.
Szívem őrzi szelídséged,
aranyhajad illatát,
elringató halk dalodban
ajkad puha mosolyát.
Köszönöm, hogy vigyázol rám,
ha kell, ápolsz engemet,
tudom, hogyha bármi fáj is,
csak hívnom kell tégedet.
Köszönöm, hogy megtanítasz
mindarra, mi jó, s mi szép,
ígérem, hogy legjobb leszek
néked e föld kerekén.
Fogadd tőlem ezt a csokrot,
s kicsi szívem melegét,
ezen a szép anyák napján
ezt adom most neked én.
DAL: Rozmaringos ablakomban
Mészáros Piroska: Köszöntő
Anyukám jó reggelt, Így köszönt a lányod,
Nyílnak már a réten tarkaszín virágok.
Úgy ver most a kis szívem, kalimpál, mint motor,
Kislányod helyett beszéljen a csokor.
Árkon át futottam, néked hogy kinyíltan
Anyák ünnepére köszöntőül hozzam.
Nyílnak már a réten tarkaszín virágok.
Úgy ver most a kis szívem, kalimpál, mint motor,
Kislányod helyett beszéljen a csokor.
Árkon át futottam, néked hogy kinyíltan
Anyák ünnepére köszöntőül hozzam.
Rózsa,
szegfű, tulipán,
Neked nyílt ki anyukám.
Csöndes eső nevelgette.
Arany sugár melengette.
Neked nyílt ki anyukám.
Csöndes eső nevelgette.
Arany sugár melengette.
Takargatta
futó felhő,
Csókolgatta szelíd szellő,
S mind letéptem neked én,
Anyák napja ünnepén.
Csókolgatta szelíd szellő,
S mind letéptem neked én,
Anyák napja ünnepén.
Éreztük, hogy nem hiába
Gyűjtögettünk szép virágra.
Édesanyánk örül neki,
Hogy gyermeke köszöntheti.
Arca pirul, szeme ragyog,
S vele én is boldog vagyok.
Akármilyen nagyok leszünk,
Erre mindig emlékezünk.
Édesanyám,
neked adunk
minden évben egy napot,
de te nékünk életednek
minden napját átadod.
minden évben egy napot,
de te nékünk életednek
minden napját átadod.
Nincs
az égen annyi csillag,
se fűszál a réten,
mint ahányszor kell, hogy mondjam
ki is vagy te énnekem.
se fűszál a réten,
mint ahányszor kell, hogy mondjam
ki is vagy te énnekem.
Megköszönném,
hogy velünk vagy,
s nem ér minket szenvedés,
arra nem csak ez az egy nap,
de egy élet is kevés.
s nem ér minket szenvedés,
arra nem csak ez az egy nap,
de egy élet is kevés.
Ezüst szókat írnék rendbe,
ha a tollam
szél fuvalma lenne.
Arany szókat írnék sorba,
ha a tollam
nap sugára volna.
De a tinta mélyén
csupa-csupa kincs van:
anyukámnak írtam,
s tollamról a legszebb
gyémánt szók peregtek.
Hogy muzsikál,
dalol ez a szó!
És százféleképpen mondható:
Anyú! - kissé kényeskedő, kérő.
Anyucikám – kedvesen becéző.
Anyukám – oly gyengéd, simogató.
Mama! – milyen panaszosan hangzó!
Kórus énekli a sok szólamot,
gyermekkórus, s te némán hallgatod
ennyi változatban drága nevedet –
egyet jelent mind: szeretet.
DAL: Anyu végy egy hegyet…
Annyit gondolkodtam este, reggel, délben.
Hogy anyák napján vajon hogyan is lészen?
Mennyit könyörögtem virágnak, madárnak
S a tündéreknek, hogy valamit adnának.
De még mind alusznak és horkolnak szörnyen
Hát visszaballagtam egy pár nehéz könnyel…
De most már nem sírok, mert megvigasztaltak,
Hogy ki oly jó, mint Te, az magában gazdag
Annak nem kell semmi, csak egy kis szeretet
Hát abból hoztam én hál' Isten eleget.
Mert az iskolások úgy
szeretnek Téged,
Hogy kis életüket is odaadnák érted…
Most pedig, ki itt van, kiáltsa egy szívvel
A jó édesanyát áldja meg az Isten !
Kipirult arccal szaladok feléd.
Ezernyi gondolattal borulok eléd.
Már hallom, ahogy peregnek
dicsőítő szavaim.
Csak az arcod keresem
s kinyújtom a karjaim,
hogy átkaroljalak,
hogy érezzelek: anyu, anyu
édesanya - így becézlek.
Arcom arcodhoz szorítom.
Nem jön ki szó az ajkamon
Szememből örömkönny árad…
Anyám - nincs jobb tenálad!
Édesanyám szeme
Olyan a te szemed,
Mint a nap az égen,
Őrködve kíséri
Minden kis lépésem.
Ragyogó sugarat
Szór minden utamra –
Őrködő szemedet
Felhő ne takarja.
Jóságos két szemed
Őrizőm, oltalmam:
Mint a fényes csillag
Mindig úgy csüng rajtam.
Jóságos két szemed
Könnyet ne hullasson,
Mint a fényes csillag
Mindig mosolyogjon.
Édesanyám, ma már tudom,
mennyit dolgozol érettem,
kicsi vagyok még, de azért
nagy jóságodat megértettem.
Néked mindent
megköszönni
szavam elég sosem lehet,
engedd meg, hogy szép csöndesen
megcsókoljam dolgos kezed.
Elérkezett anyák napja,
mit is mondjak Teneked?
Ó, engedd, hogy megcsókoljam
símogató lágy kezed.
Köszönöm a jóságodat,
kék szememben könny ragyog,
Tudom, minden gondolatod
örömöd csak én vagyok!
Ugye érzed jó Anyácskám,
én is szeretlek hően,
Ígérem, hogy amíg élek
Érted dobog a szívem.
Halkan, puhán
Szirom pereg,
Simogatja
Öreg kezed.
Piros szegfű
Halvány rózsa,
Téged köszönt
Nagyanyóka.
Nagymamámhoz menni
nagyon szeretek,
habos kávé vár ott
s torta szelet.
Kalács is van nála
benne mazsola,
Legédesebb mégis
az ő mosolya.
Nagymamánál lenni
mindig csodaszép,
jó uzsonna után
vár a hintaszék.
Amíg ringatózva
beszélek vele,
megsimogat mindig
lágyan a keze.
Én a nagymamámat
nagyon szeretem,
mert csak szépet és jót
ad mindig nekem.
S úgy köszöntöm este,
ha megyek haza,
a viszontlátásra
drága nagymama.
DAL: Este jó, este jó
Este van, este van,
későre jár,
aludj el, kisfiam,
aludj el már.
Látod az erdő is
elszunnyadt rég,
Lágy szellő suttogott esti mesét.
Alszik a virág is
mind szendereg…
Hunyjad le kicsikém,
csillagszemed!
Lepihent ágyába
a napsugár,
fészkében szundikál
a kismadár.
Hűs cseppről álmodik
az alvó rét,
csillagos takarót
vont rá az ég…
Aludj el, kisfiam,
aludj el már,
este van, este van
későre jár.
Úgy szeretnék venni neked
gyémántot és aranyat.
Nem tehetem, ezért mondom
versben el e szavakat.
Tudnod kell, hogy úgy
gondolom, örülök, hogy élek,
És ha újra születhetnék,
neked születnék meg.
Mert a lélek gazdagságát nem
pótolja semmi,
Fontosabb, hogy itt vagy,
látlak, s velem akarsz lenni.
Fontosabb az, amit érzel, ha
a neve szeretet,
Minél többet adsz belőle,
annál több lesz teneked.
Úgy szeretnék odaadni,
mindent, ami szép,
Remélem, hogy nagykoromban megtehetem még!
ZENE : Úgy szeretném…