2014. szeptember 15., hétfő

Betűelemek, betűk írásának gyakorlása eszközzel

A múlt héten elkezdtük a betűelemek írását, így gondoltam, elmondom nektek, hogy én hogyan csinálom. Természetesen én is követem azokat a lépéseket, amiket annak idején a főiskolán megtanultunk, és amit minden pedagógus kolléga ismer. De mivel mások is olvassák a blogot, szeretném elmondani,
hogy először a levegőbe írunk, nagy alakban, a teljes karunkat használva, követve a táblára felrajzolt nagyméretű elemet. Ez után csuklóból, majd ujjal végezzük a mozgást, ezt követően "megyünk" le a padra, és folytatjuk síkban az írást. Itt is nagy méretben kezdve, majd folyamatosan kisebbednek a sorok. Az íráshoz én vastag piros-kék postairónt használok, csak amikor már a kis vonalközbe kell írni, akkor vesszük elő a ceruzát.

A betűelemek illetve később a betűk írásának alapos begyakorláshoz háromféle "eszközt" használok, melyeket váltakozva vetek be, hogy ne váljék unalmassá a dolog. Otthon még több lehetőség van a játékos gyakorlásra. (Csak néhány ötlet: lehet homokba, vagy sóba írni az ujjunkkal, írhatunk a táblára vizes szivaccsal. A betűn végig is lehet sétálni, ha nagy alakban írjuk a járdára, vagy éppen fonalból alakítjuk ki.)

1. Kis tábla, amire krétával írhatnak a gyerekek. Egy szertári takarítás alkalmával találtam, 26 éve, de lelkes szülők is készítettek számomra, mivel egy időben több tanítványom volt, mint ahány tábla.  Ezt próbáltuk ki először. Minden osztályom imádta. Kis szivaccsal letörölték, és kezdték elölről. Visszajelző táblaként is sokszor előkerült. (Húsvágódeszka is tökéletes, csak le kell festeni.)







- Újságpapír
Az ötlet egy volt kolléganőmtől származik, aki annak a tanévnek a végén ment nyugdíjba, amikor én kezdtem. Miután a betűelemeket, illetve később a betűket már írtuk a levegőbe, majd az ujjunkkal a padra, előkerült egy újságlap, amire előre mindenkinek ráírta az aktuális betűelemeket, betűket postairónnal. A gyerekek ezt írták át többször, szintén postairónnal, míg nem rögzült teljesen a mozdulat. Utána jöhetett a munkafüzet, vagy a füzet és a ceruza.


- Írólap
A főiskolán használtunk írólapot a betűk írásának gyakorláshoz. Ez annyiban tér el az újságpapírtól, hogy az írólapot 3 részre osztjuk, így a füzet vonalazásához hasonlóan itt a különböző szinteket (vonalközöket) is tudják gyakorolni, vagyis hogy a betű hol helyezkedik el.



A vonalközök elnevezése szintén a nyugdíjba menő kolléganőmtől maradt rám, aztán pár évvel később ugyanez az elnevezés köszönt vissza az Ugróiskola egyik oldaláról. Szóval nincs új a nap alatt. Itt egy versikét is kapcsoltak hozzá, amit megtanultunk, majd követve a feladat utasítását, korongokkal labdáztunk, és gyakoroltuk a szoba, pince és padlás szintjeit. Ez a házikó azóta a vonalas táblán is látható, a sorok elején, és az egyes betűelemeknél megbeszéljük, hogy honnan indulunk, merre megyünk.





Egy másik versikét is tanítottam nekik, amire kitaláltam egy kis mozgást is. (Ennek az eredetére sajnos nem emlékszem.)

                     Létramászás

                     Felmegyek én a padlásra,
                     jó szalonnavacsorára.
                     De a padlás igen magas,
                     mondok egyet, idehallgass.

                     Hozz egy létrát, kis barátom,
                     így a padlást meg is mászom,
                     lehozom a jó szalonnát,
                     csapunk vele jó lakomát.




Bízom benne, hogy segítettem néhány embernek az ötleteim megosztásával. 
Próbáljátok ki, remélem nektek is beválik! 

Ha van saját, jól bevált ötletetek, örülnék, ha ti is elmondanátok. Hátha az még jobb!




4 megjegyzés: