2013. június 6., csütörtök

Magyarország megyéi - játékok

Pár napja környezetismeret órán sikerült megint felhúzni magam. Akik ismernek, tudják, hogy milyen osztályom van, mennyi plusz energiába kerül, hogy megtanítsam nekik a fontos dolgokat. 
Év elejétől kinn van egy Borsod megyét ábrázoló tabló, színeztük a könyvben a vaktérképen, külön feladatlapon. Azt hittem, mindenki tudja, hogy hol is van. Tévedtem. Az év végi összefoglalásnál 1. feladat volt, keresd meg a megyéd, és színessel rajzold körbe. Mutatom az iskolai térképen, mutatom a tablón. Ezek után hányan tudták körülrajzolni? 13 tanulóból 4!!! Nyakunkon a dolgozat! Mit csináltunk egész évben, ha ezt sem tudják?? 



De már kitaláltam, hogy hogyan fogjuk megtanulni! Szétnyírtam egy kis térképet a megyehatárok mentén, és mint egy puzzle darabjait kell majd kirakniuk egy vaktérképre. Tudom, hogy már csak egy hét van a tanévből, de jövőre ugyanez lesz a témánk, csak még részletesebben. Azért mutatom most meg, mert a nyári szünetben otthon is el lehet készíteni, és lehet vele játszani. Én a Google segítségével ezeket a térképeket választottam ki. Előtte lamináltam, hogy tartós legyen.


Magyarország térképe a megyékkel
Forrás

File:Hungary map with Balaton.png
Forrás



Meséltem nekik régebben, hogy mi olyan játékot (is) játszottunk a testvéreimmel, hogy a térképen kellett megkeresni egy várost, hegyet vagy egy folyót. Tudtunk is minden kis települést, hegyet, folyót! Na, ők ilyet sem játszanak, hiába mutattam meg órán. 

Bingót is készítettem. Először úgy gondoltam, méretarányosra készítem, de mindig gond volt valamelyik megyénél. Vagy szélesebb volt, mint a többi, vagy jóval kisebb. A bingótábla miatt végül úgy döntöttem, hogy úgy készítem őket, hogy elférjenek a négyzetekben. Az idő rövidsége miatt lett ilyen dísztelen, egyszerű, talán majd a nyári szünetbe "felcicomázom" őket egy kicsit.






A megyék nevének megtanulásához van egy kis történet, vagy valami hasonló. Nem tudom, mikor és hol találtam, de hátha nem ismeritek. Jövőre jól fog jönni a megyék neveinek tanulásánál.

Gyuri, Feri, Zoli és Tamás a négy barát. Ketten hordóhasúak, ketten vékonyak. A csűrben pipázva kártyáznak. Nagyon sokat számít a szerencse.

Gyuri = Győr-Moson-Sopron, Feri = Fejér, Zoli = Zala, Tamás = Tolna.
Négy Barát: Bács-Kiskun, Baranya, Békés, Borsod-Abaúj-Zemplén.
Hordóhasúak: Hajdú-Bihar, Heves.   Vékonyak: Vas, Veszprém.
Csűr = Csongrád, pipázva = Pest, kártyáznak = Komárom-Esztergom.
Nagyon = Nógrád, sokat = Somogy, számít = Szolnok, a szerencse = Szabolcs-Szatmár-Bereg.




5 megjegyzés:

  1. Na kincset érnek az ilyen tanárnénik, akik valóban szívén viselik a gyerekek sorsát"...
    Tudom nehéz dolgotok van!!!
    Egyébként sem leányálom" most tanítani...
    Szép hétvégét!!!
    Puszi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát igen, tényleg nehéz. Szép hétvégét neked is! :))

      Törlés
  2. tudom a gyerekek nem mindig vevők rá, de én a neten kerestem a sajátomnak térképes, vaktérképes játékokat, amin a szokásos gép előtt töltött idejét meghosszabíthatta - meg is tanulta:))) itt az egyik ilyen játék:
    http://www.szimex-net.hu/mj/index.php?p=301

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. a másik kedvenc,
      http://m-forum.hu/terkep-esz.php
      amit az első fordulók után úgy játszottuk, hogy én mondtam a szerintem melyik megyében van, pl. a települések ő meg bejelölte és 50 km-nél nem nagyon tévedett így többet és volt sikerélménye és a megyéket is gyakorolta, csak nekem kellett gyorsan mondani:)))

      Törlés
    2. A másodikra rátaláltam, mikor a térképeket kerestem. Egy a baj: nálunk nincs a suliban se számítógép, se internet. Amúgy nagyon jók lennének. Köszi, hogy átküldted. :))

      Törlés