Újabb témakört kezdtünk el környezetismeret órán arról, hogy hogyan tájékozódjunk a tágabb térben. Azzal kezdtem az órát, hogy a tananyagot szétosztottam a tanulók között. 3-4 gyerek olvasott el egy-egy részt (többször), majd számolt (volna) be róla a többieknek. Kíváncsi voltam, hogy mennyire értik meg a szöveget, mely szerintem ismét elég nehézre sikeredett. Pár gondolat megmaradt, de összefüggő mondatokat senki sem tudott mondani. A 3-4 gyerek együtt viszont nagyjából összehozta a lényeget.
Korábban már említettem, hogy mennyire tetszik nekem a Mozaik Kiadó könyve, innen fénymásoltam ki egy magyarázó képet, amit a füzetbe ragasztottak a gyerekek. Talán így nagyobb eséllyel marad meg bennük, hogy hogyan is tájékozódhatunk iránytű nélkül. Mindegyik kép mellé írtunk egy-egy magyarázó mondatot.
Ezek után került szóba a mágnes, majd az iránytű. Miután megmutattam nekik mindkettőt, elárultam azt is, hogyan készíthet bárki iránytűt egy gémkapocs (vagy gombostű) és egy vizet tartalmazó edényke segítségével. Összehasonlítottuk a hivatalos és a DIY iránytűt, és látták a gyerekek, hogy működik a dolog, hiszen mind a kettő ugyanabba az irányba, Északra mutatott. Óra végén mindenki kapott egy megmágnesezett gémkapcsot, hogy otthon is tudjon vele játszani.
Kíváncsi vagyok, ha holnap kézhez kapják az alábbi a képeket, vajon el tudják-e mondani, hogy hogyan tájékozódunk. (Az órát nem mondtam nekik tegnap, mert bonyolultnak találtam, de az érdeklődő gyerekeknek elárulom, és ha süt a nap, meg is mutatom.)
Képzeljétek el, hogy eltévedtetek! Megtaláljátok-e a helyes utat, ha nincs nálatok térkép vagy iránytű? Soroljátok fel a képek segítségével, hogy mivel, és hogyan lehet tájékozódni!
Holnap folytatjuk a témát, és természetesen kalózos feladvánnyal is készülök az órára. (Ugye, milyen jól kitaláltam ez a kalózosdit?) Az eredetit ITT találjátok, pontosabban mondva, ott tudjátok generálni a feladatokat, angolul. Égtáj helyett használhatjátok a bal jobb, fel, le szavakat is, a szigetek helyett pedig választhattok más figurákat is.
Kicsi matek is van benne, de nem azon van a lényeg, hanem az égtájakon. Ha megoldják a gyerekek a műveleteket, az eredménynek megfelelő négyzetrácsnyit kell az adott irányba lépni. Melyik szigetre juthatnak így el? Ha tetszenek az ötletek, próbáljátok ki ti is!
Jó tanulást, jó játékot!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése