2014. március 30., vasárnap

Húsvéti és egyéb ötletek tojástartóból

Folytatom a legfrissebb gyűjtéseim bemutatását. A tojástartó az egyik nagy kedvencem (a vécéguri mellett), mivel ingyen van, és a felhasználására számtalan ötletet lehet találni az interneten. Így egyértelmű számomra, hogy a két alapanyag közül valamelyiket ismét elő fogjuk venni. Az ötleteket elsősorban a Pinteresten találtam, ami aztán elvitt azokra az oldalakra, ahol az elkészítés menete is megtalálható. 

2014. március 28., péntek

Húsvéti ajándékötletek dekorgumiból

Nyakunkon a húsvét, bár azért még van idő, hogy készítsünk néhány ötletes dekorációt az iskolába, vagy otthonra. A múlt héten már készült egyszerű nyuszi és madárka, valamint pop up képeslap szakkörön illetve technika órán. Most szeretném megmutatni azokat az aranyos, nekem tetsző dolgokat, amik közül remélem egy néhány még elkészül húsvétig. Annyi jó dolgot találtam, hogy most próbálom tematikusan megmutatni. Jöjjenek először a dekorgumis megoldások, mert ezek elkészítése a hétvégi terveim között szerepel.

DIY hangszerek gyerekeknek

Miközben a hangszerek képeit, és egyéb, a tanításhoz használható dolgokat keresgéltem, arra gondoltam,  - de Ági is ajánlotta,- hogy ha nincs hangszerünk, készítsünk. Később eszembe jutott, hogy az év elején csináltunk csörgődobot, ami végül is már egy ilyen hangszer. (Élvezték is a gyerekek, bár az inkább csak zajkeltésre volt jó, mivel nem tudtuk a dobolás ritmusát befolyásolni. De akkor nem is az volt a cél.)


A hangszerek csodálatos világa 2.

Egyik korábbi bejegyzésemben írtam, hogy a Látható hangok programmal dolgozunk ebben a félévben, ami a szövegértésben nyújt majd nagy segítséget. A feladatlapok feldolgozása során jóval több hangszert fogunk megismerni, mint ami a tantervben előírt. Mivel én sem vagyok ebben a témában annyira járatos,  mint szeretném, keresgélni kezdtem. Mutattam is nektek, hogy mi mindent találtam ezzel kapcsolatban.  

E bejegyzés révén ismerkedtem meg Ágival, aki az elmúlt pár napban nagyon sok, hasznos információval és anyaggal látott el. Az ő jóváhagyásával most veletek is szeretném megosztani ezeket a dolgokat.

2014. március 21., péntek

Pop up húsvéti képeslapok

Ismeritek a pop up technikát? Én a héten bukkantam rá egy aranyos képeslapra, ami ezzel a technikával készült. Mivel úgyis közeleg a húsvét, nem vártam vele, gyorsan el is készítettük. Szinte mindenkinek tökéletesre sikerült. Büszkén mutogatták utána a többieknek. Az ötletet itt találtam. Sablon és fázisfotó is van a magyarázat mellé, így nem lehet elrontani.

Egyszerű nyuszik, madárkák, virágok papírból

A héten a kicsikkel volt kézműves szakköröm, ezért olyan ötletet keresgéltem, ami mutatós és könnyen elkészíthető. Nagy örömömre  találtam is hamar. Néha ugyanis csak ülök a gép előtt, és hiába a sok lehetőség, valahogy egyik sem lopja be magát a szívembe. Ezek rögtön megtetszettek.
Szakkörön aztán sikerült kétféle aranyos munkadarabot elkészíteni mindenkinek, sőt a másodikból akár hármat is. Attól függően, hogy ki milyen ügyes és precíz volt.

A hangszerek csodálatos világa

A Látható hangok program használatához szükségem volt a hangszerek képeire. Persze eddig is esett szó hangszerekről, de akkor egyszerűen megnéztük az ének könyvben a képeket. Most viszont egyéb hangszerekről is tanulunk, ami eddig nem került szóba. Meg ha szóba is került, nem nagyon emlékeztek már rá a gyerekek.
Arra gondoltam, hogy majd a Google segítségével egyenként begépelem a nevüket, és választok a képek tömkelege közül. El is kezdtem, és sikerült a Wikipédiáról sok hasznos infóra szert tennem.


Húsvéti PAKK

Gőzerővel haladunk előre márciusban is, amin én már nem is csodálkozok. Csak azt sajnálom, hogy sok dolgot nem tudok megmutatni nektek. De ami késik, az nem múlik. 
Amit viszont most szeretnék közkinccsé tenni, az egy bizonyos húsvéti pakk. A korábban már mutatott pakkok szerzője elkészítette a húsvéti összeállítását is. Ha ti is úgy vagytok, mint én,  hogy nincs sok időtök keresgélni, itt egy jó kis lehetőség. 

Forrás

2014. március 17., hétfő

Játékos feladatok a műveletvégzés sorrendjének gyakorlására

Előző bejegyzésemben a műveletvégzés sorrendjének tanításáról írtam, pontosabban arról, hogy én hogyan szoktam magyarázni ezt  a tanítványaimnak. Akik tanítanak, azok tudják, a szülők pedig látják, ha nyomon követik gyermekük tanulmányait, hogy erre a témára nem sok órát szán a tankönyv.  Az általam használt figurák annyira beváltak, hogy nem is volt szükség másra. Most viszont, hogy ezres számkörben dolgozunk, úgy látom, van egy kis gond néhány gyerekfejben. Így szükség van néhány játékos feladatra. Az elmúlt pár napban sikerült találnom néhány jó játékot, amit most nektek is megmutatok.

