2015. június 8., hétfő

Az erdő életközössége - kreatívan

Aki a Nemzedékek Tudása Környezetismeret tankönyveit használja második osztályban, pontosan tudja, milyen nehéz így tanév vége felé olyan témát tanulni, mint az erdő életközössége. Csak kapkodtam a fejemet én is, mert 1 órára kb. 6 oldalnyi megbeszélni és kitölteni való tananyag, feladat volt.


A korábbi osztályaimmal negyedikben tanultuk az erdő életközösségét, akkor olyan megoldást találtam a gyakorlásra, illetve a tananyag elmélyítésére, ami egy tízévesnek megfelelő. (ITT és ITT mutattam, hogy hogyan magyaráztam és gyakoroltunk akkor.) A másodikosoknak viszont ez még nehéz lett volna. Gondolkodtam, hogyan kerülhetnének mégis közelebb a témához.

Technikából úgy alakult a helyzet, hogy -mivel egyetlenegy óra sem maradt el a tanév során- végeztünk a tanmenet szerinti anyaggal, maradt néhány óra, amit az erdő életközösségével való foglalkozásra tudtam fordítani. Persze nem tanultunk, hanem alkottunk. (És közben tanultunk, de ezt a helyzetet már ismeritek.)


Először színes papírból készítettük el az erdő különböző szintjeit. A Google segítségével kerestem néhány rajzot erdei állatokról, melyek közül mindenki azokat ragasztotta fel, ami neki tetszett. 








Arra gondoltam, hogy 3D-ben is elkészítjük az erdőt. Tojástartót használtunk alapként, amire krepp papírból ragasztottunk talaj- és gyepszintet, majd vécéguriból készült  egy bokor és egy fa (cserje- és lombkoronaszint), amit szintén krepp papírral vontunk be. Sajnos sok gyerek nem hozott tojástartót, de szerencsére még a húsvéti kreatívkodás idejéből maradtak tojástartó doboz tetők, így ők azokat használták. (Akik egész tojástartóval dolgoztak, az alsó részre ragasztották a barna, felső részre a zöld színű papírt. Akinek csak doboztető volt, fele olyan széles csíkokat ragasztott egy-egy színből. Fonalból készült a gyökér.)









Terveim között szerepel még az erdő benépesítése, remélem holnap jut majd rá idő. Mivel van még néhány vécégurigám, abból készülnek majd az állatok. Valami ilyesmire gondoltam:

Forrás
Forrás
Forrás



Ha nem lenne nyakamon a tanév vége, biztosan ezeket is elkészíteném, de majd talán egyszer erre is sor kerül.

Forrás



Remélem, tudtam ötleteket adni, hogy hogyan hozhatjuk közelebb egy másodikos gyerekhez az erdő szintjeit és életközösségét. Jövőre talán más is hasznát veszi.




1 megjegyzés: