2015. február 11., szerda

Toldalékok gyakorlása kártyákkal

Mielőtt azt hinnétek, hogy végképp elvesztem ebben a virtuális világban, jelentem jól vagyok, dolgozok ezerrel, csak éppen kevesebb idő jutott a blogolásra. Majd később az okokról is beszámolok. Most viszont itt vagyok, rögtön egy problémával.
Annyi év gyakorlattal a hátam mögött, még mindig érnek meglepetések. Ezért is szoktam azt mondani, hogy a tanítás az állandó megújulásról szól. Még ha mindig ugyanabból a tankönyvből tanítanék, a gyerekek mindig másak, mindig más problémák jönnek elő a tanulás során.

Mostani osztályomnak (a másodikosoknak) a toldalékolás okoz gondot. Hiába oldjuk meg a tankönyv feladatait, írjuk át a szavak végén a toldalékot színessel, kérdezünk rá, helyezzük mondatba, mégsem tudják. Idegen számukra maga a kifejezés is: szótő, toldalék. 




Lassan a végére érünk ennek a témának, ki kellett találnom valamit. 
Pár éve egy turkálóban több tucat kártyát vettem, amit most nagyszerűen tudtam alkalmazni. Etikett papírra nyomtattam szavakat, kérdőszavakat és toldalékokat. Azokat, amiket tanultunk. (Sajnos csak 1 papírom volt itthon, így nem lett olyan a kivitelezés, mint szerettem volna.) Többféle játékot gondoltam ki hozzá. Szerettem volna azonban egy kicsit személyesebbé tenni a kártyákat, ezért a gyerekeket kértem meg, hogy rajzolják le a kártyán látható szót. Ezután jöhetett a játék.






1. Kérdőszó keresi a toldalékát

Ennél a feladatnál a kérdőszavakat és toldalékokat tartalmazó kártyákat használtuk. Minden gyerek húzott egy kártyát, majd a teremben járkálva próbálta megtalálni ki-ki a maga párját. 
Elsőre 1 kérdőszó-toldalék azonosítása történt meg. Sok volt a gyerek, káosz lett belőle. Volt, hogy egy kérdőszó egy másik kérdőszóhoz állt. Változtattam a kivitelezésen. Azt kértem, hogy a kérdőszavak álljanak egymás mellé, és csak a toldalékok mozogjanak. Így már könnyebben ment, bár nem volt teljes sikerélmény.  (Egy másik alkalommal azonban majdnem tökéletesen sikerült.)








2. Szótő keresi toldalékát

Itt már a szavak kerültek elő, és a toldalékok. Hasonló elgondolás szerint a szótövek felsorakoztak, és a toldalékok mentek oda hozzájuk. Ha illettek egymáshoz, párt alkottak. Hogy biztosan értették-e a gyerekek a szó toldalékos alakját, arra kértem őket, hogy mondjanak vele mondatot.






3. Kit válasszak?

Itt a kicsiket is bevontam a játékba. Náluk voltak a kérdőszavas kártyák, a másodikosoknál a szavakat tartalmazó kártyák. Miután végignézték a nagyobbak a kicsiknél lévő kérdőszavakat, oda álltak, amelyik toldalék illett az ő szavukhoz. Több jó megoldás is lehetett, de mivel mondatot is kértem, azt tanácsoltam, az alapján döntsenek, hogy melyik formával tudnak a legkönnyebben mondatot alkotni.
Nagyon nehéz tananyag ez a másodikosoknak. Hiába van meg a kérdőszó, a toldalék, létrehozzák a megfelelő szót, aztán a mondatba helyezésnél más toldalék kerül az aktuális szó végére.




4. 1 toldalék több szó

A táblára felírtam egy kérdőszót. A gyerekek húztak egy-egy kártyát, majd mindenki eldöntötte, hogy értelmes-e az ő szava a kérdésre válaszoló toldalékkal. Aki úgy gondolta, hogy igen, az felállt. Ezután mindenki kimondta a toldalékkal ellátott szavát, a többiek pedig eldöntötték, hogy helyes-e a megoldás, vagy sem.
Mikor ez már jól ment, változtattam a szabályon. A következő kérdőszónál nem mondhatták meg a toldalékolt szót, hanem azt kértem, hogy mondjanak mondatot a kapott alakkal. A többiek feladata volt, hogy kitalálják, milyen szó állt a kártyán.

Nagyon tetszett nekik ez a játék, csak az volt a baj, hogy gyorsan elszaladt az idő és kicsöngettek. (Ezt ők mondták.) Van még néhány ötletem, majd megmutatom azokat is hamarosan.

Ha nektek is tetszik valamelyik ötlet, készítsétek el, és próbáljátok ki ti is!
Jó tanulást, jó játékot!




3 megjegyzés:

  1. Milyen jó ötletek! Köszi. Kipróbálom ezeket.

    VálaszTörlés
  2. Nagyon jó ötletek! Én a gyerekeimnél tapasztaltam, hogy gőzük nincs az egészről... Ezért kerestem jatekos feladatokat, ezeket ki fogom próbalni. Köszönöm! :)

    VálaszTörlés