2015. március 18., szerda

Ismerkedés a menetrenddel, időtartam gyakorlása játékosan

Második osztályban a héten pár óra erejéig újra szóba kerültek a napok, hetek, hónapok, illetve az óra, valamint az ehhez kapcsolódó szöveges feladatok. Mivel ez később az elsősöknek is tananyag lesz, a tananyagot átcsoportosítva egyszerre próbáltam a két osztálynak az ehhez kapcsolódó ismeretanyagot átadni. 

Többször elmondtam már, hogy mennyire nehéz úgy tanítani bármit is, hogy a tanmenet 2-3 órát ad rá mindössze. Ilyenek a mértékegységes feladatok, illetve a síkidomokhoz kapcsolódó ismeretek. Persze otthon lehetne gyakorolni, de ugye néha olyan feladatok vannak már a másodikosok könyvében is, hogy a szülők is csak néznek, hogy mi van. 


Most egy szöveges feladatba tört bele a bicskánk. A Gyermekvasút menetrendjéből kellett kiolvasni állomásneveket, illetve az utazás időtartamát.

Forrás

Miután felrajzoltam a táblára a menetrendet és elmagyaráztam, hogy mi mit jelent, próbáltam megoldani velük a feladatokat. Nem nagyon sikerült ráébresztenem őket arra, hogy hogyan tudhatják meg, mennyi ideig tart az utazás adott állomástól a másikig, vagy ha tudják a kiinduló állomást, és az utazási időt, hogy derül ki a célállomás. Hiába most is a számokat kellett volna összeadni, vagy kivonni, az óra és a perc nagyon bezavarta őket. (No meg az, hogy ezek a gyerekek buszon sem nagyon utaznak, menetrendet meg most láttak először.)

Hirtelen támadt egy jó ötletem. Gyorsan elkészítettem írólapokra az állomások nevét, leraktam a padokra, úgy ahogy követik egymást, aztán játszottunk egy kicsit. Mindenki odaállt az egyik állomáshoz, felírta a nevét, és azt, hogy mikor indul onnan a kis vonat. Ezután "utazott" egy célállomásig, felírta annak is a nevét, majd kiszámolta, hogy mennyi időt töltött utazással. (Nem mondom, hogy rögtön értette mindenki, de azért egyre több ragyogó szemet láttam.) 








Később órákat is tettem minden "állomáshoz", hogy akinek nehezen ment az elvonatkoztatás, az a tanuló az óra mutatóinak segítségével tudjon számolni.  

Nagyon élvezték a gyerekek a játékot. Volt, aki együtt "utazott" egy másik gyerekkel, így együtt tudtak számolni. Volt olyan gyerek is, aki nem értette meg, hogy nem utazhat összevissza, mivel a pálya útvonala adott. Bárcsak több idő lenne az ilyen játékos gyakorlásokra! Majd még kerítek rá alkalmat valahogy.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése