Aki a Nemzedékek Tudása Környezetismeret tankönyveit használja második osztályban, pontosan tudja, milyen nehéz így tanév vége felé olyan témát tanulni, mint az erdő életközössége. Csak kapkodtam a fejemet én is, mert 1 órára kb. 6 oldalnyi megbeszélni és kitölteni való tananyag, feladat volt.
A korábbi osztályaimmal negyedikben tanultuk az erdő életközösségét, akkor olyan megoldást találtam a gyakorlásra, illetve a tananyag elmélyítésére, ami egy tízévesnek megfelelő. (ITT és ITT mutattam, hogy hogyan magyaráztam és gyakoroltunk akkor.) A másodikosoknak viszont ez még nehéz lett volna. Gondolkodtam, hogyan kerülhetnének mégis közelebb a témához.
Technikából úgy alakult a helyzet, hogy -mivel egyetlenegy óra sem maradt el a tanév során- végeztünk a tanmenet szerinti anyaggal, maradt néhány óra, amit az erdő életközösségével való foglalkozásra tudtam fordítani. Persze nem tanultunk, hanem alkottunk. (És közben tanultunk, de ezt a helyzetet már ismeritek.)
Először színes papírból készítettük el az erdő különböző szintjeit. A Google segítségével kerestem néhány rajzot erdei állatokról, melyek közül mindenki azokat ragasztotta fel, ami neki tetszett.
Arra gondoltam, hogy 3D-ben is elkészítjük az erdőt. Tojástartót használtunk alapként, amire krepp papírból ragasztottunk talaj- és gyepszintet, majd vécéguriból készült egy bokor és egy fa (cserje- és lombkoronaszint), amit szintén krepp papírral vontunk be. Sajnos sok gyerek nem hozott tojástartót, de szerencsére még a húsvéti kreatívkodás idejéből maradtak tojástartó doboz tetők, így ők azokat használták. (Akik egész tojástartóval dolgoztak, az alsó részre ragasztották a barna, felső részre a zöld színű papírt. Akinek csak doboztető volt, fele olyan széles csíkokat ragasztott egy-egy színből. Fonalból készült a gyökér.)
Terveim között szerepel még az erdő benépesítése, remélem holnap jut majd rá idő. Mivel van még néhány vécégurigám, abból készülnek majd az állatok. Valami ilyesmire gondoltam:
Forrás |
Forrás |
Forrás |
Ha nem lenne nyakamon a tanév vége, biztosan ezeket is elkészíteném, de majd talán egyszer erre is sor kerül.
Forrás |
Remélem, tudtam ötleteket adni, hogy hogyan hozhatjuk közelebb egy másodikos gyerekhez az erdő szintjeit és életközösségét. Jövőre talán más is hasznát veszi.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése