2014. december 11., csütörtök

A b-d betűk differenciálása rajzosan

Másodikosaim között van néhány tanulási nehézséges tanuló, aki keveri a b és d betűket.  Bizonyára mindenki találkozott már ezzel a problémával pályafutása során, és biztosan vannak ötletek, hogy hogyan lehet ezt megkülönböztetni, de mivel most nálunk ismét aktuális (sajnos), megmutatom, hogy én hogy magyarázom. 
Most, hogy az elsősökkel tanultuk a d betűt, ezek a másodikos tanulók is kaptak egy-egy elsős könyvet, hogy ami tavaly kimaradt, azt most pótolják, rögzítsék. Órán csak a d betű került fel a táblára, felzárkóztatóra viszont ott tartottam őket,  és ott rajzoltam fel nekik a b betűt.

Az ötletem lényege a következő:



Piros színnel rajzoltam a kis d emberkét (betűt), kék színnel a b emberkét (betűt). El is neveztük őket: Duci Dininek és Török Basának. Az elsősök nem ismerik a nagybetűket (nem tudom, hogy ők ismerik-e), de még órán elmagyaráztam, hogy azért írtam piros illetve kék kezdőbetűt, mert ez a nevük, amit később majd nagybetűvel kell kezdeniük. (A nagybetűket a kérésükre írtam fel.)

A következő megállapításokat tettük: 
1. Duci Dininek nagy feneke van, de látszik a cipője (látja a cipőjét). Török basának nagy a hasa, éppen ezért nem látszik a cipője. (A nagy hasától nem látja.) 

2. A d betűnél a szív irányába kerekedik a feneke, ezért is lett piros, a b betűnél pedig a kéz irányába kerekedik a hasa, ezért lett kék. (A táblán és a padokon is ott van a kéz és a szív év eleje óta, így az irányoknál mindig az a támpont. Aki ismeri a Játékház munkafüzetet, az tudja, hogy ott is mindig pirosra színezzük a balra néző dolgokat, és kékre a jobbra nézőket.)

Többször elismételtük, hogy duci-cipő, basa-hasa,  remélve, hogy a későbbiekben a fülükben majd visszacseng, és akkor a betűemberkék, illetve a betűk is az eszükbe jutnak. Vagy pedig a színek és az irányok segítenek. A két magyarázatból az egyik csak beválik! Pár napig még fenn lesz a táblán, így remélhetőleg az elsősök is megjegyzik, illetve a másodikosok fejében is a helyére kerül ez a két betű. 


Ti milyen ötletet használtok a két betű megkülönböztetésére? 





6 megjegyzés:

  1. Alapos! Ez a duci cipő! Ezt ellopom!
    Én maradtam a régi Dani bohócnál, aki "nehéz dobját döcögve cipeli, dobverőjét minden lépéssel emeli" és Béni bohócnál, aki "boldogan ballag, boroshordó bendőjét maga előtt tolja". A rajzok hozzá majdnem ugyanazok, mint a tieid, csak épp bohócosok. Nagy nyomtatott betűkkel felírtam rájuk a nevüket, DANI és BÉNI, mert sok gyerek ismer néhány nagybetűt korábbi életéből, így silabizálás után meg is marad, melyik bohócunk kicsoda. Használok egy könyvjelzőt is, a két betű differenciálása után rajzoljuk meg közösen, fektetett formátumban írom rá kicsi nyomtatott betűkkel a "dob" szót, a déből Danit, béből Bánit rajzolunk, egy ideig ezzel jelöljük, melyik sornál tartunk olvasásból. Elég szépen működik. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem ismertem ezt a Dani bohócos dolgot, de nagyon jó. Rajzot tudnál küldeni róla? Igen, a nagybetű is segít a megkülönböztetésnél. Valahol olvastam, hogy úgy magyarázta a különbséget, hogy a d az anyukája felé fordul, szembenéznek, a b pedig az anyukája mellett megy, és egy irányba néznek. Köszi, hogy leírtad, te hogy csinálod. :)

      Törlés
    2. Hétvégén lehozom őket a padlásról, mert ott pihennek addig, amíg megint elsős leszek. Szkennelem és küldöm. Az anyus dolog elgondolkodtató, de a duci és basa egyértelműbb! :)

      Törlés
    3. Az nagyon jó lesz, köszönöm szépen. :)

      Törlés
  2. Nagyon köszönöm a sok ötletet, amit önzetlenül megosztasz velünk! Szinte minden nap ellátogatok az oldaladra... Én nem szoktam mindkét betűhöz támpontot adni, mert vannak gyerekek, akik még azt is keverik, ki kicsoda. Arra tanítom őket, hogy a b betű mindig velük van, csak mutassanak "lájkot" a bal kezükkel. Gyakran olvasás közben is így tartják a kezüket, ez segíteni szokott.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pár éve én is úgy magyarázom. Csak mi azt mondjuk:"Bal kezemmel b betűt mutatok." És mindenkinél működik. :))

      Törlés