2012. július 12., csütörtök

Tanításaim során alkalmazott ötletek

Többször írtam már arról, hogy miért fontos számomra a tanítás közben a játékosság. Első és második osztályban nem múlhat úgy el nap, hogy ne játszanánk, énekelnénk, vagy mondanánk mondókákat, amit mozgással is kísérünk. 
Egy bloggerező kolléganő kért meg, hogy osszak meg egy-két ötletet, amit első osztályban szoktam alkalmazni. Nehéz a feladat, mert bár ez a 6. osztályom, valahogy soha nem gyűjtöttem össze az ötleteimet. Persze vannak kedvencek, amit minden osztállyal játszunk, de mindig találok jobbakat és a régi elfelejtődik. Aztán amikor felmerül hasonló helyzet, beugranak a rég bevált dolgok. Arra gondoltam, ha legközelebb elsős leszek, közzéteszem, amit éppen akkor csináltunk. Most ömlesztve azért leírok egy-két dolgot, amit az eddigi osztályaimnál alkalmaztam.




Mutatópálca = varázspálca

Bizonyára más is használ ilyen pálcát, mivel szükség van rá, ha pl. a tábláról olvasunk, vagy bármit meg kell mutatni, könnyebb a pálcával, mint az ujjammal, főleg, ha magasabban van. Igen ám, de az én pálcám varázspálca. (Fényes öntapadós tapétával bevontam egy műanyag rudat, ami kb 1 méteres, talán gyerek síbot volt. Így, ha rásütött a nap, csillogott-villogott, még a falon is láttuk a színes fényeket.)
Az elsősök ezt elhiszik, és a pálca bármit tehet ezután velük. Volt olyan, hogy egy gyerek nem tudta elolvasni az adott szót, vagy megoldani a matek feladatot. Akkor a varázspálca segített. Kezébe vette a gyerek, azzal végigmutatott a feladaton, és már meg is volt az eredmény. Ezzel a pálcával el is tudtam varázsolni őket, vagy magamat, és bárhová eljutottunk a mesék birodalmában, láttuk a mese szereplőit, vagy részesei lettünk a mesének. Ha valaki rendetlen volt, egy érintés a varázspálcával és már meg is javult. 
Nagyon élvezték, ha a kezükbe vehették. Mindig az asztalomon volt, így gyakran előfordult, hogy a szünetekben hozzáértek. Biztos vártak valami varázslatra.



Piros pont helyett nyomda, levonó

Korábban már írtam az értékelési módszereimről, de nem emlékszem, hogy említettem volna, hogy a gyerekek levonót és nyomdát kapnak piros pontok helyett. Úgy látom, sokkal nagyobb a lelkesedésük. Főleg akkor, amikor verseny van, tehát a feladatok megoldásánál az 1. helyezett arany, a 2. ezüst a 3. és többi helyezett piros nyomdát kap. Egy miskolci boltban találtam rá a különleges tintapárnákra, és így indult be az önálló munkánál a verseny.





Számkirály
Még az arany - ezüst nyomdák használata előtt számkirályt választottunk. Kartonból koronát készítettem (ez már a legelső osztályomnál is megvolt), és aki az önálló munkában a legügyesebb volt, koronát kapott, amit óra végéig viselhetett. Mondanom sem kell, akkor is bevált, most is működik a gyerekek örömére.





Számok tanításához versike

Matek órákon, amikor a számokat tanultuk, minden számhoz tartozott egy kis versike, ami a leírást segítette. A versikét egy régi könyvben találtam, de a netre is többen feltették. Minden órán , óra elején, vagy később, amikor láttam, hogy fáradtak, ezt a kis versikét mondogattuk. A számok a táblán voltak.

Osvát Erzsébet : Számok tanításához versike

Az egyes botra hasonlít,
csak egy kicsit furcsa.
A sapkája szegénynek
a szemébe van csúszva.

A kettes szám, mint a hattyú,
Hosszú csőrű, karcsú nyakú.
De nincs szárnya,
El nem röppen,
Bent marad a számtankönyvben.

A hármas gyűrű volt,
Mit gazdája nem hordott.
Hanem inkább kettévágta,
S lett a mesék kedvenc száma.


A négyes szám olyan épp,
mint egy fordított támlás szék.
Lábacskája égnek mered,
szegényke már fáradt lehet.


Nincsen rajta látnivaló,
olyan, mint az acélsarló
Ez a szerszám bizony régi
nyele ketté is tört néki.

Csavarodott csigaház,
A kis házban csigát látsz.
Csiga és a csiga háza,
Hatos számunkat példázza.

A hetes, kasza rajza lehet,
de nem éles, ne féljetek
Hosszú biz' a kasza nyele,
Hetes számot írunk vele.

Mintha dédi gyúrta volna,
A nyolcas szép kalácsforma.
Megennétek? Pórul jártok!
Nem ennivalók a számok!

Kerek fejű, görbelábú,
a kilences ez a bábú.
Megfordítva hatos lehet,
erre nagyon ügyeljetek!

Elmondom, hogy ne feledd,
Tojás van a kis bot mellett.
Ez a szám a tízes képe,
Itt a vége, fuss el véle.  


Egy másik nagy kedvenc Halász Judit : Tíz kicsi cica című dala, ezt is énekeltük szinte minden órán.



Egy cica a szobában egyedül csak vár
Ha még egyet kapok, akkor lesz egy pár
Két cica nem elég, és alig várom
Ha még egyet kapok, akkor lesz már három

Három cica nem engedi, hogy szomorú légy
Ha még egyet kapok, akkor lesz már négy
Négy cica fellöki a tejes köcsögöt
Ha még egyet kapok, akkor lesz már öt

Öt cica ezerfelé nem szaladhat
Ha még egyet kapok, akkor lesz már hat
Hat cica kergetheti hat egerét
Ha még egyet kapok, akkor lesz már hét

Hét cica kikutatja, mit rejt a polc
Ha még egyet kapok, akkor lesz már nyolc
Nyolc cica alatt összeroskad a kredenc
Ha még egyet kapok, akkor lesz már kilenc

Kilenc cica hűségében soha meg ne bízz
Ha még egyet kapok, akkor lesz már tíz
Tíz cica összebújva, ha aludni megy
Tíz cica csendesebb, mint reggel az egy



Páros - páratlan számok gyakorlása

Érdekes módon soha nem jelentett az osztályaimnál a páros- páratlan számok megkülönböztetése. A következő módon gyakoroltuk: A gyerekek felálltak, én mondtam egy számot, a gyerekek gondolkoztak, majd tapsra felemelték a kezüket, ha a mondott szám páros volt. Ha páratlan számot mondtam, akkor egyenesen álltak. Pillanatok alatt elsajátították, hogy bármilyen nagy számot is mondok, az utolsó számra kell figyelni. Így már 1. osztályban is mondtam nekik százezres, vagy akár milliós számokat is. Azok nagyon tetszettek nekik, mivel ott is tudták, hogy páros vagy páratlan.




Fejlesztő játékok


Sok fejlesztő játékot lehet az interneten is találni, éppen ezért ezekről nem írok, hiszen bárki rátalálhat a Google segítségével. Egyet viszont szeretnék a figyelmetekbe ajánlani. A Margaréta csoport oldalán találtam azt a könyvet, melynek játékai közül sokat kipróbáltunk. Címével ellentétben nemcsak az óvodáskorban jók ezek a fejlesztő játékok.







11 megjegyzés:

  1. Köszönöm a bepillantást a tanítási ötletekbe. Nekem is van egy tanító diplomám, de nem tanítottam osztályt. Bár inkább azért érdekel, mert szeptembertől az első szülöttem iskolás lesz. Sok félelmem és aggodalmam van ezzel kapcsolatban.Fejlesztő játékokat konkrétan nem szoktunk játszani, mert azt gondolom, hogy azzal a sok mindennel amit itthon együtt csinálunk és bele kóstolnak az én feladataimba, fejlesztem őket annyira amennyire kell. Nem is beszélve arról, hogy általában azt gyakorolják, amiben fejlődniük kell, ösztönösen.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, ha segíthettem bármiben.

      Törlés
    2. Sucika! Már huszadik éve nyugdíjas vagyok, de a pálya"nem ereszt" . Naponta szükségem van rá, hogy tanítónak érezzem magam és feltöltődjem. TE EGY KINCS VAGY! ÖRÖM HOZZÁD BELÁTOGATNI!

      Törlés
    3. Akkor te is vérbeli pedagógus vagy még ma is. Köszönöm a kedves szavakat, jól esik, főleg egy idősebb, tapasztaltabb kollégától. Gyere máskor is. :))

      Törlés
    4. Sucika! Megint itt vagyok! Nálad találtam azt a szó szoros értelembe vett KÉZENFEKVŐ ötletet, amikor a bal kéz öklén a b, a jobb kéz öklén a d betű volt. SZENZÁCIÓS! A bal ököl a b-vel megvan, de a d-t eltüntettem. Hol találhatnám meg? Nem tudom, hogy hallottál-e a NEBULÓ képességfejlesztő feladatgyűjteményekről? Azokat én írtam.Én is ötleteltem mindig és még most sem tudom abbahagyni. Ölel:Gizella

      Törlés
    5. Kedves Gizella! Ismerem, használtam a Nebulót, mert nagyon tetszett. Gratulálok hozzá, mert nagyon sok hasznos dologgal van tele.Így még jobban örülök az elismerésednek. Kérdésedre válaszolva, csak bal kéz van, mivel pont az a lényeg, hogy ezt az egyet jegyezze meg. Ha már kettő van, ugyanúgy nem fogja tudni megkülönböztetni. Egyik tanítványomnak találtam ki, és működött. Mindig "elővette" a bal kezét, ökölbe szorítva ránézett, és összehasonlította a könyvben levő betű formájával. Ha nem hasonlított rá, akkor nem lehet b betű, vagyis akkor d lesz.

      Törlés
    6. Kedves Sucika! Örülök, hogy ismerős vagyok. Látod, még hetvenen túl is a b-d vel foglalkozom, mert ez érdekel. Akkor valaki "tovább gondolta" az ötletedet, mert én bizony találkoztam vele, sőt, még a bőrönd szót is megtaláltam, ahol az elején a bal ököl van a b betűvel, a szó végén pedig a d betű van a jobb ököllel. Hiába! Nincs kreatívabb ember a tanítónál! További ötleteket! Üdv:Gizella

      Törlés
    7. A bőröndös dolgot én is láttam, szerintem az én öklömnél korábban, bár tűzbe nem tenném a kezem. Sőt, előtte angolul láttam a "bad" ágy szót egy ágyba rajzolva. Én korábban 2 emberkével magyaráztam, a gyerek meg is jegyezték, de az említett kislány nem. Ekkor jöttem rá, hogy csak a b betűt kötöm a bal kezéhez. "Bal kezemmel "b" betűt mutatok." Üdv. Icu

      Törlés
  2. Arra lennék kíváncsi, hogy sucika = Virágné Icu?
    Örülök, hogy rátaláltam erre az oldalra! kovyera

    VálaszTörlés
  3. Szia! Ne haragudj, de nem találom a fejlesztő játék könyvet. Le tudnád írni a címét. Hiába kattintok a hivatkozásra, hogy Margaréta már nem ad ki semmit. Köszönöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Ne haragudj, de mivel ez a bejegyzés 4 éve készült, és innen is eltűnt a kép, nem tudom, melyik könyv lehetett. Hétvégén szétnézek a holmijaim között, de nem ígérek semmit.

      Törlés