Tegnap írtam arról, hogyan tanítom a mondatfajtákat. Írtam, hogy a mondatokat gyerekek személyesítik meg: Mindentudó Tóbiás, Kíváncsi Kata, stb.
Neki is álltam felkutatni a verseket, eredménytelenül. De vagyok annyira makacs, hogy nem nyugszom, míg elő nem kerül. Tudtam, hogy megvan valahol, és ma elő is került, pont akkor, amikor nem azt kerestem.
Végül is egy 1976-os Tanító számában bukkantam rá anno, abból másoltam ki annak idején, a 6-7.szám 32. oldalától (Dialektikus gondolkodásra nevelés.- nyelvi nevelés II.) Sajnos a cikk íróját nem írtam fel.
Úgy gondolom, hogy leírom a cikket, pontosabban a mondatfajtákra vonatkozó részt. Biztosan lesz, aki hasznát veszi.
Tehát:
1. lépés: Megismerkedés a képszimbólumokkal.
A figurák - "barátaink"- bemutatkoznak:
Közömbös Kázmérnak hívnak,
a dolgok cseppet se izgatnak.
Ki ne szeretné Kíváncsi Katit?
Egyre kérdi: hol? mikor? milyen?
miért? kit? mit?
Lelkendező Lenke a nevem,
a sok érzés, majd szétvet engem.
Én Sóvárgó Samu volnék,
mindig valamit szeretnék.
Akarnok Aladár vagyok,
felszólítok, parancsolok.
Mindentudó Tóbiás,
tudományom óriás.
Sopánkodó Sára vagyok,
szüntelenül csak nyafogok.
Így a kijelentő- és felkiáltó mondathoz 2 képszimbólum tartozik. Az öt mondatfajtát ábrázoló képek eleinte minden nyelvtan órán a tanulók előtt vannak.
2. lépés: Szerepjáték
A tanulók az eseményképen bemutatott, vagy szóban vázolt szituációba képzelik magukat, helyesebben barátainkat, s azok karakterének megfelelően szólalnak meg.
pl.: Egy betört ablak képét mutatjuk.
Mit mond Közömbös Kázmér, Kíváncsi Kata, stb?
3. lépés: A képszimbólum és a szimbolizált mondatfajta lényeges jegyeit tartalmazó szókártyák egymáshoz rendelése
A tartalmi jegyek halmazából kell a tanulóknak a verbális megnyilatkozásnak megfelelőt kiválasztani:
megállapítás öröm
érdeklődés vágy
tudakozódás fájdalom
óhaj parancs
kívánság felszólítás
Kezdetben alaptípusokat tartalmazó jegyekkel dolgozunk. A differenciálást később végezzük, szókártyák nélkül.
A felkiáltó mondatnál pl. az öröm, fájdalom mellett szerepel meglepetés, ijedtség; felszólítás, parancs mellett kérés, kérlelés, kunyerálás.
A tanulók hallják a mondatot, kiválasztják a lényeges jegyet tartalmazó szókártyákat, és a "Ki mondhatta?"- kérdésre kiteszik azt a megfelelő képszimbólum alá.
Pl. Hogy vagy? érdeklődés
4. lépés: A mondatfajta megnevezése
Miután biztonsággal felismerik a tanulók az egyes mondatfajták lényeges jegyeit, és azokat a megfelelő képszimbólumhoz tudják sorolni, következik a MONDATFAJTÁK MEGNEVEZÉSE.
Ezen a fokon a név, a kép, a tartalmi jegyek együtt szerepelnek.
Pl. - Hurrá, győztünk!- felkiáltó mondat- öröm
5. lépés: A képszimbólum elhagyása
6. lépés: A szókártyák elhagyása
A hallott mondat megfelelő kategóriába sorolása csak szóban történik. A korábbi következtetést megfordítva ezen a fokon a tartalmi jegyről az indoklásban esik szó.
Korábban így fogalmaztak: "Bárcsak elmennénk kirándulni! - Ez a mondat vágyat fejez ki, tehát óhajtó mondat. (miközben a "vágy" szókártyát az "óhajtó mondat" név alá helyezik.
Az ismeretelsajátítás záró mozzanataként pedig a következőképpen indokolnak:
"Bárcsak elmennénk kirándulni!"- óhajtó mondat, mert vágyat fejez ki.
Eddig a cikk részlete, én ezeket a lépéseket használtam eddigi munkám során. A gyerekek pillanatok alatt "fogták az adást". A szerepjáték (2. lépés) kimondottan tetszett nekik, volt, hogy ők kérték a későbbiek során, hogy most is ők legyenek már Mindentudó Tóbiás vagy Kíváncsi Kata.
Persze, mert akkor is "csak" játszottunk.
Sucika, köszönjük, kész van már nálunk is, Nimi rajzolta meg Óhajtó Ottóékat :) http://szintetugrasz.blogspot.hu/2014/11/nyelvtan-fuzet.html
VálaszTörlésKedves Sucika!
VálaszTörlésSzeretném elkérni tőled a mondatvégi írásjelekről szóló vers MP3-as zenéjét.
Mindenütt kerestem már, sajnos, nem sok sikerrel!
Köszönöm szépen a segítséget!
Üdvözlettel: Zsuzsa
zsuzsuri@gmail.com
Ezt a zenét még el lehet érni?
VálaszTörlés