2014. szeptember 23., kedd

Hang- és betűfelismerés gyakorlása

A múlt héten elkezdődött a betűtanulás. Már 3 betűt ismerünk : a, i, ó. Még mielőtt a könyv előkerült volna, a táblára tettem (mágneses) betűket, illetve a betűsínbe is került egy adag. Minden tanuló maga dönthette el, hogy melyik betűsort olvassa el. Nagyon örültem, mert csak 2 gyerek tévesztett. Mára már mindenki hibátlanul "olvasott".
A Meixner kézikönyv utasítását követve úgy is gyakoroljuk a betűk felismerését, hogy minden tanuló kap egyet-egyet a már tanult betűk közül. Kirakják a padra, majd tapsra felemelik azt, amelyiket mondom. Sokkal élvezetesebb, mint a könyvből olvasni és csak 1-2 percet vesz igénybe.

Bár nagyon sok anyagom van amit az évek során gyűjtöttem, mindig találok újabb, jobb ötleteket. Így jártam a múlt héten is. Az Ugróiskola munkafüzetben sok olyan feladat van, ahol azt vizsgáljuk, halljuk-e az adott hangot a szóban, és kötjük a képet a hívóképhez. Az interneten találtam egy olyan oldalt, ahol a tanulandó betű belsejében vannak kis képek. A feladat a kezdőhangot kéri, de úgy nem tudjuk használni, így én azt kérem, hogy ha hallja a szóban az adott hangot, akkor színezze ki a kis képet. Már el is kezdtem a nyomtatását. Nézzétek meg ti is!

Forrás




Mivel hosszú magánhangzó nincs az angolban, így gyártottam egyet. A képeket ITT és ITT találtam hozzá.







Az i sem tetszett annyira, így abból is készítettem egy sajátot.










Végül egy régi ötlet: 
Az újságról a betűk tanulásánál sem szabad megfeledkeznünk. Hála a sok ingyenes szórólapoknak, újságoknak, ez az, ami biztos, hogy van mindenkinek. Adjunk egy oldalt, vagy csak egy kis cikket a gyerkőcnek, és kérjük meg, hogy keresse meg az aznap tanult betűt. Ha megtalálta, színessel karikázza be. Nagyon jól fejleszti ez a feladat a koncentrációt és a monotóniatűrést is.




4 megjegyzés:

  1. Kedves Sucika! Köszönöm az ötletet, logopédus vagyok, nagyon jól tudom használni! Esetleg megosztanád velem, melyik volt az az angol nyelvű oldal, ahol az eredeti feladatlapokat találtad?

    Köszönöm szépen!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Rita!
      Az a betű alatti képen a Forrás szóra kattintva eljutsz az eredeti oldalra.

      Törlés
  2. Sucika!

    gy-t, g-t nem gyártottál véletlenül? Ha igen feltennéd?

    Köszönöm: Gyöngyi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ami van itt megtalálod:
      http://sucika67.blogspot.hu/2015/08/kisbetukben-kepek-hangfelismeres.html

      Törlés