Lassan két hónap telt el az előző, összevont osztályban való tanítással kapcsolatos bejegyzésem óta. A sok munka mellett elmaradt a napló írása (tudjátok, amit a lányom tanácsára kezdtem el), így nehezebb dolgom van, mert nem tudok visszaemlékezni a napi problémákra, (utólag úgy gondolom, bizonyára nem volt annyira nagy, ha már nem is emlékszem rá) a fontosabb eseményekről meg úgyis írtam.
2014. december 31., szerda
2014. december 28., vasárnap
Képes napló: Ha elmúlik karácsony...
...be lehet számolni, hogy mennyire volt szép, boldog, lehet mesélni a készülődésekről, anélkül, hogy elszólnánk magunkat és nem utolsó sorban meg lehet mutatni az ajándékokat. Most ezt szeretném én is.
Újabb hobbim: a foltvarrás
Nagyon szeretek kreatívkodni, kézimunkázni. Ha most összeszámolnám, hogy mi mindent próbáltam már ki életem során, talán én is meglepődnék. Még iskolás voltam, amikor megtanultam hímezni, kötni, az iskolában varrtunk kötényt is. Tanultunk horgolni is, de valahogy akkor nem jött össze. Jó pár éve vert csipkézni tanultam meg, tavaly jött a horgolás, az idén nyáron pedig textilfigurákat varrtam.
2014. december 16., kedd
Karácsonyi alkotóház
Évek óta, más iskolákhoz hasonlóan karácsonyi vásárt szoktunk rendezni az iskolánkban. Nálunk azonban, sok iskolától eltérően mi készítettük mindig az eladásra szánt portékát. Szakítva ezzel a hagyománnyal az idén közös tevékenységre hívtuk a szülőket és a gyerekeket.
2014. december 14., vasárnap
Karácsonyfa színes papírból, pontfestéssel
Mint tudjátok, idén 1-2. osztályban tanítok, így olyan munkadarabokat keresgélek, ami egyszerű, de mégis különleges és szép.
Miután már az elmúlt napokban készült Mikulás, rénszarvas, hóember és adventi koszorú, gondoltam épp itt az ideje, hogy készüljön egy karácsonyfa is. Többféle megoldást találtam a Pinterest-en, amit elmentettem a későbbiekre.
Miután már az elmúlt napokban készült Mikulás, rénszarvas, hóember és adventi koszorú, gondoltam épp itt az ideje, hogy készüljön egy karácsonyfa is. Többféle megoldást találtam a Pinterest-en, amit elmentettem a későbbiekre.
Mikulás járt nálam
Éva hirdetett egy játékot még Mikulás előtt. Az volt a lényege, hogy a jelentkezők megajándékozzák a soron következő résztvevőt. Természetesen én is elküldtem a csomagomat, most viszont a kapott ajándékomat szeretném megmutatni. Évának ugyanis az volt a kérése, hogy jelezzük, hogy járt nálunk a Mikulás.
Kedves Fenci! Ezúton is köszönöm a kedves ajándékot, Évának pedig hogy meghirdette a játékot.
2014. december 11., csütörtök
Adventi koszorú sajtosdobozból
Mivel technika és rajzórákon most a karácsonyi témák jönnek, mi sem természetesebb, hogy adventi koszorút is készítünk. Bár nem nyírnak és ragasztanak olyan ügyesen a gyerekek, mint ahogy kellene, azért próbálok nekik olyan munkadarabot keresni, amit segítséggel ők is el tudnak készíteni 45 perc alatt, és azért mutatós is. Ilyen az az adventi ajtódísz, amit a héten technika órán csináltunk.
A b-d betűk differenciálása rajzosan
Másodikosaim között van néhány tanulási nehézséges tanuló, aki keveri a b és d betűket. Bizonyára mindenki találkozott már ezzel a problémával pályafutása során, és biztosan vannak ötletek, hogy hogyan lehet ezt megkülönböztetni, de mivel most nálunk ismét aktuális (sajnos), megmutatom, hogy én hogy magyarázom.
Adventi kreatívkodás sajtosdobozból: rénszarvas és hóember
A tavalyi évhez hasonlóan az idén is folytatódik iskolánkban az "Iskolatej program". Én, aki megszállottan gyűjtögetek, természetesen a sajtosdobozokat is elrakom, mert ugye jó lesz majd valamire. Tortapapírból számtalan ötletet láttam már, különféle témában, ezeket adaptálom sajtosdobozra. Megmutatom mi készült nálunk belőle.
2014. december 6., szombat
Mikulás teadélután
Nálunk nem szokás teadélutánt tartani. Legalább is, én utoljára 2002-ben tartottam, ha a Mikulás műsoromon szereplő időpont helyes. Nem én voltam lusta, így alakult a helyzet. Az előző három osztályomban gondot jelentett, hogy akár 100 forintot is behozzon mindenki. (Nem túlzok, tényleg így volt. Annak nem sok értelmét láttam, hogy mondjuk 7 gyerekkel készüljek.)
2014. november 27., csütörtök
Hogyan rajzoljunk Mikulást?
Gőzerővel beindult nálunk is a Mikulásvárás illetve a karácsonyi készülődés. Bár nagyon sok egyéb teendőnk is van (teszt, egyéni fejlesztés, úszás, próba), azért arra megpróbálok odafigyelni, hogy mindenre jusson egy kis idő.
A Mikuláshoz közeledve természetes, hogy Mikulásokat rajzolunk, amivel aztán majd a termet díszítjük.
2014. november 24., hétfő
Adventi naptár vécégurigából: gnómok
Nagyon régen nem írtam, legalábbis magamhoz képest. Ennek több oka volt, iskolai és családi egyaránt. Nagy fába vágtam a fejszémet, hiszen karácsony közeleg, és a családomat mindig meglepem saját készítésű ajándékokkal. Szóval azzal is elmegy jó kis idő. Aztán persze a suliban is sok tennivaló akad, főleg így ünnepek előtt. De majd ezekről később mesélek.
2014. november 10., hétfő
Kincsek Valikától : Márton napi liba
Az utóbbi időben annyira le vagyok terhelve, hogy hiába vagyok fel éjfél- egy óráig, mégsem elég az idő, hogy mindenre jusson. Az elmúlt hétvégén egyéb családi okok is átírták a tervemet, így a legjobb szándékom ellenére sem jutott idő, hogy Márton naphoz kapcsolódóan keressek valami jó ötletet.
2014. november 3., hétfő
Összevont osztályban tanítok 3.
Ismét eltelt egy hónap, és valahogy olyan érzésem van, hogy ez rövidebb volt, mint a szeptember. Jó, tudom, hogy rövidebb volt a szünet miatt, de úgy érzem, hogy elkezdtek szaladni a napok. Biztosan ti is voltatok már úgy, hogy pénteken csodálkozva mondtátok, hogy már péntek van, pedig tegnap volt csak hétfő. Szóval így értem, hogy gyorsan eltelt.
2014. november 2., vasárnap
Társasjáték házilag
Korábbi osztályom nagyon szerette a társasjátékokat, két alkalommal saját kezűleg készített is mindenki, amit aztán olyan matricával és nyomdával díszített, amilyennel gondolt (és persze volt nekem). Feladatot is maguk találtak ki hozzá. Nagy sikere volt mind a kettőnek. Ezért is gondoltam arra, hogy az egyik délutáni foglalkozás alkalmával ismét gyártsunk majd ilyen társast. Mivel most volt egy kis időm, előre dolgoztam, és újakat kerestem.
2014. október 26., vasárnap
Játékok, társasjátékok Halloween szellemében
Iskolánkban délutáni elfoglaltság a táblajátékokkal való játék. Mivel mi kicsik vagyunk, és érdekes módon senki sem játszott még társassal, az alapoknál kellett kezdeni. Az asszisztensem csodálkozott is, mikor egyszer arra kértem, hogy maradjon, segítsen. Nem tudta, hogy miben kellene neki segítenie. Aztán rájött. Ott tartunk, hogy egy társasjátékkal való játszás idején háborús övezetté alakulunk. Szóval ezt is tanulni kell.
2014. október 20., hétfő
Páros és páratlan számok gyakorlása társasjátékokkal
Imádom a társasjátékokat, annak minden formáját. Emlékszem gyerekkoromban mennyi időt töltöttünk társasozással. Biztosan írtam már, de most megerősítem: a mostani gyerekek nem ismerik a társasjátékokat, nem tudnak játszani. Persze sosem általánosítok, mindig a saját "gyerekeimről" beszélek.
Páros - páratlan számok gyakorlása feladatlapokkal
Teljes gőzerővel beindultunk. Nem néztem meg a korábbi tankönyvünket, de most 1 óra volt a számszomszédokra, majd rögtön jött a páros-páratlan számok megismerése (a százas számkörben), szintén 1 órában. Nem tudom, ki hogy van vele, de szerintem ez nem elég. Így persze (amellett, hogy 2-2 oldalt szán a tanmenet most 1-1 matek órára a kerek tízesekkel való összeadásra illetve kivonásra) keresgéltem némi gyakorlós feladatlapot. Mivel közeledik Halloween, van közte olyan is, meg egyéb jellegű is. Több helyen találtam társasjátékot is, az a következő bejegyzésben szerepel majd.
2014. október 16., csütörtök
Feladatok a helyi értékek gyakorlására 2.
Tegnap a nagy izgalomban, hogy milyen szuper oldalra bukkantam, elfelejtettem felhívni a figyelmeteket néhány korábbi bejegyzésemre, ahol szintén a helyi értékek gyakorlása a téma. Harmadikosok voltunk az előző osztályommal, amikor ráakadtam és elkészítettem nekik ezt a csirkés gyakorlót, egy külföldi ötlet alapján.
Másodikosoknak való társasjáték ITT van, egyéb ötletekkel együtt. (Még jó, hogy elfelejtkeztem róla a megosztás óta! Ezzel kellett volna kezdeni.) ITT és ITT is van hasznosítható ötlet még.
2014. október 15., szerda
Feladatok a helyi értékek gyakorlására 1.
Mikor tanév elején elkezdtük az ismétlést, feltűnt, hogy a másodikosoknak nem nagyon értik, mikor a a számok helyi értékéről van szó. Azt hittem, velem van a baj, új vagyok, másképp kérdezek. De nem. A számok helyi értékével volt a gond.
Akik tanítanak, azok tudják, hogy először különböző dolgokat csoportosítunk, karikázunk tízesével, amit utána lejegyzünk, illetve ott van a pénz, (ami nekem mindig bejött eddig) amit beváltunk, felváltunk, szóval a lényeg, hogy eddig minden osztályom tudta, hogy mit jelent az, hogy tízes, vagy egyes.
Akik tanítanak, azok tudják, hogy először különböző dolgokat csoportosítunk, karikázunk tízesével, amit utána lejegyzünk, illetve ott van a pénz, (ami nekem mindig bejött eddig) amit beváltunk, felváltunk, szóval a lényeg, hogy eddig minden osztályom tudta, hogy mit jelent az, hogy tízes, vagy egyes.
2014. október 8., szerda
Hány óra van? 2.
Tegnap ismételtük (tanultuk) az órát. Azért írom így, mert ugye a kicsiknek újdonság, de úgy vettem észre, hogy néhány nagyobbacskának (másodikosnak) is. Ez is egy olyan téma, amit évente 2 órában felemlítenek, aztán a hónapok során a köd homályába vész. Néhány régebbi bejegyzésemben ITT, ITT és ITT már ajánlottam ehhez ötleteket, amelyek közül néhányat be is vetettem a korábbi osztályomnál.
2014. október 6., hétfő
Szimmetria, tükrözés
Mielőtt valaki azt hinné, hogy csak az elsősöknek keresek és készítek feladatlapokat, elárulom, hogy téved. Minden osztályban azokhoz a témákhoz keresgélek, aminek a gyakorlásához kevés (vagy nem megfelelő) feladatot találok a könyvekben.
Most, hogy túl vagyunk a másodikosokkal az ismétlésen, 2-3 óra erejéig belekapunk a geometriába. Éppen csak annyira, hogy ne lehessen se megérteni, se begyakorolni a megtanulandó anyagot.
2014. október 3., péntek
Összevont osztályban tanítok 2.
Akik rendszeresen olvassák a bejegyzéseimet, azok már tudják, hogy ebben a tanévben összevont 1-2. osztályban tanítok. Már augusztusban elhatároztam, hogy alkalmanként beszámolok a mindennapi munka sikereiről és kudarcairól is. Persze inkább a sikerekről, mert ugye a kudarcokkal nem szívesen rukkol elő az ember. Eltelt egy hónap, épp itt az ideje, hogy elmondjam mi történt eddig. Nem tudom, mennyire lesz hosszú, a végére kiderül.
2014. október 2., csütörtök
Új betűket tanulunk: m, t, s
Az elmúlt napokban táblai applikáció segítségével megtanultunk 3 újabb betűt: m, t, s. (Így már hatot ismerünk.) Többször írtam már a Játék tankönyvcsaládról (Meixner módszer), kár, hogy csak elsőben használhatjuk ezeket a könyveket. Nagyon jól működött 4 éve, és most is ez a tapasztalatom. Egy tanulóm van, aki nem tudja biztosan ezt a hat betűt, de én pozitívan állok hozzá. Remélem ő sem adja fel idő előtt. A többiek viszont nagyon lelkesek, és alig várják, hogy olvashassanak. Mindent elkövetek, hogy ez a lelkesedés ne hagyjon alább.
2014. szeptember 30., kedd
1, 2, 3 -Tanító néni, azt hogy kell?
A múlt héten matek órán elkezdtük a számok írását. Megtanultuk az egyet, kettőt, majd tegnap a hármat. Nagy lelkesedéssel dolgoztunk a feladatokon, számoltunk, raktuk a korongokat, írtuk a számokat. Pontosabban fogalmazva, nem mindenki írta, mert mikor éppen az egyik feladatnál a kettes szám írása jött volna, az egyik gyerek megkérdezte: Tanító néni, azt hogy kell? Majd egy másik gyerek az egyes írására nem emlékezett. Pedig a kis versikét is megtanultuk hozzá, úgy, ahogy négy éve is.
2014. szeptember 29., hétfő
Kell a gyereknek a korlát?
Az elmúlt hetek tapasztalatai alapján fogalmazódott meg bennem ismét a címben szereplő kérdés, ami egyben egy könyv címe is (kérdőjel nélkül). A nagyobbik lányomtól kaptam pár éve, és nagy élvezettel olvastam. Még szülői értekezletre is bevittem. Jan Uwe Rogge taglalja, hogy igenis kell, és nem lehet mindent a gyerekre ráhagyni. Sajnos azt tapasztalom, hogy manapság nem nagyon tud, vagy nem akar fegyelmezni a szülő. (Tisztelet a kivételnek, senkit sem szeretnék megsérteni, amit írok, azt a környezetemben tapasztalom, de Vekerdy Tamás ajánlásában is erről olvashattok.)
2014. szeptember 25., csütörtök
Bagoly és levélmanó készítése igazi levelekből
Nagyon szeretem az őszt, a különleges színekben pompázó faleveleket. Gyakran fordul elő velem, hogy útközben lehajolok egy falevélért, mert "megszólít". Bagolymániás is vagyok, és úgy látom, itt a virtuális világban ezzel nem vagyok egyedül. Ezt pedig onnan tudom, hogy úton-útfélen baglyos dolgokba "botlok". Hogy mi köze a levélnek a bagolyhoz? Mindjárt elmondom.
2014. szeptember 24., szerda
Magatartás értékelése jutalomkártyákkal
A héten hétfőn egy kicsit összedőlt a már döcögősen működő rendszer. Bizonyára az időjárás a ludas az egészben, a lényeg az, hogy bizony a kis elsős fiúkákkal nagyon sok volt a gond. Nyomdafestéket nem tűrő stílusban beszéltek, verekedtek, zajoskodtak, és hiába vetettem be a megszokott cseleimet, semmi sem vált be.
2014. szeptember 23., kedd
Hang- és betűfelismerés gyakorlása
A múlt héten elkezdődött a betűtanulás. Már 3 betűt ismerünk : a, i, ó. Még mielőtt a könyv előkerült volna, a táblára tettem (mágneses) betűket, illetve a betűsínbe is került egy adag. Minden tanuló maga dönthette el, hogy melyik betűsort olvassa el. Nagyon örültem, mert csak 2 gyerek tévesztett. Mára már mindenki hibátlanul "olvasott".
2014. szeptember 21., vasárnap
Az alaklátás, alakállandóság észlelésének fejlesztése
A sikeres tanulás egyik legfontosabb feltétele az olvasás. Ahhoz, hogy a tanult betűket fel is tudjuk idézni, ne keverjük össze egy másikkal, szükség van arra, hogy észrevegyük a betűk közötti hasonlóságot, különbséget. Bizonyára sok kolléga tudja, hogy nagyon sok gyerek keveri a b - d - p betűt, de a pályám során volt már példa a-o, a-e, sz-zs és egyéb betűk tévesztésére is. Az alaklátás, alakállandóság észlelésének fejlesztését már óvodás korú gyerekekkel el kell kezdeni, hogy mire iskolába kerülnek, ne okozzon nekik gondot a betűk felismerése. Természetesen nem betűkkel, hanem formákkal.
2014. szeptember 20., szombat
Érik a szőlő...- "szüret" kreatívan
Annyira, hogy a héten beindult felénk a szüretelés. Nem tudom, ki hogy van vele, de ha őszi munkák közül kellene választani, én ezt választanám. Általános iskolás korunkban jártunk a Tsz-nek szüretelni, ami nagyon jó dolog volt. Összekovácsolta az osztályt, egészséges versenyszellemet alakított ki, és megtanított arra, hogy ha dolgozunk, akkor abból pénz lesz.
Sünik papírtépéssel
A héten azt találtam ki, hogy technika órán készítsünk sünit papírtépéssel. Hiszen kinek okozhat gondot a papír tépkedése? Nagyon meglepődtem, mikor kiderült, megint lehetetlent kérek. Egy elsős közölte, hogy ő nem tud tépni, nyírni szeretné. Mondtam, hogy fogunk majd olyat is csinálni, de most szeretném, ha megmutatná, milyen ügyesen tép. Megmutatta. Tényleg ügyesen tép.
Egyszerű falevél legyezőhajtással
Mivel nagyon húzós napokat élek át, nem jut annyi időm a blogolásra, mint szeretném. Így nem mindig vagyok naprakész. Viszont szeretném megmutatni, hogy miket készítünk a technika és rajzórákon, így most utólag mutatom meg, miket készítettünk az elmúlt napokban.
2014. szeptember 15., hétfő
Finom motorika fejlesztése
Pár évvel ezelőtt a tanulók egyéni fejlesztéséhez keresgéltem feladatokat. Mondanom sem kell, hogy magyar nyelvű oldalakat nem nagyon találtam. A Picasa segítségével viszont nagyon sok könyvre, feladatlapra sikerült ráakadnom. Ezek között volt számos olyan, amely az írásmozgást fejlesztette. A forrást nem jegyeztem fel, csak a feladatokat mentettem le.
Betűelemek, betűk írásának gyakorlása eszközzel
A múlt héten elkezdtük a betűelemek írását, így gondoltam, elmondom nektek, hogy én hogyan csinálom. Természetesen én is követem azokat a lépéseket, amiket annak idején a főiskolán megtanultunk, és amit minden pedagógus kolléga ismer. De mivel mások is olvassák a blogot, szeretném elmondani,
2014. szeptember 8., hétfő
A helyes ceruzafogás tanítása
Minden évben, amikor elsősökkel kezdek, egy-két gyereknél gondot okoz a helyes ceruzafogás. Nem emlékszem, hogy az első osztályomnál hogyan tanítottam, de azt tudom, hogy a mostani már a 4. akiknek az "Értjük!? című kiadvány útmutatásai alapján magyarázom. (1996-ban jelent meg a könyv, nem tudom, most kapható-e. Én azóta használom. Nagyon sok hasznos ötletet találtam benne.)
Összevont osztályban tanítok
Mióta a pályán vagyok, minden osztályommal más-más tankönyvcsaládból tanítottam. Persze, amúgy sem lett volna unalmas a tanítás, mert ugye minden gyerek más, és a kollégák tudják, hogy nem lehet ugyanazt az órát kétszer ugyanúgy letanítani, de én mindig is kerestem a tanítványaim számára a legjobb könyvet. Vagyis minden év kihívás volt a számomra. Aztán eljött a pillanat, amikor megtaláltam. Ennek 4 éve. Azt mondtam akkor, hogy igen, ameddig csak lehet, én ezekből a könyvekből szeretnék tanítani.
2014. szeptember 2., kedd
Ahogy én kezdem a tanévet - "háttérmunkálatok"
Gyakran hallom a kedves szülőktől így a nyári szünet vége felé, hogy alig várják, hogy elkezdődjön az iskola. Hát most ők fellélegezhetnek, hiszen ez a tanév is elkezdődött végre! Régebbi bejegyzéseimben írtam már arról, hogy én mit csinálok az osztályommal az első napokban. Most azokat az ötleteimet szeretném közzétenni, amelyek "háttérmunkák", és lehet, hogy nem olyan látványosak, de hasznosak, és megkönnyítik az elsős-másodikos gyerekek életét, és amiket én a legelső osztályomtól kezdve mindig alkalmazok.
2014. augusztus 28., csütörtök
Névkártyák tanévkezdésre - kincsek Valikától
Mivel ebben a tanévben újra elsős (is) leszek, gondoltam, készítek egy kis névkártyát a gyerekeknek a padra. Nem mintha olyan nehéz lenne 8 nevet megjegyezni, de hogy az ő szemük is szokja a betűket, és minél hamarabb be tudjanak majd segíteni a füzetek kiosztásában. (Egyébként erre van egy másik módszerem is: megkérem a szülőket, hogy minden könyvre és füzetre a gyermekük neve mellé rajzolják oda az óvodai jelét is. Így könnyen megy a beazonosítás.)
2014. augusztus 26., kedd
Képes napló 35.
Mint a lentebbi képekből látni fogjátok, ezt a bejegyzést jóval korábban, rögtön a tanév végén kezdtem el írni, aztán a sok elfoglaltság miatt csúszott, csúszott, és csúszott a közzététel. Végül, mire elkészült, már véget is ért a nyári szünet. Ebbe a képes naplóba így aztán került minden: munka, munka, munka, költöztetés haza, vissza, haza, egy kis szórakozás és nyaralás. Akinek van kedve, nézze meg a képeket és olvassa el az én kis naplómat.
2014. július 6., vasárnap
Balatonnál sej, haj, de jó...
Az idén 75 gyereket vittünk a zánkai Erzsébet táborba, és úgy alakult a helyzet, hogy én voltam az egyik kísérő. Aki táboroztatott már, az nagyon jól tudja, hogy ez nekünk nem nyaralás volt, hanem munka. Persze ezt is lehet többféleképpen csinálni, úgy hozzáállni, hogy más is hozzáférjen, de én nem az a típus vagyok. 8 tanuló jelentkezett az osztályomból, akiknek a pót anyjuk lettem erre a pár napra.
2014. június 21., szombat
Szerelmes cicák és teatartó baba textilből
Mint ahogy már írtam egy korábbi bejegyzésemben, nyári tervem a patchwork (foltvarrás) technikájának elsajátítása. Terveim között szerepel terítő, párna és táska is. Pillanatnyilag azonban ezzel is úgy vagyok, mint tavaly a horgolással, nem akarom nagy fába vágni a fejszémet. Míg eljön a megfelelő idő az alkotásra, addig kabalákat készítek, amit később elajándékozhatok bárkinek.
2014. június 19., csütörtök
..., akáció, Vakáció
Végre ez a nap is eljött! Tegnap kiosztottuk a bizonyítványokat, így a mai naptól ténylegesen megkezdődött a Vakáció a gyerekeknek. Az utolsó két hét a felmérésekről, kirándulásról, játékról és természetesen a kreatívkodásról szólt. Kár, hogy vége!
2014. június 11., szerda
"Spontán család" nyaral
Nem akarok úgy járni, mint a májusi képes naplóval, ezért gyorsan a nyakatokba zúdítom a hosszú hétvége eseményeit. Ez a bejegyzés a családunkról szól, mi vagyunk a Spontán család. A bejegyzés végére ti is érteni fogjátok, hogy miért.
2014. június 10., kedd
Marionett baba és társai vécégurigából
Lassan a nyakunkon a nyári szünet, gondoltam megmutatom, milyen jó kis dolgot találtam a Pinterest-en: marionett bábokat. Vécéguriga és fonal szükséges hozzá (ami nekem a nagy kedvencem), illetve egyéb otthon fellelhető "lom".
Képes napló 34.
Nem akarom ecsetelni, hogy mennyire zsúfoltak a napjaim, mert aki hasonló cipőben jár, mint én, az nagyon jól tudja. A május különösen mozgalmasra sikerült, és mivel már nem is emlékszem, hogy mikor készült ilyen személyesebb jellegű bejegyzés, gondoltam, épp itt az ideje. (Aztán annyira sikerült betábláznom magam, hogy rendesen belecsúsztam a júniusba, remélem nem gond.)
2014. június 5., csütörtök
Baba dupla papírhengerből
A múlt héten szerdán a nagyokkal volt szakköröm. Mivel a negyedikesek OKÉV mérésben vettek részt, ebéd után hazamentek, és nem jöttek vissza a szakkörre. Így 3 harmadikossal alkottunk.
EZEN az oldalon találtam egy aranyos vécéguris ötletet, gondoltam, könnyű lesz elkészíteni.
2014. június 1., vasárnap
Fuleco, a tatu - kreatívan
Bizonyára nem én vagyok az egyetlen, aki nem várja a foci világbajnokságot. Előre elnézést kérek a szurkolóktól, de engem valahogy hidegen hagy. Azzal küldöm az őrületbe a foci iránt rajongókat, mikor felteszem ezzel kapcsolatos kérdésemet. Vagyis: Mi értelme van annak, hogy 25-26 ember rohangál egy labda után?
2014. május 30., péntek
Textil macik és egyéb ötletek sablonnal
A múlt szombaton egy budapesti kiránduláson vettem részt a lányommal. Voltunk a Planetáriumban, majd a Városligetben. Összekötve a kellemest a még kellemesebbel, megbeszéltem egy találkozót egy kedves internetes ismerősömmel.
Kicsik és nagyok kulturális hete
Lassan két hete, hogy készült utoljára blogbejegyzés, ami tőlem nem egy megszokott dolog. De sajnos vagy hál' Istennek (?) annyi dolog történt az iskolában és itthon is, hogy nem jutott idő a blogra. De most pótolom, szóval nem maradtok le semmiről.
2014. május 18., vasárnap
Ünnepelek
Remek a hangulatom, .... tegnap volt a szülinapom. Most írom az 500. bejegyzést. Hát nem szuper?
"Varázskép" készítése
Tavaly nyáron, mikor táboroztattam a gyerekeket egyik alkalommal strandnapot tartottak. A sok program egyike volt a bohócok műsora. Véletlenül épp az én tanítványomat választották ki az egyik produkcióhoz. Egy képkeretben lévő fekete-fehér képből varázsoltak színes képet a segítségével.
2014. május 17., szombat
Tevékenykedés az Angry Birds figurákkal
Ha már megosztottam néhány kreatív Angry Birds ötletet, mutatom az egyéb feladatokat is, melynek főszereplői ezek a madárkák. Úgyis közeledik a tanév vége, játékosabbra lehet venni a figurát. (Bár én mindig próbálok becsempészni az óráimra egy-két ilyen jellegű feladatot. Sokkal lelkesebbek, ha azt mondom, feladat jön, mintha azt, hogy nyissátok ki a könyveteket!"
Angry Birds kreatívan
Mostani bejegyzésem egy kicsit korábbra nyúlik vissza. Még húsvét előtt jártam az óvodában, hogy találkozzam a leendő elsősökkel. Az egyik kis óvodásnál láttam a piros Angry Birds madárkát, amihez annyira ragaszkodott, még a foglalkozás közben is nála volt. Akkor érett meg bennem az elhatározás, hogy ha ez a madár ennyire népszerű, szeptembertől én bizony velük fogom díszíteni a termet. (Már csak meg kell néznem néhány mesét, hogy képben legyek a szereplőket illetően is.)
2014. május 15., csütörtök
Az emberi testről tanulunk 2.
Pontosabban fogalmazva: tanultunk. Ugyanis befejeztük ezt a témát, és egy másikra tértünk át. Korábban mutattam néhány ötletet, és most már elmondhatom, hogy néhányat nekünk is sikerült megvalósítanunk. Volt, amit egy az egyben átvettünk ...
2014. május 14., szerda
Ügyességi játék újratöltve
Majdnem pontosan két éve annak, hogy Pet palackból készült ügyességi játékot ajándékoztam a fiú tanulóimnak (a lányok mást kaptak). Láttam a lányokon, hogy ők is szeretnének, így készítettem velük, később pedig a napközisekkel is, egy helyettesítés alkalmával. (Itt mutattam ehhez többféle ötletet is.) Nagyon tetszett a gyerekeknek, utána versenyt is rendeztünk belőle.
2014. május 9., péntek
Valika kincsei: Hernyó a holdon
Az utóbbi hetekben egyre több és több feladat hárult rám (ránk), így a héten eljutottam arra a szintre, hogy már nem volt erőm a kézműves szakkörre ötletet keresni. (Van ez így.) Ezt azért mertem megtenni, mert tudtam, hogy drága jó kolléganőnk "hagyatéka" között biztosan találok kedvemre valót.
2014. május 5., hétfő
Elkészültünk: Anyák napi ajándékok 2.
Nemcsak hogy elkészültünk, de már át is adtuk.
Úgy alakult ugyanis a helyzet, hogy a múlt hét annyira rövid volt, hogy bár a virágok elkészültek, már nem volt idő csokorba kötni. Így ez a mai napra maradt. Mindössze 10 percre volt szükségünk, de múlt szerdán nem volt meg ez a 10 perc. Így nem tudtam korábban mutatni, csak most.
2014. április 29., kedd
Az emberi testről tanulunk
Pár hete a testünkről és életműködésünkről tanulunk. Szóba kerültek már a testrészeink, a csontok, az izmok, a test védelmi vonala (a bőr), szervezetünk központja (az agy). Sajnos a tavaszi szünet, az anyák napi készülődés és az úszás is közrejátszott abban, hogy nem volt lehetőségünk "szorosabb kapcsolatba" kerülni ezzel a témával.
2014. április 27., vasárnap
Anyák napi ajándék vécéguriból és tojástartóból
Még mindig keresgélek az anyák napi ajándékokat illetően. Bár egy sziluettes kép már készült, de ugye kell még valami virágféleség. Mutattam már virágokat is az előzőekben, ez a bejegyzés azért készült, mert itt vécéguri és tojástartó a szükséges alapanyag. Mivel találtam jó párat, gondoltam megérdemel egy külön bejegyzést.
Anyák napi ajándékok nem csak papírból
Lehet, hogy nem épp találó a cím, de most olyan anyák napi ajándékötleteket szeretnék mutatni nektek, amihez egyéb alapanyagokra is szükség lesz, mint a papír.
Minden évben kétféle ajándékkal készülünk. Van egy képeslap jellegű megoldás, ahová verset írnak a gyerekek, és van valamilyen virágos megoldás.
2014. április 25., péntek
Elkészültünk: Anyák napi ajándékok 1.
Tegnap írtam egy bejegyzésben, hogy sziluett képet szeretnék készíteni a gyerekekkel anyák napjára. Ma sikeresen elkészültünk vele, illetve még egy képpel. A kolléganők ugyanis azt mondták, hogy szép, szép az elgondolás, de nem biztos, hogy mindenki felismeri benne a gyermekét, vagy unokáját. Így aztán készült egy ceruzarajzos kép, amit színes kartonra ragasztottunk, illetve lett egy sziluettje is mindenkinek.
2014. április 24., csütörtök
Sziluett kép, mint anyák napi ajándék
Amikor főiskolás koromban Odesszában voltam, egy alkalommal láttam egy embert -egy sziluett művészt-, aki néhány perc alatt egy fekete papírból elkészítette bárkinek a sziluettjét. Egy kisolló segítségével. Akár fényképről is. Fantasztikus volt! Mivel más helyen festetni is lehetett, végül én amellett döntöttem. (Később aztán sajnáltam.)
Most, az ötletek keresgélése közben számos helyen találkoztam sziluett képekkel. Gondoltam, ez nem lehet véletlen, ki kell próbálni nekünk is.
2014. április 23., szerda
Pop up anyák napi képeslapok
Húsvét előtt akadtam rá egy pop up képeslapra, aztán elkezdtem keresgélni még többet, és szerencsére találtam is. Az osztályommal és a szakkörön el is készítettünk közülük egyet-egyet. Gondoltam, anyák napjára is nézek valami hasonlót, mert nekem nagyon tetszik ez a technika, és gondolom nem vagyok vele egyedül. Sablon alapján nagyon egyszerű elkészíteni. Találtam könnyebbet, nehezebbet. Nézzétek meg, és ha megtetszik valamelyik, készítsétek el az osztályotokkal, ovis csoportotokkal, vagy olyan valakivel, aki meg szeretné ajándékozni az anyukáját!
Anyák napi ajándékötletek papírból
Az elmúlt két napban sokat keresgéltem az interneten, de sajnos nem volt olyan szerencsém, mint máskor. Pontosabban szólva láttam jó pár ötletet, illetve egy kedves ismerősöm is küldött át egyet, de valahogy egyik sem volt az igazi. Ne értsetek félre, mind nagyon jó. Csakhogy...
Máskor, mikor nézegetem az ötleteket, meglátok valamit, és egy belső hang azt mondja: "Ez az!" Na, most nem jött ez a belső hang, úgyhogy vacillálok.
Addig is mutatom nektek, ti hátha hamarabb tudtok dönteni.
2014. április 17., csütörtök
Játékfelhívás: Húsvéti hímestojás verseny
Éppen csak egy szösszenetnyi szünetet tartottam a nagytakarítás közben, gondoltam, megnézem az e-mail-jeimet. Ekkor olvastam egy kedves olvasóm kérését. Mivel a lányom révén Debrecen közel áll a szívemhez, nem tudok nemet mondani a kérésének. Remélem, hogy ők nyernek, és engem is visznek magukkal. (Csak viccelek.)
Húsvéti kreatívkodásaink
Végre tavaszi szünet! Mielőtt belevetném magam a nagytakarításba, gondoltam megmutatom azokat a munkákat, amiket a gyerekekkel készítettünk szakkörön, technika órán vagy csoportos foglalkozáson. Az ötletek nagy részét korábban mutattam, most a kész műveken a sor. De azért hoztam újakat is.
2014. április 15., kedd
Ajándék az ovisoknak húsvétra
Szeptemberben újra elsős leszek, mint ahogy már írtam róla. A múlt héten meglátogattam a leendő elsősöket, és megbeszéltük az óvónénivel, hogy a héten is benézek hozzájuk, ismerkedni velük. (Persze amúgy ismerem őket, hiszen a faluban találkoztunk már, de azért ez mégiscsak más.)
Gyors húsvéti asztaldísz
Pár hete úszni járnak tanulóink. Az osztályom fele csütörtökönként járt egy pályázat révén, a másik fele, a harmadikosok felével most jár hétfőnként és keddenként. Felváltva kísérünk a harmadikos kolléganővel, illetve álljuk a frontot itthon. Tegnap én maradtam, és úgy alakult az idő, hogy nem tudtunk kimenni az udvarra, így kénytelen voltam gyorsan kitalálni valamit. Persze játszhattunk is volna a teremben, de én valami maradandót szerettem volna alkotni velük, amit haza is tudnak vinni.
2014. április 13., vasárnap
Geometria játékosan 2.
Tavaly éppen ez idő tájt írtam itt arról, hogy milyen játékos feladatokkal gyakoroljuk a vonalzó használatát, a kerület és területmérést. Eltelt egy év, újra terítéken van a téma. Most sem estek túlzásba a gyakorlásra szánt idővel, de azért én valahogy csak próbálok rá elegendő időt keríteni.
2014. április 10., csütörtök
Keresd a különbséget!
Nem tudom, hogy mi az oka, de az utóbbi napokban nem tudnak a tanulóim órán figyelni. Bizonyára az időjárás a hibás, de azt tapasztalom, hogy hiába mondok bármit, néha meg sem hallják. Gondoltam épp itt az ideje előszedni azokat a kis feladatlapokat, amit jó pár évvel ezelőtt szedtem le a Picasa-ról.
2014. április 7., hétfő
Hangszerkészítés otthon
Korábban írtam, hogy a Látható hangok programcsomag feldolgozása során számos hangszerrel fogunk megismerkedni. Keresgéltem, és mutattam is otthon készíthető hangszereket.
Véletlenül a Youtube-ra tévedve aztán számos olyan kis videót láttam, ahol hangszereket készítenek, és meg is szólaltatnak. A szívószálas megoldást ki is próbáltam. Tényleg szól! Már csak egy kis szusszanásnyi időre volna szükségem, és elkezdhetnénk a hangszerek nagyüzemi gyártását.
Egyszerű húsvéti ötletek kicsiknek
A múlt héten voltam az oviban, megnézni a leendő elsősöket. Máskor gyakrabban mentem hozzájuk, de most olyan az órarendem, hogy vagy a reggeli gyülekezőnél lehetnék ott, vagy a tízóraizás alatt. Viszont arra gondoltam, ha esetleg össze tudnánk hozni pár alkalmat, készíthetnénk együtt valamit. Húsvéthoz közeledve mi mást lehetne, mint nyuszit, tyúkot, esetleg kiscsirkét.
2014. április 4., péntek
Nyuszi szív formából
Majdnem egy éve, anyák napja előtt írtam azt a bejegyzést, melyben szív formából készült állatkákat mutattam. Akkor én Ovivarázs katicáit készítettem el, és azzal díszítettem a termet.
Húsvéti ötletek sajtosdobozból
Van új a nap alatt, legalábbis nekem. Lehet, hogy csak az én figyelmemet kerülte el eddig, de most a Pinterest segítségével olyan ötleteket találtam, aminél a sajtosdoboz az alapanyag. Az pedig van nekünk bőven, így gondoltam, egyet-kettőt megvalósítok ezek közül.
2014. április 1., kedd
Húsvéti ötletek vécéguriból
A másik nagy kedvenc. Szeretem, mert ingyen van, kis idő ráfordításával mutatós dolgokat lehet készíteni belőle, és a gyerekek is eredményesen tudnak vele dolgozni, már első osztályban is. Jelenlegi osztályommal is gyakran használtuk alapanyagként.
Számtalan formában láttam már, hogy hogyan válik a vécéguri nyuszivá, vagy tyúkanyóvá, kiscsirkévé, de amiket az elmúlt napokban találtam, arra azt mondom, hogy ez igen. Ilyenkor úgy irigylem ezeket az embereket. Hogy miket bele nem látnak egy vécégurigába!
Számtalan formában láttam már, hogy hogyan válik a vécéguri nyuszivá, vagy tyúkanyóvá, kiscsirkévé, de amiket az elmúlt napokban találtam, arra azt mondom, hogy ez igen. Ilyenkor úgy irigylem ezeket az embereket. Hogy miket bele nem látnak egy vécégurigába!
Mértékegység flipbook
Mikor a tanév elején (úgy októberben) elkészítettem és közzétettem a helyiértékek gyakorlásához a flipbook-ot, kaptam egy e-mail-t Sacitól, aki mértékegységes flipbook-okat készített. Mivel akkor nem sok időt töltöttünk a mértékegységekkel, nem volt időm elkészíteni. A múlt héten viszont újból előjött a téma. (Bár azt sosem fogom megérteni, hogy miért csak 3 órát szán a tanmenet egy-egy mértékegység gyakorlására, ami semmire sem elég. Ezt szerintem folyamatosan kellene gyakorolni, hogy menjen is a gyerekeknek.)
2014. március 30., vasárnap
Húsvéti és egyéb ötletek tojástartóból
Folytatom a legfrissebb gyűjtéseim bemutatását. A tojástartó az egyik nagy kedvencem (a vécéguri mellett), mivel ingyen van, és a felhasználására számtalan ötletet lehet találni az interneten. Így egyértelmű számomra, hogy a két alapanyag közül valamelyiket ismét elő fogjuk venni. Az ötleteket elsősorban a Pinteresten találtam, ami aztán elvitt azokra az oldalakra, ahol az elkészítés menete is megtalálható.
2014. március 28., péntek
Húsvéti ajándékötletek dekorgumiból
Nyakunkon a húsvét, bár azért még van idő, hogy készítsünk néhány ötletes dekorációt az iskolába, vagy otthonra. A múlt héten már készült egyszerű nyuszi és madárka, valamint pop up képeslap szakkörön illetve technika órán. Most szeretném megmutatni azokat az aranyos, nekem tetsző dolgokat, amik közül remélem egy néhány még elkészül húsvétig. Annyi jó dolgot találtam, hogy most próbálom tematikusan megmutatni. Jöjjenek először a dekorgumis megoldások, mert ezek elkészítése a hétvégi terveim között szerepel.
DIY hangszerek gyerekeknek
Miközben a hangszerek képeit, és egyéb, a tanításhoz használható dolgokat keresgéltem, arra gondoltam, - de Ági is ajánlotta,- hogy ha nincs hangszerünk, készítsünk. Később eszembe jutott, hogy az év elején csináltunk csörgődobot, ami végül is már egy ilyen hangszer. (Élvezték is a gyerekek, bár az inkább csak zajkeltésre volt jó, mivel nem tudtuk a dobolás ritmusát befolyásolni. De akkor nem is az volt a cél.)
A hangszerek csodálatos világa 2.
Egyik korábbi bejegyzésemben írtam, hogy a Látható hangok programmal dolgozunk ebben a félévben, ami a szövegértésben nyújt majd nagy segítséget. A feladatlapok feldolgozása során jóval több hangszert fogunk megismerni, mint ami a tantervben előírt. Mivel én sem vagyok ebben a témában annyira járatos, mint szeretném, keresgélni kezdtem. Mutattam is nektek, hogy mi mindent találtam ezzel kapcsolatban.
E bejegyzés révén ismerkedtem meg Ágival, aki az elmúlt pár napban nagyon sok, hasznos információval és anyaggal látott el. Az ő jóváhagyásával most veletek is szeretném megosztani ezeket a dolgokat.
2014. március 21., péntek
Pop up húsvéti képeslapok
Ismeritek a pop up technikát? Én a héten bukkantam rá egy aranyos képeslapra, ami ezzel a technikával készült. Mivel úgyis közeleg a húsvét, nem vártam vele, gyorsan el is készítettük. Szinte mindenkinek tökéletesre sikerült. Büszkén mutogatták utána a többieknek. Az ötletet itt találtam. Sablon és fázisfotó is van a magyarázat mellé, így nem lehet elrontani.
Egyszerű nyuszik, madárkák, virágok papírból
A héten a kicsikkel volt kézműves szakköröm, ezért olyan ötletet keresgéltem, ami mutatós és könnyen elkészíthető. Nagy örömömre találtam is hamar. Néha ugyanis csak ülök a gép előtt, és hiába a sok lehetőség, valahogy egyik sem lopja be magát a szívembe. Ezek rögtön megtetszettek.
Szakkörön aztán sikerült kétféle aranyos munkadarabot elkészíteni mindenkinek, sőt a másodikból akár hármat is. Attól függően, hogy ki milyen ügyes és precíz volt.
A hangszerek csodálatos világa
A Látható hangok program használatához szükségem volt a hangszerek képeire. Persze eddig is esett szó hangszerekről, de akkor egyszerűen megnéztük az ének könyvben a képeket. Most viszont egyéb hangszerekről is tanulunk, ami eddig nem került szóba. Meg ha szóba is került, nem nagyon emlékeztek már rá a gyerekek.
Arra gondoltam, hogy majd a Google segítségével egyenként begépelem a nevüket, és választok a képek tömkelege közül. El is kezdtem, és sikerült a Wikipédiáról sok hasznos infóra szert tennem.
Arra gondoltam, hogy majd a Google segítségével egyenként begépelem a nevüket, és választok a képek tömkelege közül. El is kezdtem, és sikerült a Wikipédiáról sok hasznos infóra szert tennem.
Húsvéti PAKK
Gőzerővel haladunk előre márciusban is, amin én már nem is csodálkozok. Csak azt sajnálom, hogy sok dolgot nem tudok megmutatni nektek. De ami késik, az nem múlik.
Amit viszont most szeretnék közkinccsé tenni, az egy bizonyos húsvéti pakk. A korábban már mutatott pakkok szerzője elkészítette a húsvéti összeállítását is. Ha ti is úgy vagytok, mint én, hogy nincs sok időtök keresgélni, itt egy jó kis lehetőség.
Forrás |
2014. március 17., hétfő
Játékos feladatok a műveletvégzés sorrendjének gyakorlására
Előző bejegyzésemben a műveletvégzés sorrendjének tanításáról írtam, pontosabban arról, hogy én hogyan szoktam magyarázni ezt a tanítványaimnak. Akik tanítanak, azok tudják, a szülők pedig látják, ha nyomon követik gyermekük tanulmányait, hogy erre a témára nem sok órát szán a tankönyv. Az általam használt figurák annyira beváltak, hogy nem is volt szükség másra. Most viszont, hogy ezres számkörben dolgozunk, úgy látom, van egy kis gond néhány gyerekfejben. Így szükség van néhány játékos feladatra. Az elmúlt pár napban sikerült találnom néhány jó játékot, amit most nektek is megmutatok.
2014. március 15., szombat
Egyszerű papírvirág
Az utóbbi időben annyi mindennel kell hogy foglalkozzunk, hogy egyre nehezebben tudom összehangolni a dolgokat. Készülünk a Kicsik és nagyok kulturális hetére, az Okév mérésre, ott a Látható hangok projekt, a gyerekek egy része úszni jár, közben nyakunkon a tavasz, március 15-e, jön a húsvét, majd az anyák napja. Szóval nem tudom, hogy más hogyan oldja meg, de nekem nagyon nehezen sikerül.
2014. március 14., péntek
Műveletvégzés sorrendje - törpékkel
A műveletvégzés sorrendje egy olyan téma, amit én nagyon szeretek. Végre egy olyan dolog, amit az első magyarázatra megértett (másodikban) a mostani osztályom (is)! És ez higgyétek el, nagy szó! A héten a kollégák között szóba került, gondoltam, megosztom veletek, hogy nekem hogyan sikerült ezt megértetni a tanítványaimmal anno.
Napi beszélgetési (fogalmazási) témák 2.
Előző bejegyzésemben említettem, hogy a fogalmazás elősegítéséhez keresgéltem ötleteket az interneten, és találtam is néhány oldalt. Az volt a tervem, hogy minden reggel 8 előtt felteszek egy-két kérdést, amire pár perc alatt írásban válaszolnak a gyerekek. Aztán rájöttem, hogy ez kivitelezhetetlen, mivel csak 2 reggel kezdek velük. Így marad ez a két reggel, viszont így is heti szinten 4 témát jelent. Az is több, mint a semmi. Viszont épp itt az ideje, hogy megmutassam nektek a többit is.
2014. március 8., szombat
Napi beszélgetési (fogalmazási) témák 1.
Az előző bejegyzésben már írtam, hogy gond van a fogalmazással. Akárhogy magyarázok, valahogy nem jutunk előrébb. Hiába a sok feladat, amikor oda kerül a sor, hogy önállóan kellene írni a gyerekeknek egy történetet, megáll a tudomány.
(Mielőtt valaki azt gondolná, hogy most jut eszembe, elárulom, hogy eddig is készültek már vázlatok, leírtuk az olvasott mesék tartalmát, de konkrét, önálló elbeszélő fogalmazással a tanmenet alapján egy hónapja próbálkozunk. Heti 1 órával számolva ez 4 fogalmazás.)
2014. március 7., péntek
Történetalkotás képsorról
Egyszer valaki azt kérdezte tőlem a blogon, hogy csak matekos ötleteket "találok". Bizonyára már unta a sok bejegyzést ezzel kapcsolatban. De ha azzal van a gond, természetes, hogy azt próbálom valami játékos módon gyakorolni. Most viszont eljött az idő, hogy néhány bejegyzés erejéig a fogalmazás kerüljön előtérbe.
Próbálunk fogalmazást írni, de valahogy nyögvenyelősen megy. (Ez már az előző osztályomnak is gond volt anno.) Hogy mi ennek az oka? Ahogy az Oszkár című filmben elhangzik: "Tudni tudtam, csak nem sejtettem". Talán tudom, vagy csak sejtem, nem is az a lényeg. A lényeg, hogy valahogy szülessenek fogalmazások.
2014. március 5., szerda
Magatartás, szorgalom értékelése 5.
A múltkor olvastam a Facebook-on, egy tanév eleji bejegyzésben, hogy valaki ötleteket kért a magatartás és szorgalom értékeléséhez. Nem tudom, ki hogy csinálja, mindenesetre én meglepődtem egy-két hozzászóláson. Ugyanis én azok közé a kollégák közé tartozom, akik valami más (látványos, látható?) módon próbálják ezt "nyilvántartani". A bejegyzést író (egyes) kollégák viszont azt írták, hogy mi az hogy lufi, meg katicabogár. Baj van azzal a közösséggel, ahol már ilyen eszközökre van szükség. Mert ő simogatással és mosollyal jutalmaz, ösztönöz. Nem tudom, és nem is akarok vitát nyitni, senki sem lát bele más osztály munkájába, az ottani gyerekekbe. Biztos van olyan közösség, ahol elég egy pillantás, és mindenki csendben ül és dolgozik, hozza a felszerelését, tanul és csinálja a háziját. Az én osztályom (sajnos) nem ilyen. Nekem muszáj trükköznöm.
2014. március 4., kedd
Jószívűség - teszt és játék
Gondolkodtam, hogy milyen címet is adjak ennek a bejegyzésnek, ami felkelti az érdeklődéseteket, de nem tudtam frappánsabbat kitalálni. Viszont nagyon érdemes végigolvasni, és ami fontosabb: a játékot kipróbálni. Tanulságos, sok dolog derül ki pillanatok alatt a gyerekekről. A teszt kicsit hosszadalmasabb, és szerintem eléggé általános dolgokat ír az értékelésnél, de azért abból is kiderül egy-két dolog.
2014. március 3., hétfő
Mozgásos játékok a törtek gyakorlására
Tudom jól, hogy azt ígértem, leállok a törtes témával, de nem tehetem. Kicsit nehezen megy az osztálynak, ránk fér egy kis gyakorlás, meg amúgy is, ma nyílt nap volt. Gondoltam, beiktatok az órába egy-két mozgásos feladatot az érdeklődés felkeltésére, illetve a punnyadás ellen. Persze úgy, hogy a szülőket is bevontam. (Nálam nem lazsálhat senki.)
2014. február 27., csütörtök
Társasjátékok a törtek gyakorlásához
Van egy olyan mondás, hogy a jóból is megárt a sok. Remélem, nem ez lesz az első gondolatotok, ha meglátjátok ezt a bejegyzést. Már megint, vagy pontosabban fogalmazva, még mindig a törtek. Ígérem, nem mutatok több törtes gyakorlót, de ezt még szeretném megosztani veletek. (Lesz még, de ott típusfeladatokat fogok mutatni.)
2014. február 26., szerda
Szemléltetőeszközök a törtek tanulásához
Belekezdtetek már? Mármint a törtekbe. Mi már igen, de a harmadikosaink még nem. Gyorsan mutatom, hogy milyen látványos kis dolgokat találtam a tegnapi keresgéléseim közepette.
Ha kinyomtatjátok és elkészítitek ezt az aranyos hajtogatós szemléltetőeszközt, a gyerkőceitek biztosan fogják érteni, hogy mennyi egy egész, és hogy 1 negyed miért egyenlő 2 nyolcaddal vagy 3 tizenketteddel.
Az ötlet innen származik, én annyit módosítottam rajta, hogy a kész eszköz hátoldalára felragasztottam két papírcsíkot, amire az 1 ketted került. Szerintem így teljes, bár ezt nem lehet egymásba átlapozni, mint a többi részt.
Játékok feladatlapok a törtek gyakorlásához
Az előző bejegyzésemben írtam, hogy elkezdtük a törteket venni. Ha túl vagyunk az alapokon, gyakorlásnak jöhetnek a különböző játékos feladatlapok. Tavaly nem volt lehetőség ilyen jellegű játékokra, csak bingóztunk egyet, meg rakosgattuk a törtrészeket. Remélem, most több óra lesz rá, így játékra is több idő jut majd.
Mutattam már azt a bizonyos "Kockázás" nevű játékot, amit mi anno egyszerűen csak egy négyzetrácsos lapon játszottunk. (Innen a neve.) Mivel tetszett a gyerekeknek, azóta matek órán is előkerült (itt írtam róla, szabállyal együtt), most ismét bevetem, hiszen a törtekhez is van egy feladatlap.
2014. február 24., hétfő
Ötletek a törtek tanításához
Holnap a törtek jönnek ismét matek órán. Kíváncsi vagyok, hogy mennyire fog gondot okozni, mivel tavaly elég jól értették. Azért mondom ezt, mert az írásbeli osztás is az első órán ment a legjobban. Persze a feladatok is egyszerűek voltak, aztán egyre nehezedtek. Végül mindenki belejött, 2-3 gyereknek okoz még továbbra is gondot, de remélem egy kis gyakorlás után, mire jön a dolgozat, nekik is fog menni.
Most viszont, hogy jól kezdjük a témát, előkerestem néhány olyan ötletet, amit már korábban találtam és mentettem a gépemre.
Kezdésnek, mintegy ismétlésként kapnak majd a gyerekek egy olyan lapot (amit itt most színesben láthattok), ahol kiszínezik az egyes törtrészeket, majd össze is hasonlítják őket.
Kezdésnek, mintegy ismétlésként kapnak majd a gyerekek egy olyan lapot (amit itt most színesben láthattok), ahol kiszínezik az egyes törtrészeket, majd össze is hasonlítják őket.
Forrás |
2014. február 21., péntek
Szövési technikák, eszközök
Gyermekkoromban a családunk nagyon sokszor szőtt, pokrócot. Persze nemcsak anyukám és nagymamám, hanem mi is. Mindig versenyeztünk a húgommal, hogy ki sző többet. Azt lestük, hogy mikor tűnik már fel a fonalon a "jegy", amikor át adtuk a szövés lehetőségét a másiknak. Aztán persze büszkén mondtuk anyukánknak, hogy ki hány jegyet szőtt. Ezek az emlékek ugrottak be a héten, a szövés kapcsán.
2014. február 20., csütörtök
Szőttünk
Még a nyári szünetben találtam néhány ötletet szövéssel kapcsolatban, ami annyira tetszett, hogy már akkor tudtam, hogy valamikor, valakivel el fogok készíteni közülük néhányat. Technika órán is tananyag a fonalmunka, csak ugye az alapanyag... (Mi nem szedünk osztálypénzt, ha akarok valamit, általában megveszem az osztálynak, és abból dolgozunk.) Aztán, hogy jött ez a kézműves szakkör, a keretből beszereztem néhány gombolyag fonalat.
Az elmúlt hetekben kipróbáltuk a papírszövést, így kellő tudással a birtokunkban a héten belevágtunk az "igazi" szövésbe. Mindenki annyira precízen dolgozott, hogy kevés volt a másfél óra, de ma a szünetekben volt lehetőség a folytatásra. Két kislány kivételével el is készült mindenki. (Ők elfelejtettek bejönni.)
Forrás |
2014. február 18., kedd
2. blogszülinap
Kedves Olvasóim!
