2014. szeptember 8., hétfő

A helyes ceruzafogás tanítása

Minden évben, amikor elsősökkel kezdek, egy-két gyereknél gondot okoz a helyes ceruzafogás. Nem emlékszem, hogy az első osztályomnál hogyan tanítottam, de azt tudom, hogy a mostani már a 4. akiknek az "Értjük!? című  kiadvány útmutatásai alapján magyarázom. (1996-ban jelent meg a könyv, nem tudom, most kapható-e. Én azóta használom. Nagyon sok hasznos ötletet találtam benne.) 


Bizonyára nem ez az egyetlen jó megoldás, de ez is egy lehetőség. A múlt héten az álló egyenes írásával kezdtük az ismerkedést, és ehhez kapcsolódóan beszélgettünk a baromfiudvar lakóiról. Számukra készítettünk később kerítést, hogy ne tudjon a közelükbe férkőzni a róka. Az Ugróiskola  I. munkafüzetben volt ehhez feladat. (A kiadvány jelenleg átdolgozott formában kapható, nekem a régi van meg, azt használom a mostani elsősökkel is.)






Most pedig jöjjön a hogyan. Úgy gondolom, egyszerűbb, ha beillesztem ide a kézikönyv megfelelő oldalát, mint hogy elkezdjem kimásolni, és valami felismerhetetlen rajzzal magyarázni.




A kézikönyvben említett mondóka így szól:

                                          A ceruza tanácsa

                                     Két domb között völgy ölében
                                     Meglapulok puhán, szépen.
                                     Ne szoríts, mert fáj nekem,
                                     Ha rágsz, azt nem szeretem.



Végezetül ajánlok még egy mondókát, amit írás órák előtt szoktunk mondani és mutogatunk is hozzá.


                                    Nézd a körmöm fekete,                            A kinyújtott ujjainkat nézzük.
                                    körömkefe jer ide!                                    Hívó mozdulatot teszünk.
                                    Mosd a körmöm tisztára,                         A képzeletbeli körömkefével
                                    úgy megyek az írásórára!                        súroljuk tisztára a körmünket.




Ti milyen módszerrel tanítjátok a helyes ceruzafogást?






4 megjegyzés:

  1. Már a múltkor is sűrűn bólogattam, ahogy a háttérmunkálataidról írtál, de most meg is kell szólalnom.
    Igen! Ezt használom én is az előkészítő időszakban, egyszerűen remek anyag. Sajnálom, mennyire kevesen ismerik a programot, holott alap lenne. Valamelyik nap kerestem rá, az Értjük! antikvárban ugyan, de kapható.
    Kívánok Neked ebben a tanévben is kíváncsi, csillogó szemű nebulókat! :)
    A többi a kisujjadban van...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon sok olyan dolog van, ami létezik, csak nem tudunk róla. Azért is gondoltam, hogy megosztom ezeket a kis praktikákat. Ezzel a könyvvel nagy szerencsém volt anno. Köszönöm a jókívánságot, remélem igazad lesz. Én mindent elkövetek. :)

      Törlés
  2. Én annak idején vettem a papírboltban ceruzára húzható háromszög alakú műanyagot és az oviba azzal tanultuk a ceruza fogását.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, azt én is ismerem, de olyat 8 éve láttam először, Miskolcon vette valaki. Nem tudom, hogy itt hozzánk közelebb kapható-e, mivel terjedőben vannak a háromszög alakú ceruzák, ami adja a fogást, de ugye a legtöbb ember az olcsóra utazik. :)

      Törlés