2014. december 11., csütörtök

A b-d betűk differenciálása rajzosan

Másodikosaim között van néhány tanulási nehézséges tanuló, aki keveri a b és d betűket.  Bizonyára mindenki találkozott már ezzel a problémával pályafutása során, és biztosan vannak ötletek, hogy hogyan lehet ezt megkülönböztetni, de mivel most nálunk ismét aktuális (sajnos), megmutatom, hogy én hogy magyarázom. 
Most, hogy az elsősökkel tanultuk a d betűt, ezek a másodikos tanulók is kaptak egy-egy elsős könyvet, hogy ami tavaly kimaradt, azt most pótolják, rögzítsék. Órán csak a d betű került fel a táblára, felzárkóztatóra viszont ott tartottam őket,  és ott rajzoltam fel nekik a b betűt.

Az ötletem lényege a következő:



Piros színnel rajzoltam a kis d emberkét (betűt), kék színnel a b emberkét (betűt). El is neveztük őket: Duci Dininek és Török Basának. Az elsősök nem ismerik a nagybetűket (nem tudom, hogy ők ismerik-e), de még órán elmagyaráztam, hogy azért írtam piros illetve kék kezdőbetűt, mert ez a nevük, amit később majd nagybetűvel kell kezdeniük. (A nagybetűket a kérésükre írtam fel.)

A következő megállapításokat tettük: 
1. Duci Dininek nagy feneke van, de látszik a cipője (látja a cipőjét). Török basának nagy a hasa, éppen ezért nem látszik a cipője. (A nagy hasától nem látja.) 

2. A d betűnél a szív irányába kerekedik a feneke, ezért is lett piros, a b betűnél pedig a kéz irányába kerekedik a hasa, ezért lett kék. (A táblán és a padokon is ott van a kéz és a szív év eleje óta, így az irányoknál mindig az a támpont. Aki ismeri a Játékház munkafüzetet, az tudja, hogy ott is mindig pirosra színezzük a balra néző dolgokat, és kékre a jobbra nézőket.)

Többször elismételtük, hogy duci-cipő, basa-hasa,  remélve, hogy a későbbiekben a fülükben majd visszacseng, és akkor a betűemberkék, illetve a betűk is az eszükbe jutnak. Vagy pedig a színek és az irányok segítenek. A két magyarázatból az egyik csak beválik! Pár napig még fenn lesz a táblán, így remélhetőleg az elsősök is megjegyzik, illetve a másodikosok fejében is a helyére kerül ez a két betű. 


Ti milyen ötletet használtok a két betű megkülönböztetésére? 





4 megjegyzés:

  1. Alapos! Ez a duci cipő! Ezt ellopom!
    Én maradtam a régi Dani bohócnál, aki "nehéz dobját döcögve cipeli, dobverőjét minden lépéssel emeli" és Béni bohócnál, aki "boldogan ballag, boroshordó bendőjét maga előtt tolja". A rajzok hozzá majdnem ugyanazok, mint a tieid, csak épp bohócosok. Nagy nyomtatott betűkkel felírtam rájuk a nevüket, DANI és BÉNI, mert sok gyerek ismer néhány nagybetűt korábbi életéből, így silabizálás után meg is marad, melyik bohócunk kicsoda. Használok egy könyvjelzőt is, a két betű differenciálása után rajzoljuk meg közösen, fektetett formátumban írom rá kicsi nyomtatott betűkkel a "dob" szót, a déből Danit, béből Bánit rajzolunk, egy ideig ezzel jelöljük, melyik sornál tartunk olvasásból. Elég szépen működik. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem ismertem ezt a Dani bohócos dolgot, de nagyon jó. Rajzot tudnál küldeni róla? Igen, a nagybetű is segít a megkülönböztetésnél. Valahol olvastam, hogy úgy magyarázta a különbséget, hogy a d az anyukája felé fordul, szembenéznek, a b pedig az anyukája mellett megy, és egy irányba néznek. Köszi, hogy leírtad, te hogy csinálod. :)

      Törlés
    2. Hétvégén lehozom őket a padlásról, mert ott pihennek addig, amíg megint elsős leszek. Szkennelem és küldöm. Az anyus dolog elgondolkodtató, de a duci és basa egyértelműbb! :)

      Törlés
    3. Az nagyon jó lesz, köszönöm szépen. :)

      Törlés