Pénteken rajzórán a gyerekek egyik kedvenc állatát, a panda macit rajzoltuk le, kapcsolódva a heti kínai projektünkhöz. A Google segítségével többféle lehetőséget mutattam a gyerekeknek, és ezúttal rájuk bíztam a döntést. Az osztály többsége az alábbi macit választotta, így ezt rajzoltuk meg.
A héten Kínába jutottunk el a térkép, a Pinterest-en talált szemléltetőeszközök és a saját feladatlapjaim révén. Sajnos nem úgy alakult a hét, ahogy terveztem, így a jövő héten kedden még elidőzünk technikaórán Kínában, és utána térünk majd rá Japánra.
Nem tudom, mi lehet az oka, mert függetlenül attól, hogy Kína elég távol van hazánktól, mégis nagyon sok mindent tudtak a gyerekek az országról. Tudták, hogy evőpálcikát használnak, hogy fő ételük a rizs, hallottak az üvegtésztáról, a kínai szerencsesütiről, a jin és jang szimbólumokról, a kínai porcelánról, a kínai írásról, a harcművészetükről, az óriáspandáról. (Úgy, hogy a net éppen vacakolt, tehát nem is tudtam betölteni a képeket.)
Minden esetre mutatom, hogy mit szerettem volna magyarázat közben megmutatni.
Ezúttal olyan feladatokat oldottak meg a gyerekek, amit pár éve én készítettem.
A régi kínaiak 12 állatövi jegybe sorolták az embereket születésük alapján. Hogy melyek ezek? Megtudjátok, ha megfelelő sorrendbe rakjátok a szavakat. A számozott betűkből egy híres kínai császár nevét kapjátok meg. Mi kapcsolódik a nevéhez?
A kínai újév elengedhetetlen kellékei a lampionok. Az alábbi képből kivágtunk 5 darabot. Megtaláljátok a helyüket? Írjátok a betűjelüket a megfelelő üres négyzetekbe!
Számozással állítsátok sorrendbe
magasságuk alapján a következő hegyeket!
Annapurna
8091
az
aratás istennője
___
Broad
Peak
8047
K3
___
Cso-Oju
8201
türkíz
istennő
___
Csomolungma
8848
a
Föld istenasszonya
___
Dhaulagiri
8167
fehér
hegy
___
Gasherbrum
I
8068
gyönyörű
hegy
___
Gasherbrum
II
8035
gyönyörű
hegy 2
___
K2
8611
a
második legnagyobb
___
Kancsendzönga
8586
a
hó öt kincse
___
Lhoce
8516
Déli-csúcs
___
Makalu
8463
a
piramishegy
___
Manaszlu
8163
szellemhegy
___
Nanga
Parbat
8126
a
gyilkos hegy
___
Sisapangma
8027
tető
a füves síkságok fölött
___
Az megint a véletlen műve volt, hogy éppen most kezdődik a kínaiaknál az újév. Így mi sem volt természetesebb, mint hogy megleptem őket egy-egy papírból készült szerencsesütivel, amibe természetesen én is tettem bölcs gondolatokat.
Gondolkoztam, milyen címet adjak ennek a kis bejegyzésnek, ami felkeltheti az érdeklődéseteket, és érdemesnek tartjátok, hogy megnézzétek. Ez a szívószálas elefánt talán jó lesz.
Nem tudom, mondtam-e már, hogy az ötletelésbe néha a lányaim is besegítenek azzal, hogy ha látnak valami cuki kis dolgot, azt Facebook-on átküldik nekem. Ilyen ötlet ez a mostani is. A héten azért nem Kínához kapcsolódó dolgot készítettünk, mert ezt a kis játékot szerettem volna elkészíteni az osztályommal. Az elefánt révén kapcsoltam a múlt heti indiai témához. Aztán volt, aki elefántot, volt aki bálnát készített.
Mivel ide nem tudtam az elkészítését bemutató videót betenni, a Facebook-os oldalon osztottam meg. IDE kattintva megnézhetitek.
A gyerekeknek nagyon tetszett az ötlet, nagy lelkesedéssel készítették a figurákat. Azt viszont nem tudom, hogy milyen labdát kellene használnunk, hogy úgy pörögjön, mint ahogy a kisfilmben látszik.
Mivel sablon nem volt hozzá, a filmet megállítva készítettem egy képet a bálnáról, illetve ITT találtam egy aranyos elefántot, amit sablonként használtam. Az elefánt lábánál ugyanúgy ráhagytunk kb 1 cm-t az összeragasztáshoz, mint ami a bálnánál látszódik.
Amikor a múlt héten, Indiához keresgéltem feladatokat, egy érdekes megoldásra bukkantam. Ez a Madhubani (vagy Mithila)művészet, festészet(?). Bár keresgéltem magyar nyelvű információt a stílusról, nem találtam semmit. Így ha nem lennék teljesen pontos a meghatározással, kérem a hozzáértő kollégákat, egy megjegyzésben egészítsék ki, vagy javítsák a tudnivalókat!
A "Madhubani (vagy Mithila) art" Indiában elterjedt stílus. A festés ujjakkal, gallyakkal, kefékkel, tollakkal történik és jellemző a geometrikus minták alkalmazása. A festmények hagyományosan mitológiai, népi témákat és egyházi szimbólumokat ábrázolnak, mint például a hal, papagáj, elefánt, teknős, nap, hold, bambusz, fa, lótusz, stb. A stílusra általában jellemző a kettős határ, ami 3 dimenziós megjelenést ad a képnek.
Ha saját rajzot akartok készíteni, ERRE az oldalra feltétlenül látogassatok el, mert itt többféle motívumot találtok, ami sokat segít a formák kitöltésében. Ízelítőül néhány kép:
Nekem az alábbi kép tetszett meg, ezért ezt készítettük el a gyerekekkel. Instrukciót a készítés lépéseihez ITT és ITT találtam.
Egyébként a Youtube-on is kereshettek olyan videókat, ahol ezzel a technikával készítenek képeket, ha begépelitek, hogy madhubani painting.
A gyerekek nagyon szépen dolgoztak, aminek meg is lett az eredménye:
Ha tetszik a stílus, készítsétek el Ti is, vagy hozzatok létre saját képet!
Tavaly két alkalommal is volt olyan, hogy ivójoghurtot kaptak a gyerekek, aranyos kis fehér műanyag flakonban. Vettem a bátorságot, és megkértem minden alsóst, hogy aki nem akarja hazavinni az üres flakont, az legyen olyan kedves, és ne a kukába dobja, hanem tegye le a padra, majd én összeszedem. Már akkor láttam bennük a hóembert. Mivel ez tavaly tavasszal volt, amikor híre sem volt a hónak, nem volt aktuális az elkészítése.
Sajnos hó nálunk mostanáig nem esett, így várnom kellett idén is. Végre hétvégén esett némi kis hó (kb. 30 cm), így elérkezett az idő, jöhetnek a havas, hóemberes ötletek.
Bizonyára mások is készítettek hasonló figurát, forrást viszont én most nem tudok megadni, mert ez teljesen saját ötlet.
Hozzávalók:
1 műanyag flakon (test)
tubusos mustár tartó doboza (De szerintem tojástartót is lehet használni. Ebből lett a kalap.)
karton (A kalap pereméhez.)
polár anyag (sál)
Alkoholos filc (szemek, száj, gombok)
akrilfesték (kalap, orr)
ragasztó (piros Technokol Rapid. A kék semmire se jó.)
A héten olvasás órán Gandhi-ról olvastunk, így tökéletes, bár véletlen volt az időzítés. Megnéztük a térképen, hogy hol van India, majd elolvastuk az olvasmányt. Megmagyaráztam nekik a gyarmat fogalmát, majd rátértünk India nevezetességeire, illetve a kultúrájukkal való ismerkedésre.
Nemzeti állatuk a bengáli tigris, viráguk a lótuszvirág, nemzeti madaruk a kék páva, gyümölcsük a mangó, fájuk a banyánfa.
Indiával kapcsolatban 10 emberből valószínűleg kilencnek a Tadzs Mahal jut az eszébe. Úgy gondoltam, elég, ha erről az egy nevezetes épületről mesélek a gyerekeknek. Információt ITT találtam hozzá, illetve ezt a kis videót mutattam meg nekik.
Ezt követően arra gondoltam, hogy a pénteki rajzórán rajzoljuk meg ezt a híres épületet. Kerestem is hozzá ötleteket. Végül a 3. képet készítettük el, felhasználva hozzá a 2. kép lépéseit.
Először megrajzolták halványan a Tadzs Mahal vonalát, amit aztán fehér zsírkrétával, vagy gyertyával átrajzoltak. Színes papír híján (ami az eredeti képnél szerepel) mi színes foltokat festettünk egymás mellé, majd jött az épület festése, illetve száradás után a kontúrozás. Az utolsó díszítést kicsit elkapkodták, pedig bőségesen volt idő. Azért így is elégedett voltam a végeredménnyel, de mennyivel szebb lett volna, ha végig olyan precízen dolgoznak, mint az elején!
A jövő héten (mivel minden nap dolgozatot írunk) nem megyünk tovább, de utána jön majd Hong Kong, illetve Kína és Japán. Mivel ezek már annyira távoli országok, nem akarok egy-egy hetet foglalkozni velük. (Legalábbis most ezen az állásponton vagyok, aztán majd kiderül.) Tartsatok velünk akkor is!
Bár az olaszországi bejegyzésnél azt írtam, hogy gőzerővel robogunk tovább, decemberben mégsem tettük. Annyira kevés idő jutott így is a karácsonyvárásra, hogy nem akartam még megspékelni egy rohanásos országismerettel. Most viszont, hogy visszajöttünk a szünetről, folytattuk a nagy kalandot.
Willy Fogg-ék Föld körüli utazásának következő helyszíne Szuez volt, de én úgy gondoltam, hogy inkább Egyiptomról és a fáraókról, meg a piramisokról beszélgessünk. Tettem ezt azért is, mert az elmúlt tanévben egy levelezős versenyhez kapcsolódóan készítettünk az egyiptomi piramisokról egy makettet, amit gyakran vettek szemügyre a gyerekek. Úgy láttam, érdekli őket.
A hét folyamán néztünk kisfilmet, megismerkedtünk Egyiptom nevezetességeivel, oldottunk meg rejtvényeket, sőt még egy piramis belsejébe is tettünk egy virtuális kirándulást.
Ez utóbbi feladatlap alapján készítettem egy magyar változatot. Most azonban beírtam a nevezetességeket, mivel kis esélyt láttam arra, hogy 1-2 kép megnézése után meg tudnák a gyerekek különbözteti az egyik templomot a másiktól.
Megnéztünk egy 26 képkockából álló bemutatót, ami -bár nem magyar,- nagyon tetszett a gyerekeknek.
Egyik tanítványom korábban nem tudta elképzelni, hová is temették a fáraókat. Nemcsak számára, mindenkinek izgalmas volt a "kirándulás" a piramisok belsejébe, a templomok környékére.
Ezeket a feladatokat pedig pár éve én készítettem:
1. Az
egyiptomiak többféle írást használtak, közülük az egyik a hieroglif írás, ami
szóírást jelent. A hieroglifa egy rajzos szimbólum, eredeti alakjában mindig
konkrét tárgyat, élőlényt jelöl (kivéve a számjeleket). Próbáljátok megfejteni
az alábbi képrejtvényeket!
EZEN az oldalon ti is megtaláljátok ezeket a betűket, és még egyéb játékokat is.
2. Az ókori egyiptomiak sokféleképpen hozzájárultak a világunkhoz, sok ember a mai napig az általuk kiötlött dolgokat használja. Hogy mik ezek? Megtudhatjátok az alábbi rejtvényből. Pótoljátok a hiányzó betűket!
3. Az
egyiptomiaknak sok istenük volt, közülük Hórusz volt az egyik főisten. Sólyomként
vagy embertesttel és sólyomfejjel ábrázolták. Keressétek meg az alábbi képek
között a két egyformát!
4. Hétfőre maradt még egy matek feladat.
Már az ókori egyiptomi emberek
életében is fontos szerepe volt a számoknak, a számolásnak. A hieroglif
rendszerben hét jel szolgált egytől egymillióig a számok lejegyzésére. A kívánt
szám a leírt kis hieroglifák összegéből állt elő, melynek külön érdekessége,
hogy ezeket a jeleket jobbról balra írták.
Pénteken az egyik rajzórán Tutanhamon fáraó halotti maszkját készítettük el az alábbi oldalon található lépéseknek megfelelően.