Az Erzsébet tábor egyik napján, vetélkedő formájában ismerkedtünk a helyi értékekkel és a kultúrával. Jó helyzetben voltunk, mivel nemrég nyílt Pipamúzeum illetve Modern művészeti galéria a településen elsősorban absztrakt, kortárs, klasszikus modern műtárgyakból összeállítva. Ezen a helyszínen 3 állomáson oldottak meg feladatot a gyerekek, vegyes csapatokban.
Én a művészeti alkotásokkal kapcsolatban állítottam össze egy feladatsort. Kicsit nehéz dolgom volt az alkotók és műveik beazonosításával (ami nem is sikerült minden esetben), illetve azt is figyelembe kellett vennem, hogy a feladatok megoldása beleférjen az adott időkeretbe.
Egy kis beszélgetéssel kezdtek a csapatok, ezt követte egy szókeresős feladat megoldása. Ezután nézték meg a gyerekek a kiállítást, majd végül jött a képfelismerős játék.
Mi a művészet?
A művészet: egy gyűjtőfogalom, különböző dolgokat és eszméket nevezünk meg vele, amelyek valamiben mégis hasonlítanak egymásra. A művészetről leggyakrabban az jut eszünkbe: valami szép, harmonikus, kellemes a szemünknek, a fülünknek, lelkünknek. Az emberiség története során a művészetek történetében is nyomon követhetők nagy ízlés- és kifejezésmód-változások.
A képzőművészetnek többféle ága van, mi most a festészettel fogunk foglalkozni. (Ide tartozik még a szobrászat, éremművészet, grafika, médiaművészet, intermédia)
• A legelső festőművészek azok az ősemberek voltak, akik a barlangrajzokat készítették. Ennek célja az élelemszerzés volt.
• A történelem során különböző korstílusok, illetve stílusirányzatok voltak.
1. FELADAT
Hogy milyen korstílusok és stílusirányzatok léteznek? Néhányat megismerhettek a SZÓKERESŐS feladatlap megoldása során.
Megoldás:
A kép témáját tekintve megkülönböztethetünk életképeket, csoportos kompozíciót, portrét, tájképet, állatképet, csendéletet stb.
Ebben a galériában kortárs festők alkotásait találjátok, akik különböző stílusirányzatokat képviseltek.
NÉZZÜK MEG AZ ALKOTÁSOKAT! Nagyon figyeljetek, mert utána fel kell ismernetek néhány képet!
Lefényképeztem és kinyomtattam néhány képet, amit a múzeumban láttam, illetve a Google segítségével kerestem olyan festő képét, aki a környékünkön alkotott. Így találtam rá Tóth Miklósné képeire. A kinyomtatott képeket az asztalra tettem, majd a továbbiakban ezekről folyt a beszélgetés.
2. FELADAT
Az alábbi képek közül melyiket NEM láttátok a galériában? (5. kép: Gera Éva:Virág és gyümölcs csendélet, 6. kép: Tóth Miklósné: Attila a hun király)
Milyen címet adnátok a képeknek? Miről ismertétek fel Attila királyt?
A stílusjegyek alapján valamelyik festőnek láttátok-e esetleg más képét a galériában? (1. kép)
Milyen címet adnátok a képeknek? Miről ismertétek fel Attila királyt?
A stílusjegyek alapján valamelyik festőnek láttátok-e esetleg más képét a galériában? (1. kép)
1. Gera Éva |
2. Ismeretlen festő:Virágcsendélet(?) |
3. Ismeretlen festő: Krasznahorka vára(?) |
4. Életkép az egykori Zalay kastélyból |
5. Gera Éva:Virág és gyümölcs csendélet |
6. Tóth Miklósné:Attila a hun király FORRÁS |
Egy kis háttér-információ az adott festőkről:
Gera Éva (Budapest, 1923.- Budapest, 1996.)
Életművének legnagyobb része tojástemperával alkotott csendéletekből, tájképekből áll. Festésmódja a posztimpresszionisták stílusával rokonítható.
Tóth Miklósné (Szerencs, 1933-Szerencs, 2013.)
Szerencsen született. rajz- földrajz szakos tanár volt. festett tájképet, csendéletet, portrét, életképet realista stílusban. Dolgozott olajjal, akvarellel, pasztellel és vegyes technikával.
Imreh Zsigmond (Illyefalva, 1900.- Miskolc, 1965.)
Szerencsen született. rajz- földrajz szakos tanár volt. festett tájképet, csendéletet, portrét, életképet realista stílusban. Dolgozott olajjal, akvarellel, pasztellel és vegyes technikával.
Imreh Zsigmond (Illyefalva, 1900.- Miskolc, 1965.)
1928-tól élete végéig Miskolcon élt és dolgozott. Tájportréinak elsődleges témáját a város és annak szép környezete nyújtotta. Csendéletein a mindennapi használati tárgyak lényegülnek át. Szinte kizárólagosan pasztellel dolgozott, s ennek a technikának kimagasló hazai mestere lett. Miskolcon utcát neveztek el róla.
A gyerekeknek nagyon tetszett a kiállítás és a feladatok. Sokkal érdekesebb volt így megismerni néhány stílusirányzatot, illetve festőt és alkotásaikat. Terveim között szerepelt még, hogy puzzle-t készítek egy-két képből, de az idő rövidsége ezt nem tette lehetővé. De a következő tanévben, ha majd ismét ellátogatunk a Galériába, biztosan szakítok rá időt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése