2013. február 26., kedd

Mondókák, versek a szófajok gyakorlásához

 A múlt héten az igazgatóhelyettes jött hozzám magyar órát látogatni. Mivel egyébként is játszunk minden órán egy kicsit, már ha a tananyag is megengedi, így ezen az órán is így történt. De hogy az osztályomnak is mutassak valami újat, tréfás versikékkel készültem, melyből kiderült, hogy mennyire oda kell figyelni a fülünkre, mert mást jelent a HASAL, mint a HASSAL például.  A mondókák ebből a könyvből valók:





5.o. Szótagszám:80, dikt.: kb 7 perc




Nosztalgiázva olvastam a Kalevala részletét, nagyjából be is ugrottak a sorok, mivel annak idején, cirka 35 éve nekünk ezt meg kellett tanulni, sok más egyéb klasszikussal együtt. (A múlt idejű igék gyakorlásánál  vettem hasznát.)










A könyv egyébként 1977-es kiadású, az 1978-as új tankönyvekhez készült, ami felváltotta az 1963-as kiadásúakat. Amin mosolyogtam, és ezért is hagytam ott a perceket, hogy ezeket a szövegeket felső tagozatos gyerekeknek diktálták, elég sok időt adva rá.  Némelyik szöveg túlságosan "építő jellegű", de ugye még a régi rendszerből való. Amikor nem csak oktatni, hanem nevelni is kellett. Ízelítőül még itt van néhány oldal. 










2013. február 25., hétfő

Tréfás történet képekben

Általános iskolás koromban nagy divat volt a Szovjetunióban élő diákokkal való levelezés. Nekem három levelezőtársam is volt, akik a levél mellé mindig küldtek képeslapot, naptárt, bélyeget, egyéb apróságot, ami belefért egy borítékba. A levelek közül már csak néhány van meg, az ajándékok viszont mind egy dobozban pihennek. 

Az egyik alkalommal kaptam ezt a kis könyvecskét,  amely néhány képben mesél el tréfás történeteket. Jó hasznát vettem már a korábbi években, a fogalmazás tanítása során. 
Most megosztom veletek is, hátha élvezetesebb ezekről egy-egy történetet elmesélni vagy leírni. 




























2013. február 24., vasárnap

Osztás 3. osztályban, "módszertelenül"

Főiskolán minden tantárgy tanulásakor módszertant is tanultunk, és mi voltunk az elsők, akiknek vizsgázni is kellett belőle. Hú, de irigyeltük a felettünk járókat, akiknek legrosszabb esetben volt 4 vizsgájuk, nekünk meg a legjobb esetben volt 5. De ugye, hogy is válhat valakiből jó pedagógus, ha nem tudja a módszertant?

A tantárgypedagógiai könyveim még mindig megvannak, bár nem is emlékszem, mikor lapoztam bele utoljára. Amit pedig az iskolában művelek néha, ... hát nem tudom, mit szólnának hozzá a főiskolai tanárok, hány pontot adnának egy-egy ilyen "módszertelen" órámra.

Amit most mutatok, csak azért találtam ki, mert hiába magyaráztam az osztályomnak, valahogy náluk nem úgy működött az analóg gondolkodás, mint ahogy az a nagykönyvben meg van írva. Ilyenkor szükség van valami egyébre, aminek nem sok köze van az előzőekben emlegetett módszertanhoz. De működik, és szerintem ez a lényeg. Aztán, ha nagyobbak lesznek, talán megértik a rendes magyarázatot is.

Hogyan tudunk osztani háromjegyű számot, illetve hogyan tudunk osztani kétjegyű osztóval?
Ha 4:2=2, akkor 40:2=20, 400:2=200. Vagy: ha 40:2=20, akkor 40:20=2. Na ezt nem értették meg az enyémek.

Az egyik netes böngészés alkalmával erre az oldalra tévedtem. Itt találtam rá Zéróra, a hősre. Néha örülök, hogy nem tudok angolul, mert így bármilyen céllal készült is egy feladat, én saját kedvem szerint alkalmazhatom... másra. 


Végül nálunk kétfelé vált Zéró és Héró, és mint két harcos vannak jelen a matekórán. 
Ha van egy osztás, megnézzük, hogy szerepel-e nulla az osztandóban és az osztóban. Ha igen, akkor ők elmennek harcolni, így kisebb számmal dolgozunk. Persze mindig hozzáfűzzük, hogy a 4 0 : 2 0 ugyanannyit ad eredményül, mintha 4-et osztanánk 2-vel. 
Ha csak az osztandóban szerepel nulla, akkor azt letakarjuk (ez a mi "letakarásos módszerünk") és a kisebb számot osztjuk, majd az eredmény után odaírjuk a letakart nullát is. 4 2 : 7 = 6 0 

Így mindenki sikeresen el tudja végezni az osztást, ezért remélem, akik olvassák ezt a bejegyzést, elnézőek lesznek a módszertelenségem miatt.




2013. február 22., péntek

Állatok körformákból

A februári hónap témája az állatok. Matek órán illetve reggelente az állatkertet járjuk be és oldunk meg mértékegységhez kapcsolódó feladatot, olvasás órán olvastunk állatokról szóló leírást, mesét. Technika órán  már készítettünk hajtogatott papírból különböző állatokat, a héten körformából ragasztottunk. 

Az ötlet onnan jött, hogy hétfőn megérkezett az első gólya, valamint ezen az oldalon láttam egy ötletes gólyát. 



