Iskolánkban délutáni elfoglaltság a táblajátékokkal való játék. Mivel mi kicsik vagyunk, és érdekes módon senki sem játszott még társassal, az alapoknál kellett kezdeni. Az asszisztensem csodálkozott is, mikor egyszer arra kértem, hogy maradjon, segítsen. Nem tudta, hogy miben kellene neki segítenie. Aztán rájött. Ott tartunk, hogy egy társasjátékkal való játszás idején háborús övezetté alakulunk. Szóval ezt is tanulni kell.
2014. október 26., vasárnap
2014. október 20., hétfő
Páros és páratlan számok gyakorlása társasjátékokkal
Imádom a társasjátékokat, annak minden formáját. Emlékszem gyerekkoromban mennyi időt töltöttünk társasozással. Biztosan írtam már, de most megerősítem: a mostani gyerekek nem ismerik a társasjátékokat, nem tudnak játszani. Persze sosem általánosítok, mindig a saját "gyerekeimről" beszélek.
Páros - páratlan számok gyakorlása feladatlapokkal
Teljes gőzerővel beindultunk. Nem néztem meg a korábbi tankönyvünket, de most 1 óra volt a számszomszédokra, majd rögtön jött a páros-páratlan számok megismerése (a százas számkörben), szintén 1 órában. Nem tudom, ki hogy van vele, de szerintem ez nem elég. Így persze (amellett, hogy 2-2 oldalt szán a tanmenet most 1-1 matek órára a kerek tízesekkel való összeadásra illetve kivonásra) keresgéltem némi gyakorlós feladatlapot. Mivel közeledik Halloween, van közte olyan is, meg egyéb jellegű is. Több helyen találtam társasjátékot is, az a következő bejegyzésben szerepel majd.
2014. október 16., csütörtök
Feladatok a helyi értékek gyakorlására 2.
Tegnap a nagy izgalomban, hogy milyen szuper oldalra bukkantam, elfelejtettem felhívni a figyelmeteket néhány korábbi bejegyzésemre, ahol szintén a helyi értékek gyakorlása a téma. Harmadikosok voltunk az előző osztályommal, amikor ráakadtam és elkészítettem nekik ezt a csirkés gyakorlót, egy külföldi ötlet alapján.
Másodikosoknak való társasjáték ITT van, egyéb ötletekkel együtt. (Még jó, hogy elfelejtkeztem róla a megosztás óta! Ezzel kellett volna kezdeni.) ITT és ITT is van hasznosítható ötlet még.
2014. október 15., szerda
Feladatok a helyi értékek gyakorlására 1.
Mikor tanév elején elkezdtük az ismétlést, feltűnt, hogy a másodikosoknak nem nagyon értik, mikor a a számok helyi értékéről van szó. Azt hittem, velem van a baj, új vagyok, másképp kérdezek. De nem. A számok helyi értékével volt a gond.
Akik tanítanak, azok tudják, hogy először különböző dolgokat csoportosítunk, karikázunk tízesével, amit utána lejegyzünk, illetve ott van a pénz, (ami nekem mindig bejött eddig) amit beváltunk, felváltunk, szóval a lényeg, hogy eddig minden osztályom tudta, hogy mit jelent az, hogy tízes, vagy egyes.
Akik tanítanak, azok tudják, hogy először különböző dolgokat csoportosítunk, karikázunk tízesével, amit utána lejegyzünk, illetve ott van a pénz, (ami nekem mindig bejött eddig) amit beváltunk, felváltunk, szóval a lényeg, hogy eddig minden osztályom tudta, hogy mit jelent az, hogy tízes, vagy egyes.
2014. október 8., szerda
Hány óra van? 2.
Tegnap ismételtük (tanultuk) az órát. Azért írom így, mert ugye a kicsiknek újdonság, de úgy vettem észre, hogy néhány nagyobbacskának (másodikosnak) is. Ez is egy olyan téma, amit évente 2 órában felemlítenek, aztán a hónapok során a köd homályába vész. Néhány régebbi bejegyzésemben ITT, ITT és ITT már ajánlottam ehhez ötleteket, amelyek közül néhányat be is vetettem a korábbi osztályomnál.
2014. október 6., hétfő
Szimmetria, tükrözés
Mielőtt valaki azt hinné, hogy csak az elsősöknek keresek és készítek feladatlapokat, elárulom, hogy téved. Minden osztályban azokhoz a témákhoz keresgélek, aminek a gyakorlásához kevés (vagy nem megfelelő) feladatot találok a könyvekben.
Most, hogy túl vagyunk a másodikosokkal az ismétlésen, 2-3 óra erejéig belekapunk a geometriába. Éppen csak annyira, hogy ne lehessen se megérteni, se begyakorolni a megtanulandó anyagot.
2014. október 3., péntek
Összevont osztályban tanítok 2.
Akik rendszeresen olvassák a bejegyzéseimet, azok már tudják, hogy ebben a tanévben összevont 1-2. osztályban tanítok. Már augusztusban elhatároztam, hogy alkalmanként beszámolok a mindennapi munka sikereiről és kudarcairól is. Persze inkább a sikerekről, mert ugye a kudarcokkal nem szívesen rukkol elő az ember. Eltelt egy hónap, épp itt az ideje, hogy elmondjam mi történt eddig. Nem tudom, mennyire lesz hosszú, a végére kiderül.
2014. október 2., csütörtök
Új betűket tanulunk: m, t, s
Az elmúlt napokban táblai applikáció segítségével megtanultunk 3 újabb betűt: m, t, s. (Így már hatot ismerünk.) Többször írtam már a Játék tankönyvcsaládról (Meixner módszer), kár, hogy csak elsőben használhatjuk ezeket a könyveket. Nagyon jól működött 4 éve, és most is ez a tapasztalatom. Egy tanulóm van, aki nem tudja biztosan ezt a hat betűt, de én pozitívan állok hozzá. Remélem ő sem adja fel idő előtt. A többiek viszont nagyon lelkesek, és alig várják, hogy olvashassanak. Mindent elkövetek, hogy ez a lelkesedés ne hagyjon alább.