Miközben a hangszerek képeit, és egyéb, a tanításhoz használható dolgokat keresgéltem, arra gondoltam, - de Ági is ajánlotta,- hogy ha nincs hangszerünk, készítsünk. Később eszembe jutott, hogy az év elején csináltunk csörgődobot, ami végül is már egy ilyen hangszer. (Élvezték is a gyerekek, bár az inkább csak zajkeltésre volt jó, mivel nem tudtuk a dobolás ritmusát befolyásolni. De akkor nem is az volt a cél.)
1, 2,5dl-es fémdobozokat (sörös, Red Bull-os, kólás) megtöltünk teafűvel, babbal, rizzsel, lencsével, cukorral, apró kaviccsal, homokkal. (Finommotorika-fejlesztésnek sem utolsó, ha a gyerekek maguk töltögetik.)
Feladat:
- rázzák és figyeljék meg, hogy mindegyik másik hangot ad ki, rakják sorba hangmagasság, keménység stb. szerint, keressenek jelzőket a hallott hangra (pl. sistergő, kemény, éles, recsegő, kopogó, susogó, stb-stb.)
- énekelünk egyszerű dalocskákat és egyszerre ritmusra rázzák (először egyenletes mérőszerű, később lehet bonyolítani) és körbe járkálunk, a rázás ritmusára lépegetnek
- ha a ritmusra lépés+rázás már nagyon jól megy, lehet váltani, hogy kétszeres tempóban rázzák, mint ahogy lépnek, de lehet a társaságot is osztani, hogy az egyik egészeket, a másik feleket ráz
- ennek még továbbfejlesztett változata, amikor az azonos végtagok is más-más ritmust kopognak-ráznak; pl.: bal kéz negyedeket, jobb kéz nyolcadokat, jobb láb egészeket. Az igazi „menő” dobos rocksztárnak készülő gyerekeket lehet odáig is fejleszteni, hogy nem csak páros osztású ritmusképekkel variálunk, hanem pl. bal kéz negyedeket, jobb kéz triolákat játszik! Ezzel sok-sok évig eljátszanak a gyerekek, főként, ha a rocksztár képe lebeg előttük.
2, Konzerves dobozokból csináltunk dobokat (ötletet innen vettem)-írta nekem, de ennek alapján ritmushangszerré válhat egy pici fémcső, vagy lyukas vasrúd, és lehet gyártani szélcsengőt is a gyerekekkel pl. söröskupakok és fonál felhasználásával.
3, Ha hangokat tanulunk, lehet a zongorát helyettesíteni vízzel töltött üvegpoharakkal is. Különböző poharakba töltött különböző mennyiségű víznek más-más hangja van. Lehet ütős hangszerként is használni, de először próbálják ki a gyerekek úgy, hogy a vízbe mártják az ujjukat és úgy köröznek a poharak száján.
- Tegyék magasság szerint sorba a poharakat
- lehet hangolni (kicsit nehézkes, mert a víz párolog és elhangolódik)
- énekeljék vissza a dallamot lalázva
- játsszunk nekik ismerős dallamot (Süss fel nap, Boci-boci-tarka), dallam irányát pedig kövessék a kezükkel (emelkedik, lejt, mindezt meredeken vagy lassan).
Ha tanultak már szolmizációt, mutogatással együtt énekeljék (Külön figyelni kell, hogy a szolmizációt ha mutogatják, ne csak a kezüket váltogassák megfelelő tartásba, hanem a karjuk emelésével-süllyedésével kövessék is a dallam emelkedését-lejtését (Ezt lehet csinálni szolmizációs hangok nélkül is!)
Ezek után jöjjenek a képek azokról a DIY hangszerekről, amiket én találtam a Pinterest segítségével. Hogy mi melyiket fogjuk elkészíteni, azt még nem tudom, ugyanis idő és anyag függvénye, de ha elkészülünk, majd megmutatom. Most nem ragadok ki konkrétan egy ötletet sem, akit érdekel, látogasson el az alábbi oldalak valamelyikére!
Forrás |
Forrás |
Ha sikerült választani, készítsétek el tanítványaitokkal, gyerekeitekkel és ha ez megvan,
nem marad más hátra, mint az "örömzenélés".
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése