2013. augusztus 2., péntek

Magatartás értékelése 3.

Akik rendszeres olvasóim, azok tudják, hogy a jelenlegi osztályomban a fiúk körében rendszeresek a magatartásbeli problémák. Már többféle megoldást kipróbáltam, de csak rövid ideig volt visszatartó hatása. Aki még nem látta, vagy újra el szeretné olvasni, az  itt és itt találja a korábbi ötleteimet.



Tanév végén arra az elhatározásra jutottunk az osztállyal, hogy jövőre, vagyis 4. osztályban közösen dolgozunk ki szabályokat. Persze van házirendünk, de ez olyan gyereknyelven íródott dolog lesz, ami mindig a szemük előtt lesz. A szabályok betartásának és megszegésének  is lesznek következményei, ezeket is közösen fogjuk kitalálni. De úgy gondoltam, azért előkészülök egy kicsit, hogy ne akkor kelljen töprengenünk naphosszat, hogy milyen is legyen a kinézete.

A megoldási lehetőségeket a Pinterest segítségével találtam, persze ezek csak kiinduló ötletek, de gondoltam megosztom, hátha másnak is vannak hasonló gondjai.

Az első, amit mutatok, faliújságra elkészíthető, rajzos, mutatós, kis mondóka is van hozzá (amit persze magyarosítani kell). Elsősöknek gondolnám az alábbi megoldást. Elmondják a mondókát, és már tudják is, hogy kell viselkedni. Nekem nagyon tetszik, jövőre biztosan ezt fogom elkészíteni.


Forrás


A következő egy értékelő tábla, melyet mindenki nyomon tud követni. Ennél a megoldásnál a gyerekek viselkedésének függvényében vándorolhat a nevük csipesz segítségével a zöld mosolygós fejtől a kékig.

Forrás


Hasonló megoldás ez is, amikor minden gyereknek külön-külön  van 3 színes korongja. Itt is zölddel indul, aztán ha gond van vele hátra kerül a zöld, és látszódik a sárga, végül a piros.

Forrás


Erre az oldalra kattintva még 17 hasonló ötlet linkjét  találjátok.

fotó: viselkedés diagramok az osztályteremben (Behavior Chart Roundup keresztül RainbowsWithinReach)




Mivel mi már "nagyok" vagyunk, a most következőkhöz hasonló kivitelezésben gondolkodom. Az első háromnál szép kis kártyákra lehet írni a közösen megfogalmazott szabályokat...

Forrás

Forrás

Adorable Classroom Rules Posters with pictures that really illustrate expectations.
Forrás


... míg ez a kettő azért nyerte el a tetszésemet, mert ez közös munka eredménye lehet. Az első kicsit munkaigényesebb, míg a második egyszerű szabálygyűjtemény.

Forrás

Forrás


Végül egy levélféleség, amely már a tanulásra buzdít, és azáltal motivál, hogy miután leírja, hogy mit kell tennie egy gyereknek, pozitív gondolatot fogalmaz meg:"Tudom, hogy meg tudod csinálni!" Ezzel lehet aztán motiválni! Szóban ez nekem már eddig is bevált, így leírva bármikor előveheti a gyerek, ha esetleg menet közben elszállna az önbizalma. (Persze itt is ki kell találni hasonló mondatokat.) 


Ezek után már csak az jelenthet gondot, hogy melyiket válasszuk, aztán jöhet a kivitelezés. Jó munkát!




8 megjegyzés:

  1. Jaj, nagyon bírom ezeket az amerikánus ötleteket és a Pinterest aranybánya! Nekem ez az egyik kedvencem:

    http://pinterest.com/pin/546061523538445953/

    Bár vannak kétségeim azt illetően, mit szólnak majd hozzá a negyedikesek... Majd együtt magyarítjuk, hátha lesz belőle valami versike!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, én is rengeteg időt töltök el az oldalon keresgéléssel. Nagyon jó amit mellékeltél. Jó lenne magyar megfelelőt találni, nem kellene a magyarosítással az időt tölteni. A gyerekek mindent elfogadnak, csak jól kell tálalni. :))

      Törlés
    2. Jaj, tényleg, eddig sem nagyon akartak ellenkezni! :D
      Jófejek!

      Törlés
  2. Nekem nagyon tetszik ez a szmájlis értékelés, a gondom a színekkel van. Alapvetően a piros az iskolában a "jó" értékelés délelőtt, a zöld pedig délután. Persze tudom, a színek nincsenek kőbe vésve, csak ha megváltoztatom, akkor meg elvész a "jelzőlámpa" jellege a dolognak.
    Van ezek közül valami, amit megvalósítottál? Működtek?
    Anita

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A színes korongosat kipróbáltam, de csak 1-1 nagy kört készítettem, vigyorgó, egyenes, és szomorú szájjal, és csipeszekre kerültek a gyerekek nevei. Reggel mindenki a zöldről indult, és akkor került át a többire, ha többször volt gond vele, viszont visszafelé is léphetett. Két éve is ezt használtam.
      Értékelőkártyákat is készítettünk, bár nem volt rajta figura, csak maga a szabály, amit közösen találtunk ki a gyerekekkel. Az is működött. Volt már több kipróbált ötletem is, itt van róla egy összefoglaló, hogy könnyebben megtaláld: http://sucika67.blogspot.hu/2016/08/minden-egy-helyen-magatartas-szorgalom.html

      Törlés
  3. Már megint szuper ötletekre találtam az oldaladon.
    A "Give me five" magyarításából ez kerekedett: Azt hiszem holnap ki is próbálom.
    Lábam, kezem elpihen
    Szemem, fülem hegyezem
    Tanítóm, ha szól hozzánk
    Csendben várom,
    Nem szól szám.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, ha hasznosnak találod a gyűjtéseimet. A vers viszont fantasztikus! Raktározom jövőre az ötletet az elsőseimnek. Köszi, hogy átküldted.

      Törlés