2014. március 15., szombat

Egyszerű papírvirág

Az utóbbi időben annyi mindennel kell hogy foglalkozzunk, hogy egyre nehezebben tudom összehangolni a dolgokat. Készülünk a Kicsik és nagyok kulturális hetére, az Okév mérésre, ott a Látható hangok projekt, a gyerekek egy része úszni jár, közben nyakunkon a tavasz, március 15-e, jön a húsvét, majd az anyák napja. Szóval nem tudom, hogy más hogyan oldja meg, de nekem nagyon nehezen sikerül. 

2014. március 14., péntek

Műveletvégzés sorrendje - törpékkel

A műveletvégzés sorrendje egy olyan téma, amit én nagyon szeretek. Végre egy olyan dolog, amit az első magyarázatra megértett (másodikban) a mostani osztályom (is)! És ez higgyétek el, nagy szó! A héten a kollégák között szóba került, gondoltam, megosztom veletek, hogy nekem hogyan sikerült ezt megértetni a tanítványaimmal anno.

Napi beszélgetési (fogalmazási) témák 2.

Előző bejegyzésemben említettem, hogy a fogalmazás elősegítéséhez keresgéltem ötleteket az interneten, és találtam is néhány oldalt. Az volt a tervem, hogy minden reggel 8 előtt felteszek egy-két kérdést, amire pár perc alatt írásban válaszolnak a gyerekek. Aztán rájöttem, hogy ez kivitelezhetetlen, mivel csak 2 reggel kezdek velük. Így marad ez a két reggel, viszont így is heti szinten 4 témát jelent. Az is több, mint a semmi. Viszont épp itt az ideje, hogy  megmutassam nektek a többit is.

2014. március 8., szombat

Napi beszélgetési (fogalmazási) témák 1.

Az előző bejegyzésben már írtam, hogy gond van a fogalmazással. Akárhogy magyarázok, valahogy nem jutunk előrébb. Hiába a sok feladat, amikor oda kerül a sor, hogy önállóan kellene írni a gyerekeknek egy történetet, megáll a tudomány. 
(Mielőtt valaki azt gondolná, hogy most jut eszembe, elárulom, hogy eddig is készültek már vázlatok, leírtuk az olvasott mesék tartalmát, de konkrét, önálló elbeszélő fogalmazással a tanmenet alapján egy hónapja próbálkozunk. Heti 1 órával számolva ez 4 fogalmazás.)

2014. március 7., péntek

Történetalkotás képsorról

Egyszer valaki azt kérdezte tőlem a blogon, hogy csak matekos ötleteket "találok". Bizonyára már unta a sok bejegyzést ezzel kapcsolatban. De ha azzal van a gond, természetes, hogy azt próbálom valami játékos módon gyakorolni. Most viszont eljött az idő, hogy néhány bejegyzés erejéig a fogalmazás kerüljön előtérbe.

Próbálunk fogalmazást írni, de valahogy nyögvenyelősen megy. (Ez már az előző osztályomnak is gond volt anno.) Hogy mi ennek az oka?  Ahogy az Oszkár című filmben elhangzik: "Tudni tudtam, csak nem sejtettem". Talán tudom, vagy csak sejtem, nem is az a lényeg. A lényeg, hogy valahogy szülessenek fogalmazások. 

2014. március 5., szerda

Magatartás, szorgalom értékelése 5.

A múltkor olvastam a Facebook-on, egy tanév eleji bejegyzésben, hogy valaki ötleteket kért a magatartás és szorgalom értékeléséhez. Nem tudom, ki hogy csinálja, mindenesetre én meglepődtem egy-két hozzászóláson. Ugyanis én azok közé a kollégák közé tartozom, akik valami más (látványos, látható?) módon próbálják ezt "nyilvántartani". A bejegyzést író (egyes) kollégák viszont azt írták, hogy mi az hogy lufi, meg katicabogár. Baj van azzal a közösséggel, ahol már ilyen eszközökre van szükség. Mert ő simogatással és mosollyal jutalmaz, ösztönöz. Nem tudom, és nem is akarok vitát nyitni, senki sem lát bele más osztály munkájába, az ottani gyerekekbe. Biztos van olyan közösség, ahol elég egy pillantás, és mindenki csendben ül és dolgozik, hozza a felszerelését, tanul és csinálja a háziját. Az én osztályom (sajnos) nem ilyen. Nekem muszáj trükköznöm.

2014. március 4., kedd

Jószívűség - teszt és játék

Gondolkodtam, hogy milyen címet is adjak ennek a bejegyzésnek, ami felkelti az érdeklődéseteket, de nem tudtam frappánsabbat kitalálni. Viszont nagyon érdemes végigolvasni, és ami fontosabb: a játékot kipróbálni. Tanulságos, sok dolog derül ki pillanatok alatt a gyerekekről. A teszt kicsit hosszadalmasabb, és szerintem eléggé általános dolgokat ír az értékelésnél, de azért abból is kiderül egy-két dolog.

2014. március 3., hétfő

Mozgásos játékok a törtek gyakorlására

Tudom jól, hogy azt ígértem, leállok a törtes témával, de nem tehetem. Kicsit nehezen megy az osztálynak, ránk fér egy kis gyakorlás, meg amúgy is, ma nyílt nap volt. Gondoltam, beiktatok az órába egy-két mozgásos feladatot az érdeklődés felkeltésére, illetve a punnyadás ellen. Persze úgy, hogy a szülőket is bevontam. (Nálam nem lazsálhat senki.)