2013. február 4., hétfő

Égtájak, felszíni formák gyakorlása játékosan

A környezetismeret számomra egy szép tantárgy, sajnos a gyerekek számára legalább olyan mumus, mint a mértékegységek. Talán azért, mert itt tanulni is kellene valamit, ami nem nagyon megy még nekünk. Nem is tudom, mi járhat a gyerekek fejében. Miért kell nekem azt megkérdezni, hogy mi a domb? A domb, az a domb, ahogy az egyik tanítványom írta. És a hegy az a hegy, a síkság meg a föld. Szóval, ilyen egyszerű a dolog, szerintük.

Az égtájak tanulásával kezdődött ez a téma, ami a legtöbb gyereknek elsőre világos lett. Aztán másodikra már nem annyira. Játékosan gyakoroltuk az irányokat, az iránytűt is használtuk, de mikor a könyvben kellett a nyilakhoz beírni a megfelelő égtájakat már lett kelet-nyugat és egyéb hasonló elnevezés is.




Találtam két játékot a Mozaik-os környezet könyvben, ezzel játszottunk a múlt héten. Van, aki még téveszt, de már egyre kevesebbet.

Környezetünk titkai 3.







Technika órán a felszíni formákat elkészítettük gyurmából, folyamatban van a tablók készítése is. Megbeszéltünk mindent, legalább is, én úgy gondoltam. 




A cetli viszont nem erről tanúskodott, így a hétvégén magam állítottam össze két játékos feladatot. Korábban Bergamottnál láttam az angol nyelv tanulásához az alábbi játékos szótárlapot. Már akkor tudtam, hogy ezt én bizony a felszíni formák gyakorlásához fogom felhasználni. (Már akkor számítottam rá, hogy talán gond lesz a fogalmak megtanulásával.) Köszi Bergamott az ötletet és a sablont!




Az állatos képek helyére felszíni formák képei kerültek, a másik lapra röviden leírtam a meghatározást. Kétféleképpen ragasztottam fel: 
Egyiknél a képes játéktábla van fölül, a kép alapján nekik kell elmondani a meghatározást.  
A másiknál a fogalom van fölül, az alapján kell kitalálni a felszíni formát. 





A másik játéknál is ugyanezek a képek és fogalmak szerepelnek, mivel a cél ezek megtanulása. ( Kivéve a sziget és a félsziget, helyhiány miatt.)  Itt is kétféle játék játszható: Én a képeket nyírtam fel, a meghatározás van egy A4-es rajzlapon. A gyerekeknek a fogalmakat elolvasva kell a megfelelő képet a helyére tenni. A másik lehetőség, (amit szintén el fogok készíteni) amikor a meghatározások vannak felnyírva és a képek találhatóak a rajzlapon.  




A kész játékokról nem készült fénykép, már levittem a suliba, de használat közben majd lefényképezem. Csak gondoltam, addig is megosztom veletek, hátha másnak is jól jön a gyakorláshoz. Kíváncsi vagyok, hányan fogjátok kipróbálni. Jó játékot!





2 megjegyzés:

  1. Ez nagyon jó ötlet, a nyitogatósat remélhetőleg fel tudom a héten használni! :) Köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szívesen. Azt a tanítványaim is nagyon szerették. :))

      Törlés