Persze én egyszerűsítettem a dolgon, és vattakorong helyett (mivel az éppen nem volt "raktáron" nekem) színes papírt használtunk.  De szerintem így is jó lett. Hátteret is festettünk neki, így a mi gólyáink a réten keresgélnek eleséget. A csőre, nyaka és lába hurkapálcikából készült. Így ismét tudtuk egy kicsit gyakorolni a hosszúságmérést is. (Csőr és nyak 2-2 cm, láb 3-4 cm.)






Rajzórán folytatódott az állatok készítése. Az ötlet egy könyvből származik, melyet régebben találtam a neten. (Köszönet érte a feltöltőnek.) Az tetszik ezekben az állatokban, hogy egyszerűek, mégis mutatósak. Több figurát rajzoltam fel a táblára, és a gyerekek választottak, hogy ki melyiket szeretné elkészíteni. 








Nektek  melyik tetszik? 


Ha szeretnétek ilyen technikával állatkákat, virágokat, vagy bármi egyebet készíteni,  itt találtok néhányat.



2013. február 18., hétfő

Képes napló 26.

Három hét telt el az utóbbi képes naplós bejegyzésem óta. Annyi sok dolgot kellett elintézni, hogy a rohangálások közepette vagy elszaladtam a szép dolgok mellett, vagy észrevettem, de nem volt kéznél a fényképezőgépem. 

Például a múlt héten több kiskertben láttam hóvirágot, az út szélén pedig vadárvácskát. Végre, mert már kicsit lehangolt a hó, meg a sár, főleg, amit a kutyánk hozott be a házba!
Az interneten azt olvastam a vadárvácskáról, hogy júniusban nyílik. Most akkor ez a hó alatt hibernálva lett, vagy összezavarodott? Holnap le is fényképezem, mert most zavarba jöttem. 


Persze én nem ennyit láttam.




Az elmúlt hetekben az idő is olyan volt, hogy titkon abban reménykedem, véget ért a tél, és már egyre több napsütés és élmény vár ránk. Valahogy szeretem a telet, de az a borult idő valahogy az én hangulatomra is rányomja a bélyegét.





A facebook-on találta a lányom azt a receptet, mely alapján ezt a gyönyörűséget készítette. Ez három hete volt, azóta többször sütött. Nagy kedvenc lett. A vicces az volt ezzel kapcsolatban, hogy másnap a menzán is ezt készítették, illetve a kisebbik barátja is ilyet hozott kóstolóba. Mondtam is a nekik, hogy kíváncsi vagyok, hány háztartásban készült azon a héten ez a finomság.






Mindig rácsodálkozok, hogy a természet mi mindenre képes. Mit szóltok ehhez a három tojáshoz? (Éppen tükörtojás készül.)






És ez a Valentin napi (majdnem) szív alakú krumpli hogy tetszik?






Éveken keresztül kísérletezgettem, hogyan, hová tudnám tenni a zöldségeimet, hogy kibírják csaffadás, fonnyadás nélkül tavaszig. Aztán kitaláltam: hagyom a földben. Most, hogy már jó az idő, szépen hajtja a leveleket is, így friss petrezselyem és sárgarépa, meg zöldje kerül a levesbe.







A blog ma ünnepli egyéves szülinapját. Két hete "elkaptam" a 100000. oldalmegjelenítést. Köszi, hogy ennyien benéztetek hozzám.







Két hete elkezdődött az egyetemen az újabb félév, így ismét beindult a vasárnapi főzési őrület. A sok finomság között elkészült a nagy kedvenc, de variáltunk a tölteléken. Így lett milánói szószos, kolbászos-hagymás-szalonnás és darált húsos is. Természetesen mind nagyon finom. Nem tudom, mikor fogunk ráunni.








Arról még nem írtam, hogy nagy tea kedvelő vagyok, így mindig több tea van itthon, mint amennyire szükség lenne. De ha meglátok egy akciót, nem tudok ellenállni. A gyógyteákért pedig a férjem van oda. Nem számoltam meg, de 30 csomag tea biztos van itthon, ha nem több. A múlt héten esténként gyakran teázgattam, háztartási keksszel mártogatva. (Kinek ismerős?) A házi készítésű zabkeksszel is finom volt.  







Szombaton annyira jó idő volt, kicsit több, mint 10 fok, így a nagyobbikkal felsétáltunk a hegyre. No meg a kutyánkkal. Szép látvány fogadott, tiszta volt az idő, messzire el lehetett látni. De azért azt mind a ketten megjegyeztük, hogy nyáron sokkal szebb ez a táj. A fényképeket elnézve most is gyönyörű.











Az iskolában is folyt a munka, tanultunk, játszottunk és kreatívkodtunk, ahogy már megszokhattátok tőlem. Külön bejegyzést nem akartam szánni nekik, de most megmutatom mi mindennel foglalkoztunk a már említetteken felül.  Itt írtam a hajtogatós állatokról, melyek közül mi ilyeneket készítettünk.










Valentin napon megoldottunk néhány játékos feladatot. Az ötleteket itt mutattam meg nektek. A gyerekek élvezték, én pedig örültem, hogy sikerült megint egy jó napot szerezni nekik.








Múlt pénteken mi is farsangoltunk, így ki merem jelenteni, hogy végleg elűztük a telet. Nálunk csak az alsósok öltöznek egyéni jelmezbe, a felsősök közös, jelmezes táncos produkcióval készülnek. A befutó idén a Gangnam Style lett. Vajon miért? 







Ma újabb hét kezdődött el, remélem több lesz benne a pozitív élmény, mint a negatív. Egy jó hír már van is rögtön: megérkeztek az első gólyák!




Vidám, szép hetet mindenkinek!