Hogy mennyire gyorsan szaladnak a napok, mi sem bizonyítja jobban, hogy ünnepelek ismét. Ma két éve, hogy elkezdtem a blogolást, a mai a 450. bejegyzés. Hát nem klassz?
Hogy mennyire gyorsan szaladnak a napok, mi sem bizonyítja jobban, hogy ünnepelek ismét. Ma két éve, hogy elkezdtem a blogolást, a mai a 450. bejegyzés. Hát nem klassz?
2014. február 16., vasárnap
Feladatlap készítő - Labirintusos műveletek
Továbbra is matek, most egy kis labirintusos gyakorló.
Mindig is jobban szerettem azt a fajta gyakorlást, ahol a gyerekek azt hiszik, hogy csak játszanak. Ezért is örültem meg, amikor ráakadtam az alábbi oldalra. Itt aztán mindenki kedvére készíthet labirintust, gyermeke vagy tanítványa képességének megfelelően. Ki lehet választani, hogy milyen műveletet szeretnénk gyakorolni, hány mezőből álljon a tábla, és milyen nehezek legyenek a feladatok. Holnap ismét napközizek, így készülök néhány feladattal.
1. osztály |
Társasjáték az osztás gyakorlásához
Korábbi bejegyzéseim között számos ötletet találhattatok a szorzó és bennfoglaló tábla gyakorlásához, most néhány egyszerű társasjátékot szeretnék megosztani veletek.
A fiúk nagy kedvence lehet ez a Forma 1-es gyakorló. A külföldi oldalról letölthető a játéktábla és a kártyák is. 10 kisautóra lesz hozzá szükség, amiket a számozott pályákra kell állítani. Ezután nincs más hátra, mint húzni egy kártyát, megválaszolni az eredményt, és a megfelelő számon álló autóval előrébb gurulni egy mezőnyit. Vajon melyik autó ér először célba?
Forrás |
2014. február 12., szerda
Osztás gyakorlása játékos feladatlapokkal
Még a nyári szünetben találtam rá azokra a feladatlapokra, amiket a műveletek gyakorlásánál lehet hasznosítani. Néhányat már mutattam is nektek. Gondoltam, a szorzásos, osztásos feladatlapokat és egyebeket is majd akkor osztom meg veletek, amikor használjuk. Aztán az utóbbi időben annyira összecsaptak a hullámok, hogy nem jutottam el odáig.
Most viszont szeretnék megmutatni néhány osztásos játékot, mivel épp időszerű. (Gondolom más iskolákban is most járnak a szorzásnál, illetve az osztásnál.) Van, amit "magyarosítottam", van, amit egyszerűen kinyomtattam és tollal írtam rá az általunk tanult osztási formát. De mivel tudom, hogy még pár napig sok-sok mindent kell elkészítenem, gyorsan mutatom.
Most viszont szeretnék megmutatni néhány osztásos játékot, mivel épp időszerű. (Gondolom más iskolákban is most járnak a szorzásnál, illetve az osztásnál.) Van, amit "magyarosítottam", van, amit egyszerűen kinyomtattam és tollal írtam rá az általunk tanult osztási formát. De mivel tudom, hogy még pár napig sok-sok mindent kell elkészítenem, gyorsan mutatom.
Kincskereső játéknak neveztem el, mert aki helyesen végzi el a műveleteket, bejárja a szigetet, és megtalálja a kincset, amit a kalózok ástak el a szigeten. A megadott oldalon egyéb szigeteket is találhattok (én kilencet láttam), így több napon keresztül lehet kalózkodni, kincset keresni. (Arra ügyeljetek azonban, hogy a regisztráció után, egy hónapban csak 10 feladatlapot lehet ingyen letölteni!)
Forrás |
Téli olimpia 2014. Alpesi sí - Műlesiklás a tanteremben
Első sportág, amit választottam, az alpesi sí volt, azon belül is a műlesiklás. (Már ha a Wikipédián lévő dolgokat jól értelmeztem.) Persze kis "alpesi sí", kis "műlesiklás".
Valentin napi képeslapok
Nem akarok sokat (mellé) beszélni arról, hogy fontos-e a Valentin nap, pláne az alsó tagozaton, mert megoszlanak a vélemények az egész ünneppel kapcsolatban. Döntse el mindenki maga! Holnap viszont két rajzóránk is lesz, így belefér, hogy készítsünk valamit Valentin napra. Nagyon sok dolgot lehet találni a neten, amit meg szeretnék mutatni, az két különleges képeslap.
2014. február 10., hétfő
Téli olimpia 2014. - síelő, szánkózó "emberek"
Ahogy már az előző bejegyzésben írtam, szeretnék az osztályommal egy mini olimpiát rendezni, de ugye ami kis hó esett is, mára már teljesen elolvadt. Így kénytelenek leszünk a teremben, némi kis csalafintasággal "sportolni".
Tavaly készítettünk síelő embereket (sajnos), így most azt nem lenne értelme újra elkészíteni. Pedig szuper kis versenyt lehetett volna azzal is rendezni.
Ahogy a fotón is látszik (az eredeti ötletnél) szívószál van a talpak közé ragasztva, így egy madzagon szépen csúszik. Hátha valakinek megtetszik és szeretné elkészíti, azért mutatom ismét.
Forrás |
2014. február 9., vasárnap
Téli olimpia 2014. Hokipálya cipős doboz tetejéből
Amikor két éve a nyári olimpiai játékok folytak, az osztályomban mi is rendeztünk mini olimpiát. Most is valami hasonlót szeretnék kitalálni, ezért már el is kezdtem a keresgélést. Amit először találtam, az alábbi oldalon, egy hokipálya. (A szerző azt írta, hogy további tevékenységeket is fog mutatni az olimpiához kapcsolódóan. Tehát érdemes lesz később is visszanézni.)
Papírszövés
A Valikától kapott ajándékok között találtunk két csomag papírszövéshez szükséges fűzőlapot, illetve egy csomag (30 db) fűzőtűt. Nem volt kérdés, hogy rövid időn belül megmutatom a gyerekeknek ezt a technikát. A múlt héten szakkörön és órán is készítettünk "babaszőnyeget", természetesen a lehető legegyszerűbb mintával.
Aztán a hétvégén gondoltam, keresek még egyéb mintákat, mert emlékszem, gyermekkoromban én is nagyon szerettem szőni, és arra is, hogy bármilyen mintát tudtunk készíteni. Csak arra nem emlékeztem, hogy hogyan is került a szőnyegre egy tulipán, vagy egy ház.
Találtam is néhány jó oldalt, ahol különböző mintájú szőnyegeket, illetve a tervezéshez leírást is találtam. Aztán beugrott. Hát persze, mi is így csináltuk, csak hát olyan régen volt!
Találtam is néhány jó oldalt, ahol különböző mintájú szőnyegeket, illetve a tervezéshez leírást is találtam. Aztán beugrott. Hát persze, mi is így csináltuk, csak hát olyan régen volt!
Forrás |
Forrás |
Forrás |
Ha pedig hullámos vagy cikkcakkos alapra szeretnétek dolgozni, az sem gond, csak egy kis előkészületet igényel. Erre az oldalra kattintva megtudhatjátok, hogyan készül az alábbi szépség.
Remélem felkeltettem az érdeklődéseteket, és ha eddig nem készítettetek ilyet,
most kipróbáljátok ezt a fajta szövést.
2014. február 8., szombat
Játékos feladatok Matrjoska babával
Ha valamire rákattanok, akkor arra rá vagyok kattanva, szépen magyarul megmondva. Persze ez nem azt jelenti, hogy most már a csapból is Matrjoska fog folyni, csak az történt, hogy találtam egy orosz oldalon néhány olyan típusú feladatot, mint ami a korábbi pakkokban volt, (persze nem annyit), orosz nyelven, a Matrjoska babával.
Annyiban másabb ez az összeállítás, hogy itt arról is lehet olvasni, hogy hogyan készül a baba, illetve egy kis babakészítési történelmet. Természetesen képekkel illusztrálva. Ízelítőül mutatok néhány feladatot.
Annyiban másabb ez az összeállítás, hogy itt arról is lehet olvasni, hogy hogyan készül a baba, illetve egy kis babakészítési történelmet. Természetesen képekkel illusztrálva. Ízelítőül mutatok néhány feladatot.
Ha ellátogattok erre az oldalra, ti is letölthetitek.
Színezz a számoknak megfelelően! |
Keresd meg az egyforma babákat! |
A másik még amit mutatnék, egy matematikai feladat, a számok sorba rendezésének gyakorlásához tízig, illetve 11-től 20-ig, Matrjoskával. Ez is az előző oldalról való, csak más bejegyzésből.
Végül egy másik oldalon találtam még fejlesztő feladatokat, így a három már PAKKÉNT is működhetne.
Forrás |
Végül egy másik oldalon találtam még fejlesztő feladatokat, így a három már PAKKÉNT is működhetne.
Számozd meg a babákat, kezdd a legkisebbel! |
Melyik babának melyik a barátja? |
Remélem, nektek is megtetszettek ezek az aranyos figurák, és kipróbáljátok a feladatokat!
Jó játékot!
Téli olimpia 2014. Fejlesztő feladatok
Az elmúlt napokban, ha volt egy kis szabadidőm, próbáltam olyan feladatokat keresni, amik kapcsolódnak a téli olimpiához. Egy orosz oldalon fejlesztő feladatokat találtam, amit ma ki is nyomtattam, lamináltam, és majd a jövő héten ki is fogunk próbálni. Ezek a feladatok megismertetnek a téli olimpiai sportágakkal, de közben fejlesztik a memóriánkat, figyelmünket, stb.
Téli sportágak - kártya
Forrás |
Lottó
Forrás |
A 4. extra (Melyik nem illik a többi közé?)
A gyerekek a képeket figyelve észre kell, hogy vegyék, melyik három kép tartozik össze, és melyik nem. Többféle dolgot lehet megfigyelni, így több megoldás van.
Látható hangok
Az elmúlt hetekben egy 30 órás tanfolyamon vettem részt, melynek címe lehet, hogy sok embernek lesz ismerős: Látható hangok. Egy nagyon aranyos hölgy volt az előadó (Dr. Antal-Lundström Ilona, a zenepedagógia professzora), aki nagyon kedves és közvetlen volt. Jó hangulatban telt a 30 óra, sokat énekeltünk, játszottunk, "tanítottunk". Természetesen kaptunk anyagot is, amivel majd az osztályunk tanulóit fogjuk fejleszteni.
Nem akarok sok dolgot írni, mert az oldalukon megtaláltok minden infót, inkább néhány fényképet mutatnék, és megosztanám veletek azt a musicalt, amit készítettünk az Ilonától kapott daloskönyv segítségével. (A Vuk című diafilm rövidített változata, 9 dallal.) Aztán a csapatunk elő is adta a kis művet.
Annyit azért szeretnék elmondani, hogy mi is a programjának a lényege. (Pontosabban fogalmazva idézek az oldalról.)
"A Látható hangok oktatócsomag, amely a kommunikációs kompetencia kifejlesztésére alkalmas pedagógiai program, amely azon a tényen alapszik, hogy a hang mind a nyelvi, mind a zenei kommunikációnak az alapköve. A Látható hangok egy komplex esztétikai programban játékos, népi gyermekdalokkal és érdekes ”hangképekkel” gyakorolja a gyerekek hangmegértési és kifejezési képességét."
Írtatok már musicalt? Én még nem, de ezután fogok. Mert hogy is készül egy musical? Adott egy történet, amit teletűzdelünk hozzá illő dalokkal. (Jelen esetben a vidám zenészek dalaival, de bármilyen dal jó hozzá.) A könyvhöz tartozik 2 CD is, így könnyedén megtanulhatóak, és mivel a legtöbb dalhoz játék is tartozik, biztosan nagy hasznát veszem majd a továbbiakban. Már el is kezdtünk ismerkedni velük, és pár nap után az osztály kedvence lett a 120-as, ami kis manókról szóló, karácsonyi történet. (Nekem is az egyik kedvencem.)
Fekete István:
Vuk
MESÉLŐ: Valahol az erdő mélyén, egy nagy
fa gyökerei között rejtőzködő rókavárban egy kora tavaszi napon nyolc kis róka
született.
1. DAL: Tavaszi dal
(95.)
Mesélő: Apjuk és anyjuk büszkén
szemlélte őket, és nem is sejtették, hogy hamarosan eljön a Simabőrű Ember, a
villámló botjával, meg a kutyáival és feldúlja otthonukat. Csak két kölyök
menekült meg: egy rókalány, akit a Simabőrű hazavitt, és a kis Vuk, akit anyja
időben elrejtett az erdőben.
Karak az öreg róka magányos vadászata
közben panaszos hangra figyelt fel.
VUK: Egyedül vagyok… kicsi vagyok… éhes
vagyok…
MESÉLŐ: Ekkor egy mély hang kiáltott
vissza a dombról
KARAK: Ki fia vagy odalent, kis vérem?
VUK:
Kag fia vagyok… és még kicsi vagyok. Segítsetek Vuknak, a kisrókának!
KARAK:
Gyere felém, Vuk, Kag fia. Iny, az anyád nem jöhet érted. Engem küldött. Az én
nevem Karak, és rokonod vagyok. Velem kell jönnöd. Ezentúl az én barlangomban
fogsz lakni.
MESÉLŐ: Karak barlangja egy sziklafalban volt. Szigorúan meghagyta
Vuknak, hogy meg ne moccanjon, amíg ő alszik. A
kisróka sokáig nem bírta a tétlenséget, és ugrándozása felriasztotta Karakot.
KARAK: Megmondtam,
hogy csendben légy! Tanuld meg, hogy a róka nappal alszik és éjszaka vadászik!
2. DAL: A kis róka (7).
MESÉLŐ: Miután Karak felébredt
el is indultak Vuk első vadászkirándulására. Útközben
Karak tanítgatta neki, hogy mire kell figyelnie vadászás közben. Meg kellett
tanulnia, hogy a sünnel csak éretlen kölyök próbálkozik. Azt is megtudta, hogy Nyau, a macska igen
nagy falat egy ilyen kisróka számára. A kisróka nehezen szokta meg, hogy a
szemét sohasem szabad tágra nyitnia, mert a villogása elriasztja a zsákmányt.
3. DAL: Az erdőn (96.)
MESÉLŐ:
Közben az erdő széléhez értek, ahol a Simabőrű háza állt.
KARAK:
Kis Vuk, ez itt a legnagyobb ellenségünk, a Simabőrű
háza. Ő pusztította el a szüleidet és testvéreidet. Óvakodj tőle, mert villámló
botjával messziről is tud ölni, és a házát éjjel-nappal őrzi Vahur, az áruló
rokon.
MESÉLŐ: A kerítésen túl Vahur éppen fiatalabb társát oktatta.
VAHUR: Vigyázz a gazda tyúkjaira, mert ha csak egyet is elvisz
közülük a róka, az egész falu hangos lesz a szégyenünktől!
4. DAL: Erre jön 1. vsz. (6.)
KARAK:
Eredj fogjál Unkát!
MESÉLŐ:
Mondta Karak, amikor a patak partjára értek, ahol önfeledten zenélt a békák
népe. Vuk itt a nádasba bújt el, várva a kedvező alkalmat…
Az
alkalom nem is késett soká. Vuk a béka után vetette magát és nem sejtette, hogy
Unka nemcsak kiváló énekes, hanem valóságos ugróművész.
5. DAL: A békanép (10.)
MESÉLŐ:
Ám ekkor feltűnt Tás, a kacsa, az orra előtt. Nem is gondolt mát Unkára. Apró
lábaiban megfeszültek az inak, nem érzett mást, csak a vadászat ősi
gyönyörűségét. Tás éppen szundikált, amikor Vuk ráugrott. Aztán kihúzta a
kacsát a partra, és nagy, komoly rókának érezte magát. Ő, Kag fia, aki még alig látszik ki az idei fűből,
megfogta Tást.
6. DAL: Kacsa mama úszik (8.)
MESÉLŐ: Másnap, harmadnap és a
következő napokon egyformák voltak a hajnalok és az éjszakák. Vuk nőtt, és
rövid utakra már maga járt zsákmány után. Karak
nem győzött csodálkozni gyors fejlődésén.
Egyik este az erdőszélen portyázott
Vuk, amikor egy házhoz ért, mely körül volt kerítve.A levegőben Vahur szaga
járt, de jól ki lehetett venni a baromfi ólak
nehéz illatát is.
7. DAL: A baromfiudvarban (22.)
MESÉLŐ: A tyúkól felé tartott, amikor a sarokban fellobbant két
zöld lángocska, két figyelő, mozdulatlan szem. Vuk észrevette, hogy rab róka
figyeli. A két kis rókaorr összeért a rács hideg
vasa mellett.
VUK:
Ki vagy?
INY:
Iny a nevem, anyámat is így hívták.
VUK:
Akkor én a testvéred vagyok! Várj rám, visszajövök érted!
MESÉLŐ:
Nem sokkal később Vuk Karakkal tért vissza. A kutyák a zápor elől behúzódtak a
Simabőrű házába. A rókák sebesen ásni kezdtek. Karak és Vuk kívülről kaparta a
földet, Iny belülről dolgozott eszeveszetten.
Egyszer csak Vuk felkiáltott:
VUK:
Lent is be van Iny zárva.
MESÉLŐ:
A vasrács nemcsak a föld fölött, de alatta is őrizte a rab rókát. Végül Vuk
ötletének köszönhetően, egy szekér segítségével sikerült kiszabadítaniuk Inyt a
ketrecből. Pár perc múlva a három róka már az erdő felé rohant.
Egy
hideg őszi napon éles kürtszó vágott végig árkon-bokron, és zizegve, törve
megindult a hajtás. Kiabáltak a hajtók, egyre sűrűbben durrantak a puskák, s az
erdő lakói halálos rémülettel menekültek.
VUK:
Nem mehetünk semerre. Mindenütt ott a Simabőrű, a villámló bottal.
8. DAL: A vadász (47.)
MESÉLŐ:
Karak azonban nem bírta tovább, és kiugrott a sűrűből. Élesen dörrent a puska.
Karak érezte, hogy valami belemart az oldalába.
Visszatámolygott, lefeküdt, és megtört szemét még egyszer Vukra emelte.
KARAK:
Én most elmegyek. A barlangom a tiétek.
9. DAL: Jól vigyázz, te kisegér (5. átdolgozva)
MESÉLŐ:
Leesett a hó. Egy napon Iny elment egy idegen rókával. Sokáig Vuk sem maradt
egyedül a barlangban. Csele, a rókakislány itt keresett menedéket a hideg elől. Mire kitavaszodott,
Vukból büszke apa lett.
Ha felkeltettem az érdeklődéseteket, látogassatok el az oldalra,
ismerkedjetek meg a kiadványokkal, és próbáljátok ki!