A következő, bejegyzésindító mondatommal a tájékozatlanságomról adok tanúbizonyságot, de őszintén megmondom, én mindig azt hittem, hogy advent december elsejével kezdődik. Legalábbis az iskolában mindig akkor kezdtük el az adventi naptárak színezését, illetve az adventi készülődést. Aztán a héten, egy tévében elhangzó mondat révén megtudtam, hogy már most vasárnap advent első vasárnapja lesz. (Mentségemre legyen mondva, most is rengeteg elfoglaltságom volt, no meg ugye tévét se nézek, így honnan is tudhattam volna?)
2016. november 27., vasárnap
2016. november 20., vasárnap
80 nap alatt a Föld körül projekt: 3. Olaszország
Megint csaltam egy kicsit, mivel Olaszországban Brindisi lett volna a célállomás, de azon nem sok tanulnivaló van, fontosabbnak tartottam 1-2 nevezetesebb dolog bemutatását.
2016. november 13., vasárnap
80 nap alatt a Föld körül projekt: 2. Franciaország
Tudom jól, hogy a regényben ez az állomás nincs benne, de a társasjátékon rajta van, és úgy gondoltam, lehet annyi alkotói szabadságom, hogy beiktassak olyan helyeket is, amin Willy Fogg és inasa csak "átutazott."
2016. november 12., szombat
80 nap alatt a Föld körül, kreatívan: Paddington maci, angol királyi testőr
Mikor összeállt a fejemben a magatartás értékelésének módja, és hogy körbeutazzuk a Földet hacsak gondolatban is, elhatároztam, hogy nemcsak képeket nézünk és feladatokat oldunk meg az egyes országokkal kapcsolatban, hanem valami jellegzetességet is elkészítünk.
2016. november 9., szerda
80 nap alatt a Föld körül, kreatívan: Hőlégballon
Mikor a regényrészletet olvastuk, technikából éppen közlekedéssel kapcsolatos leckénk volt. Bár tudom, hogy Phileas Foggék nem utaztak hőlégballonon, csak mint lehetőségként merült fel, úgy gondoltam, nem követek el szentségtörést, ha beleteszem, mivel néhány regény borítóján is szerepel.
2016. november 7., hétfő
A Youtube feliratozása
Október elején részt vettem egy nagyon jó tanfolyamon, ahol a digitális tábla, pontosabban fogalmazva a Smart program használatát sajátítottam el, illetve egyéb hasznos dolgokról, honlapokról szereztem tudomást. Korábban már írtam a Creative Commonsról, hogy hol találunk jogtiszta képeket (Flickr), illetve a PhotoFuniában rejlő lehetőségekről, most jöjjön egy újabb hasznos tudnivaló!
2016. november 5., szombat
80 nap alatt a Föld körül projekt: 1. Anglia
Egy korábbi bejegyzésben írtam, hogy mennyire tetszett a gyerekeknek a 80 nap alatt a Föld körül regény részlete, amit olvasás órán olvastunk. Gondoltam kihasználom, és elszórakozunk vele egy darabig. Persze nem öncélúan, hanem hogy fejlődjön az olvasásuk, a figyelmük, és ha némi ismeretre is szert tesznek, ami esetleg meg is marad a fejükben, az már dupla, tripla haszon.
2016. november 4., péntek
4 korszak viadala 1. forduló - Ókor
Az elmúlt tanévben ismét én készíthettem az alsósok számára, az Abacusan Stúdió által meghirdetett 4 korszak viadala című 4 fordulós vetélkedő feladatait. Mivel itt a következő felhívás, gondoltam, megmutatom az előző tanév kérdéseit, hátha kedvet kaptok részt venni benne.
Nem is szaporítom a szót, jöjjenek a feladatok!
4 korszak viadala 2. forduló - Középkor
Ebben a
fordulóban a középkorba és a reneszánsz világába kalandozunk egy kicsit, közben
megismerhetitek népünk történek egy újabb szeletét is.
1.
Honfoglaló őseink hosszú vándorlás után jutottak el Árpád vezetésével mai
hazánk területére. Ha követitek a nyilakat, ti is végigjárhatjátok a magyarok
vándorútját. Írjátok be az egyes
állomások nevét a térképvázlatba!
____ / 4 pont
2.
Egy monda szerint a magyarok követe egy fehér lovat ajándékozott Szvatopluk
morva fejedelemnek. Három dolgot kért cserébe, melyek révén jelképesen megvásárolta
az ország területét. Mi ez a három
dolog? Megtudjátok, ha a lótól kiindulva végig haladtok a vonalakon. Használjatok
színest és karikázzátok be, hogy melyik tárgyhoz érkeztetek!
____ / 3 pont
3.
a, A rovásírást már az ősi magyarok is ismerték. Most ti is megpróbálkozhattok
az olvasásukkal. Kiket rejtenek az
alábbi rovásírással írt nevek? Vigyázat,
az írás és olvasás iránya jobbról balra tart!
____ / 7 pont
b, Válaszoljatok
az alábbi kérdésekre!
- Budapest melyik
részén található az őket ábrázoló szobor együttes?
___________________________________________________________________________
-
Minek állít emléket? _____________________________________________________
- Ki és mikor
készítette? _____________________________________________________
_____________________________________________________
____ / 3 pont
4. Melyik az a
két lovas kép, amelyik teljesen egyforma? Keressétek meg és karikázzátok be a számukat!
____ / 4 pont
5.
Árpád a honfoglalás idején a magyar törzsszövetség nagyfejedelme volt. Tőle
származnak az Árpád-ház uralkodói, akik négy évszázadon át uralkodtak
Magyarországon.
Állítsátok
sorrendbe az alábbi királyokat, uralkodásuknak megfelelően a betűk segítségével!
A, Orseolo Péter
E, I.
András
B, I. Szent István F,
Könyves Kálmán
C, IV. Béla G,
I. Szent László
D, Aba Sámuel
Megoldás: __________________________
____ / 4 pont
6. Mátyás királyunkról
rengeteg monda maradt fenn. Olvassátok
el az alábbi történetet, és oldjátok meg a hozzá kapcsolódó feladatokat!
Mátyás király és Vízkereszt ünnepe
Szép szokás volt Mátyás idejében Buda várában, hogy újesztendő örömére a király megajándékozta a palotának és Budának népét. Ezt az ajándékozást pedig mindig Vízkereszt ünnepén rendezték. Felvonultak erre a napra sorjában a király elébe mind a főrangúak, akik az udvart szolgálták, meg a palota minden tisztjei, minden őrei, cselédei, akik az udvarnál vagy a királyi háztartás körül valami szolgálatot tettek. Mindenki az ünneplőjét vette föl erre a nagy napra, s mind a nagyok, kicsik a maguk méltóságának, mesterségének a jelvényeivel jelentek meg a fogadóteremben.
A fővadászmester kürtöt, a főpohárnok ezüstkupát tartott kézben, a tisztek alabárddal, az udvari zenészek ki síppal, ki hegedűvel, ki tárogatóval, az énekes kobzosok kobozzal, szabók ollóval, csizmamester dikiccsel, a szakácsok főzőkanállal, mészáros taglóval, inasok tállal, pecérek korbáccsal járultak Mátyás király színe elé, ki maga az ajándékkal megrakott, drága rezes asztalnál ült. Az asztal sarkánál pedig ott állt a király kedves talján krónikása, akit Galeotto Marciónak hívtak.
Egyenként jöttek a hódoló udvari személyek az asztalhoz, és megálltak főhajtással Mátyás király előtt. A király pedig kinek-kinek a hivatala, foglalatossága szerint való ajándékot választott a kincses asztalról. Az uraknak díszkardot, remekbe faragott vadászkürtöt, ékesen munkált aranysarkantyút nyújtott; a tisztek is szép kardot, lándzsát kaptak; aki asszonyszemély volt, annak gyűrűvel, kösöntyűvel kedveskedett a király; tepsibe, tárogatóba meg csupasz tenyerekbe azután olvasatlan vetette, dugdosta a csillogó-ragyogó aranytallért. A talján krónikásnak meg az volt a dolga, hogy a Mátyás ajándékaihoz egynéhány odavaló, kedves, tréfás szót vessen ráadásnak, persze magyar nyelven, mert aki Hunyadi Mátyás kenyerét ette, borát itta, annak mindnek érteni kellett a magyar szót. Így azután vidám hangulattal folyt az ajándékozás reggeli harangtól déli harangig.
alabárd lantszerű hangszer ____
dikics nyél
nélküli kés ____
tagló szúró-
vágó- ütő rúdfegyver ____
koboz a
mészáros fejszéje ____
kösöntyű nemesfémből készült ékszer ____ ____ / 5 pont
b,
A következő szavakban igék bújtak el, van, amelyikben több is. Átfedés azonban
nem lehet a szavak között. Keretezzétek be, és írjátok le őket!
járultak nevezett papírra fővadászmester
háztartás egyenként mondatot vízkereszt
mészáros lúdtollam
tehetném elégedett
uraknak sejtheti főhajtás fényessége
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____ / 6 pont
c,
Igaz vagy hamis? Karikázzátok be a jó megoldás betűjelét!
Mátyás király újév
napján ajándékozta meg a palota népét. I
H
A kobzosok hegedűszóval
köszöntötték a királyt. I H
A tisztek szép kardot
kaptak. I H
Galeotto Mátyás egyik
hadvezére volt. I H
Az ajándékozás
reggeltől délig tartott. I H
____ / 3 pont
7.
Az alábbi képen elbújt néhány tárgy. Sikerül megtalálnotok a nyakkendőt, a
teniszlabdát és a kép mellett látható többi dolgot?
8. A lovagok a középkor bátor harcosai voltak. Hűségesen szolgálták
uraikat, keményen harcoltak, tisztelettel bántak a nőkkel. Neveltetésük során 7
lovagi készséget kellett elsajátítaniuk. Hogy
melyek voltak ezek, ti is megtudhatjátok, ha megfelelő sorrendbe rakjátok a
szavak betűit. A számozott betűkből
pedig az is kiderül, hogy kit neveztek hazánkban lovagkirálynak.
____ / 8 pont
9. Két kulccsal lehet
bejutni a lovagvárba: a felsővel a toronyba mehettek és kiszabadíthatjátok a
rab királykisasszonyt, az alsóval a pincében kinyithattok egy kincses ládát. Ha rájöttetek, mi a szabály, folytassátok
a számok beírását! Az utolsó mezőbe írt szám lesz a megoldás kulcsa. Színezzétek
ki a megtalált kulcsokat!
____
/ 6 pont
10. Az alábbi képeken
egy-egy híres történelmi személyt, tárgyat láthattok. Sikerül felismerni őket?
Írjátok
a képek alá, mit ábrázolnak!
____ / 12 pont
11.
Kalandozásunk végére értünk. Utolsó
feladatként azt kérjük, hogy készítsetek egy középkori
várat, vagy egy illusztrációt valamelyik magyar mondához!
____ / 10 pont
4 korszak viadala 3. forduló - Újkor
Bizonyára hallottatok már arról, hogy Kolumbusz Kristóf 1492-ben jutott el az Újvilágba, Amerikába, és ezt az eseményt tekintjük az Újkor hajnalának. De tudjátok-e, mi más történt még a világon és a mi kis hazánkban 500 évvel ezelőtt? Ha helyesen oldjátok meg a feladatokat, számos kérdésre választ kaptok.
1. A 15. század végén hajók indultak felfedezőutakra Európából az Atlanti-óceánon. A tengerészek az Indiába vezető új útvonalat keresték. A földrajzi felfedezések korának néhány nagy alakja Bartolomeu Diaz, Vasco da Gama, Kolumbusz Kristóf és Fernando Magellán.
De ki, mikor és
milyen nagy tettet hajtott végre? Melyik információ kihez tartozik? Írjátok a
számokat a képek alá a megfelelő vonalra!
____
/ 8 pont
2. A
felfedezőutak megindulását több tényező is elősegítette. Megtudhatjátok, hogy
melyek ezek, ha a számokat a hozzájuk tartozó betűkkel behelyettesítitek.
Melyik számhoz melyik betű tartozik?
3. Milyen volt a
matrózok élete a hajókon? Ha kiegészítitek a szöveget az alábbi szavak
ellentétes jelentésű párjával, választ kaptok rá.
nehéz,
puha, rövid, változatos, jó, ritkák, végén, magas, barátságos, sokan
A
matrózok élete nem volt _____________. ____________
munkát jelentett a vitorlák kötélzetének kezelése. A _____________ tengeri
utakon az ellátásuk is meglehetősen ______________ volt, főként kétszersültet
és sózott húst kaptak. A _________ étkezés és a nehéz munka miatt ________________
voltak a betegségek. A legismertebb tengerészbetegség a skorbut. Ez azért
alakult ki, mert hónapokon keresztül nem fogyasztott a hajó legénysége C
-vitamint, hiszen már az utazás _____________ elfogyott a hús, a friss gyümölcs
és zöldség.
A
hajókon hónapokat töltöttek összezárva. ________________ bérért dolgoztak, és
vakfegyelmet követeltek tőlük. A tengeri viharokon és a betegségeken kívül az _________________
hajók és a kalózok is fenyegették az életüket. Nem csoda, ha ________________jelentkeztek
önként. Néha a börtönökből toborozták a legénységet, de az is előfordult, hogy
a kikötőkben erőszakkal fogdostak össze embereket.
____ / 5 pont
4. Kalózok már az
ókorban is voltak, de virágkorukat a 16–17. században élték, amikor Kolumbusz
felfedezése után a spanyol hajók arannyal és ezüsttel megrakodva haladtak
Európa felé.
Zsákmányszerzésről
tértek haza a kalózok. A rakomány harmada élelmiszer volt, a többi kincs (arany
és ezüst). Megegyezésük alapján a zsákmányolt aranyból és ezüstből a
kapitánynak és a két tisztnek háromszor annyi járt, mint a fedélzetmesternek, a
tüzérnek és a hajóácsnak. Az élelmiszerből mindenki ugyanannyit kapott. A rakomány
1800 pezót ért.
Kérdések:
a)
Hányan vettek részt a zsákmányszerzésben? _____________
b)
Mennyi tiszt és mennyi személyzet osztozott
a
zsákmányon? T: ______, Sz.:________
c)
Milyen értékű kincs (arany és ezüst) jutott fejenként a személyzetnek?
d)
Milyen értékű élelmiszert osztottak szét?
e)
Mai árfolyamon hány dollárt érne a kapitánynak jutó rész?
(1 pezó 25 dollárnak felel meg.) _____________________
f)
Mennyit ért dollárba átszámítva a teljes rakomány? ___________________
A c, d feladat
megoldásában segít az alábbi táblázat. Számoljatok és töltsétek ki a
táblázatot!
____
/ 6 pont
5. Míg a
középkorban Hunyadi Jánosnak és Mátyás királynak sikerült távol tartania
országunktól a törököket, a XVI. században ez már nem sikerült az akkori
uralkodónak. A Mohácsi vész és Buda elfoglalása után az ország három részre
szakadt.
Írjátok be a térképvázlatba,
a három részre szakadt Magyarország részeinek nevét, fővárosukat, illetve hogy
kik álltak az ország élén! (dinasztiák, családok, királyok, fejedelmek, stb.)
____ / 9 pont
6. Gárdonyi Géza
híres regénye az Egri csillagok. Főszereplője két gyerek, Vicuska és Gergő, akiket
egy félszemű török rabolt el. Ha megoldjátok az alábbi keresztrejtvényt,
megtudhatjátok a nevét.
(A rejtvények
soraiba török jövevényszavakat kell írnotok! Segítenek a képek is.)
____ / 5 pont
7. Az alábbi
feladatban erdélyi fejedelmek karikatúráit és neveit láthatjátok. Felismeritek
kik ők? Ha igen, írjátok a vonalra, majd a számok segítségével állítsátok
uralkodásuk szerint sorrendbe!
Uralkodásuk
sorrendje: _______________________________
____ / 8 pont
8. II. Rákóczi
Ferenc vezette azt a szabadságharcot, mely az ország függetlenné válását tűzte
ki célul. Ha bekarikázzátok a megfelelő állításhoz tartozó betűt, megfejtésül
egy szót kaptok. Hogyan köthető Rákóczi Ferenchez?
Állítás
|
Igaz
|
Hamis
|
A
Rákóczi-féle szabadságharc 1703-tól 1711-ig tartott.
|
S
|
T
|
II.
Rákóczi Ferenc a bujdosó szegénylegények egyike volt.
|
A
|
Á
|
A
fölkelő szegénylegények küldöttei kérték Rákóczit, álljon a szabadságharc
élére.
|
R
|
F
|
A
Rákóczi zászlaja alatt harcoló katonákat kurucoknak nevezték.
|
O
|
E
|
A
szabadságharc ellen küzdő katonák voltak a labancok.
|
S
|
M
|
Rákóczi
mindenkinek ruhát, lovat, fegyvert adott, aki csatlakozott a seregéhez.
|
B
|
P
|
A
Pro libertate kifejezés azt jelenti "a hazáért".
|
I
|
A
|
A
szabadságharcot leverték a labancok.
|
T
|
L
|
A
szabadságharc után a szegénylegények vagy hazatértek, vagy bujdosókká váltak.
|
A
|
V
|
Rákóczi
a megtorlás miatt menekült el, a száműzetés éveit Erdélyben töltötte.
|
I
|
K
|
Megfejtés:
______________________________________________________________
____
/ 7 pont
9. 1848. március
15-én forradalom robbant ki, melyet szabadságharc követett. 1848. szeptember 29-én
a Pákozdnál vívott csatában a magyar seregek győzedelmeskedtek az ellenséggel
szemben.
Erről az
ütközetről készült az alábbi festmény, melyből néhány részlet hiányzik. Melyik
képrészlet hová való? Írjátok a betűjelüket a megfelelő helyre! Vigyázat, van
közte egy kakukktojás is!
___ / 3 pont
10. Olvassátok
el az alábbi történetet, majd oldjátok meg a hozzá kapcsolódó feladatokat!
Schlick nyúlvadászata
Az isaszegi döntő csata előtt, úgy az osztrák, mint a magyar
hadcsapatok Hatvan körül táboroztak. Persze, lehetőleg nyugtalanították
egymást, itt-ott csaknem naponként voltak kisebb-nagyobb összecsapások.
Schlick, a félszemű osztrák tábornok, hogy csapatainkat
hátranyomja, 1849 április 1-jén Hatvanba vonult, s még aznap este nagy dáridót
rendezett a prépost lakásán. A vacsorára meghívott több polgárembert is, hadd
lássák, mily jókedvű, s önerejében bízó a császári hadvezér.
A lakoma vége felé, vidám poharazás közt, Schlick egyszerre
vendégeihez fordul és gúnyosan, dicsekvőleg így szól hozzájuk:
- Holnap egy kis nyúlvadászatot tartok a magyar táborban.
Kérem, legyen szerencsém, nézzék meg.
S a következő nap, április 2-án virradatkor haderejének a
zömével csakugyan elindult a „nyúl-vadászatra.” Hanem a kaland vajmi rosszul
sikerült. A vadász futott meg a „nyúl” elől.
Gáspár András, a vitéz huszártábornok előbb Hortnál, majd
Hatvan előtt, aztán harmadszor bent a városban úgy elverte, hogy Schlick
hanyatt-homlok menekült Aszódon át Gödöllő felé. Háromszáz osztrák katona esett
áldozatul e híres nyúlvadászatnak.
Azt mondják, hogy Schlick sohasem élcelődött többé a
honvédek fölött; sőt ellenkezőleg, még élte alkonyán is a legnagyobb
elismeréssel beszélt róluk.
a,
Válaszoljatok a kérdésekre!
Hol
táboroztak a hadban álló csapatok az isaszegi ütközet előtt? __________________________
Hogy
hívták az osztrák tábornokot? _____________________________
Mikor
indultak a „nyúl-vadászatra”? _____________________________
Ki
állt a magyar sereg élén? _________________________________
Hol
ütköztek meg először? ____________________________
Merre
menekült Schlick? ___________________________________________ ____ / 3 pont
b,
Kössétek össze a szavakat a jelentésükkel!
tábor Erő,
mellyel egy ország, fejedelem hadseregében bír.
prépost
Sorkatona, akinek nincs
rendfokozata.
lakoma
Könnyű
fegyverzetű lovaskatona.
haderő Bőséges
evés-ivás, amin egy társaság vesz részt.
huszár Katolikus
pap, rangja szerint a megyés püspök alárendeltje.
honvéd Az
a hely, ahol egy hadsereg bizonyos ideig megáll.
____
/ 3 pont
11.
A szabadságharc idején több településen számos csatát vívtak a magyar seregek. Az alábbi táblázat 16
helyszín nevét rejti. A szavak vízszintesen, függőlegesen és átlósan, jobbról
balra olvasva lehetnek. Ha sikerült megtalálnotok,
keretezzétek be a szavakat!
____ / 8 pont
12.
Kalandozásunk végére értünk. Utolsó
feladatként azt kérjük, hogy készítsetek egy hajót, vagy
egy illusztrációt valamelyik magyar mondához!
____
/ 10 pont