2015. október 15., csütörtök

A számszomszédok és Pac man

Hogy mi köze van a kettőnek egymáshoz? Hamarosan kiderül. 
Sokszor írtam már, hogy ahány gyerek, annyiféle módszer, ötlet, ki hogyan érti meg a tudnivalókat a legjobban. Korábban is írtam már (ITT) erről, most mutatom a legújabb ötletemet.
A kis számkártya nagyon jó, de ugye nincs a gyerekeknek, így tavaly azt mondtam, hogy úgy tudjuk meg, hogy melyik egy szám kisebbik tízes szomszédja, hogy elkezdjük mondani a számot, de csak a tízest mondjuk ki, az egyeseket lenyeljük. (Az akkor bevált.)

Most hiába mondtam, hogy ugyanez a százasoknál a teendő, nem látták át. És ekkor jött a képbe a Pac man. A játékot és a figurát ismerik a gyerekek, így gyorsan készítettem néhányat piros és zöld papírból. A táblai magyarázat során eddig is használtam színes krétákat, mert úgy gondolom, így jobban átlátják a tanítványaim, hogy mikor melyik helyi értéken lévő számot kell figyelni. Most a barátaink (Elek, Titán és Száva) színét alkalmaztam az adott helyeken. (Piros az egyes helyi értéken, zöld a tízesen, és kék a százason.)





Nem tudom, mennyire látszódik a lenti képen, de a vizsgált szám minden számjegye más más színű, míg az egyes szomszédoknál már csak az egyes helyi értéken állók lettek pirosak, a többi fehér. A tízesnél már két színt használok, a százasnál pedig mind a három színt.
Amikor a tízes szomszédot kerestük, az egyes helyére felkerült a piros Pac man figura, és a szám helyett azt mondtuk, hogy hamm. (Százhuszon hamm, vagyis lenyeltük az egyest, úgy mint tavaly.)
A százasnál pedig csak a százast mondtuk ki: Száz hamm hamm. A táblára a tízes helyére a zöld, az egyes helyére ismét a piros figura jött. A Pac man figurák lettek a nullák, akik megették a számokat. A nagyobb szomszédok ezek után már könnyen mentek, hiszen a következő tízes és százas megnevezése már nem jelentett gondot.





Hétfőn lesz legközelebb matek óránk, remélem addig gyakorolják, ülepedik a dolog, és jöhet a kerekítés.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése