2015. november 18., szerda

Kerekítés számtáblával

A héten elkezdtük az írásbeli összeadást, amivel együtt tanítjuk a becslést. Ha valaki meg tudja nevezni egy szám szomszédait, tud kerekíteni, annak a becsléssel sem lehet gondja, hacsak el nem számolja magát véletlenül. 
Az elmúlt évtizedekben mindig volt egy-két gyerek, akinek gondot okozott a kerekítés. Több dolgot is kitaláltam már az évek során, hogy megkönnyítsem a dolgukat, mert hiába volt az egyik gyereknél célravezető az egyik ötlet, ha a másik nem értette. Így aztán mindig volt min agyalni.
Tegnap is egy új lehetőségre jöttem rá. Lehet, hogy más már évek óta alkalmazza ugyanezt, nekem tegnap esett le a tantusz. De úgy döntöttem, megmutatom, hátha más is ilyen későn érő típus, mint én vagyok, no meg ugye vannak fiatalok is, akiknek jól jön minden ötlet.
De ha már megint a kerekítésről írok, gondoltam, összeszedem az eddig alkalmazott ötleteimet. Csak hogy ne kelljen annyi sok időt a keresgéléssel töltenetek, ha esetleg érdekel benneteket és meg szeretnétek nézni.

1. Flipbook-kal
FORRÁS



2. Számkártyával

FORRÁS



3. Golyós számolóval

FORRÁS



4. Plakáttal


FORRÁS



5. Százas számtáblával
FORRÁS



6. Az idén Pac Man segítségével kerestük a számszomszédokat és a dalocskával próbáltunk meg kerekíteni (meg a többivel, kinél mi volt célravezető).

FORRÁS




És akkor jöjjön az új ötlet. Két éve találtam azt a számtáblát, amivel 100-ig jól lehet kerekíteni (5.ötlet). De ugye mi már ezres számkörben dolgozunk. Tegnap aztán valahogy magyarázás közben rájöttem, hogy a százas számtáblával bármilyen számot tudok tízesekre kerekíteni. Szóval ez az az ötlet, amire jó pár gyerek szeme felragyogott, hiszen néhányan még keverik a dolgokat ezekkel a nagy számokkal, és elvesznek a százasok, tízesek és egyesek között.

Vagyis a lényeg: Bármilyen számot ha tízesre kell kerekítenünk, nem kell a százasokkal foglalkoznunk, így például ha 528-at kell tízesre kerekítenünk, megkeressük a számtáblán a 28-at, és látjuk, hogy az a piros vonalon túl van, ezért 30-ra kerekítjük. Értelemszerűen akkor az 528-at 530-ra kerekítjük. A százasokat azonban mutatjuk az ujjunkkal, nehogy elfeledkezzünk róluk. 

Minden tanuló kapott egy ilyen számtáblát, biztos ami biztos alapon, aztán ki-ki eldönti, hogy használja-e, vagy sem. Szerencsére a legtöbb gyereknek megy anélkül is, viszont annak a háromnak, aki eddig elveszett a számok sűrűjében, nagy segítség lett. 

Az új számtábla nem tartalmaz angol szöveget, a vastag vonal és a nyilak mutatják a kerekítés irányát.

FORRÁS


Nektek milyen bevált módszeretek van a kerekítés, becslés tanítására?



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése