2015. október 6., kedd

A seregély és a mezei pacsirta

Sokszor elgondolkodtunk már a kollégákkal, hogy mennyi olyan dolgot tanítunk, amire semmi (nem sok) szüksége nincs egy gyereknek, ahelyett, hogy a fontosabb dolgokra szánnánk elegendő időt. Így vagyok most a környezettel. Ki látott már életében közelről seregélyt vagy mezei pacsirtát? Mert bevallom férfiasan, én még nem láttam. Nem is tudtam, hogy halványkék színű tojást rak, bár ez már az én szégyenem.
Harmadik osztályban ma fogjuk tanulni ezeket a madárkákat. A tankönyvben 2 oldalon mutatja be a madarakat általában, illetve konkrétan ezt a kettőt. Sok. (És azt már le sem merem írni, hogy pontatlan adat van benne.) Elolvasni is kevés lenne, elmondani szintén. Úgysem jegyzik meg. Éppen ezért most készen kapnak a gyerekek egy táblázatot, amit könnyebb átnézni. Előtte viszont képek segítségével végzünk egy nagyságrendi viszonyítást. Azt írja ugyanis a tankönyv, hogy a seregély a feketerigónál kisebb. (Köszönjük, így már tudjuk. Milyen nagy a feketerigó?)


Éppen ezért én kerestem egy-egy képet az említett állatokról, illetve a verébről is, mert a mezei pacsirtát meg ahhoz hasonlítja a tankönyv. (Legalább azt már látott mindenki!) Ezeket a képeket szétnyírtam, megbeszélés után fogjuk a füzetbe nagyság szerint beragasztani.


Ez után jön a fent említett táblázat.





Miután megnézték, (megjegyezték) jön majd egy kis játék. A gyerekek kapnak két kis visszajelző képet, amin a két madár szerepel. Kérdéseket teszek fel a táblázat illetve a korábbi ismereteik alapján, és ők a tábla felemelésével válaszolnak majd.




Így néz ki a visszajelző táblácska:




Remélem tetszeni fog nekik a játék, és megjegyzik a fontos dolgokat.

Mivel éppen szüret van, és ugye a seregély is szereti a szőlőt, viszek pár fürt szőlőt a még jobb rögzítés érdekében.


4 megjegyzés:

  1. Szuper ötlet! Megnyugodtam, hogy nem csak én gondolom úgy, hogy egy csomó felesleges dolgot tanulnak környezetből. Nálunk is ez a mumus tantárgy :) Pedig a tanító nénit nagyon szereti a fiam :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi. Nálunk már nem, de nagyon sok munka árán. Bár tanulni még mindig nem akarnak, de így legalább "ragad rájuk" az ismeretanyag. :))

      Törlés
  2. Én is pont ilyen táblázattal készültem a "madaras" óránkra, azzal a különbséggel, hogy a gyerekek írták be az adatokat, a tankönyvi szöveg segítségével. Mi is néztünk képeket, összehasonlítottunk a táblázat segítségével, beszélgettünk számos dologról a témával kapcsolatban.... Alsó tagozaton fontos feladatunk a gyerekek értő olvasásának, lényegkiemelésének, szövegben való tájékozódásának fejlesztése. Miközben a táblázatot kitölti, pont ezeket a tevékenységeket végzi. Természetesen nem kértem számon a dolgozatban, hogy hány g a MEZEI pacsirta tömege... A mi táblázatunkban volt egy olyan sor: Mennyi ideig maradnak a fiókák a fészekben? Seregélynél napot ír a tk., a mezei pacsirtánál hetekben számol: gyorsan számoltunk is összehasonlításkor: 3 hét az hány nap is ... Szerintem ezekben a szövegekben sokkal több lehetőség van, mint, hogy a gyerekek lexikális tudását kívánná gyarapítani. A mi feladatunk észrevenni ezeket a lehetőségeket, az pedig a mi felelősségünk, hogy ne legyen a környezetismeret " mumus" tantárgy. További jó munkát kívánok! Varga Mónika tanító -

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Volt olyan, amikor nálunk is a gyerekek töltötték ki, ez egy ilyen alkalom volt. Valóban sok lehetőség rejlik egy-egy ilyen leckében, sőt, minden egyes tantárgy alkalmas lenne sok-sok dologra, csak idő nincs rá, így aztán sokkal nagyobbak a hiányosságok, mint kellene. Nálunk már nem is mumus, a játékos feladatok révén, de sajnos ehhez egy kis otthoni tanulásra is szükség lenne, ami viszont sokszor hiányzik. Köszönöm, hogy megosztottad a véleményed, és az ötleteid. A tojásosat legközelebb majd beépítem.
      További jó munkát kívánok én is neked!

      Törlés